امیر سلطان محمدی؛ سید مهدی نوریان؛ اسحاق طغیانی
چکیده
بحث انواع در محافل ادبی جهان بسیار پردامنه مطرح شدهاست و تحولات بسیاری از روزهای آغازین طرح مستقل آن از سوی ارسطو به خود دیدهاست. اما در محافل ادبی ما، توجه به آن بسیار سطحی بودهاست، به گونهای که ...
بیشتر
بحث انواع در محافل ادبی جهان بسیار پردامنه مطرح شدهاست و تحولات بسیاری از روزهای آغازین طرح مستقل آن از سوی ارسطو به خود دیدهاست. اما در محافل ادبی ما، توجه به آن بسیار سطحی بودهاست، به گونهای که این توجه سطحی مانع طرح بحثهای تازه در این باب گردیدهاست؛ بحثی که به شکل دستوپا شکسته و ابتدایی وارد مباحث ادبی ما گردیده و بدون معادلسازی با ادب فارسی و پرورده شدن، گاه مطالبی از آن مییابیم و نمونهها و اجزای آن هم به تبع کُل ناقص است. در این مقاله، سعی کردهایم برخی نقصها را نمایان سازیم و نمونههای تازهای از بحث انواع را مطرح کنیم و نشان دهیم گنجاندن آثار در انواع ارسطویی چندان دقیق نیست و نیاز به بازنگری جدی دارد. بحث سیالیت زیرگونهها، استقلال آنها، گونههای غالب و مغلوب و نیز متروژانر یا گونۀ مادر از بحثهایی است که در حد فضای کنونی به آنها پرداختهایم و راه را برای نقد و ادامۀ بحث باز میبینیم.