دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922The Literary Metaphor and the Conceptual Metaphorاستعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی12378193FAمحمد حسنحسن زاده نیریدانشیار دانشگاه علامۀطباطبائی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی، تهران، ایران0000-0002-3122-8337علی اصغرحمیدفردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامۀ طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190903< p >< p >It has been about four decades since George Lakoff and Mark Johnson brought up the notion of conceptual metaphor in their book Metaphors We Live By (1980). Since then, this theory has found numerous followers and accordingly it has been applied to Persian linguistic and literary researches as well. This essay contends that these two thinkers were not in fact the originator of conceptual metaphor and that, as Richards says, the theorization of this type of metaphor goes back to the olden times. The article attempts to compare literary and conceptual metaphor through the thoughts of Islamic and western masters of eloquence and the definitions of literary and conceptual metaphor that they have given in order to highlight the point that the definition of these two kinds of metaphor should be distinctly recognized and the consideration of one should not result in the overlooking of the other. Considering these two types as the same, undermines their value and independence and may even force the mind to choose one and ignore the other — there are cases in which this has happened or at least some writers have intended to do so. On the one hand George Lakoff’s insistence on rejecting traditional definitions of metaphors in his essay titled “The Contemporary Theory of Metaphor” (1993) and on the other hand the enthusiastic acclamation of conceptual metaphor in recent years are some of the reasons for doing this study. In this article, however, neither of these two notions are denied and efforts are made to consolidate the status of both of them. So the outcomes of conceptual metaphor in both language and literature are illustrated and it is argued that this new type of metaphor does not cause limitation to literary metaphor, but can be an appropriate element in linguistic and literary studies.< p>< p>از زمانی که جرج لیکاف و مارک جانسون در کتاب <em>استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم</em> (1980م.)بحث استعارۀ مفهومی را مطرح کردهاند، نزدیک به چهار دهه میگذرد که در این سالهای نسبتاً طولانی، نظریۀ آنان طرفداران بسیاری یافته و در بررسیهای زبانی و پژوهشهای ادبی فارسی نیز نگاه به اندیشۀ این دو زبانشناس آمریکایی، جایگاه ویژهای پیدا کردهاست. در این مقاله، ابتدا اشارهای به این نکته میشود که این دو صاحبنظر، درواقع مبدع و بنیانگذار استعارۀ مفهومی نبودهاند و همانطور که ریچاردز گفته است، سابقۀ این گونه از استعاره به زمانی بسیار دورتر بازمیگردد؛ سپس، به مدد دیدگاههای صاحبنظران اسلامی و غربیِ بلاغت و تعاریفی که از استعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی به دست دادهاند، به تفاوتهای این دو نوع از استعاره پرداخته میشود تا بر این نکته تأکید شود که هر یک از این دو تعریف از استعاره باید در جای خود پذیرفته شوند و نمیتوان با پذیرش یکی، دیگری را نادیده گرفت. یکی دانستن این دو مقوله، ارزش ذاتی و استقلال هر دو را مختل میکند و حتی ممکن است ذهن را به انتخابِ یکی و نادیده گرفتن دیگری واردار کند؛ همچنانکه این اتفاق کمابیش رخ داده است، یا دستکم کسانی به دنبال رقمزدن چنین اتفاقی بودهاند. از یکسو، اصرار جرج لیکاف در مقالۀ «نظریۀ معاصر استعاره» (1993م.) برای نادرست دانستنِ تعریفهای سنتی استعاره و از سوی دیگر، اقبال شیفتهواری که طی سالیان اخیر به استعارۀ مفهومی شدهاست، از علل شکلگیری این مقاله بودهاند. با این حال، در این نوشته، با دیدۀ انکار به هیچ یک از دو مقوله نگاه نکردهایم و برای تثبیت جایگاه هر دو مفهوم تلاش شدهاست. بنابراین، دستاوردهای استعارۀ مفهومی، هم در زبان و هم در ادبیات تبیین شده و این نتیجه حاصل شدهاست که این گونۀ نوظهور، بدون آنکه عرصه را بر استعارۀ ادبی تنگ کند، میتواند در پژوهشهای زبانی و ادبی، ابزار بسیار مناسبی باشد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922Analysis of “Culture Industry” in Ordibehesht Diary by Jafar Modarres Sadeghiتحلیل «صنعت فرهنگ» در رمان خاطرات اردیبهشت از جعفر مدرس صادقی25427819210.22059/jlcr.2020.291095.1351FAالنازخجسته زنوزیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایرانمحبوبهمباشریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایرانJournal Article20191021Cultural identities in contemporary societies are influence of “cultural industry” or "mass culture" that is liar, median and extemporaneously theory and influence of Frankfurt school scientist as an important theory in the world. Therefore, “Culture industry” is a material and pseudo category and have no generic, dynamism and animal spirits. Whole of this is false and chimerical asked in contemporary consumption societies that remove people from original culture and attained material and intellectual expectations by programmed goals. Therefore, the society exploited by capitalist powers and consumed by his commodities. Now, modern human influence of west consumable culture. Consumable human in consumption society, is living and thinking by economic powers ideals and is relocating with his original culture value. <em>Ordibehesht Diary</em> by Jafar Modarres Sadeghi, is among of decade of 90 in contemporary Iranian literature; in other words a period of contemporary history that urbanized middle rank of society is involved to apparent of modernism and “cultural industry” and forgot trueborn origin thinking through cultural industries capitalist and schematic goals. This roman and cling of “cultural industry” has a character who is a bad symbol of modern human and just is consuming everything over plus and is severing of spiritual live ultimately. This research, by descriptive and analytical method, has review and analyze category of “cultural industry” and sociology dimension. Accordingly, narrator of this roman is a lonely man that satisfied with over plus consumption, west material culture and attend to medial culture, because in his society has any original and good thing. Consequently, this character is a symbol of "One-Dimensional man" according of Marcuse's views. That kind of contemporary character is influencing of "Alienation" and is reflecting this entire characteristic in this roman. Now, we are critic and analyzing this theory in this roman as a good and suitable choice.هویتهای فرهنگی در جوامع معاصر تحت تأثیر مقولۀ «صنعت فرهنگ» یا «فرهنگ توده»، که از زیرمجموعۀ آرای مکتب فرانکفورت است، به پدیدهای کاملاً مادّی و کاذب تبدیل شده و تحت تأثیر این پدیدة نوظهور، مفهوم فرهنگ کاملاً از اصالت و پویایی خود دور افتاده است. «صنعت فرهنگ»، حاصل خواستههای کاذب و غیرواقعی جوامع است که تودۀ مردم را از فرهنگ اصیل دور میسازد و براساس اهدافی کاملاً برنامهریزیشده، سطح انتظارات مادّی و فکری آنان را دستکاری میکند تا زیر سلطۀ قدرتهای سرمایهداری قرار گیرند و کالاهای فکری و صنعتی آنها را بهعنوان یک نیاز مبرم تلقی کرده و مصرف کنند. امروزه فرهنگ مصرفی غرب، الگوی فکری انسان مدرن شدهاست. انسانِ مصرفی طبق خواستۀ قدرتهای اقتصادی زندگی و فکر میکند و حتی بهخاطر همراهی با این جریان فکری، با ارزشهای اصیل فرهنگی خویش به مقابله برمیخیزد. رمان <em>خاطرات اردیبهشت</em> اثر جعفر مدرس صادقی، از جمله رمانهای نوشتهشده در دهۀ نود شمسی است؛ یعنی برههای از تاریخ معاصر که طبقۀ متوسط شهری، بهشدت درگیر ظواهر مدرینته و مصرفگرایی میشود و بهواسطۀ اهداف برنامهریزیشدۀ صنعت فرهنگ، خاستگاههای فکری اصیل خویش را به دست فراموشی میسپارد. شخصیت اصلی به عنوان نمادی از یک انسان مدرن، کاری جز مصرفگرایی و پیروی از فرهنگ توده ندارد، تا جایی که از بُعد معنوی خود کاملاً دور میافتد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی درصدد است مقولۀ «صنعت فرهنگ» و ابعاد آن را در این اثر تحلیل کند. بر اساس پژوهشهای انجامگرفته، به نظر میرسد راوی در جامعهای مدرن زندگی میکند که بنیان مدرنیته در آن، از خاستگاههای فرهنگی و اجتماعی اصیل تهی شده است. وی فردی تنهاست که خلأ روحی خود را با دستآویز قراردادن فرهنگ غرب، مصرفگرایی و روی آوردن به صنعت رسانه پر میکند؛ زیرا جامعه چیزی جز این را در دسترس وی قرارنداده ست. ازاینرو،میتوان او را نمادی از انسان تکساختی مارکوزه دانست و معیارهای ازخودبیگانگی را در این شخصیت، تحلیل کرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922Afzal’s Biography of Poets (Tadhkirah-ye Afzal) and the Analysis of his Critical Ideasتذکرۀ افضل و تحلیل دیدگاه های انتقادیِ مؤلف آن45687811010.22059/jlcr.2020.293895.1383FAابراهیمخدایاردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0001-5922-7363Journal Article20191211Afzal Makhdoum Pirmasti is a literary figure, poet, and biography writer from Herat, Bukhara (death: 1916). According to the author in the introduction, he wrote <em>Tadhkirah of Afzal-al-Tazkar fi Zekr-al-Sho’ara va al-Ash’ar</em>, also known as <em>Afzal’s Biography of Poetry</em>, asked by the then- emir of Emirate of Bukhara, Said 'Abd al-Ahad Khan (1886-1910), in 1904 about 137 poets of his time in the literary environment of Bukhara and the Persian speaking regions - who lived in Bukhara - from 1787/1788 until the year of compiling the Tadhkirah. There little is known about this author and his biography writing. The scientific resources in Afghanistan, Tajikistan and Uzbekistan are not without pitfalls. Thus, this study aims to introduce biography writing in general, and <em>Afzal's Biography</em> and critical ideas in particular. To achieve this aim, content and document analysis is employed focused on this genre to pursue the following questions: who is Afzal Makhdoum and what are his critical ideas in the biography? What is the role of the <em>Afzal's Biography</em> of poets in the literary Persian biography writing and the anthology of Transoxiana? The findings show that <em>Afzal's Biography of Poets</em> is an independent, regional- contemporary prose in the Persian language. His critical ideas could be classified into five categories: historical-interpretive, moral, political-social, rhetoric-aesthetic. The biography plays a significant role in the area and is considered as one of the main resources of the Persian literary anthology of the 19th and 20th centuries in Transoxiana. However, this Tadhkirah was written by the author on the orders of Then-emir, As a result, he interfered with the court and the personal interests of the emir in presenting critical views, Due to the important role he played in reviving the names and works of her contemporary poets in the literary environment of Bukhara, he immediately attracted the attention of poetry and literature enthusiasts of this period; so that, has always been one of the main sources for researches on literary environment of of Bukhara and its related areas.افضلمخدوم پیرمستی، ادیب، شاعر و تذکرهنویس هراتیتبار بخارایی (ف1334ق/1916م) است. افضل بنابر اشارۀ خود در مقدمه، تذکرۀ <em>افضلالتذکار فی ذکرالشعراء و الاشعار</em> مشهور به <em>تذکرۀ افضل</em> را به سفارش امیر وقت بخارا، عبدالاحدخان (حک.1303-1328ق/ 1886-1910م)، در سال 1322 ق/1904م در شرح حال صدوسیوهفت (137) شاعر معاصر خود در محیط ادبی بخارا و مناطق فارسیزبان مرتبط با این امارت را که در بخارا اقامت داشتند، از سال 1202 ق/1787-1788م تا سال تدوین تذکره تألیف کرد. آگاهیهای ما در زبان فارسی دربارۀ این تذکره و مؤلف آن بسیار ناچیز و بعضاً نادرست است. اطلاعات مندرج در منابع پژوهشی افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز خالی از خطا نیست. مسئلۀ این پژوهش معرفی تذکره، تذکرهنویس و تحلیل دیدگاههای انتقادی مؤلف آن است. نگارنده برای تبیین این مسئله با استفاده از روش تحلیل محتوا و دستاوردهای رویکرد ژانری به متن به دنبال یافتن پاسخ برای پرسشهای ذیل است: افضلمخدوم پیرمستی کیست و دارای چه دیدگاههای انتقادی در تذکره است؟ <em>افضلالتذکار فی ذکرالشعراء و الاشعار</em> چه نقشی در جریان تذکرهنویسی ادبی فارسی ماوراءالنهر در آغاز سدۀ بیستم در بخارا داشته است؟ نتایج تحقیق نشان داد این اثر، تذکرۀ مستقلِ منثور ناحیهای ـ عصری به زبان فارسی است که نشانههایی از لهجۀ بخارایی را با خود به همراه دارد. دیدگاههای انتقادی مؤلف را میتوان در ذیل چهار عنوان «تاریخی ـ تحلیلی، اخلاقی، سیاسی ـ اجتماعی و بلاغی ـ جمالشناسانه» تحلیل کرد. هرچند این تذکرهنویس به سفارش امیر وقت تذکرۀ خود را تألیف کرد و درنتیجه در ارائۀ دیدگاههای انتقادی، پسند دربار و علائق شخص امیر را دخالت داد، به دلیل نقشی که در احیای نام و آثار شاعران معاصر خود در محیط ادبی بخارا ایفا کرد، بلافاصله مورد توجه علاقهمندان شعر و ادب این دوره واقع شد؛ بهگونهای که همواره یکی از منابع تألیف و تحقیق پژوهشگران دربارۀ حیات ادبی محیط بخارا و مناطق مرتبط با آن بوده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922The Impact of Chaos Theory on Reinforcing Postmodern Strains of the »The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra« Fictionتأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویههای پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها»67877819710.22059/jlcr.2020.293574.1376FAمحمدریاضرئیسیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانمحمد علیمحمودیدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان. ایران.عبدالعلیاویسی کهخادانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان. ایران.Journal Article20191206The Nocturnal Harmony of the Wood Orchestra” by Reza Ghasemi is one of the most significant postmodern stories in Persian literature. It tells the life of a group of Iranian immigrants and exiles living in France who are still struggling with their original culture and beliefs. Chaos theory, which is one of the well-known and widely used theories in physics and meteorology, is reflected in this story. Since this story is a piece of metafiction, the author/narrator consciously refers to the chaos theory and in particular to the butterfly effect. This study, after introducing the most characteristic features of chaos theory, reads “The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra” in light of this theory. It uses a descriptive-analytical method to investigate the effect of chaos theory on the postmodern aspects of this fiction and on the lives and destinies of the characters. We seek to show how the manifestation of a scientific theory in the story reinforces its postmodern aspects. Chaos theory is used in various sciences. It talks about nonlinear events and processes based on uncertainty. The manifestation of chaos theory in this story distinguishes it from others. According to this theory, complex and turbulent phenomena and events are the result of multiple causes and constantly affect each other. These kinds of phenomena are sensitive to their initial conditions and their various components, based on the butterfly effect, self-similarity, dynamic adaptation, and strange attractors, show a kind of order in disorder or a quasi-chaotic situation. The results of this study show that the chaos theory, through disturbing and unfamiliar propositions, highlights the postmodern aspects of the story and at the same time justifies the confusion of the characters while coordinating the form and content. This theory describes the intertwined and complex lives and fates of the characters in a postmodern way and shows the effects of small variables on large events and the fates of the characters.داستان <em>همنوایی شبانه ارکستر چوبها</em> اثر رضا قاسمی یکی از شاخصترین داستانهای پسامدرن ادبیات فارسی است. این داستان زندگی گروهی از مهاجران و تبعیدیهای ایرانی ساکن فرانسه را روایت میکند که هنوز هم گرفتار مشکلات ناشی از فرهنگ و اعتقادات اولیه خود هستند. نظریهی آشوب که یکی از نظریههای شناختهشده و پرکاربرد در علوم فیزیک و هواشناسی است در این داستان تجلی پیدا کرده است. ازآنجا که این داستان پسامدرن، حالت فراداستان دارد، نویسنده/راوی بهطور آگاهانه به نظریهی آشوب و بهخصوص ویژگی بال پروانهای آن اشاره میکند. این پژوهـش، پس از معرفی و بیان شاخصترین ویژگیهای نظریهی آشوب، برمبنای این نظریه به خوانش داستان <em>همنوایی شبانه ارکستر چوبها</em> میپردازد و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیر نظریهی آشوب در تقویت سویههای پسامدرن این داستان و زندگی و سرنوشت شخصیتها میپردازد و در پی آن است که نشان دهد چگونه تجلی یک نظریهی علمی در داستان، به تقویت سویههای پسامدرن آن میانجامد. نظریهی آشوب در علوم مختلف کاربرد دارد و از رویدادهای غیرخطی و فرآیندهای مبتنی بر عدم قطعیت سخن میگوید. تجلی نظریهی آشوب در این داستان آن را از سایر داستانها متمایز کرده است. بر اساس این نظریه، پدیدهها و رویدادهای پیچیده و آشفته، حاصل علل متعدد هستند و بهطور مداوم بر یکدیگر تأثیر میگذارند. این نوع پدیدهها به شرایط اولیه خود بسیار حساس واجزای مختلف آنها مبتنی بر اثر بال پروانهای، خود همانندی، سازماندهی پویا و جاذبهای غریب است که در مجموع گونهای از نظم در بینظمی یا وضعیتی شبهآشفته را به نمایش میگذارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نظریهی آشوب با گزارههای آشفتهساز و آشناییزدا، سویههای پسامدرن داستان را برجستهتر کرده و در عین هماهنگی ساخت و محتوا، آشفتگی شخصیتها را توجیه میکند. نظریهی آشوب، زندگی و سرنوشت درهمتنیده و پیچیدهی شخصیتها را به شیوهای پسامدرن تشریح میکند و تأثیر متغیرهای کوچک را در حوادث بزرگ و سرنوشت شخصیتها نشان میدهد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922"The Causes of Changing the Names of the Characters in the Tales of Mathnawi«علل دگرگشت نام شخصیتها در قصههای مثنوی»891127819610.22059/jlcr.2020.288112.1329FAافسانهسعادتیپژوهشگر پسادکترا زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.محسنمحمدی فشارکیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190830The Nocturnal Harmony of the Wood Orchestra” by Reza Ghasemi is one of the most significant postmodern stories in Persian literature. It tells the life of a group of Iranian immigrants and exiles living in France who are still struggling with their original culture and beliefs. Chaos theory, which is one of the well-known and widely used theories in physics and meteorology, is reflected in this story. Since this story is a piece of metafiction, the author/narrator consciously refers to the chaos theory and in particular to the butterfly effect. This study, after introducing the most characteristic features of chaos theory, reads “The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra” in light of this theory. It uses a descriptive-analytical method to investigate the effect of chaos theory on the postmodern aspects of this fiction and on the lives and destinies of the characters. We seek to show how the manifestation of a scientific theory in the story reinforces its postmodern aspects. Chaos theory is used in various sciences. It talks about nonlinear events and processes based on uncertainty. The manifestation of chaos theory in this story distinguishes it from others. According to this theory, complex and turbulent phenomena and events are the result of multiple causes and constantly affect each other. These kinds of phenomena are sensitive to their initial conditions and their various components, based on the butterfly effect, self-similarity, dynamic adaptation, and strange attractors, show a kind of order in disorder or a quasi-chaotic situation. The results of this study show that the chaos theory, through disturbing and unfamiliar propositions, highlights the postmodern aspects of the story and at the same time justifies the confusion of the characters while coordinating the form and content. This theory describes the intertwined and complex lives and fates of the characters in a postmodern way and shows the effects of small variables on large events and the fates of the characters.بررسی نام شخصیتها، کاربردی بنیادین در تحلیل داستانها دارد. شخصیتها اغلب به واسطۀ نامشان، نقش خود را در درونمایه ایفا میکنند و خوانندگان نیز در بیشتر موارد به مدد آنها با درونمایه ارتباط برقرار میکنند؛ بنابراین نامها، همواره به نحوی در تعیین فضای مواجهۀ با متن و بافتار بیرونی آن تأثیرگذارند. از نظر روایتشناسان، این پرسش که نویسندگان چگونه شخصیتهای داستانهایشان را به مخاطبان نشان خواهند داد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. نامگذاری هر چیزی به مثابۀ آفرینش آن چیز است و گزینش نام مناسب برای اشخاص داستانی، یکی از هنریترین شگردها در پرداخت شخصیت و معرفی آنها به مخاطبان است؛ اما دگرگشت نام اشخاص یکی از بدیعترین روشها در شخصیتپردازی است. مولوی با اتخاذ چنین رویکردی در شخصیتپردازی، ضمن انتقال اطلاعات به مخاطبان در پی دست یافتن به راهی است که با بینش عرفانی او نیز سازگار باشد؛ شکستن هنجارها و به سخره گرفتن مرزهای داستانگویی برای رسیدن به دانۀ معانی. ازآنجا که در ساختار اسلیمی مثنوی، فرصت معرفی شخصیتها، اندک است، بنابراین راوی، شخصیتهای داستانهای خود را به صورت بسیار اثرگذار و با ایجاز که خاص زبان عرفانی است به خوانندگان معرفی میکند. تغییرات نامگذاریها، شگردی است که در جهت همین ایجاز در نهایت به عنوان شیوۀ تازه شخصیتپردازی از سوی راوی مثنوی انتخاب میشود. این پژوهش به شیوۀ تحلیلی و توصیفی نشان میدهد که برخی از دگرگشتها در ساحت ظاهری صورت پذیرفته و از نظر نشانهشناسی و شخصیتپردازی خلاقانه اهمیت یافتهاند. به طور کلی، علل دگرگشت نامگذاری شخصیتهای قصههای مثنوی در سه حوزۀ زبانی، نحوی و ادبی قابل بررسی است و از جمله عوامل دگرگشت نامها، میتوان به انتقال حس عاطفی، رعایت وزن، تغییر شخصیت در روند داستان، تعلق خاطر راوی نسبت به اشخاص داستانی، طنازی راوی، دروغگویی راویان درون داستانی، تغییر زاویۀ دید، التفات و تنوع بخشیدن برای جذاب ساختن داستان و جذب مخاطب اشاره کرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922Palace's Techniques in Hafez's Poems, the Criterion for Persian Language and Structureشگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی1131317819510.22059/jlcr.2020.260479.1044FAفرهادکاکه رشاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی،مهاباد، ایرانحسینآریاناستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران.Journal Article20180619There is no doubt that great Persian poets such as Ferdowsi, Saadi, Hafez and Nezami are the architect, criterion, acid test and preserver of language, language identity and Persian eloquence. One of the cornerstones of Persian language and eloquence is Hafez Shirazi. Hafez’s poems have been studied and analyzed from different approaches. In the present study attempt has been made to examine the imposed restriction in Hafez’s speech and understand what methods exist in Persian language for creating restriction in speech to be worthy of attention as far as art's esthetics approach, eloquence and applied semantics are concerned. To do so, while extracting and categorizing restrictive cases and providing generalizable rulesare dealt, various issues have been conducted Hafez’s art and as enjoying the above linguistic techniques. Mentioning palaces in Persian language have been made more with yardstick of palace's eloquence in Arabic language without attention to Persian language specific structure whereas they have different structures in speech's highlighting. Furthermore, other cases also exist that have not been paid attention to. In the present study which has been carried out using descriptive analysis and quantitative and qualitative design aiming at attaining yardsticks and criteria for analyzing Persian literary texts in semantics approach. Therefore attempts have been made while examining the way comparing the principles in semantics with Persian language structure through data analysis, offering a model for artistic speech assessment is developed. To do so, following studying and examining Hafez’s sonnets and analyzing eloquence-syntax structure, some selections of his poems have been organized. Hafez uses restriction words constantly even though it may be regarded more ordinary and less importance in view point of literary criticism but in literature which is the arena for meta norms and escaping the norms, a master and rhetorician as Hafez even has enjoyed the above technique in a way that has not impaired speech. Therefore, the analysis of Hafez's poems from the point of view of semantics, especially bound and restriction, can be the grammatical and linguistic basis in Persian rhetoric.تردیدی نیست در اینکه شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونههای زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی است. شعر حافظ تاکنون از رویکردهای مختلف بررسی و تحلیلشده است. در این مکتوب سعی شده با بررسی ساختار زبانی حصر ایجادشده در کلام حافظ دریابیم که در زبان فارسی چه روشهایی برای ایجاد حصر در کلام وجود دارد که از دیدگاه زیباییشناسی هنر و علم بلاغت و همچنین معنیشناسی کاربردی قابلتوجه باشد. به این منظور ضمن استخراج و دستهبندی موارد حصر و ارائه قوانین قابلتعمیم، به هنر و لطف سخن حافظ در بهرهگیری از این ترفند زبانی نیز اشارهشده است. اشارات قصر در زبان فارسی بیشتر با معیار بلاغت قصر در زبان عربی، بدون توجه به ساختار خاص زبان فارسی بوده است درحالیکه اساساً ساختاری متفاوت در برجستهسازی کلام دارند. ضمن اینکه موارد دیگری نیز وجود دارد که موردتوجه قرار نگرفته است. در این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی وهم کمی و کیفی صورت گرفته است با هدف دستیابی به معیارها و موازینی برای تحلیل متون ادب فارسی از دیدگاه علم معانی شکلگرفته است. لذا سعی شده ضمن بررسی چگونگی تطبیق اصول موجود در این علم با ساختار زبان فارسی از طریق تجزیهوتحلیل دادهها، الگویی نیز برای سنجش کلام هنری از این دیدگاه ارائه شود. به این منظور پس از مطالعه و نقد و بررسی غزلیات حافظ در این زمینه و تجزیهوتحلیل ساختار نحوی- بلاغی گزیدهای از اشعارش، سامان دادهشده است؛ ضمن استخراج و دستهبندی موارد حصر و ارائه قوانین قابلتعمیم بهعنوان معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی، به هنر و لطف سخن حافظ در بهرهگیری از این ترفند زبانی نیز اشارهشده است. حافظ از واژههای حصر هم پیوسته استفاده میکند. هرچند ممکن است از دیدگاه نقد ادبی عادیتر و کماهمیتتر تلقی شود،اما ادبیات که عرصه فرا هنجاریها و گریز از هنجارهاست، سخنشناس و استادی همچون حافظ حتی از این الگو نیز به شیوهای بهره گرفته که از لطف کلام کاسته نشده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922Rhetorics of Modality in the Panegyrical Poetry of the Ghaznavid Courtبلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی1331517819110.22059/jlcr.2019.285238.1299FAسیاوشگودرزیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، ایران.مصطفیموسویدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-5027-7214Journal Article20190713Literature is constructed by language. Therefore, we can use linguistic theories in literary studies. Among these theories, functionalism is more appropriate for rhetorical studies because, in addition to particular clauses and the text as a whole, functionalists pay special attention to the context in which the text was written — and this is the fundamental of rhetoric. To functionalists, every clause has three basic roles called metafunctions. One of these metafunctions is establishing an interaction between the utterer and the addressee. This metafunction has various components including modality. Modality refers to a collection of the speaker’s judgments regarding what they say and the uncertainty which they apply to the clauses. A significant part of Persian literature is panegyric poetry. The Ghaznavid Court was one of the most important supporters of the panegyrists. The main components of the context, in panegyric poetry, are the poet, the person who is being praised, and the position which the praised person holds. This study aims at analyzing the influence of these components on the usage of modality in Ghaznavid panegyric poetry in order to find out any possible patterns and rules in the extant poems of this period. Furthermore, the poems which do not follow the aforesaid rules are analyzed according to their historical context. The article argues that the promotion of the praised person, from “prince” to “king” (sultan), cause changes in the poet’s rhetorical and poetical approach in using modality. In more accurate words, as a result of the promotion of the praised person the poet uses less modal elements in his panegyrics. In addition, although changes in the position of the poet or the praised person mostly do not lead to significant alterations in the quantity of the modal components, such alterations do occur in some circumstances such as rivalries for achieving political dominance.ادبیات از زبان ساخته شده است. بنابراین میتوان در پژوهشهای ادبی از نظریّههای زبانشناختی سود جست. از میان این نظریهها، نقشگرایی برای مطالعۀ بلاغت آثار ادبی مناسبتر است زیرا نقشگرایان در کنار جملهوارههای منفرد و کلیت متن، به بافت شکلگیری متن (اقتضای حال و مقام) نیز توجه ویژهای میکنند و این امر زیربنای بلاغت است. بهتعبیر نقشگرایان، هر پارۀ سخن سه نقش اساسی و همزمان دارد که آنها را فرانقش مینامند. یکی از این فرانقشها برقراری رابطۀ دوسویه بین گوینده و مخاطب است. این فرانقش اجزای گوناگونی دارد و یکی از آنها وجهیت است. وجهیت مجموعهای است از قضاوت گوینده نسبت به آنچه میگوید و نیز عدمقطعیتی که بر جملهوارهها حمل میکند. از سوی دیگر، بخش مهمی از سنّت ادب فارسی، مدیحهسرایی است و یکی از مهمترین حامیان مدیحهسرایان، دربار غزنوی بوده است. در شعر مدحی، اساسیترین مؤلفههای مؤثر بر اقتضای حال و مقام، شخص شاعر، شخص ممدوح و مقام او هستند. در این پژوهش کوشیدهایم که تأثیر این مؤلفهها را بر کاربرد وجهیت در اشعار مدحی دربار غزنوی بسنجیم و تا جای ممکن، با بررسی اشعار بازمانده، به قواعدی دست یابیم. همچنین دادههایی را که در این قواعد نمیگنجند، بنابر شرایط تاریخیِ مؤثر بر سرایش متن، تحلیل کنیم. بدین ترتیب، بهعنوان نتایج این تحقیق میتوان گفت که تغییر جایگاه ممدوح در طول زمان (از شاهزادگی به سلطنت) در هر حال منجر به تغییر موضع شاعر بر اساس کاربرد وجهیت میشود، به این صورت که ترفیع رتبۀ ممدوح باعث میشود شاعر در ستایش او از عناصر وجهی کمتری استفاده کند. در سوی دیگر، تغییر شخص ممدوح یا شاعر عموماً مقدار کاربرد وجهیت را تغییر معناداری نمیدهد. ذکر قید «عموماً» به این دلیل است که چنانکه گفته شد، پدیداریِ بافت خاص موقعیتی که وضعیت ویژهای را حکمفرما کند (مثلاً منازعات و تسویهحسابهای سیاسی در راستای کسب و تحکیم قدرت) میتواند مستقیماً در میزان کاربرد وجهیت باعث تغییراتی شود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98509320200922Analyzing The Structure and The Tune in Two of Saadi’s Poemsتحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی1531737819410.22059/jlcr.2020.214703.516FAپونهناشردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد ساوه،ایران.عباسعلیوفاییاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20160827One of the forms of Persian literature is lyrics, which affords the widest horizon in expressing emotion and receiving emotional and sensory experiences. Tone is the color the speaker adds into the words, and in Saadi’s lyrics there exist many different tones, which are intertwined. These tones play a crucial role in expressing his artistic and emotional message to the reader. Elements such as poetic form, rhythm, syllables, the meaning of words, sentence structures, and descriptive and poetic imagery are some of the items that form tone. Any literary work contains one or more tones and understanding them is so crucial that perceiving the expressed meaning depends on this understanding. The discussion of tone is related to the field of semantics, because the debate as to whether or not the tone is chosen in accordance with the audience’s mood goes back to that field. Each word is a unit of language that conveys a message from the speaker to the audience. To convey in the best possible way, the will of the speaker and the expectations of the audience should be considered. In order to speak in accordance with his audience’s mood, Saadi expresses the most difficult meanings in the simplest way. Bringing difficult meanings in the form of simple words is Saadi’s art, and understanding these difficult meanings depends on perceiving Saadi’s tone. The present article is an attempt to understand Saadi’s lyrics through his word choice, imagery, repetitions, and coordinating rhythm. The purpose of this study is to understand Saadi’s tone in two of his poems by extracting those tone-making elements from the text. Understanding the tone-making elements in the poetry of Saadi is possible by expanding the area of research in this field, while by ignoring some of the factors his message fails to be received properly.یکی از انواع ادب فارسی، ادب غنایی است که واجد وسیعترین افق، در بیان عواطف و دریافت تجربههای عاطفی و حسی است. لحن رنگآمیزی عاطفی کلام است و در غزلهای سعدی، لحنهای متنوعی به هم گره خوردهاند. همجواری این الحان، در انتقال پیام عاطفی گوینده نقش بسزایی دارد. عناصر شعری چون قالب شعر، وزن، هجاها، معنی واژهها، ساختمان جملهها و تصاویر توصیفی و صور خیال از عوامل شکلدهندۀ لحن محسوب میشوند. در هر اثری یک یا چند لحن وجود دارد و دریافت لحن یک اثر از چنان اهمیتی برخوردار است که درک پیام متن در گرو دریافت آن است. موضوع لحن به حوزۀ علم معانی مرتبط است زیرا بحث از اینکه لحن به مقتضای حال مخاطب است یا نه به آن حوزه بازمیگردد. هر کلامی، یک واحد زبانی محسوب میشود که انتقالدهندۀ پیامی، از گوینده به مخاطب است. برای آنکه انتقال به بهترین وجه انجام گیرد، ضروری است که کلام مطابق و مناسب با ارادۀ گوینده و انتظار مخاطب بیان شود. سعدی دشوارترین معانی را به سادهترین شیوه بیان میکند تا متناسب با مخاطبان خود (مردم) سخن گفته باشد. آوردن معانی دشوار در قالب الفاظ ساده هنر سعدی است و دریافت آن معانی دشوار در گرو شناخت لحن سعدی است تا به جادوی وی پی ببریم. مقاله حاضر پژوهشی است برای شناخت لحنِ غزلیات سعدی که با استفاده از گزینش واژگان، تصویرهای مناسب، دقت در شیوۀ چینش آنها، بهرهگیری از تکرارها و هماهنگ کردن موسیقی کلام تحقق یافته است. مساعی نگارندگان در این بررسی بر آن است که با استخراج عناصر لحن ساز از متن، به لحن سعدی در دو غزل وی، دست یابد و در صورت گسترش عرصۀ پژوهش، دستیابی به اصول و پایههای سازندۀ لحن در سعدی ممکن خواهد شد؛ و نادیده گرفتن برخی از این عوامل سبب میگردد تا پیام گوینده به درستی دریافت نشود و شنونده را به خطا سوق دهد.