TY - JOUR ID - 56701 TI - الگوی بررسی ساختار ارتباطی زبان در متون تعلیمی ادبیات فارسی JO - پژوهش‌نامه نقد ادبی و بلاغت JA - JLCR LA - fa SN - 2382-9850 AU - حجتی زاده, راضیه AD - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 1 SP - 103 EP - 118 KW - بلاغت KW - ارتباط- ترغیب KW - مثنوی KW - زبان عرفان DO - 10.22059/jlcr.2015.56701 N2 - حوزة پژوهش‌های زبانی سنتی یا بلاغت، با حوزة مطالعات زبان­شناختی معاصر دارای چنان ارتباط استواری است که از آن می‌توان به بوطیقای ارتباط یاد کرد. این بوطیقای ارتباط در هر گونة ادبی، مقتضای حال متفاوتی با گونه‌های دیگر دارد. بلاغت زبان در مثنوی نیز بر پایة بوطیقای «ارتباط- ترغیب»ی شکل گرفته است که در یک سوی آن، «بافت متن» به چشم می‌خورد و در سوی دیگر، عواملی را می‌توان یافت که توانش ارتباطی مثنوی بر مخاطب و واکنش‌های پدید آمده را از جانب او درون موقعیت یا بافتی معین ارزیابی می‌کند. به این ترتیب، پنج نقش عمده در این چارچوب ارتباطی می‌توان تشخیص داد که هریک در حوزة زبان عرفان ویژگی‌هایی دارد. این مقاله، در صدد است تا علاوه بر تبیین ساختار ارتباط- ترغیب در مثنوی، کارکردهای مرتبط با این الگو را تحلیل و جایگاه آن را در گونة تعلیمی ‌متن مثنوی تشریح کند. UR - https://jlcr.ut.ac.ir/article_56701.html L1 - https://jlcr.ut.ac.ir/article_56701_778383eca46a28480955d5f51778cf71.pdf ER -