per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
1
18
10.22059/jlcr.2016.59101
59101
scientific-research
نقد جامعهشناختی رمان صیادون فی شارع ضیق از جبرا ابراهیم جبرا
Sociological Criticism on "Hunters in a Narrow Street"
عزت ملا ابراهیمی
mebrahim@ut.ac.ir
1
صغری رحیمی
2
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
نقد جامعهشناختی، یکی از شیوههای کارآمد نقد متون ادبی، بهخصوص رمان، است. در این شیوه، ارتباط ساختار و محتوای رمان با وضعیت و دگرگونیهای جامعه و محیطی که در آن متولد شده، بررسی میشود و چگونگی انعکاس و بازنمایی هنرمندانۀ جامعه در جهان تخیلی اثر ادبی، نقد و تحلیل میشود. این پژوهش بر پایۀ چهارچوب نقد جامعهشناسی، به تحلیل یکی از برجستهترین آثار نویسندۀ مشهور فلسطینی، جبرا ابراهیم جبرا، میپردازد. پژوهش حاضر، در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که آیا نقد جامعهشناختی در رمان صیادون فی شارع ضیق قابل تطبیق است؟ فرضیۀ پژوهش بر این مدعاست که جبرا در داستان خود، به انعکاس اوضاع جامعۀ زمان خود در قالب اثر ادبی پرداختهاست. در پژوهش پیش رو، از روش تحلیلی ـ توصیفی برای تطبیق نقد جامعهشناختی در داستان صیادون فی شارع ضیق این نویسنده بهره گرفته شدهاست. از مهمترین نتایج پژوهش، این است که جبرا با خلق شخصیتهایی از طبقات مختلف جامعه، به انعکاس شرایط اجتماعی جامعه در برههای خاص میپردازد.
Sociological approach is one of the most efficient critical approaches of literary works, particularly novels. The relation existing between the novel's structure and content to the changes of the society and living conditions and the artistic reflection and representation of society in fantastic world of a literary work is studied in this approach. Based on the principles of sociological approach of criticism, one of the most prominent works of Palestinian well-known author, Jabra Ibrahim Jabra has been studied in present research to answer to this main question if the sociological approach is applicable to the novel "Hunters in a narrow street"? The research hypothesis is that Jabra tries to reflect the social situation of his period in the form of a literary work. A hunter in a narrow street was written after author’s staying in Bagdad following the occupation of Palestine by Zionists in 1948. Evoking bitter memories of his homeland’s occupation, Jabra, in this novel, points to the tragic realities of Iraq and the pathetic social situation of Bagdad’s residents. The result of present research, conducted through an analytical-descriptive method, shows that Jabra reflects the social situation in a specific period creating characters from different classes of society.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59101_ded284bc8e9f1dfc128623ba70e39281.pdf
"نقد ادبی"
"نقد جامعهشناسی"
"رمان"
"جبرا ابراهیم جبرا"
"صیادون فی شارع ضیق"
"وطن"
"فلسطین"
"literary criticism"
"sociological criticism"
"Novel"
"Jabra Ibrahim Jabra"
"Hunters in a narrow street"
"palestien"
" home"
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
19
38
10.22059/jlcr.2016.59102
59102
scientific-research
بررسی اسطوره و انواع آن در شعر معاصر (با نگاهی به شعر موسوی گرمارودی)
Myth and its Variants in Persian Modern Poetry (Based on the Works of Ali Mousavi Garmaroudi)
ساغر سلمانی نژادمهرآبادی
salmaninejads@yahoo.com
1
عبدالرضا سیف
seif@ut.ac.ir
2
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
شعر با اسطوره گره خوردهاست و شاعران اغلب لحظاتی را در سیر اساطیری به سر میبرند. اسطوره با بیانی نمادین، به شکوفایی شعر و چندلایه شدن اثر کمک میکند. پیشرفت علوم سبب کمرنگتر شدن اثر اساطیر در بین مردم شد، اما هرگز نتوانست آن را بهکلی و بهخصوص از حیطۀ ادبیات خارج سازد. از همین رو، بر آنیم تا در شعر موسوی گرمارودی، به نمونههایی از اساطیر برای پاسخ به این پرسش دست یابیم که گرمارودی از چه نوع اسطورههایی در اشعارش بهره جستهاست و در این زمینه بیشتر به کدام دسته اشاره کردهاست؟ بررسیها نشان میدهد که گرمارودی در اشعارش به استفاده از اساطیر مختلف ملی و مذهبی دست زدهاست. بیشترین توجه شاعر، به اساطیر مذهبی بعد از اسلام است که در این بین شخصیتهایی چون پیامبر(ص) و امام علی(ع) و امام زمان(عج) بنمایۀ اصلی شعر او را تشکیل میدهند. اساطیر دینی قبل از اسلام، در درجۀ دوم استفاده قرار دارند و اساطیر ملی با فاصلهای کم در درجه سوم اهمیت قرار میگیرند. گرمارودی از اساطیر ملی نیز برای تبیین مفاهیم مذهبی و آیینی بهره جستهاست. وی گاه برای برجستهتر کردن مفاهیم معاصر، به بازگویی اساطیر گذشته پرداختهاست.
Poetry and myth are intertwined and most of the poets often live in the mythological spaces for moments. Myths help poetry being prosperous and having multi-layered meaning through its symbolic expression. With the development and progress of science, the influence of myths in human societies decreased; however they have not generally lost their impact, especially in literature. So we are to find some examples of myths in the works of Ali Mousavi Garmaroudi to know what kind of myths he has used in his poems and which of them have been more confirmed by him? The studies show that Garmaroudi has used different kinds of religious and national myths in his works. He focuses on Islamic mythological figures, and among them paying attention to the characters such as prophet Mohammad (PBUH), Imam Ali (AS) and Imam Mahdi (AS) is the main theme of his poetry. Pre-Islamic mythologies and Iranian national myths stand, with a slight gap, on the second and third positions, respectively. He has even used national myths to explain ritual and religious concepts. He has sometimes recounted the past mythologies to highlight modern concepts.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59102_4e4b6e405f35f100a3609b24b4cc1d67.pdf
تحلیل
اسطوره
انواع
ادبیات معاصر
شعر معاصر
اساطیر مذهبی
موسوی گرمارودی
Analysis
Types
myth
literature
Poetry
Contemporary
Mousavi Garmaroudi
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
39
49
10.22059/jlcr.2016.59103
59103
scientific-research
پوشکین؛ سعدی جوان روسیه (جایگاه سعدی در اشعار پوشکین)
Pushkin, the Young Sa'adi of Russia (The Position of Saadi in the Poetry of Pushkin)
جان اله کریمی مطهر
jkarimi@ut.ac.ir
1
تبسم خاک ره کهنموئی
tabasom@ut.ac.ir
2
استاد زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران
دانشجوی زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران
پوشکین پدیدۀ فوقالعادهای در ادبیات روسیه و حتی جهان است که در آثارش ایدههای جهانی میدرخشند. هیچکس مانند پوشکین توانایی مبدل شدن به انسان دیگر ملل و اینچنین موثق از زبان او حرف زدن را ندارد. این ویژگی پوشکین در توصیف فرهنگ و نابغۀ بزرگ ایران، سعدی، آنقدر زیاد است که در سال 1824 میلادی و پس از چاپ منظومۀ فوارۀ باغچهسرای، با سرلوحهای از سخنان سعدی، شاهزاده شالیکوف، ناشر مجلۀ دامسکی ژورنال، به او لقب «سعدی جوان» داد؛ زیرا پوشکین برای نخستین بار در ادبیات روسیه نشان داد که چگونه باید سعدی، نابغۀ ایرانی، را توصیف کرد. در مقالۀ حاضر به موضوع پوشکین و سعدی و نیز به نقش ارزشمند و کلیدی سخنان سعدی در بیان اندیشههای پوشکین در منظومۀ فوارۀ باغچهسرای و بعضی از آثار دیگرش میپردازیم. برخی از اندیشههای سعدی، مانند سرلوحۀ فوارۀ باغچهسرای ـ که برگرفته از باب اول بوستان سعدی است ـ در بسیاری از آثار و مکاتبات پوشکین بهوفور تکرار شده و همچون یک مَثَل در بین مردم روسیه ساری و جاری است؛ این مضامین در آثار پوشکین، یادآور یاد و خاطرۀ دوستانِ دکابریست وی و نیز بیانگر حس دلتنگی شاعر بهدلیل دوری و از دست دادن آنهاست.
Pushkin is an extraordinary phenomenon in Russian and also the world literature with works on which the global ideas shine in. Nobody is able, just like Pushkin, to demonstrate a man of other nations and to speak on behalf of him so authentically. His ability in describing Iranian culture and also Iranian genius poet, Saadi, was so that Prince Shalikov, the publisher of “Damskii zhurnal”, called him “The Young Saadi” in 1824, after publishing “The Fountain of Bakhchisaray” poem with a frontispiece of Saadi's words, because for the first time in Russian literature, Pushkin showed, through his fascinating poems, the way one should describe the Iranian genius poet Saadi. Pushkin and Saadi are being compared with each other, in present essay, and the valuable and key role of Saadi’s words in Pushkin’s expressing his ideas in his poem “The Fountain of Bakhchisaray” and some of his other works are studied. Some of Saadi’s ideas like those in frontispiece to “The Fountain of Bakhchisaray” are adopted from the first chapter of his masterpiece Boostan, and have been repeated frequently in many of Pushkin’s works and correspondences, in addition to his novel “Eugene Onegin”, and have been used by Russians as proverbs. These ideas, in Pushkin's works, recalled the memory of his Decaabrist friends and also expressed a sense of the poet's nostalgia as a result of separation or losing them.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59103_4559e49d4bc141bcaae8f29e4a492eef.pdf
"سعدی"
"پوشکین"
"تأثیر"
"موضوعات"
"شرقی"
"ادبیات"
"شرق"
"سعدی"
"پوشکین"
"تأثیر"
"موضوعات"
"شرقی"
"ادبیات"
"شرق"
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
51
71
10.22059/jlcr.2016.59104
59104
scientific-research
تحلیل داستان «رستم و سهراب» براساس نظریۀ روایتشناسی کلود برمون
Analysis of "Rustam and Sohrab" Tragedy on the Basis of Bremond’s Narrative Theory
غلامعلی فلاح
fallah@khu.ac.ir
1
نرجس افشاری
narjeasafshari@rocketmail.com
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی
در جُستار حاضر، داستان تراژیک «رستم و سهراب» براساس نظریۀ روایتشناسی کلود برمون بررسی شدهاست. الگوی برمون برمبنای رویکردی دوگانه بنا شده که طبق آن سرنوشت قهرمان منحصراً نه به پیروزی، بلکه گاه به شکست ختم میشود. براساس نظریۀ برمون، این داستان متشکل از یک توالی اصلی و چندین توالی فرعی است که پیکرۀ داستان را خلق کردهاند و انواع توالیها از جمله زنجیرهای و انضمامی و پیوندی در آن به کار گرفته شدهاند. براساس این نظریه، هر توالی دربردارندۀ سه کارکرد امکان و فرایند و پیامد است که این کارکردهای سهگانه کاملاً با داستان همخوانی و همسویی دارد. سهراب در توران، سهراب در ایران، کشته شدن سهراب به دست رستم، به ترتیب مراحل امکان و فرایند و پیامد داستان را شامل میشوند. از حیث شخصیت، این داستان نمونۀ تبدیل قهرمانان از کنشگر به کنشپذیر و برعکس است. مقالۀ پیش رو، هنر روایتگری و داستانپردازی فردوسی را نیز نشان میدهد؛ زیرا تمام عناصر روایی همچون تنظیم توالی پیرفتها، موقعیتها، کنشها و مهمتر از همه رویکرد دوگانۀ برمون را در دادن اختیار به شخصیتها در گزینش هدف مورد نظر قرار دادهاست.
In present research, the tragic story of "Rostam and Sohrab" is evaluated on the basis of Claude Bremond's theory of narratology. The model of Bremond is based on a dual approach upon which the fate of hero not only leads to his victory but sometimes to his failure. According to Bremond, this tragedy is formed by a main sequence and several sub-sequences that has creates the body of the story while different types of sequences such as chain, concrete and connective sequences have been used. Each sequence, according to his theory, includes three functions of possibility, process, and consequence that all consistent to and aligned with the story. "Sohrab in Touran", "Sohrab in Iran" and "Sohrab who is killed by Rostam" can be corresponded to possibility, process, and consequence functions, respectively. In terms of character, this story is a good example of active heroes who turn into passive ones and vice versa. Present research demonstrates Ferdowsi's art in narrative and storytelling. It shows that he had paid attention to all narrative elements such as setting the sequences, situations, actions and, above all, Bremond’s double approach in giving characters the freedom of goal selection.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59104_f681b2f203d768a9929b4a821541f45f.pdf
رستم و سهراب
ُروایت شناسی
پی رفت؛ کلود برمون
سهراب
منطق داستان
ریخت شناسی قصه پریان
Rustam and Sohrab
Narration
frequent
Cloud Bermaon
Sohrab
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
73
90
10.22059/jlcr.2016.59105
59105
scientific-research
چهرۀ قدسی زن و عشق در داستانهای مصطفی مستور
The Sacred Character of Woman and Love in the Stories of Mostafa Mastur
بهادر باقری
bahadorbagheri47@gmail.com
1
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی
زن، شخصیت کانونی و مهمترین موضوع داستانهای مصطفی مستور است و با زنان داستانهای واقعگرای معاصر، تفاوت ماهوی دارد؛ چراکه از سویی، تجلی تام و تمام «زن مثالی» است و از سوی دیگر، میراثدار تصویر و تصوری است که قرنها در ادبیات غنایی ایران، از وی ارائه شدهاست. زنی والا، روشنضمیر، دروننگر، باایمان، وفادار، پریصفت، الهامبخش، هنرآفرین، دور از دسترس و پاکتر از آن که به تملک مرد درآید؛ و بدین دلیل، عشق نیز در این داستانها، سراسر قدسی و فرازمینی است؛ یا به فرجام نمیرسد یا عاشق از وصال میپرهیزد. حتی زنان بدکار هم شخصیتی معصوم و محترم دارند. در مقالۀ پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی، و با این فرض که رویکرد این داستانها به موضوع زن و عشق، با این بسامد و تکرار، در داستانهای معاصر منحصربهفرد است و به ویژگی سبکی آثار نویسنده تبدیل شده و آن را با ادبیات غنایی ـ عرفانی قدیم ایران پیوند میزند، به تجزیه و تحلیل چهرۀ زن و نقش خاص و قدسی و آسمانی او و پیامد آن ـ یعنی عشق پاک و معنوی ـ در داستانهای مستور پرداخته شدهاست.
“Woman” is the most important focal character in the works of Mostafa Mastur and fundamental differences are obvious between this kind of woman and women in other contemporary realist stories or novels, because she manifests the complete character of "Ideal Woman" from one hand, and inherits the image and has been presented of him during several centuries of Iranian lyric literature from the other hand, a prominent, aware, introspective, faithful, loyal, angelic, inspirational, artist and unattainable woman who is more virtue to be possessed by a man. So love, in such stories, is totally sacred and unearthly. It doesn't end, or the lover avoids joining. Even prostitutes, in such stories are innocent with respectable personalities. Assuming that the approach of these stories to the subject of "woman" and "love", with such a frequency, is exclusive in modern stories and has changed to the stylistic feature of their authors with a link to old Persian mystical-lyric literature, the present essay is to study and analyze the character of woman and her special, sacred and heavenly role and her subsequent result, pure spiritual love in Mostafa Mastur's works through an analytic- descriptive method.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59105_5fd9af5cdd6ffee4b8ecc71c90d5a57f.pdf
"مصطفی"
"مستور"
"زن"
"در"
"داستان"
"های"
"معاصر"
"Mostafa"
"Mastour"
"Woman"
"In"
"the"
"Contemporary"
"Stories"
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
91
109
10.22059/jlcr.2016.59106
59106
scientific-research
دلالت تقدیم و تأخیر در سیاق نفی و اثبات از دیدگاه عبدالقاهر جرجانی
Implication of Transposition in the Context of Affirmation and Negation From the Point of Abd al-Qāhir al-Jurjānī's View
محمد هادی مرادی
hadim29@gmail.com
1
فاطمه کاظمی
fatemehkazemi43@yahoo.com
2
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی
در مقالۀ حاضر، دلالت تقدیم و تأخیر در ساختار جملههای مثبت و منفی از دیدگاه عبدالقاهر جرجانی بررسی شدهاست. تقدیم و تأخیر، موضوعی بلاغی و یکی از مباحث اصلی دستور زایاـگشتاری است. جرجانی اعتقاد دارد که ترتیب کلمات در ترکیب، براساس معنا صورت میگیرد و بر این نکته تأکید میکند که اگر ترتیب کلمات در جمله براساس معنا نبود، تقدیم و تأخیر هیچ ارزش دلالی و معنایی نداشت. وی با ژرفنگری، اغراض نحوی و بلاغی و معنایی تقدیم و تأخیر را اثبات میکند و با آوردن شواهد و مثالهای فراوان، تلاش میکند دیدگاه خود را در باب تقدیم و تأخیر تشریح کند، و به معنا در ساخت جمله، توجه ورزد. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، به این نتیجه میرسد که بسیاری از آرا و دیدگاههای جرجانی، ارتباط تنگاتنگی با جدیدترین نظریات زبانی دارد. عبدالقاهر نیز به ساختار کلام، مبانی دستور زایاـگشتاری، وحدت بین لفظ و معنا (مباحث فرمالیستی)، بافت زبانی و غیرزبانی و... اهتمام ورزیده و معتقد است در فرایند فهم متن، باید به همۀ این عناصر توجه کرد.
The implication of transposition in the structure of positive and negative sentences has been studied from the point of Abd al-Qāhir al-Jurjānī's view in present essay. Transposition is a rhetorical subject being discussed in generative-transformative grammar. Jurjānī believed that words set in order in a sentence on the basis of their meanings, and emphasized that if the order of words in a sentence were not meaning-based, transposition, then, would have had no semantic value. He proves sagaciously the syntactic, rhetoric and semantic functions of transposition and tries, providing various examples, to explain his own viewpoints about transposition and to pay attention to the issue of meaning in the sentence construction. The results of present research, has been conducted through a descriptive-analytic method, show that many of Jurjānī’s opinions and views are closely related to modern linguistic theories. He was also concerned with word structure, principles of generative -transformative grammar, the unity of word and meaning (formalistic discourse), linguistic and non-linguistic contexts and believed that all the above-mentioned elements should be considered in a text understanding procedure
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59106_82d8dc36f9389557a31d3a79e486b32b.pdf
عبدالقاهر جرجانی
تقدیم و تاخیر
دلالت
معنی
سیاق
نفی و اثبات
دستور زایا گشتاری
Abd Keywords: Abd al-Qahir al-Jurjani
Transposition
Meaning
Significance
Context
Negation and proof
generative-transformative grammar
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
111
129
10.22059/jlcr.2016.59107
59107
scientific-research
بررسی ترکیبات ابهامزا در اشعار نظامی و بیدل
Ambiguous Compositions in the Poetry of Nizāmi and Bīdel
خدابخش اسداللهی
kh.asadollahi@gmail.com
1
شکرالله پور الخاص
pouralkhas@uma.ac.ir
2
ولی علی منش
alimanesh.871@gmail.com
3
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق ادبیلی
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
نظامی گنجوی و بیدل دهلوی، دو شاعر برجستۀ سدۀ ششم و دوازدهم هستند که به نوآوری مشهورند. در سطح زبان اشعار این دو شاعر، عناصر متعدد ابهامزا دیده میشود. یکی از مهمترین این عناصر، «ترکیبات ابهامزا»ست. ترکیبات ابهامزا، واژههای مرکبی هستند که از همنشینی دو یا سه تکواژ تشکیل میشوند و در محور افقی زبان به صورت یک واحد معنایی عمل میکنند. بیشتر پژوهشگران، ساخت ترکیبات ابهامزا و خاص را در انحصار شاعران سبک هندی میدانند. در این مقاله، ترکیبات ابهامزا و خاص نظامی با ترکیبات ابهامزای بیدل، مقایسه و بررسی شدهاست. برای تحلیل ساختار و بیان معنی ترکیبات ابهامزا، این ترکیبات با توجه به «هستۀ معنایی» و «روابط نحوی» ترکیب بررسی شدهاند. هدف مقاله، نشان دادن وجود ترکیبات ابهامزا در دو دورۀ ادبی متفاوت و رفع ابهام این نوع ترکیبات است. نتیجۀ پژوهش بیانگر آن است که بسیاری از ترکیبات ابهامزا، در ژرفساخت یک جملۀ کامل با روابط نحوی و معنایی هستند و همچنین ساخت ترکبیات خاص و ابهامزا منحصر به بیدل و شاعران سبک هندی نیست.
Nizami Ganjavi (1141 to 1209) and Bīdel Dehlavī (1642–1720) are two prominent poets known for their innovations. There are many ambiguous elements in the level of their languages, from which the ambiguous compositions are the most important. Ambiguous compositions are compound words formed when two or three morphemes are put together and act on the horizontal axis of language as a meaning unit. Most researchers believe in special ambiguous compositions as a monopoly of Hindi poets. Nizami's special compositions are being compared and analyzed with those of Bīdel's in present essay. To analyze the structure and to express the meaning of ambiguous components, they are studied according to their "core meaning" and "semantic component". The essay is to show the ambiguous compositions in two different literary periods, and to demystify them. The result indicates that most of ambiguous compositions are in deep structure of a full sentence with syntactic and semantic relations, and that creating the special ambiguous compositions is not limited to Bīdel and other poets of Hindi style.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59107_b9a74669e8cb6960d973c6ba5f93399d.pdf
سبک هندی
ترکیبات ابهام زا
ترکیبات برون مرکز
ترکیبات درون مرکز
روابط نحوی
نظامی
بیدل
Hindi Style
Ambiguous Compounds
Exocentric Compounds
Endocentric Compounds
Syntactic Relations
Nizami
Biddle
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
131
150
10.22059/jlcr.2016.59114
59114
scientific-research
تحلیل کهنالگویی آرمانشهرگرایی و سیر الگووارههای ادبیات آرمانشهری در ادب کلاسیک ایران
Analysis of Archetypal Utopianism and the Evolution of its Literary Paradigms In Persian Classical Literature
فرزاد قائمی
farzadghaemi@gmail.com
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
ادبیات آرمانشهری از حیث محتوا، دربرگیرندۀ آرزوی تحقق جهانی با شرایط بهتر و آرمانی (آرمانشهر) یا حاوی تصور جهانی مطلوب و در عین حال انتزاعی (ناکجاآباد) است. این نوعِ ادبی، بر مبنای انگیزۀ اصلی واحدی که نوستالژی و آرزوی بازگشت به خاستگاهی ازلی است، و با توجه به پارادایمهای فکری شکلدهنده به آنها، ساختهای مشخصی را شکل دادهاست. در خاستگاهشناسی و تحلیل کیفی نوع ادبیات آرمانشهری. احساس نوستالژی و وحشت از تبعید به دنیای خاکی (لغزیدن به سطح خودآگاهی) و تصویر کهنالگویی شهر آرمانی و بهشت زمینی، عوامل اصلی شکلدهنده به این نوع است. این شهر، ساختی کهنالگویی (مشابه پردیس آسمانی) در روایات اساطیری، ساختی فانتزی در روایات مذهبی و عامیانه، ساختی تمثیلی در ادبیات تعلیمی، ساختی رمزی در ادبیات عرفانی دارد. در این جستار، ضمن مرور و طبقهبندی الگویی این گونۀ ادبی، انواع آن در سه زمینۀ آرمانشهر اساطیری، آرمانشهر فلسفی، آرمانشهر روایی ـ تعلیمی، و نمودهای هر کدام از این الگووارهها در فرهنگ ایرانی و ادبیات کلاسیک فارسی بررسی شدهاست.
Utopian literature, in terms of content, includes the dream of a world with better and ideal conditions or an image of favorable and yet abstract (nowhere) world. Based on a single main motivation, nostalgia and the desire to return to eternal origin and due to the intellectual paradigms form them, this genre has formed certain structures. From the perspective of realizing the origin and having a qualitative analysis of a utopian genre, nostalgia and the fear of deportation to the mundane (slip to the level of consciousness) and proposing an archetypal image of the ideal city and the earthly paradise are the things can be considered as the main causes form the genre. This city has an archetypal structure in mythological narratives (as Heavenly Paradise), fantasy structure in religious and popular narratives, allegorical structure in didactic literature and mysterious structure in mystical literature. Reviewing and paradigm-based classifying this literary genre, its different types in three areas of Mythical Utopia, Philosophical Utopia and Narrative-Didactic Utopia will be studied in present paper, beside the manifestation of these paradigms in Iranian culture and Persian classic literature.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59114_1338625ad8822be65bed5971e71515b0.pdf
"آرمانشهر"
"ادبیات آرمانشهری"
"آرمانشهرگرایی"
"شهر پردیسی"
"بهشت"
""کهن الگو"
"نقد کهن الگویی"
"utopia"
"utopian"
" literature"
"Utopianism"
"Paradise"
"archetype"
"myth"و "archetypal criticism"
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
151
170
10.22059/jlcr.2016.59118
59118
scientific-research
تحلیل نمادهای پایداری در شعر صالح محمود هُواری
Symbols of Stability in the Poetry of Salih Mahmoud Hawari
محسن پیشوایی علوی
masoudbavanpouri@yahoo.com
1
مسعود باوان پوری
mpishvaiialavi@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
یکی از شیوههای پیچیدۀ تفکّر و بیان معانی، نماد است. این شیوه نقش مهمی را در آفرینش آثار ادبی و بیان اندیشههای ناگفتنی شاعر ایفا میکند. ریشۀ چنین رویکردی، در اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود و تجربههای شخصی شاعر و گرایشهای فکری و فلسفی او نهفتهاست. هواری (1938 ت) شاعر معاصر فلسطین است و شعر او فرزند پایداری در سرزمینهای اشغالی که با اوضاع و احوال جاری آن پیوند مستقیمی دارد. او با توجه به اوضاع پیرامونی و اختناق حاکم، از نماد برای بیان درد و رنج مردم فلسطین و اندیشههای پایداری خود بهره بردهاست. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش استقرایی و تحلیلی، عناصر نمادین در سه دیوان مرایا الیاسمین (1998)، ماقاله الغیم للشجر (2000)، لاتکسر النای (2006) بررسی شدهاست. این نمادها در هشت عنوان دستهبندی و دلالتهای معنایی و مضامین مربوط در قالب جدولهایی به طور مستند ارائه شدهاست. نتایج یافتهها نشان میدهد که نمادهای شاعر، اغلب دو مفهوم کلّی را افاده میکند: 1. اشغال سرزمین و ملزومات آن؛ 2. ایستادگی و مقاومت با تمام امکانات.
Using symbols is one of the most complicated methods of thinking and expression of meanings. It plays an important role in creating a literary work and expressing the poet's inexpressible ideas. Such an approach is rooted in the existing socio-political situations, the poet's personal experiences and his intellectual and philosophical tendencies. Hawari (1938) is a contemporary Palestinian poet whose poetry was born through Palestinian resistance in the occupied territories and is directly linked with its current situation. Concerning about suffocating environment and ruling repression, he has used symbols to express the suffering of Palestinian people and to express his ideas of resistance. Symbolic elements in his three divans:"Meraya Alyasmin" (1998), "Maqalah Alghym Alshajar" (2000) and "Latakasar Alnay" (2006) are studied in present research through an inductive – analytic method. The symbols are classified in 8 categories and their implied meanings and corresponding themes are documented in tables. The results show that the symbols of the poet often express two general concepts: a) occupation of his country and its requirements; and, b) standing and resistance with all facilities.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59118_a54e151512dfeb7cf832c2eee8b8c51b.pdf
شعر پایداری
فلسطین
نماد
صالح محمود هواری
نمادهای حیوانی
نباتی
شخصیت ها
Resistance poetry
Palestine
symbol
Salih Mahmoud Hawari.Plant symbol
Animal symbol
The characters
Israel
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
171
188
10.22059/jlcr.2016.59122
59122
scientific-research
جلوههای آیرونی در شعر حافظ
The Effect of Irony in Hafiz's Poetry
شمس الحاجیه اردلانی
ardalani_sh@yahoo.com
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
آیرونی موجد چندوجهیشدن معنا و گسترش تضاد معنایی در درون متن است. این پژوهش، ضمن طرح چهارچوب نظری آیرونی در سطح بلاغی، کوششی است در جهت تنویر مؤلفههای آیرونی، استخراج ویژگی مشترک آیرونی و صنایع معنوی ادبیات فارسی، واکاوی ترفندها و کرانهها و گونههای کارآمد آیرونی، بررسی و تحلیل گونههای آن در شعر حافظ. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانهای است و دادهها با مطالعۀ کتابها و مقالات، گردآوری شدهاند. با توجه به ارزش طنز در رشد فکری و روشنگری جامعه در بیان رذالتها، هدف پژوهش، تبیین روشهای ایحاد آیرونی در شعر حافظ است. دستیافتهها براساس مستندات ارزیابیشده، بیانگر آن است که آیرونی با برخی از صناعات ادب فارسی وجه اشتراک دارد نه انطباق. این صنایع در شبکۀ آیرونیک، پیچیدگی ایجاد میکند و آن را هنریتر میسازد. استعارۀ تهکمیه با آیرونیِ کلامی انطباق دارد. همۀ گونههای آیرونی ـ بهجز آیرونی رمانتیک ـ را میتوانبا شعر حافظ انطباق داد.اندیشههای دینی و سیاسی طبقههای مختلف جامعه، مهمترین موضوعهایی است که منطبق بر خاصیت آیرونی در شعر حافظ است.
Irony makes the word meaning multifaceted and contradictory meanings being extended in text. Explaining the theoretical framework of Irony, it has been tried in present research to make the ironic components clear, to extract the common features between irony and other semantic industries of Persian language, and to analyze the tricks and efficient forms of irony in Hafiz's poetry. The research has been conducted through a qualitative descriptive – analytic method using library documentations and data. Considering the value of irony in intellectual development of society and its enlightening by expression of rascality, the research aims to explain Hafiz's methods in using irony. The achievements, evaluated by existing evidences, indicate that irony is not compliance with some of the literary industries in Persian literature but has common aspects. These industries create complexity in a work and make it more artistic through an ironic network. Sarcasm has conformity with verbal irony. All types of irony, except romantic irony, are compatible with Hafiz's poetry. The religious and political ideas of different classes of society are the most important issues in his poetry that are compliance with irony.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59122_5fc886323b3e6005c994ba3bf67118d7.pdf
کلید واژه: "آیرونی"
" طنز"
" گفتار ناسازگونه"
"آیرونی رادیکال"
"استعارۀ تهکمیه"
"آیرونی کلامی ""
"آیرونی ساختاری "
key words: "irony"
" satire"
" incongruous speedy"
" Radical irony"
" metaphor"
"Thkmyh"'
"verbal irony"
"irony Structural"
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
2382-9850
2676-7627
2016-05-21
5
1
189
206
10.22059/jlcr.2016.59123
59123
scientific-research
متن عرفانی به مثابۀ خطابه (بررسی وجوه خطابی در ساختار متون عرفانی، با تأکید بر استعاره و تمثیل)
Mystical Text as Rhetoric (Analyzing the Rhetoric Dimension with Emphasis on Metaphor & Allegory)
لیلا آقایانی چاوشی
l.chavoshi@gmail.com
1
روحاالله آقایانی چاوشی
2
دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
دانشآموختۀ کارشناسیارشد تصوف و عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب
متون عرفانی از مهمترین متونی هستند که به منظور انتقال آموزههای معرفتی و اثرگذاری بر مخاطبانی که دغدغۀ آگاهی و تربیت باطنی دارند، تنظیم شدهاند. از این رو به نظر میرسد در راستای تحقق این هدف، از شگردهای خاصی در بیان بهره گرفته شدهاست. با توجه به شیوۀ سخن در این دست آثار، میتوان متون عرفانی را در شمار متون خطابی دانست. در این پژوهش، ضمن نگاه به مفهوم خطابه و سیر تاریخی آن، ابزارهایی چون تمثیل و استعاره ـ که در شیوۀ خطابی مورد استفاده قرار میگیرد ـ بررسی شدهاست. از این رهگذر، آرای عبدالقاهر جرجانی در باب صنایع بلاغی مذکور و نسبتی که با خطابه و ابزار خطابی دارد، مورد توجه قرار گرفتهاست. با توجه به این موضوع، متون عرفانی به مثابۀ متنی خطابی بررسی شدهاست؛ زیرا شیوۀ بحث و استدلال در این متون، شیوهای خطابهای و فارغ از استدلالهای منطقی و ریاضیوار است و این متونْ روی در باورپذیر ساختن آموزهها و لطایف عرفانی و اقناع مخاطب دارند و در این راه ابزارهایی چون تمثیل و استعاره را به کار میبندند. به همین دلیل، میتوان متون عرفانی را از سنخ متون خطابی دانست.
Mystical texts are the most important texts have been set to convey epistemic teachings and to influence the audiences concerned with awareness and esoteric training. Therefore it seems that specific techniques have been used in rhetoric to fulfill this objective. According to the style of speech in mystical texts, they can be considered as rhetoricals. Reviewing the concept of rhetoric and its history, in present essay, some of rhetorical techniques such as allegory and metaphor are going to be discussed. So Abd al-Qāhir -Jurjānī's votes on eloquence and rhetorical art and its relation to rhetoric and its tools have being paid attention. Due to this the mystical texts have been studied as rhetorical texts because the method of discussion and reasoning in such texts is based on rhetoric principles with no logical and mathematical reasoning. The aim of these texts is to make teachings and mystical contents believable and to satisfy the audience using techniques such as allegory and metaphor. Mystical texts, therefor, can be considered as rhetoricals.
https://jlcr.ut.ac.ir/article_59123_7a976656fae09b1aa0c6fbc4df2479a7.pdf
خطابه
ارسطو
جرجانی
استعاره
تمثیل
متن
عرفانی
خطابه
ارسطو
جرجانی
استعاره
تمثیل
متن
عرفانی