نعیمه ابراهیمی علویجه؛ سید علی اصغر میرباقری فرد؛ محمدجواد شمس؛ امیر جوانآراسته
چکیده
اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربهها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دستههای گوناگون تقسیمبندی ...
بیشتر
اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربهها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دستههای گوناگون تقسیمبندی شده است که یکی از مشهورترین آنها، تقسیم آن به زبان عبارت و زبان اشارت است. زبان عبارت برای بیان تعالیم عرفانی و زبان اشارت بیانکننده تجربههای عرفانی بوده است. رکن اساسی در زبان عبارت، اصطلاحات عرفانی است و در زبان اشارت، رمز، نماد، استعاره و ... . استعاره یکی از عناصر مهم در زبان اشارت است و نقش مهمی در بیان عمیقترین و پیچیدهترین دریافتهای عرفانی در قالب زبان اشارت برعهده دارد. استعاره در زبان اشارت، شاخههای مختلفی پیدا میکند که یکی از مهمترین و اثرگذارترین آنها استعارههای هنجارگریز است. در میان استعارههای هنجارگریز، واژگانی که در میان مردم جایگاه مطلوبی دارند مانند مسجد، مدرسه و ... گاه در مفهوم منفی به کار میروند و واژگانی مانند شراب، ساقی، معشوق و.... که نزد اهل شریعت و عامه مردم، مفهوم منفی و ناپسند دارند، در اشعار عرفانی با کاربرد معنایی مطلوب و مثبت به کار میروند. این نوع استفاده از واژگان به دلیل مخالفت با عرف مردم در هر روزگار، با واکنشهای مختلفی روبرو شده است و گاه بدین سبب عدهای با اهل معرفت به مخالفت برخاستهاند. این پژوهش با مطالعه بر متون مهم عرفانی که در آنها استعارههای هنجارگریز به کار رفته و با تکیه بر مطالعات اسنادی و کتابخانهای ریشهها و عوامل شکلگیری استعارههای هنجارگریز را در زبان شارت بررسی میکند و میکوشد از این طریق، زمینه دریافت درست مفاهیم متون عرفانی را فراهم سازد. از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که گسترش تفکر ملامتیه و نفوذ آن در ساحت شعر عرفانی فارسی، رواج شعرهای وصف معشوق در مجالس سماع و ترجیح معنای نسبی کلمات بر معنای اصلی از مهمترین عوامل و ریشههای شکلگیری استعارههای هنجارگریز در شعر عرفانی فارسی است.