دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822Dead Functions in the Syntactic Rhetoric of the Persian Literature of Minor Asia in the Balkans Based on Theory of Halliday and considering Golzar Damsaz-e Qerimi,Roza-tol-oqul-e Malatyevee and Bolblestan of Moostariنقشهای مرده در بلاغت نحوی آثار ادبی فارسی آسیای صغیرو بالکان بر مبنای نظریة هالیدی و تکیه بر گلزار دمساز قریمی، روضة العقول ملطیوی و بلبلستان موستاری1207668810.22059/jlcr.2020.293133.1370FAرویابهادرانیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحدخمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران.0000-0003-4226-3506منظرسلطانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8019-1975Journal Article20191206According to Halliday, grammar consists of three main structures including: The representational, the interpersonal, and the contextual structure .These structures are the verifying factors of the representational, interpersonal and contextual highlighted of language. Since the individualized events and thoughts can be represented in the language, the role of language can be investigated in three levels .According to formalists, literariness is the departure from the natural norm of spoken language. In Halliday's view, meaning is the function in the context; therefore, meaning changes with the shift of functions. Because of its rich literature, Persian literature has been particularly popular languages like Minor Asia (Anatolia), the Balkans and India. It is taught as a literary language in their schools. Therefore, the Graduates of these schools have created many works in this language. The syntax used by these writers can be clearly evaluated by Halliday Functional Grammar. <br /> The purpose of the present study is to examine and evaluate the success of Minor Asian writers as well as their ability and inability to highlight syntactic roles and to attribute dead roles to syntactic components in three works. Qerimi and his writer doesn’t have a copy and translate it form other writers’ books.ازنظر هالیدی، سه ساختار اصلی دستور زبان؛ گذرایی، وجهی و مبتدایی است؛ که عوامل محقق شدن فرا نقشهای «بازنمودی» «بینا فردی» و «متنی» هستند. ازآنجاکه وقایع و اندیشههای فردی، توانایی انعکاس در زبان را دارند، نقش زبان در این سه سطح قابلبررسی است. به بیان فرمالیستها، «ادبیّت» حاصل گریز از هنجار طبیعی زبان گفتاری است و با جابهجا کردن ارکان نحوی، اجزا، فرا نقش میشوند. معنا از دیدگاه هالیدی، نقش در بافت است و با جابهجا نمودن نقشها، تغییر مییابد.<br /> زبان فارسی بهواسطۀ ادبیات غنی خویش محبوبیت خاصی در سرزمینهای غیرفارسیزبان چون آسیای صغیر، بالکان و هند داشته است بهطوریکه بهعنوان زبان ادبی در مدارس آنها آموزش و آثار فراوانی نیز به این زبان نوشته شد. بدیهی است ادبیّت در نحو زبانی این نویسندگان نیز میتواند از جنبه دستور نقشگرایی هالیدی، ارزیابی شود.<br /> این مقاله به بررسی میزان موفقیت نویسندگان آسیای صغیر و مهارت آنها در برجسته ساختن نقشهای نحوی یا عدم تبحر آنها و بخشیدن نقشهای مرده به اجزای نحوی در گلزار دمساز قریمی، روضۀ العقول ملطیوی و بلبلستان موستاری پرداخته است و به دلیل آنکه قریمی، اثرش را مستقل نگاشته و آن را نسخه بدل یا ترجمه اثر دیگری قرار نداده، بیشتر موردتوجه بوده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822A Hypertextual Investigation of the Presence of Diogenes in Iranian Literature with a Comparative Approachچرخش فرهنگی عنصر یونانی در ادبیات ایرانی بررسی بیشمتنی حضور دیوژن در ادبیات ایران با رویکرد ادبیات تطبیقی21417525310.22059/jlcr.2020.295775.1401FAمنصورپیرانیاستایار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200114Scientific and cultural interaction between Persians and Greeks was established around 500 BC and continued until the fourth and fifth centuries AH. During this period, cultural and intellectual elements of the two nations influenced each other’s literature. A study of Diogenes’ personality and attitudes shows that he was unknown in Persian (and Asian) culture and literature. Most of Diogenes’ writings were attributed to other prominent philosophers such as Socrates, Hippocrates, and Plato. As of the twelfth and thirteenth centuries AH, as research areas and relations between the nations expanded, Diogenes became known for researchers. This paper, using an analytical-descriptive approach, examines the influence of this Greek philosopher on Persian culture and literature from the perspective of comparative literature. It highlights the changes that took place in the process of localizing this transition.تعامل و تفاهم علمی و فرهنگی میان ایرانیان و یونانیان از حدود سال پانصد قبل از میلاد فراهم شد و تا سدههای چهار و پنج هجری (ده یازده میلادی) ادامه داشت. در این مدت، عناصر فرهنگی و اندیشگانی دو ملت، در ادبیات و فرهنگ یکدیگر نفوذ یافت؛ یونانیها از دانش پزشکی ایرانیان بهرهها بردند و ایرانیان هم از فلسفۀ یونان. مطالعه در شخصیت، اقوال و احوال «دیوژن» نشان میدهد که او در قلمرو فرهنگ و ادب ایران (و مشرقزمین) ناشناخته بوده، غالب حکایتها و روایتهای مربوط به وی، به نام شخصیتهای سرشناس دیگر (سقراط، بقراط و افلاطون) یا با عنوانهای عام، مانند درویش، شیخ، عابد، حکیم، نشر یافتهاست و اسکندر نیز با عنوان کلّی مَلِک و پادشاه آمدهاست. از سدههای دوازدهم به بعد که حوزههای پژوهشی و روابط میان ملتها گستردهتر میشود، شخصیت «دیوژن/ دیوجانس» برای اهل تحقیق شناختهترمیشود. این مقاله به روش تحلیلی، با رویکرد روابط بینامتنی ازچشمانداز ادبیات تطبیقی، تأثیر، نفوذ و چرخش این عنصر یونانی را ـ اعم از زندگی، احوال، اقوال و حکایتهای مربوط به دیوژن یا متأثر از وی ـ که در ادبیات ایران (فارسی و عربی) بازتاب دارد، بررسی مینماید و در بخش نتیجهگیری، تفاوتها و تغییراتی را بیان میکند که در روند بومیسازی این انتقال صورت گرفتهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822The Image of the “Other” in the Poetry of Mirzadeh Eshghiتصویرشناسی دیگران در اشعار میرزادۀ عشقی43607764010.22059/jlcr.2020.280477.1246FAحسینحسن رضاییاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20190724Imagology is a scientific term in the field of comparative literature. It studies and represents the “other” and “I” in the literature of a country or that of a foreign country. The Constitutional Revolution was a turning point in Persian literature and Iranians’ attitudes. The revolution and Iranians’ encounter with the West at that time led to the emergence of critical literature in Iran. The discourse of Mirzadeh Eshgi revolves around the Iranian identity, especially the ancient Iran, which, in his view, is the era of greatness of Iran. In his works, whatever is contrary to the Iranian identity is considered as the “other,” and the way out of the yoke of this “other” is the restoration of the national and ancient identity of Iran. Thus, this research studies Eshghi’s view on the “other” in order to highlight Iranians’ opinion about foreigners and to reveal many hidden aspects of the literature of that age.تعامل و تفاهم علمی و فرهنگی میان ایرانیان و یونانیان از حدود سال پانصد قبل از میلاد فراهم شد و تا سدههای چهار و پنج هجری (ده یازده میلادی) ادامه داشت. در این مدت، عناصر فرهنگی و اندیشگانی دو ملت، در ادبیات و فرهنگ یکدیگر نفوذ یافت؛ یونانیها از دانش پزشکی ایرانیان بهرهها بردند و ایرانیان هم از فلسفۀ یونان. مطالعه در شخصیت، اقوال و احوال «دیوژن» نشان میدهد که او در قلمرو فرهنگ و ادب ایران (و مشرقزمین) ناشناخته بوده، غالب حکایتها و روایتهای مربوط به وی، به نام شخصیتهای سرشناس دیگر (سقراط، بقراط و افلاطون) یا با عنوانهای عام، مانند درویش، شیخ، عابد، حکیم، نشر یافتهاست و اسکندر نیز با عنوان کلّی مَلِک و پادشاه آمدهاست. از سدههای دوازدهم به بعد که حوزههای پژوهشی و روابط میان ملتها گستردهتر میشود، شخصیت «دیوژن/ دیوجانس» برای اهل تحقیق شناختهترمیشود. این مقاله به روش تحلیلی، با رویکرد روابط بینامتنی ازچشمانداز ادبیات تطبیقی، تأثیر، نفوذ و چرخش این عنصر یونانی را ـ اعم از زندگی، احوال، اقوال و حکایتهای مربوط به دیوژن یا متأثر از وی ـ که در ادبیات ایران (فارسی و عربی) بازتاب دارد، بررسی مینماید و در بخش نتیجهگیری، تفاوتها و تغییراتی را بیان میکند که در روند بومیسازی این انتقال صورت گرفتهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822A Critique of the Novels The Cursed and The Bitter Party Based on Bakhtin’s Dialogicنقد رمانهای نفرینشدگان و مهمانی تلخ با رویکرد منطق مکالمۀ باختین61847669310.22059/jlcr.2020.293865.1381FAشیرزادطایفیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی.0000-0002-2773-3074هانیهحاجی تبارکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی.Journal Article20191210Today, literary works are criticized and analyzed from the perspective of various theories. One of these theories is Bakhtin’s dialogic which is a criterion for measuring the level of democracy in the text. Dialogic seeks the relations between different voices that come from a single work. A story can be mono-voice or include different voices. Even in some stories there may be different voices all of which eventually lead to the same ideology. But from Bakhtin’s point of view, in a polyphonic work each voice represents its own ideology, and these voices are heard distinctively throughout the story, and no other voice, especially the author’s (narrator’s), overtakes them. The present study analyzes two novels by the contemporary author Siamak Golshiri. The analysis of <em>The Cursed</em> and <em>The Bitter Party</em> shows that these novels are polyphonic works and include dialogic elements such as carnival, chronotope, characterization, and dialogism.امروزه نقد و تحلیل آثار ادبی از منظر نظریات مختلف صورت میگیرد. یکی از این نظریات که معیاری برای سنجش میزان دموکراسی موجود در متن بهحساب میآید، منطق مکالمۀ باختین است. منطق مکالمه در جستجوی ارتباط صداهای متفاوتی است که از یک اثر به گوش میرسد. یک داستان میتواند تکصدایی باشد و یا صداهای گوناگونی داشته باشد. حتی در بعضی از داستانها ممکن است صداهای مختلفی وجود داشته باشد که سرانجام، تمام آنها به ایدئولوژی واحدی ختم شوند. اما از دیدگاه باختین، اثری چندصدایی محسوب میشود که هر صدا نمایندۀ ایدئولوژی خاص خود باشد و این صداها در امتداد و به موازات هم در داستان به گوش برسند و هیچ صدایی، بهویژه صدای نویسنده/ راوی نباید بر دیگر صداها غلبه یابد. در پژوهش پیش رو، کوشیدهایم به روش تحلیل کیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای، دو رمان از نویسندۀ معاصر سیامک گلشیری را بر اساس منطق مکالمه نقد و تحلیل کنیم. واکاوی مؤلفههای چندصدایی در «<em>فرینشدگان</em> و <em>مهمانی تلخ</em> نشان میدهد که این رمانها ضمن برخورداری از عناصر گفتگومندی، چون کارناوال، کرونوتوپ، شخصیتپردازی، دیالوگیسم بیرونی و... در شمار آثار چندصدایی قرار میگیرند.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822The Components of Text World Theory Applied in Tarikh-i Bayhaqiنظریه جهان متن در روایت بیهقی851037669210.22059/jlcr.2019.289426.1339FAزینبطلاییدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحبیب اللهعباسیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانJournal Article20190922Text world theory, which is derived from cognitive poetics, opens up new horizons to human beings to discover how the mind works and how to make a mental representation. From this point of view, the study of literary works is an effective step towards the construction of the author and audiences’ intellectual world and transferring the effects of text through textual signals. This article studies <em>Tarikh-i Bayhaqi</em> based on this approach. The three layers of “discourse world,” “text world,” and “sub-worlds” in this theory, and the small text worlds that create the original text world are shown. The dynamism of the text world in <em>Tarikh-i Bayhaqi</em> is less visible due to its historical narrative. The author, using world-building elements and function-advancing propositions, has produced a narrative-report construct and character-based and, in some cases, environment-based descriptions in this text. Changing the temporal and spatial conditions of narrations and guiding the various narratives through the sub-worlds force the reader to conceptualize the worlds with variable spaces. Of course, the conceptualization process implies the mobility of this action.نگاه نظریۀ جهان متن به تحلیل متون، برگرفته از رویکرد شعرشناسی شناختی، دریچۀ تازهای به روی انسان برای کشف چگونگی عملکرد ذهن و چگونگی ساخت یک بازنمایی ذهنی میگشاید. مطالعۀ آثار ادبی از این منظر به منزلۀ گامی مؤثر در ساخت جهان فکری نویسنده و مخاطب و نیز چگونگی انتقال تأثیر متن از طریق نشانههای متنی است. مقالۀ حاضر روایتهای <em>تاریخ بیهقی</em> را در بستر این رویکرد بررسی میکند. سه لایۀ «جهان گفتمان»، «جهان متن» و «جهانهای زیرشمول» در این نظریه در ساخت روایی این متن تبیین و جهانهای متن خردی که باعث ایجاد جهان متن کلان و اصلی شده، نشان داده شد. پویایی جهان متن روایتهای بیهقی به دلیل روایت تاریخی آن کمتر به چشم میآید. نویسنده با استفاده از عناصر جهانساز وگزارههای نقشگستر باعث ایجاد ساخت رواییـ گزارشی، توصیفهای شخصیت و در مواردی، محیط محور در این متن شدهاست. تغییر در شرایط زمانی و مکانی روایتها و هدایت جریان روایتهای مختلف از طریق جهانهای زیرشمول، مخاطب و خواننده را به مفهومیسازی جهانهای با فضاهای متغیر وادار میکند، البته فرایند مفهومیسازی بر پویایی این کنش دلالت دارد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822The Art-Unity of Ferdowsi's Shahnameh according to Benedetto Croce's Philosophy of Artوحدت هنری در شاهنامۀ فردوسی براساس فلسفۀ هنر بندتو کروچه1051247669010.22059/jlcr.2020.277344.1212FAتیمورمالمیراستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-7417-2188رامینمحرمیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانچیمنفتحیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی،، اردبیل، ایرانJournal Article20190310The issue of existence and proof of coherence in Ferdowsi's Shahnameh is the main issue of this research. In fact, Ferdowsi's use of authentic modes of expression, which is consistent with his epic genre and theme, is to such an extent that it disrupts the dualism of structuralist myth-poetry. This is one of the unifying theories of the philosophy of modern art, namely: the philosophy of art by Croce, in fundamental elements such as: "intuition-expression", "art identity". - Language, "the inseparability of pure and fine expression" or the principle of "genuine way of expression", as well as in his definition of "art" as "the manifestation of matter in the form" are also well represented. Therefore, based on the most important elements mentioned in the philosophy of art of Croce, the present study comparatively analyzes the artistic unity in Ferdowsi's Shahnameh by concluding with an analytical-descriptive approach and concludes that: Ferdowsi's Shahnameh, in addition to its various forms of textual and structural cohesion, also enjoys artistic and aesthetic cohesion, which, in comparison with other epic poems before and after it, has the greatest degree of compatibility of affect and meaning. (Subject) with its construction and face. This adaptation or appropriateness in the Shahnameh has been clearly exaggerated in the literary ways of exaggeration, contradiction, and metaphor.مسئلۀ انسجام در <em>شاهنامۀ</em> فردوسی، مسئلۀ اصلی این پژوهش است. در حقیقت، بهرهیابی فردوسی از شیوههای بیان اصیل متناسب با ژانر و درونمایۀ حماسه تا حدی است که گویی تقابل دوگانۀ شعرـ اسطورۀ ساختارگرایان را برهم زدهاست. این شیوه در یکی از نظریههای وحدتنگر فلسفۀ هنر مدرن، یعنی فلسفۀ هنر بندتو کروچه، در مؤلفههای بنیادینی همچون «اینهمانیِ شهودـ بیان»، «جداییناپذیری بیان عاری و آراسته» یا اصل «شیوۀ بیان اصیل» و نیز در تعریف وی از «هنر» بهعنوان «تجلی مادّه در صورت» نیز بهخوبی نمایان است. بنابراین، پژوهش حاضر با تکیه بر مهمترین مؤلفههای نامبرده در فلسفۀ هنر کروچه، بهگونهای تطبیقی و با رویکردی تحلیلیـ توصیفی، به تحلیل وحدت هنری در <em>شاهنامۀ فردوسی </em>پرداختهاست و به این نتیجه رسیده که <em>شاهنامۀ فردوسی</em>، علاوه بر گونههای مختلف انسجام متنی و ساختاری، از انسجامی هنری و زیباشناختی نیز بهرهمند است که آن را در قیاس با دیگر حماسههای منظوم پیش و پس از خود، از بیشترین حدّ سازگاری صورت با معنا (درونمایه) برخوردار کردهاست. این سازگاری یا تناسب در <em>شاهنامه</em>، در شیوههای ادبی اغراق، تضاد و نماد (کلاننماد) در حد کلان هنری، بهروشنی رخ نمودهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822Interpreting the Meaning of Freedom in Mysticism and Comparing It with Its Common Definitions in Western Philosophyتبیین مفهوم آزادی در عرفان و مقایسۀ آن با تعاریف رایج در فلسفۀ غرب1251487669410.22059/jlcr.2020.294894.1390FAفاطمهمحسنی گردکوهیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.سپیدهموسوی گورابیدکتری زبان و ادبیات فارسی، مدرس زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایرانJournal Article20191229Throughout the history, freedom has always been among the most significant and problematic words to be talked of. According to many thinkers, it is an innate nature of man to think about and consider freedom continuously. To acquire freedom, however, seems to have been an unattainable ideal. Mystics, who are concerned with the cognition and exaltation of human beings, have never ceased considering it. Having pondered on the essence of mysticism, they have concluded that true mysticism is nothing but freedom and attaining a kind of free devotion. Their interpretation of freedom leads to giving up all desires, satisfaction and contentment, devotion, munificence, independence from others, wisdom, and serenity and peace all of which indicate being liberated from internal and external constraints.آزادی از مهمترین و بحثانگیزترین واژگانی است که در تاریخ زندگی بشر وجود داشتهاست. هرچند این امر به باور بسیاری از اندیشمندان، ذاتی بشر است و رهاورد روحیۀ تعقل و اختیار او به شمار میآید، اما در عمل کسب و دریافت آن، آرمان دور و دراز آدمی بودهاست. عرفا به عنوان کسانی که دغدغۀ شناخت و تعالی انسان را داشتند، نسبت به این مقوله بیتوجه نبودهاند. آنها با غور و تعمق در ماهیت تصوف به این نتیجه رسیدهاند که تصوف راستین، چیزی مگر آزادی و رسیدن به عبودیتی عاشقانه و آزادوار نیست. برداشتی که از گفتار آنها پیرامون آزادی برمیآید، این است که این امر منجر به حصول نتایج زیر میشود: ۱. ترک آرزو، ۲. رضا و خشنودی، ۳. عبودیت عاشقانه، ۴. بخشندگی، ۵. فراغت از غیر، ۶. خردورزی و ۷. صلح و آشتی. همگی این موارد بر مفهوم آزادگی از بندهای درونی و بیرونی دلالت دارد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509220200822A Psychological Analysis of “Need for Fun” in Selected Children’s Stories Based on William Glaser’s Choice Theoryتحلیل روانشناختی «نیاز به تفریح» در داستانهای برگزیدۀ کودکان بر اساس نظریۀ انتخاب ویلیام گلاسر1491687668510.22059/jlcr.2020.274836.1486FAناصرنیکوبختاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرسجواددهقانیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیرازسمیهرضاییپژوهشگر پسادکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20191206Romances and stories, and in particular children’s literature, have the significant potential to be utilized toward both education and treating some of the behavioral and personality disorders of children as well as to enhance some of their abilities. Children’s literature, especially the selected stories of this article, has a significant role in providing the basic needs of the child. This article examines fictional books, based on the idea of aroused need for recreation in William Glaser’s choice theory, to study how the characters of the stories act at the time of the arousal of this need. It also studies the type of effect their actions have on their fates. In fact, children’s stories, in addition to being a vehicle for their recreation and a reward for learning, can employ child psychology and an appropriate characterization to enhance their ability to make life choices.تفریح و بازی یکی از مشخصات جداییناپذیر دوران کودکی است، تا آنجا که میتوان گفت دوران کودکی به بازیهای مربوط به آن پیوند خوردهاست. نهتنها کودک، بلکه بزرگسالان نیز به تفریح و شادی نیاز دارند؛ چنانکه میتوان گفت تفریح، یکی از نیازهای انکارناپذیر در درون هر انسان است؛ همان طور که ویلیام گلاسر نیز یکی از پنج نیاز اساسی انسان را نیاز به تفریح دانستهاست. ادبیات کودکان، خصوصاً داستانهای برگزیده از منظر منتقدان صاحبنظر، علاوه بر نقشی که در تأمین نیازهای اساسی کودک ایفا میکند، تأثیر شایانتوجهی نیز در تقویت توانمندی او در تأمین نیازهای اساسی دارد. با این پیشفرض، پژوهش حاضر به بررسی کتابهای برگزیدۀ داستانی، بر اساس برانگیختگی نیاز به تفریح در نظریۀ انتخاب گلاسر، در شخصیتهای اصلی و فرعی داستانها و چگونگی عملکرد ایشان در زمان برانگیختگی این نیاز و نوع تأثیر عملکرد مزبور در سرنوشت شخصیت داستان میپردازد. در حقیقت، میتوان گفت داستانهای کودک علاوه بر اینکه وسیلهای برای تفریح کودک و پاداشی برای یادگیری اوست، میتواند با توجه به روانشناسی دوران کودکی و شخصیتپردازی متناسب با این دوران، به تقویت توانمندی کودکان در انتخابهای زندگی آنان بپردازد.