دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 287
سهم ایرانیان در تکامل و تحوّل علم بلاغت
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 1-28
چکیده
بلاغت یکی از علوم مشترک بشری است که در گذر تاریخ، مورد توجّه تمامی ملّتها بوده است. فارغ از مشترکات بشری، علم بلاغت در سرزمینهای اسلامی به گونهای خوش درخشیده است. به شهادت فراز و فرودهای تاریخ ... بیشتربازتاب آیین مهر در مکتب فتوت
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-20
چکیده
فتوت واژهای عربی و در زبان فارسی به معنی جوانمردی است و فتی از نظر لغوی «جوان» است و به معنی کسی است که به کمال فطرت و آنچه کمال اوست رسیده باشد. با توجه به شواهد موجود و مقایسۀ فتوت در آیین مهر با ... بیشتربررسی کانون روایت در اسرارالتوحید
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-20
چکیده
کانون روایت، منظری است که نویسنده یا راوی برای نگریستن به داستان خود انتخاب میکند. تحلیل و بررسی کانون روایت و شگردهای روایی در کشف ساختار منسجم و دقیقی از روایت در آثار داستانی حائز اهمیت شایانی ... بیشتربایستگی نگارش فرهنگ نامتصویرهای ادب پـارسی با بررسی نمونهای دیوان خاقانی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-18
چکیده
تخیل اصیل، دنیایی نو و دیگرگون برابر دیدگان سخنور ترسیم میکند؛ او ناگزیر است برای هستی بخشیدن به این دنیا، از اسامی و هنجارهای عادی زبان دوری جوید و خود اسمهای تازهای برای نامگذاری آن بیافریند. ... بیشتربررسی تیپ شخصیّتی «پابرهنه» در داستانهای ماکسیم گورکی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-16
چکیده
مقالۀ پیشِ رو، به بررسی تحلیلی یکی از تیپهایی پرداخته است که در داستانهای ماکسیم گورکی بسیار بهچشم میخورد و حتّی میتوان گفت استفاده از این تیپّ قهرمان، از ویژگیهای کار گورکی به شمار میرود. ... بیشتربررسی نشانهها و شگردهای بیان معانی ثانوی در داستانهای نجدی (با تکیه بر مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند)
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
یکی از مهمّترین هدفهای پژوهش در زمینۀ متون ادبی، دستیابی به معنای ثانوی یا ضمنی متن است؛ زیرا این معنا برابر با ادبیّت متن است. معنای ثانوی، از راه زبان و عناصر گوناگونِ مرتبط با نوع ادبی بیان میشود ... بیشترنقد و تحلیل تشبیه در نفثةالمصدور
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-21
چکیده
شهابالدین محمد زیدری نسوی، صاحب کتاب نفثةالمصدور، به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ و صاحب سبک نثر فنی و مصنوع، از آرایههای بدیعی و بیانی برای آرایش کلام خود بهرة زیادی برده است. وی بهویژه ... بیشترمقایسۀ بلاغی تمثیل فیل در حدیقةالحقیقه و مثنوی معنوی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-16
چکیده
جستوجوی دلایل تفوق و برتری یک متن بر متون دیگری که از لحاظ موضوع و مضمون، مشابه و یا مشترکاند، اغلب طرف توجه منتقدان ادبیات بودهاست. اینکه چرا روایت مؤلفی از روایت مؤلفی دیگر، منسجمتر و مستحکمتر ... بیشترنقد جامعهشناختی رمان صیادون فی شارع ضیق از جبرا ابراهیم جبرا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 1-18
چکیده
نقد جامعهشناختی، یکی از شیوههای کارآمد نقد متون ادبی، بهخصوص رمان، است. در این شیوه، ارتباط ساختار و محتوای رمان با وضعیت و دگرگونیهای جامعه و محیطی که در آن متولد شده، بررسی میشود و چگونگی ... بیشترتحلیل شیوة پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان «بماند...»
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
بهناز علیپور گسکری در مجموعه داستان بماند...بهگونهای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهرهجستهاست. مؤلفههای پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوبسازی ... بیشترخویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 1-15
چکیده
مینیمالیسم (کمینهگرایی) در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایۀ فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حد و سادگی محتوای اثر، بنا شدهاست. اگر براساس این تعریف، ایجاز و سادگی را مهمترین ویژگی مینیمالیسم ... بیشتربررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی
دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 1-19
چکیده
یکی از مفاهیم مکتب صورتگرایی در بررسی متون ادبی، عنصر برجستهسازی است که با عناوینی چون هنجارگریزی و هنجارآفرینی (قاعدهافزایی) بحث میشود. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین روشهای برجستهسازی زبان ادبی ... بیشترتحلیل فرازبانی گلستان سعدی
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 1-20
چکیده
هر گونه تغییر در زبان به عنوان یکی از کانونهای معناساز در متن، منجر به خلق سبک و معنایی جدید خواهد شد. یکی از شگردهای فُرمی و معنایی زبان، کارکرد فرازبانی آن است. در فرازبان، توجه متن به خود زبان معطوف، ... بیشترنقش خطاب در رباعیهای افضلالدین کاشانی
دوره 7، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 1-18
چکیده
مخاطب ساختن خویشتن، غیرانسانها، خدا، پیامبر، معشوق، مخالف، خواننده و جز ایشان و نیز مخاطب ساختن انسانها از قول آفریدگار، آغازگر بیش از نیمی از رباعیهای منسوب به بابا افضل کاشانی است که در رباعیسرایی ... بیشترتحلیل روایی داستان «نخجیران و شیر» مثنوی معنوی با رویکرد زبانشناسی رمزگان رولان بارت
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 1-19
چکیده
داستان شیر و نخجیران مثنوی معنوی یکی از پیچیدهترین داستانهای این کتاب است که ویژگیهای منحصربهفرد آن ظرفیت شگفتانگیزی را برای خوانشهای متعدد فراهم میکند. نظریۀ رمزگان رولان بارت یک چارچوب ... بیشترزبان زمان: سبکشناسی گزارههای زمانی و بررسی زمان ماجراجویی در ترجمۀ هزارویک شب
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 1-15
چکیده
در داستانهای عامیانه، گزارههایی زمانی وجود دارد که بیانگر مبهم و فرضی بودن زمان است. این گزارهها در هزارویک شب بسامد بالایی دارد و گاه به صورت متوالی در یک حکایت تکرار میشود که با توجه بهکاربرد ... بیشترتصریح و تعادل در ترجمهی کلیله و دمنه: باب شیر و گاو
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 1-22
چکیده
ترجمه به عنوان یکی از اصلیترین عوامل جهانی شدن یک اثر ادبی،نقش مهمی در ارتباط بین ملتها و فرهنگهای مختلف دارد.این عنصر زبانی بستر تعامل و کنش و واکنش میان دو اندیشه را فراهم و افقهای فکری جدیدی را به روی ... بیشترنقشهای مرده در بلاغت نحوی آثار ادبی فارسی آسیای صغیرو بالکان بر مبنای نظریة هالیدی و تکیه بر گلزار دمساز قریمی، روضة العقول ملطیوی و بلبلستان موستاری
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-20
چکیده
ازنظر هالیدی، سه ساختار اصلی دستور زبان؛ گذرایی، وجهی و مبتدایی است؛ که عوامل محقق شدن فرا نقشهای «بازنمودی» «بینا فردی» و «متنی» هستند. ازآنجاکه وقایع و اندیشههای فردی، توانایی ... بیشترکهنالگوی «خورشید» در شعر نظامالدّین استرآبادی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-19
چکیده
هستی آدمی همراه با کارکردها و منشهایی که از خویش آشکار میکند، از سرچشمههای فراوان و گوناگونی آبشخور مییابد. یکی از این آبشخورهای اساسی و بنیادین که بر هستی آدمی سایه میاندازد، کهنالگوها هستند. ... بیشتربازخوانی رمان بوف کور از منظر فردیت یافتگی و سه گانی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-18
چکیده
هر زندگی، محقق ساختن یک «کُل»، یعنی محقق ساختن «خویشتن» است. این تحقق، در روانشناسی یونگ، «تفرد» نامیده میشود. یونگ با تکیه بر «چنین گفت زرتشت نیچه»، به مفاهیمی چون ناخودآگاه ... بیشترتثبیت گفتمان اشعری در برابر گفتمانهای خردگرا بر مبنای عامل دسترسی (با تکیه بر دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام)
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-26
چکیده
این جستار به بررسی فرایند تثبیت گفتمان اشعری در برابر گفتمانهای خردگرا (بهطور مشخص دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام) بر مبنای برداشتی تازه از عامل دسترسی، توزیع نابرابر تولیدات زبانی گفتمانها در ... بیشترنشانهشناسی اجتماعی رمانِ کولی کنار آتش با تکیه بر نظریهی پییر گیرو
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 1-26
چکیده
از جمله رویکردهای پژوهشی که به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معناهای پنهان در آنها میپردازد، رویکرد نشانهشناسی است. از این منظر، برای تحلیل و بررسی پدیدههای اجتماعی که به خودی خود معنا پیدا نمیکنند، ... بیشترنقد روانکاوانه داستان «هانا» از آیین نوروزی
دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-1
چکیده
هانا؛ داستانی در مجموعه داستان «آب و هوای چند روز سال» نوشتة آیین نوروزی است که برگزیدة چهارمین دورهی جایزة ادبی هفت اقلیم شده است. هانا روایت مردی است که در پی بیان حادثة جدایی از معشوقش دریاست ... بیشترتحلیل تشبیه در مثنوی هشت بهشت امیرخسرو دهلوی
دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-1
چکیده
هشتبهشت یکی از مثنویهای پنجگانه امیرخسرو دهلوی است که در جواب هفتپیکر نظامی سروده شدهاست. تشبیه نقش مهمی در تصویرسازی و آفرینش ادبی دارد. بحث در مورد تشبیه به شناخت بیشتر امیرخسرو کمک میکند. ... بیشتربیانناپذیری تجربههای عرفانی از نگاه مولوی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 17-29