دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220Analyzing the Grounds for Creating Abnormalities in Mystical Metaphorsتحلیل زمینههای ایجاد هنجارگریزی در استعارههای عرفانی1208821510.22059/jlcr.2021.320086.1640FAنعیمهابراهیمی علویجهدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانسید علی اصغرمیرباقری فرداستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدجوادشمسدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانامیرجوانآراستهاستادیار گروه تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20210304Mystics to express their mystical experiences and teachings, chose a kind of expression called "mystical language". This language was used to explain and transmit mystical teachings and rituals and is divided into different categories. One of the most famous of them is its division into phrase language and sign language. The phrase language has been used to express mystical teachings and the sign language has been used to express mystical experiences. The basic element in the language of expression is mystical terms and in sign language, mystery, symbol, metaphor and…. Metaphor is one of the most important elements in sign language and plays an important role in expressing the deepest and most complex mystical perceptions in the form of sign language. Metaphor has different branches one of the most important and effective of them is abnormal metaphors. Among the abnormal metaphors, words that have a favorable place among the people like mosque, school and … sometimes used in a negative sense and words like wine, butler, lover and … which have a negative and distasteful meaning among the people of Sharia as well as public, are used in mystical poems with desirable and positive semantic application. This kind of use of words has faced different reactions due to its opposition to the custom of the people in different periods of time and sometimes because of this, some people have opposed the people of knowledge. This research studies important mystical texts in which abnormal metaphors are used and also investigate the roots and factors of the abnormal metaphors formation in the sign language based on documentary and library studies and in this way, tries to provide a ground for the correct understanding of the meanings of mystical texts. One of the most important findings of this study is that spread of malamatieye thinking in the field of Persian mystical poetry, Prevalence of poems describing the beloved in Samaa Meetings and the preference of the relative meaning of words over the original meaning are the most important factors and roots in the formation of abnormal metaphors in Persian mystical poetry.<br /> اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربهها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دستههای گوناگون تقسیمبندی شده است که یکی از مشهورترین آنها، تقسیم آن به زبان عبارت و زبان اشارت است. زبان عبارت برای بیان تعالیم عرفانی و زبان اشارت بیانکننده تجربههای عرفانی بوده است. رکن اساسی در زبان عبارت، اصطلاحات عرفانی است و در زبان اشارت، رمز، نماد، استعاره و ... . استعاره یکی از عناصر مهم در زبان اشارت است و نقش مهمی در بیان عمیقترین و پیچیدهترین دریافتهای عرفانی در قالب زبان اشارت برعهده دارد. استعاره در زبان اشارت، شاخههای مختلفی پیدا میکند که یکی از مهمترین و اثرگذارترین آنها استعارههای هنجارگریز است. در میان استعارههای هنجارگریز، واژگانی که در میان مردم جایگاه مطلوبی دارند مانند مسجد، مدرسه و ... گاه در مفهوم منفی به کار میروند و واژگانی مانند شراب، ساقی، معشوق و.... که نزد اهل شریعت و عامه مردم، مفهوم منفی و ناپسند دارند، در اشعار عرفانی با کاربرد معنایی مطلوب و مثبت به کار میروند. این نوع استفاده از واژگان به دلیل مخالفت با عرف مردم در هر روزگار، با واکنشهای مختلفی روبرو شده است و گاه بدین سبب عدهای با اهل معرفت به مخالفت برخاستهاند. این پژوهش با مطالعه بر متون مهم عرفانی که در آنها استعارههای هنجارگریز به کار رفته و با تکیه بر مطالعات اسنادی و کتابخانهای ریشهها و عوامل شکلگیری استعارههای هنجارگریز را در زبان شارت بررسی میکند و میکوشد از این طریق، زمینه دریافت درست مفاهیم متون عرفانی را فراهم سازد. از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که گسترش تفکر ملامتیه و نفوذ آن در ساحت شعر عرفانی فارسی، رواج شعرهای وصف معشوق در مجالس سماع و ترجیح معنای نسبی کلمات بر معنای اصلی از مهمترین عوامل و ریشههای شکلگیری استعارههای هنجارگریز در شعر عرفانی فارسی است.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88215_841f256c8be780cde79de4bb5e8674ae.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220The Challenge of Form and Content in Dramatic Adaptation of Iranian Composite Novel; With a Focus on Two Selected Fictional Narratives (the Fog and the Low Tide and Summer of the Same Year)چالش شکل و محتوا در اقتباس نمایشی از داستانهای مرکب؛ با تمرکز بر دو اثر مد و مه و تابستان همانسال21348821810.22059/jlcr.2021.312291.1566FAفرشتهپایدارنوبختدانشآموختۀ کارشناسی ارشد ادبیاتنمایشی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران0000-0003-1654-9586محمدجعفریوسفیان کناریدانشیار گروه ادبیاتنمایشی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایرانJournal Article20201021The process of dramatic adaptation of fictional narratives has always been considered as one of the most significant problems for playwrights. This challenge provided new capabilities for literary studies after the modern period, particularly when literary styles developed in more various forms and the awareness to adapt literary works in Film and Theater gradually increased. In this essay, we attempted to propose a new conceptual model for adapting Iranian Composite Novels by posing the question of what the main challenges of this type of creative adaptation might be, and how to present a dramatic interpretation of this unconventional literary genre. Our initial assumption is that the use of new theories related to dramatic form and structure can provide a new explanation to the theoretical problem of this research. The research is done by a descriptive-analytical method and the data was collected by referring to library sources. Our theoretical approach to the problem is inspired by <strong>Maggie Dunn</strong> and <strong>Ann Morris</strong>'s views on the nature of the Composite Novel (1995) and <strong>Sam Smiley'</strong>s interpretations on new dramatic structures (2005). The results of this study confirm that in the challenge of adapting modern fictional narratives, where language is the common device for exchanging signs between literary source text and dramatic target text, formulating new forms of dramaturgical adaptation will be a suitable explanation.اقتباس نمایشی از ادبیات روایی، همواره یکی از مهمترین مباحث چالشبرانگیز پیش روی نویسندگان بودهاست. این چالش در دورۀ مدرن و پسامدرن که مفهوم روایت به چالش کشیده شده و سبکهای ادبی در شکلهای متنوعتری پدید آمد بیشتر شد. در این دوران تمایل برای دستمایه قرار دادن آثار ادبی در سینما و تئاتر ضرورت شکل و فرم را پیش کشید و در نتیجه زمینهای مهم برای پژوهشهای ادبی و نظریهپردازی فراهم آمد. در این جستار، با توجه به اهمیتِ متون ادبی، کوشش شده به مطالعۀ راهکارهایی برای اقتباس از داستانهای مرکّب پرداخته شود، با این پرسش که چالشهای اصلی اقتباس از داستانهای مرکّب چیست و چگونه میتوان قرائتی نمایشی از این ژانر ادبی داشت. سؤالِ فرعی این است که درام چگونه میتواند اندیشهای را که به مددِ کلمه بیان میشود، در قالب کردار و کنش دراماتیک بازنمایی نماید؟ گمان بر این است بهرهگیری از نظریههای نوین در زمینۀ ساخت و فرم نمایشی میتواند راهگشا باشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و دادهها با مراجعه به منابع کتابخانهای گردآوری شدهاست. الگوهای نظری مگی دان و آن موریس در زمینۀ شناخت رُمان مرکّب و نظریات سام اسمایلی در باب ساختارهای نوین نمایشی مورد توجه قرار گرفتهاست. نتایج این مطالعه نشان میدهد در چالش اقتباس از روایتهای ادبی مدرن که زبان عنصر اصلی و مشترک میان متن ادبی و متن نمایشی است، کشف مناسباتِ فُرمی که بتواند در قالب نظامی از نشانهها متن ادبی را به درام پیوند دهد، راهکاری مناسب خواهد بود.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88218_46c55e8349b21184e98e7277908ba3b0.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220The Impact of the Introduction of Shahnameh on the Introduction of Kooshnameh with an Emphasis on Tahmidiyyeh (praise to God)اثرپذیری مقدمۀ کوشنامه از دیباچۀ شاهنامه با تأکید بر تحمیدیه35588821910.22059/jlcr.2021.318680.1628FAفاطمهحاجی رحیمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-6829-7195اقدسفاتحیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایرانمحمودمهرآوراندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20210207In this paper the authors have investigated the impact of the introduction of Shah Nameh on the introduction of Koush Nameh. Tahmidiyeh is one of the most important sections of epic poetry. Beginning to write “In the name of God” at the top of the texts, has a long history and has many evidences in the writings and remnants of ancient Iranian languages. The content of the prefaces of epic poems, in the first place, includes Tahmidiyeh( A general trait in the poetry of Iran); then, a selection of religious beliefs of the epic poet, which has been composed and dealt mainly with the inspiration of <em>Shahnameh</em> style. The present study, is a descriptive approach and based on inductive method in the two texts of <em>Shahnameh</em> and Koush Nameh. It searches the relationship between the introduction of Kouh nameh; and the introduction of Shah Nameh. The paper examines the effectiveness of Koush Nameh introduction from Shah Nameh in the shadow of paratextuality. The results of studying the Tahmidiyeh sections in both poems show that in the initial section of Koush Nameh & Shah Nameh, praising God and counting the names and intrinsic names, attributes and purifications of God have a high and honorable position and the following sections Its collection also; Like praising and honoring the intellect, how it was created, praising the knowledge and value of speech, praising the Prophet (PBUH) and admonition, also has a special effect. Iran shah has followed Ferdowsi in composing the main and internal parts of the introduction of Koush Nameh, in including elements such as: donating the work, the entry of the work, how to access the prose version and referring to the source, as well as praising the king of the era. Finally, with the studies, it was found that the introduction of Koush Nameh in the position of the present text, has explicitly had a great impact on the structure of the absence of <em>Shahnameh</em> in the position of the missing text in how it is structured and <em>Shahnameh</em> has played a fundamental role in reproducing the contents of Koush Nameh.آغاز سخن با نام خدای، پیشینهای دیرینه در نوشتهها و آثار بهجامانده از زبانهای کهن ایرانی داشتهاست. شاعران حماسهسرای دورۀ اسلامی، مطابق با یک آیین مرسوم، پیش از ورود به موضوع اصلی، منظومۀ خویش را با دیباچهای آغاز کردهاند که با نام خدا شروع میشود. محتوای این دیباچهها، در درجۀ نخست، شامل تحمیدیه، گزیدهای از اعتقادات دینی و مشرب فکری شاعر حماسهسراست که عمدتاً با الهام از سبک <em>شاهنامه</em> ساخته و پرداخته شدهاست. پژوهش حاضر که با نگرش توصیفی و بر پایۀ روش استقرایی در دو متن <em>شاهنامه</em> و <em>کوشنامه</em> انجام گرفته، تلاشی برای نمایاندن رابطۀ میان مقدمۀ <em>کوشنامه</em> و دیباچۀ <em>شاهنامه</em> است و تأثیرپذیری مقدمۀ <em>کوشنامه</em> را از <em>شاهنامه</em> در سایۀ پیرامتنیت بررسی میکند. نتایج حاصل از مطالعۀ بخشهای تحمیدیه در هر دو منظومه و تطبیق آنها با یکدیگر نشان میدهد که در بخش آغازین <em>کوشنامه</em> و <em>شاهنامه</em>، ستایش یزدان و احصاء اسماء و صفات ذاتی، افعالی و تنزیهی خداوند، جایگاه والا و ارجمندی را به خود اختصاص دادهاست و بخشهای زیرمجموعۀ آن نیز همچون ستایش و ارج خِرَد، چگونگی آفرینش، ستایش دانش و ارزش سخن، نعت پیامبر<sup>(ص)</sup> و اندرز، نیز در هر دو اثر جلوۀ خاصی دارد. ایرانشاه در سرودن بخشهای اصلی و داخلی مقدمۀ <em>کوشنامه</em>، در گنجانیدن عناصری نظیر اهدای اثر، درآمد یا مدخل اثر، چگونگی دسترسی به یک نسخۀ منثور و اشاره به مأخذ و نیز مدح پادشاه عصر، از فردوسی پیرویکردهاست. سرانجام، با بررسیهای انجامگرفته، مشخص گردید که مقدمۀ <em>کوشنامه</em> در مقام متن حاضر، از دیباچۀ <em>شاهنامه</em> در جایگاه متن غایب در چگونگی ساختار، تأثیر فراوانی پذیرفتهاست و <em>شاهنامه</em> نقش آشکار و بنیادینی در کیفیت بازتولید محتواهای مقدمۀ <em>کوشنامه</em> داشتهاست.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88219_6513d62dee789e1f912dcc2a14c7b6eb.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220The Influence of Existentialism on the First Modern Persian Novelsتأثیر اگزیستانسیالیسم بر نخستین رمانهای مدرنِ فارسی59788289610.22059/jlcr.2021.327071.1703FAمحبوبهحیدریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمصطفیشریفی ابنویدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20210712Existentialism is one of the most important branches of contemporary philosophy, which, like all schools and terms that emerged in the twentieth century, incorporates a variety of ideas and works. The common denominator of all existentialist thinkers is their opposition to transcendental philosophies. Unlike transcendental philosophers, existentialists consider cognition to be possible after the existence of an object and consider the existence of an object unnecessary. The non-necessity of human existence gives them freedom, but according to existentialists, men are responsible to create meaning for their absurd and meaningless existence with the help of the freedom. They use literature to form their ideas and explain their existentialist beliefs in the fictions. Existentialist fictions are similar in form to other modernist works. Absurdity, commitment, finding meaning of life, dichotomy of good and evil and blurring of boundaries between them, conflict with religions, ideologies and traditional values and the desire for freedom are the most important themes of existentialist literature. This school of thought had a great influence in Iran during Pahlavi regime. In this article, four modernist novels of that period; <em>Bufe Kur</em>, <em>Yakolia and her Loneliness</em>, <em>Malakut</em>, and <em>Shazdeh Ehtejab</em>, are examined from the perspectives of existentialist literature. We examined three existentialist themes: nihilism; dichotomy of good and evil or God and Satan; alienation and self alienation, in chosen novels. By this division, we obtained a line of thought and came to the conclusion that the metaphysical view of the first three novels does not continue in <em>Shazdeh Ehtejab</em> and viewpoint of Golshiri becomes social. Also, the nihilism of previous eras fades, and the characters in <em>Shazdeh Ehtejab</em> try to create meaning for their lives to escape emptiness. Also we found out that the main characters of all four novels are involved in an epistemological crisis. They all try to find an identity for themselves in the conflict with their society: some are resolved in social norms and values, others find their individuality however they are rejected by society.
اگزیستانسیالیسم از مهمترین شاخههای فلسفۀ معاصر است که مثل تمام مکتبها و اصطلاحاتی که در قرن بیستم ظهور کردند، اندیشهها و آثار متنوعی را زیرمجموعۀ خود قرار میدهد. وجه مشترک تمام متفکران اگزیستانسیالیستی، مخالفت آنها با فلسفههای عقلی و استعلایی است. برخلاف فیلسوفان استعلایی، اگزیستانسیالیستها، شناخت را پس از وجود شیء ممکن میدانند و وجود شیء را ممکن و غیرلازم میشمارند. عدم الزام وجود انسان، به او آزادی میدهد اما به نظر اگزیستانسیالیستها، انسان مسئول است تا به کمک آزادی، برای هستیِ پوچ و بیمعنایش، معنایی خلق کند. آنها برای انضمامی کردنِ اندیشههایشان از ادبیات کمک میگیرند و راهکارهای اگزیستانسیالیستی خود را، در داستانهایشان شرح میدهند. داستانهای اگزیستانسیالیستی از نظر فرم، شبیه به دیگر آثار مدرنیستی هستند. پوچگرایی، تعهد به زیستن، یافتن معنا، دوگانگی خوب و بد و نامشخص بودنِ مرزهای بین آنها، تعارض با ادیان، ایدئولوژیها و ارزشهای سنتی و میل به آزادی از مهمترین درونمایههای ادبیات اگزیستانسیالیستی است. این مکتب فکری درآثار فرهنگی ایران عصر پهلوی، نفوذ بسیاری داشته است. در این مقاله، چهار رمان مدرنیستیِ آن دوره <em>بوف کور</em>، <em>یکلیا و تنهایی او</em>، <em>ملکوت</em> و <em>شازده احتجاب</em> از منظر مؤلفههای ادبیاتِ اگزیستانسیالیستی بررسی میشوند. سه درونمایۀ اگزیستانسیالیستیِ پوچگرایی، دوگانگی خیر و شر یا خدا و شیطان و بیگانگی و ازخودبیگانگی را برگزیدیم و چهار رمان منتخب را از منظر این درونمایهها بررسی کردیم. به کمک این تقسیمبندی، یک سیر و خط فکری به دست آمد و به این نتایج رسیدیم که نگاهِ متافیزیکی موجود در سه رمان نخست، در <em>شازده احتجاب</em> ادامه نمییابد و دید نویسنده در این اثر اجتماعی میشود. همچنین، پوچگراییِ نیهیلیستی دورههای قبل کمرنگ میشود و شخصیتهای رمان <em>شازده احتجاب</em>، برای رهایی از پوچی برای زندگی خود، معنایی خلق میکنند. نیز دریافتیم که شخصیتهای اصلی هر چهار رمان، با بحران معرفتشناختی درگیر هستند. همگی آنها تلاش میکنند در جدال با جامعهای که در آن زندگی میکنند، هویتی برای خود دست و پا کنند و در این راه، برخی در هنجارها و ارزشهای اجتماعی حل میشوند و برخی دیگر، فردیت خود را مییابند اما از طرف جامعه طرد میشوند.https://jlcr.ut.ac.ir/article_82896_49f13c77e513ed4617301d63986b0bc5.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220Analysis of Postmodern Components in The Author's Cold Coffee Novelتحلیل مؤلفههای پسامدرن در رمان قهوۀ سرد آقای نویسنده79998422010.22059/jlcr.2021.328889.1727FAاحمدحیدری گوجانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0001-8242-1842محسنذوالفقاریاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران000000311391572حسنحیدریاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000311391572حجت اللهامیدعلیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000178183570Journal Article20210814Dividing every phenomenon into its constituent elements is scientifically important. "Character" is one of the most important elements of the narrative and how to interpret the characters of the story is one of the main components of the interpretation of the text. This research aims to study and analyze the postmodernist components in the characters of the psycho-literary novel "Cold Coffee of Mr. Author" by "Ruzbeh Moin". The research method is analytical-descriptive and the data collection method is library studies. The theoretical foundations and findings of this research are as follows: Postmodernism was a creative leap that continued with the criticism of modernism on its continuity. The theme of death, love and neurosis is one of the important topics in world literature that is addressed by the postmodernist narrative. The author's cold coffee is a narrative that depicts the world of neurotic characters with the patterns and characteristics of postmodern fiction literature in its narrative twists, and from every corner we hear the voice of the text, and in the heart of every story is a historical, political, artistic character, etc. It can be seen that the author puts his feelings, intentions and words in the text of the story with such arrangements. In this novel, a kind of comparison of personality in the course of modern narration; With famous personalities and attributing action and self-work, there are fictional characters that remind of those personalities and revive their great and emotional actions. By using the actions of characters and modern story writing techniques such as de-heroism, intertextuality, story within story, change of narrator and perspective, uncertainty, endless cycle, identity and unity of characters, loss of meaning, etc., he brings his novel closer to postmodern narratives. . The main characters are a type and prototype example of people who have psychosis and abnormalities of the world of postmodernism and absurdism, such as fascination, skepticism, loss of meaning, denial of truth and reality, and mental-behavioral symptoms, illusions and delusions of anti-social personalities; They depict problematic, sociopath, schizoid, paranoid. The similarities of actions and behaviors of the characters are influenced by the shadow or the hidden and dark aspects of their existence and a drawing of the confusion of the contemporary human mind and the world around them.تجزیۀ هر پدیده به عناصر سازندۀ آن از نظر علمی با اهمّیّت است. «شخصیّت» از مهمترین عناصر سازندۀ روایت و چگونگی تفسیر شخصیّتهای داستان از اجزاءِ اصلی تفسیر متن است. این پژوهش در پی واکاوی و تحلیل مؤلفههای پُستمدرنیستی در شخصیّتهای رمان روانی-نامهای «<em>قهوۀ سرد آقای نویسنده</em>» اثر «روزبه معین» است. روش پژوهش، تحلیلی- توصیفی و شیوۀ گِردآوری دادهها مطالعاتِ کتابخانهای است. مبانی نظری و یافتههای این پژوهش به این شرح است: پستمدرنیسم، جهش خلاقانهای بود که با نقد مدرنیسم بر مداومت آن استمرار داشتند. درونمایۀ مرگ، عشق و روانرنجوری از موضوعات مهم در ادبیّات جهان است که روایت پستمدرنیستی به آن میپردازد. <em>قهوۀ سرد آقای نویسنده</em>، روایتی است که با الگوها و ویژگیهای ادبیّات داستانی پسامدرنیستی در پیچ و تابهای روایی خود دنیای شخصیّتهای روانرنجور را بهتصویر میکشد و از هر گوشۀ آن صدای متنی را میشنویم و در بطن هر ماجرائی شخصیّتی تاریخی، سیاسی، هنری و... بهچشم میخورد که نویسنده، احساس، مقصود و سخنان خود را با چنین تمهیداتی در متن داستان جای میدهد. در این رمان نوعی قرینهسازی شخصیّت در سیر روایت مدرن؛ با شخصیّتهای مشهور و نسبتدادن کنش و خویشکاری مشابه شخصیّتهای داستانی وجود دارد که یادآور آن شخصیّتها و احیاگر کنشهای بزرگ و هیجانی آنان است. روزبه معین، با استفاده از کنش شخصیّتها و شگردهای داستاننویسی مدرن مانند قهرمانزدایی، بینامتنیت، داستان در داستان، تغییر راوی و زاویۀ دید، عدم قطعیّت، چرخۀ بیپایان، معناباختگی و... رمان خود را به روایتهای پسامدرن نزدیک میکند. شخصیّتهای اصلی، نوعی و نمونه پروتوتیپ افرادی هستند، که روانگسیختگی و نابهنجاریهای جهان پستمدرنیسم و ابزوردیسم، مانند شیفتهگونگی، شکاندیشی، معناباختگی، انکار حقیقت و واقعیّت و علائم روحی- رفتاری، توهمها و هذیانهای شخصیّتهای ضد اجتماعی؛ پروبلماتیک، سوسیوپات، اسکیزوئید، پارانوئید را ترسیم میکنند. مشابهتهای کنشی و رفتاری شخصیّتها متأثر از سایه یا جنبههای پنهان و تاریک وجود آنان و ترسیمی از آشفتگی ذهن انسان معاصر و جهان اطراف آنان است.https://jlcr.ut.ac.ir/article_84220_cd82c3ccddb47c0fa2bd7e39d0ff4ffb.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220Review and Analysis of Forough Farrokhzad's Poetry Periodes; based on the Components of “Self, Super-ego and Id” in Freud's Psychologyتحلیل دورههای شعری فروغ فرخزاد؛ بر اساس مقولات «خود، فراخود و نهاد» در روانشناسی فروید1011178822110.22059/jlcr.2021.320939.1646FAزهراعرب مرادیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران.سوزانجهانیاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد قائمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران0000-0002-2419-5389حسامضیاییاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد قائمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایرانJournal Article20210320Women play an important role in the intellectual and behavioral dynamics of society. Therefore, examining their thoughts is effective in the cognitive development of society. Forough Farrokhzad, as an influential personality in contemporary Persian literature, has represented his inner feminine in the form of his poems. Part of which is related to the category of "self" in Freud's psychology. The use of Freud's opinions has an effect in rereading Farrokhzad's intellectual layers. Therefore, in the present research, citing library sources and descriptive-analytical method, The time periods of his poetic life have been examined based on the concepts of "Self, Super-Ego and Id". The main research question is, according to Freud's theory, how is Forough's true "Self" interpreted and understood in his poems? The results show that Forough did not achieve the real "Self" as the ultimate goal of life in his early poems; Because in his youth, "Id" plays a more important role in his intellectual and biological life, which results in the distortion of his realistic view of society. In the stage of his poetic perfection, Forough goes further and finds his true "Self" in the tension between "Self" and "Id", which results in reaching social love and a critical and responsible attitude towards people and society.زنان، نقش مهمی در پویایی یا اضمحلال فکری و رفتاری جامعه دارند. ازاینرو، بررسی افکار آنها در رشد شناختی جامعه اثرگذار است. فروغ فرخزاد به عنوان شخصیتی پویا و جریانساز در گسترۀ ادبیات فارسی معاصر، درونیهای زنانۀ خود را در قالب اشعارش بازنمایی کردهاست که بخشی از آن با مقولۀ «خود» در روانشناسی فروید ارتباط دارد. استفاده از آرای فروید در بازخوانی لایههای فکری فرخزاد تأثیر شایانی دارد. به این اعتبار، در پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفیـ تحلیلی، دورههای زمانی حیات شعری او بر اساس توجه به مفاهیم «خود، فراخود و نهاد» بررسی شدهاست. سؤال اصلی تحقیق این است که طبق نظریۀ فروید، «خودِ» واقعی فروغ در سرودههای او چگونه تفسیر و معنا میشود؟ نتایج، حاکی از آن است که فروغ در اشعار اولیهاش به «خودِ» واقعی به عنوان هدف نهایی زندگی، دست نیافتهاست؛ زیرا در دورۀ جوانی، «نهاد» در حیات فکری و زیستی وی نقش مهمتری دارد که برآیند آن، مخدوش شدن نگاه واقعبین او نسبت به جامعه است. فروغ در مرحلۀ کمال شعری خویش، پا را فراتر مینهد و در تنش میان «فراخود» و «نهاد»، «خودِ» واقعی خویش را پیدا میکند که حاصل آن، رسیدن به عشق اجتماعی و نگرش انتقادی و مسئولانه نسبت به مردم و جامعه است.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88221_2bb6054232c5136d0ea6cc820d9646f2.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220Aesthetics of Architectural Decorations in the Literature of the Timurid Period Case Study of Jami Poetryزیباشناسی تزئینات معماری در ادبیات دورۀ تیموری (مورد پژوهانه: شعر جامی)1191428822210.22059/jlcr.2021.326043.1693FAناصرعلیزاده خیاطاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایراناحمدگلیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران-زینبرشیدیدانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20210623<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 97%;">Like literature, architecture has a bond with symbols, mysteries, metaphors, mystical concepts, socio-cultural mentalities and etc. and like literature is considered one of the most outstanding displays of the culture and thoughts of nations in different periods. In fact, words, elements and idioms in architecture are considered as one of the inspiring, artistic and array making tools for poets and writers. Extracting, studying and assessing buildings that are mentioned in poetry and writings of Persian literature, helps to know the architectural styles of different periods and to illustrate the ambiguous parts of Islamic and Persian history of architecture to a large extent. The period under study in this article is the Timurid period which it's most important characteristic in its architecture, is related to the decoration of its buildings and in this view this period is considered to be one of the most important periods of Islamic architecture. On one hand results of this research are an indicator of the usage of decorations like “Muqarnas, plastering, engraving, calligraphy and inscription, goldsmithing, woodcarving and shamseh” in architecture in Timurid period, and on the other hand are an illustrator of the manner and amount of usage of these decorations in the creation of literary arrays in poetry of this period. This article is prepared using the library and interpretation and analyzation method. Surely literature is one of the most important resources of discovery and extraction of kinds of decoration used in architecture in different periods. and architectural decorations are also considered one of the most beautifying tools in literary texts. So, study of important works of poetry and writing remaining from the Timurid period, especially Jami's poetry is very important in this view.</span>
<span style="font-size: 8.0pt; line-height: 97%;"> </span>معماری همانند ادبیات، با نماد و رمز، استعاره، مفاهیم عرفانی، اندیشههای فرهنگی، اجتماعی و... در پیوند است و همچون ادبیات از بارزترین جلوههای فرهنگ و اندیشۀ اقوام در ادوار مختلف به شمار میآید. درحقیقت، واژهها، عناصر و اصطلاحات معماری ازجمله ابزارهای الهامبخش، هنرآفرین و آرایهساز برای شعرا و نویسندگان به شمار میآید. کسب آگاهی و شناخت لازم در زمینۀ اصطلاحات خاص، عمومی و بومی معماری بهیقین خواهد توانست به ادیبان و تحلیلگران متون ادبی کمکهای چشمگیری نماید. استخراج، مطالعه و بررسی بناها و ساختمانهایی که در ضمن داستانهای منظوم و منثور ادب فارسی در ادوار گوناگون به آنها اشاره شدهاست، به شناخت شیوههای معماری در دورههای مختلف کمک میکند و قسمتهای مبهم تاریخ معماری اسلامی و ایرانی را تا حدود زیادی آشکار میسازد. دورۀ مورد مطالعه در این مقاله، عصر تیموری است که مهمترین مشخصۀ معماری در آن، مربوط به تزئین بناهاست و از این نظر، این دوره از ادوار مهم معماری اسلامی محسوب میشود. نتایج حاصل از این پژوهش، از سویی، بیانگر کاربرد تزئیناتی همچون «مقرنسکاری، گچبری، نقشنگاری، خطاطی و کتیبهنگاری، طلاکاری، منبّتکاری و شمسه» در معماری دورۀ تیموری، و از سوی دیگر، گویای چگونگی و میزان کاربرد تزئینات مذکور در خلق آرایههای ادبی در شعر این دوره است. مقالۀ حاضر به روش کتابخانهای و شیوۀ تفسیری و تحلیلی انجام گرفتهاست. بهیقین آثار ادبی، یکی از مهمترین منابع کشف و استخراج انواع تزئینات بهکاررفته در معماری دورههای مختلف است و تزئینات معماری نیز ازجمله کاربردیترین ابزارهای زیباییآفرین در متون ادبی محسوب میشود. بنابراین، مطالعۀ آثار مهم نظم و نثر بهجامانده از عصر تیموریان، بهویژه شعر جامی از این جهات بسیار حائز اهمیت است.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88222_58697b252398c8671e1299d119b44243.pdfدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-985010420220220Defamiliarization in the Lexical Combinability; A Comparative Approach to the Contemporary Poetry in Iran and Iraqبنمایههای آشناییزدایی در حوزۀ ترکیبپذیری واژگانی؛ با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق1431648822310.22059/jlcr.2021.323800.1665FAفاروقنعمتیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانرضاکیانیدانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210514Creation of poetic images in the setting of novel adjunctive or attributive combinations that are far from conventional norms, whenever associated with purposeful innovations of poets and led to creation of deep associations between words, have immersed poetry in an aura of genuine poetic imagination and encouraged the audience to discover the subtleties hidden in the semantic layers of words. In the process of lexical combinability, the quality of lexical selection and combination indicates the weakness or mastery of poets in using linguistic capacities. A poet who continuously uses the combination of repeated words in the creation of poetic images, imposes a burden of boredom on the mind of the audience and opens a desolate perspective in front of the reader’s eyes. In such an atmosphere where everything looks conventional and ordinary, contemporary poets of Iran and Iraq in particular with regard to their intellectual and cultural affinities, have challenged the semantic norms of the language through new composite constructions in order to save words from the bondage of repetitive images. The constant assault of the poets of these two realms on the semantic rules governing the combination of words and their boldness in using the capacities available in the language has sometimes been accompanied by the creation of similar new combinations, something which the reader experiences for the first time. The basis of the authors' efforts in this research is finding an answer to this question: What are the most important motifs that have led to the combination of words far from each other and expanded the semantic field of the language in common form in the poems of contemporary poets of Iran and Iraq? According to the findings of this study employing new combinations in the structure of the poetry of today's Iranian and Iraqi poets has given their poetry a new and unusual movement by opening new semantic perspectives.آفرینش تصاویر شاعرانه در بستر ترکیبهای اضافی یا وصفی بدیعی که از هنجارهای متعارف زبان فاصله گرفتهاند، هرگاه که با نوآوری هدفمند شاعران همراه بودهاست و به ایجاد پیوندهای عمیق میان واژگان منجرگشته، شعر را در هالهای از تخیّل ناب شاعرانه فرو بردهاند و مخاطب را به کشف ظرافتهای نهفته در لایههای معنایی واژگان برانگیختهاند. در فرآیند ترکیبپذیری واژگانی، کیفیّت واژهگزینی و همنشین کردن کلمات با یکدیگر، نمودی از ضعف یا توانایی شاعران را در بهرهوری از ظرفیتهای زبانی نشان میدهد. شاعری که در خلق تصاویر شعری، پیوسـته از ترکیب واژگان تکراری بهره میگیرد، باری از کسالت را بر ذهن مخاطب تحمیل مینماید و چشماندازی متروک را در برابر دیدگان او میگشاید. در چنین فضایی که همه چیز بوی عادت میدهد، شاعران معاصر ایران و عراق، با توجّه به قرابتهای خاصّ فکری و فرهنگی، برای نجات واژگان از قید تصویرهای تکراری، هنجارهای معنایی زبان را از طریق ساختهای ترکیبی نوپا، مورد تعرّض قرار دادهاند. هجوم بیوقفۀ شاعران این دو سرزمین به قواعد معنایی حاکم بر همآیی واژگان و جسارت آنان در بهکارگیری ظرفیتهای موجود در زبان، گاه با ساخت مشابه ترکیبات نوینی همراه بودهاست که خواننده برای نخستینبار، برخورد با آنها را تجربه مینماید. مبنای کار نگارندگان در این پژوهش، پاسخ به این پرسش است: مهمترین بُنمایههایی که به شکل مشترک در سرودههای شاعران معاصر ایران و عراق، به تلفیق میان واژگان دور از هم منجر گشتهاست و عرصۀ معنایی زبان را گُسترده، کدامند؟ یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بهرهبرداری از ترکیبات نوین در ساختار کلام شاعران امروز ایران و عراق، با گشایش چشماندازهای بدیع معنایی، به شعر آنان تحرّکی تازه و عادتگریز بخشیدهاست.https://jlcr.ut.ac.ir/article_88223_60010ec09bd3d1248aa2d9b96b34a4b2.pdf