Journal of Literary Criticism and Rhetoric
تحلیل انتقادی نمادپردازی در مجموعه شعر نافه فریدون توللی
تحلیل انتقادی نمادپردازی در مجموعه شعر نافه فریدون توللی

سمانه منصوری آلهاشم؛ علیرضا امیدبخش

دوره 11، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 85-103

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.337241.1797

چکیده
  بیان تجربه‌ای فراتر از تجربۀ معمول حیات، ماهیتی حقیقی، اما تعریف­ناپذیر به ­کلام می­دهد که انتقالش به مخاطب، تنها با یاری­گرفتن از قابلیت­ دنیای نامتناهی کلمات و ظرفیت‌ نهفته در حلقۀ معنایی ...  بیشتر
تحلیل نمادهای پایداری در شعر صالح محمود هُواری
تحلیل نمادهای پایداری در شعر صالح محمود هُواری

محسن پیشوایی علوی؛ مسعود باوان پوری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 151-170

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.59118

چکیده
  یکی از شیوه‌های پیچیدۀ تفکّر و بیان معانی، نماد است. این شیوه نقش مهمی را در آفرینش آثار ادبی و بیان اندیشه‌های ناگفتنی شاعر ایفا می‌کند. ریشۀ چنین رویکردی، در اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود و تجربه‌های ...  بیشتر
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک

ابراهیم ظاهری عبدوند؛ جمال الدین مرتضوی؛ اسماعیل صادقی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 139-157

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56707

چکیده
  شاعران در آثار تعلیمی و عرفانی، برای بیان آموزه­های مورد نظر خود، از صور هنری گوناگونی مانند تمثیل و نماد استفاده می­کنند. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی تصاویر هنری و  به­ویژه نمادهای ساخته ...  بیشتر
مقایسۀ تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مَطران با تأمّلی در میزان خلّاقیّت هنری دو شاعر
مقایسۀ تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مَطران با تأمّلی در میزان خلّاقیّت هنری دو شاعر

علی سلیمی؛ بدری یاری ‌نظام‌آبادی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 113-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.54199

چکیده
  به‌کارگیری شعر روایی با هدف بیان دغدغه‌‌های انسانی و اجتماعی، یکی از وجوه مشترک میان نیما یوشیج و خلیل مطران در شعر معاصر فارسی و عربی است. مقدار زیادی از اشعار نیما، جنبۀ روایی دارد. خلیل مطران نیز ...  بیشتر