Journal of Literary Criticism and Rhetoric
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی

فرهاد کاکه رش؛ حسین آریان

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 113-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.260479.1044

چکیده
  تردیدی نیست در این‌که شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونه­های زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی  است. ...  بیشتر
تحلیل طرح‌واره‌های قدرتی در شعر حافظ
تحلیل طرح‌واره‌های قدرتی در شعر حافظ

مهری تلخابی؛ تورج عقدایی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 81-99

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.71458

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر، تبیین پایه‌های شناخت حافظ، بر اساس طرح‌واره‌های قدرتی است. از این رو، این مقاله بر آن است که نشان دهد از منظر زبان‌شناسی شناختی، استعاره صرفاً ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست، ...  بیشتر
تحلیل لایه‌‌های سبکی در غزلی از حافظ
تحلیل لایه‌‌های سبکی در غزلی از حافظ

سارا پورشعبان؛ اسماعیل صادقی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 179-197

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118923.158

چکیده
  کشفمیزان بهره‌‌گیری شاعران بزرگی چون حافظ از تخیل و مهارت‌‌های زبانی در انتقال مفاهیم شعری، یکی از راه‌‌های دستیابی به ماهیت ادبیات و مؤثر سخن گفتن است. در مقالۀ حاضر، لایه‌‌های سبکی (واژگانی، نحوی، ...  بیشتر
باده‌ستایی ابونواس و حافظ
باده‌ستایی ابونواس و حافظ

اسماعیل تاج بخش؛ اورنگ ایزدی

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61391

چکیده
  ستایش باده به شیوه‌های مختلف و با تعابیر و تصاویر گوناگون، از دیرباز در شعر شاعران عرب، درون‌مایه‌ای مکرر بوده‌است که ابونواس، شاعر ایرانی‌تبار دورۀ عباسی، به آن نظم و سامان تازه‌ای بخشید و بنیان‌گذار ...  بیشتر
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران

علی حیدری؛ محمدرضا حسنی جلیلیان؛ مهدی گراوند

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61395

چکیده
   اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به‌ استقبال آنان سروده‌است. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرع‌‌‌‌های شاعران ...  بیشتر
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ

احمد ذاکری

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 61-72

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61396

چکیده
  در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفته‌است، جایگاه برتری به خود اختصاص داده‌است. شمس‌الدین محمد حافظ، به مدد بهره‌جویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قله‌های ...  بیشتر
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ

احمد غنی‌پور ملکشاه؛ سیّده سودابه رضازاده بایی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35932

چکیده
  در تحلیل شعر هر شاعری، ساخت‌های گوناگونی را می‌توان اختیار کرد و دورنمایه‌ها و عناصر محتوایی و معنایی شعر را توصیف کرد و این که تا چه میزان بکر و ناب هستند و تأثیر این اندیشه‌ها و تفکّرات بر تفکّر شاعران ...  بیشتر
هاله‌های موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ
هاله‌های موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ

جمیله اخیانی؛ اصغر بیرانوند

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 117-125

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35937

چکیده
  آشنایی حافظ با موسیقی و همچنین آوازخوانی او از موضوعاتی است که حافظ‌پژوهان بر آن اتفاق­نظر دارند. دربارة اصطلاحات موسیقیایی به­کاررفته در اشعار او نیز بسیار سخن گفته شده است؛ اما واژه‌هایی را نیز ...  بیشتر