Journal of Literary Criticism and Rhetoric
مقایسۀ تطبیقی عنصر پی‌رنگ و معنا در دو روایت قدیم و جدید از داستان «دو کاج»
مقایسۀ تطبیقی عنصر پی‌رنگ و معنا در دو روایت قدیم و جدید از داستان «دو کاج»

فضل‌الله خدادادی؛ سید علی قاسم زاده

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 19-35

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.325347.1680

چکیده
  هدف این مقاله بررسی ساختار پی‌رنگ،  واحدهای معنایی و عناصر زیبایی شناسانۀ پایان در دو روایت قدیم و جدید از داستان دو کاج در کتاب‌های فارسی -کلاس چهارم ابتدایی دهۀ شصت و پنجم امروزی- است.  این روایت ...  بیشتر
پژوهشی جدید در مبحث اضافه سمبلیک
پژوهشی جدید در مبحث اضافه سمبلیک

سید علی سهراب نژاد

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 89-112

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.309448.1537

چکیده
  اضافه سمبلیک یکی از مهم­ترین و زیبا­ترین جلوه­های بیانی است که به یاری آن برخی از آثار ادبی، جذّابیّت خاصّی یافته­اند. ادیبان پارسی­زبان از همان آغاز تا کنون از این گونة بیانی به نیکوترین شیوه ...  بیشتر
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی

پونه ناشر؛ عباسعلی وفایی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 153-173

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.214703.516

چکیده
  یکی از انواع ادب فارسی، ادب غنایی است که واجد وسیع‌ترین افق، در بیان عواطف و دریافت تجربه‌های عاطفی و حسی است. لحن رنگ‌آمیزی عاطفی کلام است و در غزل‌های سعدی، لحن‌های متنوعی به هم گره خورده‌اند. هم‌جواری ...  بیشتر
تحلیل و بررسی تصاویر تشبیهی در اسرارالتوحید
تحلیل و بررسی تصاویر تشبیهی در اسرارالتوحید

مریم نافلی شهرستانی؛ حسین آقاحسینی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 203-221

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65533

چکیده
  اسرارالتوحید از کتاب‌های منثور عرفانی است که ساختارهای مختلف تشبیهی در آن دیده می‌‌شود. تشبیه در این اثر، بیشتر به‌صورت فشرده است. این تشبیهات که اغلب از نوع تصاویر عمقی است، مشابهت‌‌های فراوانی ...  بیشتر
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)

سید حسین سیدی؛ آزاده قادری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118146.151

چکیده
  شعر امروز می‌کوشد بی‌آنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته می‌بخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود می‌جوید که عمده‌ترینش ...  بیشتر
معنا در شعر عربی: از توصیف تا تولید
معنا در شعر عربی: از توصیف تا تولید

فرشید ترکاشوند

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 83-102

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56699

چکیده
   معنا همچون فرم در شکل­گیری متن شعر و ادبیّت آن نقش بسزا دارد؛ با این تفاوت که در شعر مدرن نقش معنا و ابداع در آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است و ابداع معنایی شاعر نیز زمینة گسترده‌تری دارد. نگارنده ...  بیشتر