دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = نقد ادبی
تعداد مقالات: 6
توازی تصویری؛ کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 43-60
چکیده
«توازی تصویری»، یکی از شگردهای کمترشناختهشدۀ هنری در دنیای ادبیّات داستانی است که نویسنده با بهرهگیری از آن، برخی از مفاهیم ذهنی و عقلانی مهمّ موجود در پیرنگ داستان را یک یا چند بار در قالب ... بیشترموسیقی، سنجهای در شناخت اوج و فرود رباعی فارسی
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 105-126
چکیده
جدای از مضمون رباعی، آنچه بیش از هر ویژگی دیگر موجب برجستگی آن شده، سادگی زبانی، بیپیرایگی بیانی، ایجاز و موسیقی گوشنواز آن است، اما به سهم موسیقی در حُسن قبول قالب رباعی کمتر توجه شدهاست. این در ... بیشترخوانش نشانه ـ جامعهشناختی رمان کودکانۀ «خرسی که چپق می کشید»:با رویکرد مارکسیستی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 65-88
چکیده
مارکس، بنیانگذار نظریۀ مارکسیسم غربی، با تأکید بر تضاد درونیِ نظام طبقاتی، شرایط اقتصادی را زیربنای شعور اجتماعی میداند. نظریات او نهتنها زمینۀ شکلگیری مکتب فرانکفورت را فراهم کرده، بلکه در ... بیشترکاربست اَشکال آشناییزدایی و هنجارگریزی در شعر احمدرضا احمدی
دوره 7، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 57-73
چکیده
در پژوهش حاضر، با رویکرد زبانشناسانه و روش تحلیلی ـ توصیفی ، زبان شعر احمدرضا احمدی از منظر صورتگرایی (فرمالیسم) نقد و بررسی میشود. از کاربست این نظریه در بررسی اشعار احمدی، این نتیجه به دست ... بیشتربررسی نقد روانشناختی عبدالقاهر جرجانی (با تکیه بر کتاب اسرارالبلاغة)
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 43-61
چکیده
در آغاز قرن بیستم و پس از طرح نظریّات فروید و یونگ، دانش روانشناسی به نقد ادبی معاصر وارد شد. این نظریّات، بیشتر از زاویۀ فرستندۀ متن (نویسنده یا شاعر) بررسی روانشناختی میشد، ولی بعدها مکتب روانشناسی ... بیشترنقد روانکاوانۀ سوگنامههای خاقانی شروانی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 133-149