Journal of Literary Criticism and Rhetoric
توازی تصویری؛ کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا
توازی تصویری؛ کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا

بهادر باقری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 43-60

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.332914.1761

چکیده
  «توازی تصویری»، یکی از شگردهای کمترشناخته‌شدۀ هنری در دنیای ادبیّات داستانی است که نویسنده با بهره‌گیری از آن، برخی از مفاهیم ذهنی و عقلانی مهمّ موجود در پی‌رنگ داستان را یک یا چند بار در قالب ...  بیشتر
موسیقی، سنجه‌ای در شناخت اوج و فرود رباعی فارسی
موسیقی، سنجه‌ای در شناخت اوج و فرود رباعی فارسی

یحیی کاردگر

دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.309077.1534

چکیده
  جدای از مضمون رباعی، آنچه بیش از هر ویژگی دیگر موجب برجستگی آن شده، سادگی زبانی، بی‌پیرایگی بیانی، ایجاز و موسیقی گوش‌نواز آن است، اما به سهم موسیقی در حُسن قبول قالب رباعی کمتر توجه شده‌است. این در ...  بیشتر
خوانش نشانه ـ جامعه‌‌شناختی رمان کودکانۀ «خرسی که چپق می کشید»:با رویکرد مارکسیستی
خوانش نشانه ـ جامعه‌‌شناختی رمان کودکانۀ «خرسی که چپق می کشید»:با رویکرد مارکسیستی

امیر حسین زنجانبر؛ غلامحسین کریمی دوستان

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 65-88

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.310250.1543

چکیده
  مارکس، بنیانگذار نظریۀ مارکسیسم غربی، با تأکید بر تضاد درونیِ نظام طبقاتی، شرایط اقتصادی را زیربنای شعور اجتماعی می­داند. نظریات او نه­تنها زمینۀ شکل­گیری مکتب فرانکفورت را فراهم کرده، بلکه در ...  بیشتر
کاربست اَشکال آشنایی‌زدایی و هنجارگریزی در شعر احمدرضا احمدی
کاربست اَشکال آشنایی‌زدایی و هنجارگریزی در شعر احمدرضا احمدی

سید علی سراج؛ فاطمه برکتی

دوره 7، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 57-73

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.68450

چکیده
  در پژوهش حاضر، با رویکرد زبان‌‌شناسانه و روش تحلیلی ـ توصیفی‌ ، زبان شعر احمدرضا احمدی از منظر صورت‌گرایی (فرمالیسم) نقد و بررسی می­شود. از کاربست این نظریه در بررسی اشعار احمدی، این نتیجه‌‌ به دست ...  بیشتر
بررسی نقد روان‌شناختی عبدالقاهر جرجانی (با تکیه بر کتاب اسرارالبلاغة)
بررسی نقد روان‌شناختی عبدالقاهر جرجانی (با تکیه بر کتاب اسرارالبلاغة)

محمّد شایگان‌مهر

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 43-61

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56694

چکیده
  در آغاز قرن بیستم و پس از طرح نظریّات فروید و یونگ، دانش روان‌شناسی به نقد ادبی معاصر وارد شد. این نظریّات، بیشتر از زاویۀ فرستندۀ متن (نویسنده یا شاعر) بررسی روان‌شناختی می‌شد، ولی بعدها مکتب روان‌شناسی ...  بیشتر
نقد روان‌کاوانۀ سوگ‌‌نامه‌های خاقانی شروانی
نقد روان‌کاوانۀ سوگ‌‌نامه‌های خاقانی شروانی

شیرزاد طایفی؛ آنیتا خالقی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 133-149

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.54200

چکیده
  روان‌کاوی و ادبیّات، رابطه‌‌ای دوسویه دارند. ادبیّات سبب تلطیف روان می‌‌شود و روان‌کاوی به کالبدشکافی آن می‌‌پردازد. آنچه امروزه روان‌کاوان مطرح می‌‌کنند، در ادبیّات گذشته حضور داشته است و اکنون ...  بیشتر