per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
1
18
10.22059/jlcr.2015.54189
54189
scientific-research
بررسی نشانهها و شگردهای بیان معانی ثانوی در داستانهای نجدی (با تکیه بر مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند)
A Study on Symbols and Techniques Which are Used to Express Secondary Meanings in Bijan Najdi’s Stories
(Depended on his Work “The Leopards Who have Run with me.”)
محمّدحسن حسنزادۀ نیری
1
زهرا علینوری
alinoorizahra@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبایی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبایی
یکی از مهمّترین هدفهای پژوهش در زمینۀ متون ادبی، دستیابی به معنای ثانوی یا ضمنی متن است؛ زیرا این معنا برابر با ادبیّت متن است. معنای ثانوی، از راه زبان و عناصر گوناگونِ مرتبط با نوع ادبی بیان میشود که به طور کلّی و در اصطلاح، زبان آن متن نامیده میشود. در این جستار، در راستای بررسی زبان داستان کوتاه، معانی ثانوی به دو نوعِ اصلی و فرعی دستهبندی میشود؛ معنا یا معانی ثانوی اصلی که همان درونمایۀ داستان است و معانی ثانوی فرعی که از دیگر عناصر داستان به دست میآید؛ بنابراین هر عنصری را که در داستان در ارتباط با درونمایۀ آن دلالتمند میگردد، میتوان به عنوان بخشی از زبان داستان کوتاه بررسی کرد. طبق این روش و از این منظر، در مقالۀ حاضر، مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند اثر بیژن نجدی بررسی شده است. معانی ثانوی اصلی یا درونمایۀ مشترک این داستانها، عبارت است از تقابل هویّت و بیهویّتی در قالب تقابل سنّت و نوگرایی، که از راه شگردها و عناصر گوناگون داستان بیان میشود.
Accessing the secondary or implied meaning of the text is one of the most important aims of research in the field of literature because the literariness of the text arises from this kind of meaning. Implied meaning is expressed through language and various elements related to the literary genre, and would be referred to as the text’s “language.” In order to investigate the language of short story, the implied meanings have been classified in two categories in present study: primary and secondary. The “primary implied meaning(s)” is (are) the theme of the story, and the “secondary implied meaning(s)” can be deduced from other elements of the story. So each of the elements of story which associates its identity with the theme can be considered and analyzed as a part of short story language. Based on this method and through such a perspective, the Bijan Najdi’s story-collection “The Leopards who have run with me” has been probed in present study. The primary implied meaning which is associated with the theme of all stories is the crisis of identity in a framework of tradition and modernity which is expressed through different techniques and elements.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54189_fa3a2ad9d721da485feefaaf415e2f28.pdf
بیژن نجدی
نشانه
معانی ثانوی
تقابل سنّت و نوگرایی
بحران هویّت
Bijan Najdi
symbol
implied meanings
contradiction between tradition and modernity
Identity Crisis
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
19
36
10.22059/jlcr.2015.54191
54191
scientific-research
بررسی و تحلیل زیباییشناختی خطبۀ جهاد
The Aesthetic Analysis of “Jihad” Sermon
سیّداسماعیل حسینی اجدادنیاکی
d.hoseini54@gmail.com
1
استادیار زبان و ادبیّات عربی دانشگاه گیلان
خطبۀ جهاد از مشهورترین خطبههاى حضرت علی(ع) است که مضمونش بر محور جهاد دور میزند. گفتمان خطبه، اهمّیّت جهاد و آثار مهمّ آن، و نیز پیامدهاى ترک جهاد را براى امّتها، تبیین میکند. در بخشهای دیگر این خطبه، ملامت بر کوفیان و حادثۀ دردناک حملۀ «سفیان غامدى» به شهر مرزى انبار و شهادت «حسّان بن حسّان»، نمایندۀ شجاع و باوفاى امام، و آمادگى کامل حضرت براى جهاد به همراه سابقۀ جهادی خویش در غزوات صدر اسلام، بیان شده و در مجموع، روح حماسى فوقالعادۀ بر فضای خطبه، هر شنوندهاى را تحت تأثیر قرار مىدهد. در شیوۀ گفتار این خطبه، پیوندی تنگاتنگ میان آنچه در الفاظ و عبارات و معانی آنها جاری است، با روان و تجربۀ گویندۀ خطبه برقرار است. سیاق کلّی خطبه، توبیخ و ملامت کوفیان است، به طوری که شدّت توبیخ، واژه به واژه و عبارت به عبارت زیادتر میشود. استفاده از تشبیه و استعاره و کنایه و سایر فنون ادبی معانی و بیان، و آهنگ درونی مانند سجع و جناس و موازنه، با مطابقت حال و مقتضا، به زیباییهای خطبه افزوده؛ امری که در مقالۀ حاضر بررسی شده است.
The “Jihad” is one of Imam Ali’s most famous sermons. In its first part, the importance of jihad and its significant effects have been described in a very eloquent style, and the results of leaving it have been also explained for nations. In sermon’s second part, Imam Ali (peace be upon him) harshly blames the people of Kufa, and then gives notice of traumatic event of Sofian Ghamedi’s attack to the border city of Anbar, the martyrdom of Hessan bin Hessan, his brave and loyal representative, his full readiness for presence in war, and a background of his combat experiences in early Islam in a way that the extraordinary epic spirit of the sermon affects every listener or reader. A very close relation can be distinguished between what occurs in the words, phrases and meanings with the mind and experience of sermon announcer in speech manner of the sermon. The overall context of the sermon is about Kufi’s reproach in a way that the reproaches get more intensified word by word. The use of simile, metaphor, irony, and other literary techniques of meaning and expression; and of course the use of rhyme, pun and inner balance of the text are the things increase the beauty of the sermon, something which would be discussed in this study.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54191_4f173e629b48410a47f44e8f630c52a6.pdf
بررسی و تحلیل
خطبۀ جهاد
علی(ع)
توبیخ و ملامت
Analysis
Jihad Sermon
reproach
Imam Ali (Peace be upon him)
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
37
55
10.22059/jlcr.2015.54193
54193
scientific-research
پژوهشی بر رابطۀ راوی با روایتشنو و رویدادها و شخصیّتها در ادبیّات داستانی
The Relationship between the Narrator and the Audience Events and Characters in Fiction
الیاس نورائی
bardiakhodadad66@gmail.com
1
فضلاالله خدادادی
fazlollah1390@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین
فاصلۀ راوی از رویدادها و شخصیّتها و روایتشنو، از متنی به متن دیگر متفاوت است و این فاصله امکان دارد از نظر بُعد زمانی، حضور جسمانی و عقلانی و اخلاقی و یا عاطفی باشد؛ برای مثال، راویِ خشم و هیاهو بدون تردید از بنجی باهوشتر است. در داستان بچۀ مردم نوشتۀ جلال آلاحمد، هر چه داستان به پیش میرود، روایتشنو (مخاطب) بیشتر با راوی (زن) مخالفت میکند. در داستان حضرت یوسف(ع)، شخصیّت یوسف از دیگر برادران وارستهتر است. نگارندگان پژوهش حاضر به شیوۀتوصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، ضمنِ ادغام مفاهیم و اندیشههای مطرح در رویکردهای شناختی و زبانشناختی، کوشیدهاند درک و فهم خود را از ماهیّت بررسی رابطۀ راوی با روایتشنو و رویدادها و شخصیّتها در ادبیّات داستانی با فهرستی محدود (امّا دقیق) از متون داستانی ایرانی و خارجی نشان دهند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در علم روایتشناسی و ادبیّات داستانی، بین راوی و رویدادها و شخصیّتها، از جنبههای مختلف تفاوت وجود دارد.
There are different distances between the narrator of events, characters and the audience in different literary works, and these distances may be in the aspects of time, physical intellectual, emotional or moral attendance. For instance, the narrator of “The Sound and the Fury” is undoubtedly smarter than Bnjy. Whatever the story moves forward in Jalal Al-e Ahmad’s "Someone else's child”, the listener (audience) opposes the narrator (who is a woman), or in the story of Joseph the Prophet, He is more pious than his brothers. The authors of present paper have tried to show their understanding of the nature of the relation between the narrator and the audience, events and characters in fiction integrating the concepts and ideas discussed in the cognitive and linguistic approaches through an analytic-descriptive method and using the library resources in a restricted (but minute) list of Persian and non-Persian works. The results show that there are outstanding differences, from different aspects, between the narrator, events, and characters from the perspective of narratology.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54193_b426aaaf69a0922cb7b6ad6ae41211cd.pdf
راوی
رویداد
روایتشنو
شخصیّت
فاصلۀ زیباییشناختی
ادبیّات داستانی
Narrator
event
Audience
Character
aesthetic distance
Fiction
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
57
76
10.22059/jlcr.2015.54195
54195
scientific-research
تحلیل رمان اسفار کاتبان بر اساس شاخصههای نگارش رمان مدرنیستی و پسامدرنیستی
The Analysis of “Asfār-e-Kātebān (Books of Scribers)
in Terms of its Modernist and Post-Modernist Narrative Features
افسانه حسن زاده دستجردی
afsanehasanzade@yahoo.com
1
استادیار، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حضرت نرجس (س) رفسنجان
برخی از متون ادبی در مرز میان دو جریان ادبی قرار دارند و ویژگیهای هر دو را منعکس میسازند. برخی از مؤلّفههای ادبی نیز بین هر دو جریان مشترک است و میتوان آنها را حتّی در متون خلقشده در دو دورۀ متفاوت مشاهده کرد. رمان اسفار کاتبان جزو آثاری است که بسیاری از تکنیکها و تمهیدات مشترک بین شیوۀ نگارش مدرنیستی و پسامدرنیستی را دارد؛ تمهیداتی چون تعدّد راوی و روایتها، بینظمی زمانی در روایت، مرگ مؤلّف، برجستگی متن، شباهت داشتن شخصیّتها به یکدیگر، غلبۀ عنصر وجودشناسی بر عنصر معرفتشناسی، روایت بودن تاریخ، دور باطل، بینامتنیّت، درآمیختن ژانرها یا التقاطگرایی و در کنار هم قرار دادن نثر قدیم و جدید. ابوتراب خسروی کوشیده است در این رمان با توجّه به برخی از ویژگیهای غالب در رمانهای پسامدرن، به شیوۀ نگارش پسامدرنیستی نزدیک شود. در پژوهش حاضر، به بررسی ویژگیهای این رمان از این منظر پرداخته شده است.
Some literary texts seem being created on the threshold of two different movements, since they reflect the features of them both. Some literary features are also common in two different literary movements and they can even be seen in the works belong to two different eras. The novel “Asfār-e-Kātebān” (Books of Scribers) is among the works which have lots of techniques and measures which are the same in modernist and post-modernist styles; measures such as numerous narrators and narratives, non-linear disjointed narrative, death of the author, language prominence, similarity of the characters in one single work, the text prominence, the preference of ontology over epistemology, the narrative nature of history, the vicious circles, intertextuality, combining different genres or eclecticism, and putting old and new text in together. According to the features of post-modernist novels, Abutorāb Khosravi, the author, has made an effort to get close post-modernist style. We are going to examine, in present study, the above-mentioned novel from this perspective.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54195_0c3e616b99a44f37dd068762f63f52d8.pdf
ادبیّات داستانی
روایت
رمان
ابوتراب خسروی
اسفار کاتبان
مدرنیسم
پسامدرنیسم
Literary Fiction
Narration
Novel
Abutorāb Khosravi
Asfār-e- Abutorāb (Books of Scribers)
modernism
Post-Modernism
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
77
91
10.22059/jlcr.2015.54196
54196
scientific-research
خوانش صورتگرایانۀ داستان بلند سفر (نوشتۀ محمود دولتآبادی)
The Formalistic Reading of Mahmoud Dowlatābādi’s ''Journey''
ندا حاجنوروزی
nedanoruzi7@gmail.com
1
دانشآموختۀ کارشناسیارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبایی
فرمالیسم روسی، رویکردی است که اوایل قرن بیستم به وجود آمد و هدف نظریّهپردازان آن مشخّص کردن شیوهای علمی در نقد متون ادبی بود. آنان ادّعا داشتند که بهجای نویسندۀ اثر، خود اثر ادبی باید در محور توجّه قرار گیرد و «ادبی بودن» متون ادبی، موضوع اصلی در نقد ادبی محسوب شود. آنان با اتّخاذ این شیوه، مطالعه و بررسی متون ادبی را به سوی مسائل مربوط به شکل و تکنیک سوق دادند. در مقالۀ حاضر، علاوه بر توضیحی دربارۀ صورتگرایی (فرمالیسم) و مفاهیم خاصّ مربوط بدان، با انتخاب این شیوه، به چگونگی کاربرد مفاهیم صورتگرایان در تحلیل این داستان پرداخته شده است.
The Russian formalism is an approach was introduced at the beginning of 20th century and those who offered such a theory wanted to find a scientific method in literary criticism. They believed that the literary work itself should be criticized instead of its author and the literary nature of the work should be considered as the main subject. Adopting such a method, they propelled the study of literary works to the issues of Form and Technique. Besides formalistic reading of Mahmood Dowlatabadi’s “Journey”, in present paper, we are going to make Formalism and its related special concepts clear and to show how critics use these formalistic concepts to analyze this story.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54196_ee685e998a44926afcdac111c805abbc.pdf
صورتگرایی
آشناییزدایی
ادبیّت
تمهید
طرح
انگیزش
formalism
Defamiliarization
Activation
Literariness
motif
preparation
plan
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
93
111
10.22059/jlcr.2015.54198
54198
scientific-research
درآمدی بر جایگاه فرایند اقناع در فنّ خطابه و مطالعات ادبی
An Introduction to the Process of Persuasion and its Position in Rhetoric and Literary Studies
علیمحمّد مؤذّنی
moazzeni@ut.ac.ir
1
محمّد احمدی
2
استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
اقناع، فرایندی است که به منظور نفوذ در مخاطبان و مجاب ساختن آنان به وجود میآید. این فرایند ارتباطی اهمّیّت ویژهای در دنیای ادبیّات دارد؛ زیرا همواره یکی از مهمّترین اهداف سخنوران و پدیدآورندگان آثار هنری، اقناع مخاطبان بوده است. با توجّه به این اهمّیّت، از چند دهۀ اخیر مطالعات گوناگون و متفاوتی دربارۀ رابطۀ اقناع و ادبیّات انجام شده است. این نوع تحقیقات که از غرب آغاز شده، دربارۀ شیوهها و روشهای اقناع مخاطب، مباحث گوناگونی را مطرح میسازد. در این مقاله سعی شده است تا حدودی سیر مطاله و پژوهش دربارۀ فرایند اقناع از دیرباز تا قرن حاضر ترسیم و همچنین اهمّیّت این نوع مطالعات در حوزۀ ادبیّات مشخّص شود.
Persuasion is a process which tries to convince audiences and invade their minds. This communicative process has an important role in literary world, because one of the main aims of authors and poets has always been to persuade their audiences. Considering such an important, there has been accomplished several different studies on the nature of persuasion in literature and literary studies in recent years. These types of researches which have started in West and developed and spread all over the world deal with various methods on which the audience would be persuaded. In this study, we have tried to survey the history of persuasion process to make the importance of such studies in the field of literature and literary criticism clear.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54198_a79839b5a76e6a0828b4f17f2a31bc83.pdf
فرایند اقناع
گفتمان اقناعی
ارسطو
خطابه
ادبیّات
process of persuasion
persuasive discourse
Aristotle
Rhetoric
literature
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
113
131
10.22059/jlcr.2015.54199
54199
scientific-research
مقایسۀ تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مَطران با تأمّلی در میزان خلّاقیّت هنری دو شاعر
A Comparative Analysis between Nima Yooshij and Khalil Matran
A Contemplation on the Creativity of both Poets
علی سلیمی
salimi1390@yahoo.com
1
بدری یاری نظامآبادی
2
استاد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی
بهکارگیری شعر روایی با هدف بیان دغدغههای انسانی و اجتماعی، یکی از وجوه مشترک میان نیما یوشیج و خلیل مطران در شعر معاصر فارسی و عربی است. مقدار زیادی از اشعار نیما، جنبۀ روایی دارد. خلیل مطران نیز جزو شاعرانی است که شعر روایی را وارد شعر معاصر عربی کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر روش ادبیّات تطبیقی، میزان خلّاقیّت و هنرآفرینی دو شاعر را در شعر روایی بررسی و مقایسه کرده است. نتیجۀ بهدستآمده از پژوهش نشان میدهد که نیما با خلّاقیّتی شاعرانه، نمادهای افسانهای را به گونهای در تاروپود شعر روایی خود تنیده که جنبۀ هنری بدان بخشیده است، امّا مطران با استفاده از موادّ تاریخی، شعری روایی را در قالبی سنّتی پدید آورده است. نوآوری نیما در خلق یک معنای تخیّلی تازه و پیوند دادن آن با زندگی امروز است، امّا خلّاقیّت مطران، محدود به ایجاد ارتباط میان یک روایت تاریخی با دنیای امروز است. در مجموع میتوان گفت، میزان ابتکارات نیما در خلق مضمونهای نو، به کمک شعر روایی، با توجّه به گستردگی دامنۀ تخیّل در آن، بسیار بیشتر از مطران است.
Using the narrative poetry to express human and social concerns is one of the commonalities between Nima Yooshij and Khalil Matran, the modern Persian and Arab poets. Lots of Nima’s poems benefit the narrative aspects. Khilil Matran is also of the Arab poets who have imported the narrative aspects in modern Arabic poetry. Based on the method of comparative literature, this study has being accomplished to analyze the rate of two poets’ creativity through a cross-sectional research. The results show that Nima had imported the symbols of fiction in his poetry texture in a way that it has been changed to an artistic work, but Matran has created, using historical issues, his narrative poetry in a traditional format. The innovative aspect of Nima’s poetry flows in creation of a new fictional meaning and its relation to modern life, but Matran’s is restricted to the relation existing between a historical event and the modern life. Due to the extensive range of imagination, it can be said, in overall, that Nima had a greater share in creating modern concepts with the use of narrative poetry in comparison with Matran.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54199_f97ab3aca52a07c27c64c6d499983c55.pdf
ادبیّات تطبیقی
نیما یوشیج
خلیل مطران
شعر روایی
نماد
Comparative literature
Nima Yooushij
Khalil Matran
Narrative Poetry
symbol
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2015-02-20
3
2
133
149
10.22059/jlcr.2015.54200
54200
scientific-research
نقد روانکاوانۀ سوگنامههای خاقانی شروانی
The Psychoanalytic Criticism of the Khāghāni Shervanie's Jeremiads
شیرزاد طایفی
taefi@atu.ac.ir
1
آنیتا خالقی
anitakhaleghi@yahoo.com
2
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامۀ طباطبائی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه ارومیه
روانکاوی و ادبیّات، رابطهای دوسویه دارند. ادبیّات سبب تلطیف روان میشود و روانکاوی به کالبدشکافی آن میپردازد. آنچه امروزه روانکاوان مطرح میکنند، در ادبیّات گذشته حضور داشته است و اکنون نیز با هویّت یافتن دانش روانکاوی، به صورت علمی مطرح میشود. با بررسی یک اثر هنری از دیدگاه روانشناختی، میتوان به نکاتی چون ویژگیهای شخصیّتی هنرمند و بازتاب آنها در خلق اثر پی برد. در این نوشتار ـ که نتیجۀ بازخوانی انتقادی سوگنامههای خاقانی و تحلیل روانکاوانۀ آنهاست ـ با بهرهگیری از روش استقرایی، مفاهیمی چون تصعید و فرافکنی و خودفریبی و خودشیفتگی و حمایت اجتماعی، و همچنین حضور ناخودآگاه فردی و جمعی و سایه و کشمکشهای نهاد و فرامن، بررسی شده است.
There is a bilateral relationship between Psychoanalysis and literature. Literature enlivens the soul and psychoanalysis dissects literature. What psychoanalysts express today has attended in the past literature and is proposed now scientifically after psychoanalysis was identified as a science. By analyzing an art work from the perspective of psychology, it seems being possible to understand artist’s personal characteristics and their reflection in his work(s). In this paper which is the result of critical reading of khāghāni’s jeremiads through a psychological approach, concepts such as sublimation, projection, self- deception, narcissism and social support, and also the individual and collective unconscious attendance, shadow, the struggles of institution and super-ego have been investigated using an inductive method.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_54200_6dcb040af3d1759d373a2e85fbe00b25.pdf
خاقانی شروانی
نقد روانکاوانه
سوگنامه
مرثیه
شعر فارسی
نقد ادبی
قرن ششم
khāghāni shervāni
psychoanalytic criticism
Elegy
jeremiad
Persian poem
Criticism
Sixth century