@article { author = {Sayyedan, Elham}, title = {Review and Analysis about “Place”, a component of Mystical Experiences and Revelations}, journal = {Journal of Literary Criticism and Rhetoric}, volume = {6}, number = {1}, pages = {71-88}, year = {2017}, publisher = {Tehran University, Faculty of Literature & Humanities}, issn = {2382-9850}, eissn = {2676-7627}, doi = {10.22059/jlcr.2017.121440.185}, abstract = {In the process of understanding the mystical experience, there is a mutual and sustainable interaction between the perception of experience, on one hand, and the place and space of events, on the other hand. As the existence of experience recipient makes the place dynamic, being in the atmosphere of the experience leads to the internal transformation of the mystic. The description of the place and the space of these incidents is not always the same in mystics' words. Describing the mystical experience, the easiest way to interact with "place" is its application in reference to a geometric position. All the intuitive events occur in a particular place for a mystic, although these experiences occur not in the material but a metaphysical world that weaken the link of mystic with material world. The presence of the subject in the atmosphere of experience leads to crossing the material space and existing in new spaces or new space creation. Based on the mystical experience, there are various descriptions about the space of these events. The most important places and spaces for the acquisition of mystical experiences can be divided into five categories, in general: 1) physical place of experiences, 2) auditory place, 3) mysterious place, 4) metaphysic and 5) time place. Reviewing and analyzing these spaces, the present study offers a plan of "place" component in mystical revelations.}, keywords = {Geometric Position,Mystical Experience,place,Space,Mystical Place,metaphysic,Auditory Place}, title_fa = {بررسی و تحلیل مؤلفه‌ «مکان» در تجربیات و پدیدارهای عرفانی}, abstract_fa = {در فرایند درک تجربۀ عرفانی، ارتباط متقابل و پایداری بین ادراک‌کنندۀ تجربه از یک‌سو و مکان و فضای رخدادها از سوی دیگر برقرار است. همان‌گونه که وجود فاعل تجربه، پویایی و حرکت به مکان می‌بخشد، قرار گرفتن در فضای تجربه نیز به دگرگونی درونی عارف می‌انجامد. توصیف مکان و فضای این رخدادها در کلام عارفان، همیشه یک‌سان نیست. ساده‌ترین راه تعامل با مکان در توصیف تجربۀ عرفانی، کاربرد آن در اشاره به موضعی هندسی است. تمام رخدادهای شهودی، در یک مکان خاص برای عارف اتفاق می‌افتد، اما این تجربیات، نه در عالم ماده، بلکه در فرامکانی رخ می‌دهد که پیوند عارف را با دنیای مادی می‌کاهد. حضور فاعل در فضای تجربه، به عبور از مکان مادی و حضور در فضاهای جدید یا خلق آن می‌انجامد. براساس تجربۀ عرفانی، توصیف‌های متفاوتی از فضای این رخدادها ارائه می‌شود. به‌طورکلی مهم‌ترین مکان‌ها و فضاهای حصول تجربیات عرفانی را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد: 1. مکان مادی وقوع تجربه؛ 2. مکان شنیداری؛ 3. مکان رمزی؛ 4. لامکان؛ 5. مکان زمانی. پژوهش حاضر، ضمن بررسی و تحلیل این فضاها، طرحی در باب مؤلفۀ «مکان» در پدیدارهای عرفانی به‌دست می‌دهد.}, keywords_fa = {تجربۀ عرفانی,فضا,فضای هندسی,لامکان,مکان,مکان رمزی,مکان شنیداری}, url = {https://jlcr.ut.ac.ir/article_63222.html}, eprint = {https://jlcr.ut.ac.ir/article_63222_fdf9933a6a0fd90e1a2e866db205245f.pdf} }