Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نقد مقایسه‌ای گلستان و گزیدۀ جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات با رویکرد نشانه‌شناسی اخلاق
نقد مقایسه‌ای گلستان و گزیدۀ جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات با رویکرد نشانه‌شناسی اخلاق

شیرزاد طایفی؛ محمّدحسن حسن زاده نیری؛ عبّاس رضوانی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.327128.1707

چکیده
  رابطۀ روزافزون دانش­‌های مبتنی بر شناخت زبان، فرهنگ و جامعه با ادبیّات، به­‌عنوان ابزاری کاربردی برای نمایش جریان‌های اندیشه در جامعه، لزوم همراهی لذّت هنری را با نگاهی میان‌رشته‌ای در برخورد ...  بیشتر
چالش گفتمانی در بازتعریف هویت زنانه در شازده احتجاب
چالش گفتمانی در بازتعریف هویت زنانه در شازده احتجاب

شهناز ولی پور هفشجانی

دوره 11، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 105-127

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.329845.1735

چکیده
  زن یکی از محوری‌ترین مباحث اجتماعی و نیز از سوژه‌های اصلی ادبیات داستانی بعد‌‌ از مشروطه است. در گفتمان سنتی هویت تثبیت شده‌ای برای زن تعریف شده‌ بود، که بعد از ورود مدرنیته به ایران به ‌چالش ‌کشیده‌ ...  بیشتر
واکاوی مؤلفه‌های نظریۀ معنادرمانی ویکتور فرانکل در اشعار فروغ فرخزاد
واکاوی مؤلفه‌های نظریۀ معنادرمانی ویکتور فرانکل در اشعار فروغ فرخزاد

مطهره آزادی‌خواه؛ مریم امیرارجمند؛ ماندانا هاشمی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 109-129

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.339552.1817

چکیده
  هدف و معنای زندگی، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین سؤالات انسان است. ویکتور فرانکل نظریه‌پردازی است که در شیوۀ روان‏درمانی خود، یعنی معنادرمانی، از رهگذر تجربیات سختی که داشته به این پرسش پاسخ گفته است. ...  بیشتر
بررسی و مقایسۀ نوع ادبی در سه اثر منثور فارسی (حسین کرد شبستری، داراب‌نامه و چهارمقاله)
بررسی و مقایسۀ نوع ادبی در سه اثر منثور فارسی (حسین کرد شبستری، داراب‌نامه و چهارمقاله)

یدالله نصراللهی؛ عاطفه ابراهیمی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.350310.1890

چکیده
  ادبیات در مقام علم، در هر جامعه‌ا‌ی همواره در حال گسترش بوده است؛ آثار جدید دائماً خلق و صورت‌های زبانی نو همواره به آن افزوده می‌شوند. در این میان، لزوم یک طبقه‌بندی منسجم در ادبیات تمام جوامع احساس ...  بیشتر
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی

فرهاد کاکه رش؛ حسین آریان

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 113-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.260479.1044

چکیده
  تردیدی نیست در این‌که شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونه­های زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی  است. ...  بیشتر
زیباشناسی تزئینات معماری در ادبیات دورۀ تیموری (مورد پژوهانه: شعر جامی)
زیباشناسی تزئینات معماری در ادبیات دورۀ تیموری (مورد پژوهانه: شعر جامی)

ناصر علیزاده خیاط؛ احمد گلی؛ زینب رشیدی

دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.326043.1693

چکیده
  معماری همانند ادبیات، با نماد و رمز، استعاره، مفاهیم عرفانی، اندیشه‌های فرهنگی، اجتماعی و... در پیوند است و همچون ادبیات از بارزترین جلوه‌های فرهنگ و اندیشۀ اقوام در ادوار مختلف به شمار می‌آید. درحقیقت، ...  بیشتر
تحلیل داستان
تحلیل داستان"سگ ولگرد" بارویکرد تبارشناسانه از مفهوم الیناسیون (از خود بیگانگی)

رقیه هاشمی؛ غلامرضا پیروز

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 121-142

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.334769.1772

چکیده
  مفهوم ازخودبیگانگی(الیناسیون)گفتمان غالب عصر مدرنیته وخصیصۀ انسان دوران معاصر است. این پدیده نه به آن معنایی که در غرب مطرح شد، بلکه با توجه به تقابل سنت و تجدد،به ویژه در عصر پهلوی، می‌تواند با جریان ...  بیشتر
ساختارشناسی روایت‌های مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایت‌های دفتر اوّل
ساختارشناسی روایت‌های مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایت‌های دفتر اوّل

میترا گلچین؛ مطهره محمدی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.325137.1677

چکیده
  یکی از عناصر روایی که بیش از دیگر عناصر بر هویّت مثنوی معنوی تأثیر داشته، کارکرد زمان در روایت‌هاست. با تأمّلی اندک در پرآوازه‌ترین حکایت‌های این شاهکار ادبی، به‌وضوح می‌توان ظرفیّت­‌های دقیق روایی، ...  بیشتر
بلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی
بلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی

سیاوش گودرزی؛ مصطفی موسوی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 133-151

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.285238.1299

چکیده
  ادبیات از زبان ساخته شده است. بنابراین می‌توان در پژوهش‌های ادبی از نظریّه‌های زبان‌شناختی سود جست. از میان این نظریه‌ها، نقشگرایی برای مطالعۀ بلاغت آثار ادبی مناسب‌تر است زیرا نقشگرایان در کنار ...  بیشتر
بن‌مایه‌های آشنایی‌زدایی در حوزۀ ترکیب‌پذیری واژگانی؛ با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق
بن‌مایه‌های آشنایی‌زدایی در حوزۀ ترکیب‌پذیری واژگانی؛ با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق

فاروق نعمتی؛ رضا کیانی

دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 143-164

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.323800.1665

چکیده
  آفرینش تصاویر شاعرانه در بستر ترکیب‌های اضافی یا وصفی بدیعی که از هنجارهای متعارف زبان فاصله گرفته‌اند، هرگاه که با نوآوری هدفمند شاعران همراه بوده‌است و به ایجاد پیوندهای عمیق میان واژگان منجرگشته‌، ...  بیشتر
نقد و بررسی اطناب و انواع آن در متون بلاغی فارسی
نقد و بررسی اطناب و انواع آن در متون بلاغی فارسی

فاطمه هجری؛ امیر مؤمنی هزاوه؛ مهدی محبّتی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 149-172

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.327109.1706

چکیده
  اطناب از مباحث مهم در دانش معانی است؛ تا جایی که برخی بلاغت‌­شناسان، فهم دانش معانی را در گرو فهم درست آن دانسته‌­اند. این اهمّیّت اقتضا می‌­کند در کتاب‌های بلاغت، تعاریف و تقسیمات دقیقی از اطناب ...  بیشتر
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی

پونه ناشر؛ عباسعلی وفایی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 153-173

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.214703.516

چکیده
  یکی از انواع ادب فارسی، ادب غنایی است که واجد وسیع‌ترین افق، در بیان عواطف و دریافت تجربه‌های عاطفی و حسی است. لحن رنگ‌آمیزی عاطفی کلام است و در غزل‌های سعدی، لحن‌های متنوعی به هم گره خورده‌اند. هم‌جواری ...  بیشتر