دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Analysis of Women's Post-modern Narration Style in the Story Collection of “Bemānd”…تحلیل شیوة پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان «بماند...»1206139010.22059/jlcr.2016.61390FAتیمورمالمیراستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران0000-0001-7417-2188شهلاناصریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستانJournal Article20160513Behnāz Alipour Gaskari has purposefully and deliberately used post-modern techniques in the title, the content and the style of narrative in her short story collection called “Bemānd…”. Recursive structures, short junctions, setting and disrupting frameworks, confusion and lack of coherence in text, contradiction and uncertainty are all the post-modernist techniques have been used in the stories; however the use of recursive structure is more noticeable. Creating several different narrative levels or fictional world in addition to the ontological content of the stories, recursive structure shows the artificiality of them highlighting the fictional framework. The author expresses her own opinion about women issues using the above mentioned worlds. She had worked totally different in two stories. Using the sleep-expressing technique, she creates, in the story of “<em>Bādhāie Ke az Hindukush Mivazand</em>” (The winds blow from the Hindu Kush), an imagery world besides the semi-real world; and shows herself in the story of <em>“Zany Az Jense Mes”</em>(A woman of Copper) and shows her authority and the artificiality of the story pointing directly to the writing. Using the post-modern techniques by the author to express the problems of women in modern society shows that post-modernism is a narrative tool rather than a method or school of thought.بهناز علیپور گسکری در مجموعه داستان <em>بماند...</em><br />بهگونهای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهره<br />جستهاست. مؤلفههای پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوبسازی و<br />چهارچوبشکنی، آشفتگی و عدم انسجام متن، تناقض و عدم قطعیت، در متن داستانها به<br />کار رفتهاست، اما کاربرد «ساختار بازگشتی» بیشتر قابل توجه است. ساختار بازگشتی<br />با ایجاد چند سطح مختلف روایتی یا جهان داستانی، علاوه بر برجستهسازی محتوای<br />وجودشناختی این داستانها، با برجستهسازی چهارچوب داستانی، ساختگی بودن آنها را<br />نشان میدهد. نویسنده با استفاده از این جهانها، مسائل زنان را بیان میکند.<br />نویسنده در دو داستان به شیوهای کاملاً متفاوت عمل کردهاست؛ در «بادهایی که از<br />هندوکُش میوزند» با تکنیک بیان خواب و خوابگویی، در کنار جهان شبهواقعی<br />داستان، جهانی خیالی خلق میکند. او در «زنی از جنس مس» حضور خود را در داستان<br />نشان میدهد و با اشارۀ مسقیم بر امر نوشتن، اقتدار خویش و ساختگی بودن داستان را<br />به نمایش میگذارد. استفادۀ نویسنده از امکانات پسامدرنی برای ارائۀ مسائل و<br />مشکلات زنان در جامعۀ امروزی، بیانگر آن است که پسامدرن در نظر نویسنده، ورای یک<br />روش یا مکتب فکری، در حکم ابزار روایتگری است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121The worship of wine fram abbonovas and jafezبادهستایی ابونواس و حافظ21406139110.22059/jlcr.2016.61391FAاسماعیلتاج بخشاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییاورنگایزدیاستادیار زبانشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150923Historically, one of the most frequent themes in the poems of Arab poets has been the praising of wine in different ways through different interpretations and images that Abū Nuwās, the Iranian poet of the Abbasid era, reorganized and founded it as the style of wine-telling (Khamriya-soraie). Hafez and Manuchehri Dāmghāni are the ones, among the other Persian poets, who have taken the most significant effect of him. The word "wine" and a brief history of its usage in Persian and Arabic literature has been initially studied in present paper, and then the common interpretations of Hafez and Abū Nuwās have been expressed using some evidences. The third part of the paper consists of Abū Nuwās's special interpretations of wine by explaining 24 examples; while the fourth part is dedicated to Hafez's interpretations with 21 examples. Similes and the common explanations about wine, provided through six examples by Abū Nuwās and Hafez, form the fifth part of the paper. "Wine" has been briefly reviewed in the next part and the reflection of these two poets' philosophical and mystical teachings in their wine-telling poems has been pointed out and finally, the similarities and differences between the ideas of these two great poets have been stated in thirteen paragraphs in the conclusion.ستایش باده به شیوههای مختلف و با تعابیر و تصاویر گوناگون، از دیرباز در شعر شاعران عرب، درونمایهای مکرر بودهاست که ابونواس، شاعر ایرانیتبار دورۀ عباسی، به آن نظم و سامان تازهای بخشید و بنیانگذار خمریهسرایی شد. از شاعران ادب پارسی، منوچهری دامغانی و حافظ، بیشترین تأثیر را در این زمینه از او گرفتند. در این مقاله، نخست دربارۀ واژۀ «باده» و تاریخچۀ کاربرد آن در ادب عربی و فارسی، به اختصار کاوشی صورت گرفته و سپس تعبیرات مشترک ابونواس و حافظ با ذکر شواهد آنها بیان شدهاست. سومین بخش مقاله، تعبیرات ویژۀ ابونواس از شراب است که 24 نمونه از آنها با توضیح بیان شده، و بخش چهارم، تعبیرات ویژۀ حافظ است که 21 نمونه از آنها استخراج شدهاست. بخش پنجم مقاله، تشبیهات و توضیحات مشترک ابونواس و حافظ از باده است که به آوردن شش نمونه بسنده شده، و در پایان مقاله هم «باده» در دیوان حافظ اجمالاً بررسی شده و نیز به بازتاب آموزههای فلسفی و عرفانی بر خمریات این دو شاعر اشارتی رفتهاست و سرانجام در بخش نتیجه، تشابه و تمایز اندیشۀ این دو شاعر بزرگ، در سیزده بند بیان شدهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121The analysis and Comparison of Hafiz’ Borrowed Lines from Other Poetsبررسی و مقایسهی مصرعهای تضمینی حافظ از دیگر شاعران41606139510.22059/jlcr.2016.61395FAعلیحیدریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستانمحمدرضاحسنی جلیلیاندانشیار دانشگاه لرستانمهدیگراونددانشآموختۀ کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستانJournal Article20150515If we Study the poetry of Hafez, we will find that he has composed many of his poems to welcome other poets. In addition, he has included some of the themes, lines and hemistiches of previous and contemporary poets in his poetry. Only the hemistiches that Hafez has borrowed and used in his poems with no manipulation are analyzed in present essay. He has likely borrowed a hemistich from a line of another poet and didn't prefer using the other hemistich or has composed a better one to complete the line. So, borrowing a hemistich and changing the other, he has created a new meaning for the borrowed hemistich, and has increased the inner and lateral rhyming patterns of the poem through substituting of hemistiches. Although he has sometimes borrowed from the other poets' non-lyrical hemistiches, they seem more natural and interpretative in his poems than in their origins. However Hafez has deliberately tried to borrow the finest and the most outstanding hemistiches of the other poets, but he has, in many cases, given a new life and meaning to them and has promoted them in quality. اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به استقبال آنان سرودهاست. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرعهای شاعران پیشین و همعصر خود را لابهلای اشعار خویش گنجاندهاست. در این مقاله، منحصراً مصرعهایی تحلیل و مقایسۀ شده که حافظ بدون کمترین دخل و تصرفی، تضمین کردهاست. وقتی حافظ مصرعی را از یک شاعر تضمین کرده، گویی مصرع دیگر شاعر را نپسندیده یا مصرع خود را مناسبتر دیدهاست. او با تغییر یک مصرع و تضمین مصرع دیگر، در اغلب موارد، معنی جدیدی برای مصرع تضمینشده خلق کرده و با جابهجایی مصرعها در بیشتر موارد، موسیقی کناری و درونی مصرع را افزایش دادهاست. اگرچه گاهی مصرعهای غیرغزلی دیگران را در غزل تضمین کرده، در اکثر مواقع، تجانس مصرع تضمینشده در شعر حافظ طبیعیتر از شعر مبدأ است. با اینکه حافظ آگاهانه سعی کرده زیباترین و برجستهترین مصرعهای شاعران را تضمین کند، در غالب موارد، به آن مصرع جانی دوباره بخشیده و موجب اعتلای همهجانبۀ آنها شدهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Sarcasm in the Sonnets of Hafezبررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ61726139610.22059/jlcr.2016.61396FAاحمدذاکریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20160201…nor is there anything wet or dry, but is in a clear record<strong>(Holy Quran, al-An'am, 59).</strong>
With any approach we look at the Qur'an, either in terms of scientific or literary and artistic, It shines special. Everybody who drinks of this resuscitative spring, his words will seem to be heavenly. In Persian literature, the poets or the writers whose works' themes are rooted in the teachings of Quran have special positions. Thanks to the Word of God in Holy Quran, Khwāja Shams-ud-Dīn Muhammad Hafez stands on the peak of Persian sonnet. One of the rhetoric arrays of Quran from which Hafez benefits is sarcasm that has been analyzed in present essay. Sarcasm is a kind of Irony that appears sporadically in the divans of predecessor poets, however it cannot be considered as their stylistic feature because it doesn't have the necessary frequency and abundance.
This stylistic feature is observed in Divan of Hafez with high frequency such as: Dignified Zahid, Khwāja of Wisdom and etc. در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از<em> قرآن </em>مایه گرفتهاست، جایگاه برتری به خود اختصاص دادهاست. شمسالدین محمد حافظ، به مدد بهرهجویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قلههای غزل فارسی است. یکی از آرایههای بلاغی<em> قرآن </em>که حافظ از آن بهره برده، تهکم یا نزاهه است که در این مقاله به تفصیل بررسی شدهاست. نزاهه یا تهکم از مقولۀ طنز است و در ادب فارسی، جسته گریخته در دیوان شاعران سلف رخ مینماید، ولی ویژگی سبکیشان نیست؛ زیرا فراوانی زیادی ندارد. در<em> دیوان </em>حافظ، این ویژگی سبکی با بسامد زیاد دیده میشود که آیرونی هم نامیده شدهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121The Analysis of Rise and Fall of Exquisite Arrays in Persian Poemبررسی اوج و فرود آرایههای بدیعی در شعر فارسی73896139710.22059/jlcr.2016.61397FAیحییکاردگردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قمJournal Article20150920A part of Persian poetry's beauty and delicacy has been manifested in literary arrays. So it seems inevitable to analyze the quality connection between the researches on exquisite arrays and poetical changes. Do the requirements of this reciprocal link really considered? Examining some poetic examples from some prominent styles of Persian poetry, this research answers to above mentioned question through an adaptive-comparative method. This study shows that the exquisite researches and poetical changes have not had a balanced development; it means that the Persian poetry has experienced many ups and downs in quality of literary arrays usage due to criteria such as term-minding and meaning-orientation, simplicity and industrial-thinking, and poetical and literary theories, but oblivious to these developments, exquisite researches have just thought their own severe frameworks, and as a result, they have gradually lost their role in shaping poetical capacities and have changed into an inefficient knowledge to create innovations and poetic criticism. The more than ever necessity of retrospection in exquisite researches has been proven in present essay as its result.بخشی از زیباییها و ظرافتهای شعر فارسی، در قالب آرایههای ادبی به ظهور رسیدهاست؛ بنابراین بررسی چندوچون پیوند پژوهشهای بدیعی و تحولات شعری، ضرورتی گریزناپذیر است. آیا بهراستی لوازم این پیوندِ دوسویه رعایت شدهاست؟ این پژوهش، با بررسی نمونههای شعری از سبکهای برجستۀ شعر فارسی در شیوهای تطبیقی و مقایسهای، به این پرسش پاسخ گفتهاست. پژوهش حاضر نشان میدهد که پژوهشهای بدیعی و تحولات شعری، سیری همگام نداشتهاند، بدین معنی که شعر فارسی در گذر از سبکها و شیوههای مختلف در چگونگی بهرهگیری از آرایههای ادبی، با توجه به معیارهایی چون لفظاندیشی یا معناگرایی، سادگی یا صنعتاندیشی و نظریههای شعری و ادبی، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما پژوهشهای بدیعی بیتوجه به این تحولات، به حفظ چهارچوب خشک خود اندیشیدند و در نتیجه روزبهروز از نقش آنها در شکلدهی ظرافتهای شعری کاسته شده و به دانشی ناکارآمد در خلاقیتها و نقد شعری تبدیل شدهاند. نتیجۀ پژوهش حاضر، ضرورت بازنگری در پژوهشهای بدیعی را بیش از پیش ضروری میسازد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Deconstructive reading of a Xâqâni’s poemخوانش شالودهشکن قصیدهای از خاقانی911036139810.22059/jlcr.2016.61398FAعلیرضاامامیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهرانسید محمدصاحبیاستادیار پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسیJournal Article20160424After a brief introductory reference to the concept of deconstruction and proposing a summary of philosophical, linguistic and literary thoughts of Derrida, the deconstructive approach has been studied on the basis of his reading two western texts, and finally, one of the famous odes of Khāghāni called" Dar Mo'areze-ye sheikh al-shoyukh-e Baghdād"(About the opposition of Baghdad's great sheykh) has been deconstructed upon the Derrida's approach to show that a deep and deconstructed reading results in confusion and surprise of reader to understand the issue, to realize the meaning, and to know the poem's audience. Analyzing the contrasts, words, mode of expression, themes, intertextual relations and some literary industries, this kind of reading provides a meaning contrary to appearances or even to the intention of the poet.در این مقاله، پس از اشارهای مقدماتی و اجمالی به مفهوم شالودهشکنی و طرح خلاصهای از اندیشههای فلسفی، زبانشناسیک و ادبی دریدا، رهیافت شالودهشکنی با اشاره به خوانش او از دو متن ادبی غربی بررسی گردیده و در پایان، یکی از قصاید معروف خاقانی یعنی چکامۀ «در معارضۀ شیخالشیوخ بغداد» براساس نظریهها و رویکرد و رهیافت دریدا، شالودهشکنی گردیدهاست و نشان داده شده که خوانشی عمیق و شالودهشکن، باعث سردرگمی و حیرت خواننده در فهم موضوع و درک معنا و شناخت مخاطب شعر میشود. این خوانش با بررسی و تحلیل تضادها، واژهها، طرز بیان، مضامین، روابط بینامتنی و برخی از صنایع ادبی، معنایی خلاف ظاهر یا حتی خلاف نیت مؤلف از شعر به دست دادهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Banal simile and techniques of resolving simile banalityتشبیه قریب (مبتذل) و شیوههای رفع ابتذال تشبیه (در کتب بیان مشهور فارسی)1051246139910.22059/jlcr.2016.61399FAمیتراگلچیناستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانعباسکریمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهرانJournal Article20160601Referring to the Persian rhetoric books, from the very beginning until today, the present paper is to study the reasons for banality of similes and different types of similes(such as conditional, comparative, implicit, antithetical and eloquent similes) have been used to rectify them. To do this, the authors have initially reviewed the history of the subject in the books of Persian rhetoric, and then, clarifying the concept of strange and banal similes, they have studied the causes of simile banality and the dimensions of its strangeness under the title of "main strangeness and adventitious strangeness" and have criticized the attitudes of rhetoric books about the subject. They have also described some technical details that can release similes from banality and help them to be more thoughtfulness and rhetoric. To explain each of the methods, they have tried to criticize the viewpoints of related books and to analyze their accuracy. Finally, they have offered another new technique called "bound simile" to rectify the banality of simile. هدف مقالۀ حاضر آن است که پس از اثبات فقدان ارزش هنری تشبیهات قریب و لزوم رفع قرابت از آنها، با استناد به کتابهای بیان فارسی از آغاز تا امروز، موجبات ابتذال و قرابت تشبیهات را بررسی کند و تشبیهاتی از قبیل مشروط و تفضیل و مضمر و معکوس و بلیغ را که در کتابهای یادشده برای رفع ابتذال از اینگونه تشبیهات اندیشیده شده، تجزیه و تحلیل کند. در این مسیر، مؤلف نخست سابقۀ طرح موضوع را در کتب بیان فارسی نشان داده و سپس با روشن ساختن مفهوم تشبیه غریب و تشبیه قریب، اسباب قرابت تشبیه و وجوه غرابت تشبیه را با عناوین «غرابت اصلی و غرابت عارضی» بررسیده و آرای کتب بیانی را دربارۀ این موضوع نقد کرده و در ادامه به تشریح جزئیات شگردهایی پرداخته که تشبیهات را از ابتذال و قرابت رهایی میبخشند و به پندارخیزی و بلاغت آنها کمک میکنند و در تشریح هر کدام از روشهای یادشده، کوشیدهاست تا دیدگاههای کتب مرتبط را نقد کند و صحت و سقم آنها را بررسی کند و در پایان بحث، شگرد ناگفتۀ دیگری را تحت عنوان «تشبیه مقید» برای رفع ابتذال تشبیه پیشنهاد دادهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Parvin and Marx: Beyond the Social Classesپروین و مارکس؛ تا فراسوی طبقه1251356140010.22059/jlcr.2016.61400FAمهدیخبازی کناریاستادیار فلسفۀ جدید و معاصر غرب دانشگاه مازندرانفرزادبالواستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانJournal Article20150621The conventional interpretation of Parvin E'tesami's poems is that she was, in terms of structure and content, attached to the previous poetic tradition and took step in the path of her predecessors; but her humanitarian attitude and her compassionate to the poor people and social concerns in general, for instance, are more highlighted in comparison to the ancestors and are rooted in Parvin's individual nature and her femininity. It has been tried, in present essay, to show that Parvin was synchronous with her past poetic tradition in terms of structure and form, but she has reflected, in terms of thought and poetic content, the voice of the contemporary liberal philosophers. Therefore, she pioneered many other poets, in modernization. One of the main development sources of such strong thoughts is the impact of Marx's ideas on her. Like any other poet, parvin has reflected to the events and ideas of her living period and has evolved her poetry in relation to them. It has been tried, in present essay, to show that Parvin might have both historically and socially been familiar to Marx's ideas, and her poems are full of Marxist concepts..تفسیر متعارف از اشعار پروین، این است که شاعر بهلحاظ ساختاری و محتوا، به سنت شعری گذشته وابستهاست و ادامهدهندۀ راه پیشینیان است، اما فیالمثل نگرش انساندوستانه و مهربانانه به فقرا و بهطورکلی دغدغههای اجتماعی در اشعار او پررنگتر از گذشتگان است که آن نیز از طبع فردی و جنسیت زنانۀ خود پروین برخاستهاست. این مقاله میخواهد نشان دهد از نظر ساختار و فرم، پروین با سنت شعری گذشته همگام است، اما از نظر اندیشه و محتوای شعری، ندای فیلسوفان آزاداندیش زمانۀ خود را نیز منعکس کردهاست. ازاینجهت ـ یعنی بهلحاظ مدرن بودن ـ او از بسیاری از شاعران نوپرداز جلوتر بودهاست. یکی از خاستگاههای تکوین چنین اندیشههای سترگی، مواجهۀ او با اندیشههای مارکس است. پروین همانند هر شاعر دیگری، در مواجهه با رویدادها و اندیشههای زمانۀ خودش واکنش نشان داده و در نسبت با آنها، به تکوین اشعار خویش پرداختهاست. این مقاله بر آن است نشان دهد، هم بهلحاظ تاریخی و اجتماعی، امکان آشنایی پروین با افکار مارکس وجود داشته و هم بهلحاظ محتوا، اشعار پروین سرشار از مفاهیم مارکسیستی است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Analysis of Nizami's Stories: "the Green Dome" and "the Red Dome"
Based on Carl Gustav Jung's Theory of "Individuation"تحلیل دو داستان «گنبد سبز» و «گنبد سرخ» نظامی گنجوی براساس نظریۀ «فرایند فردیت» یونگ1371516140210.22059/jlcr.2016.61402FAلیلاهاشمیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلیسینای همدان0000000331289241مریمرحمانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قمJournal Article20141130The analysis of fictional characters in literary works is an important discussion firstly entered the field of psychology and then in the world of literary criticism by Jung's theory of "<em>Individuation</em>".Based on this process, the fictional character, on the way to individuality, confronts a number of archetypes and he/she can gradually realize his/her inner truth and reconstruct his/her patient unconscious self, leaving each of the archetypes behind. The Nezami’s “Haft Peykar” is one of the works in Persian literature that can be analyzed through such an approach looking deep in fictional characters of this masterpiece and exploring the hidden dimensions of the story on the basis of Jung's <em>Individuation</em>. Pointing to these psychological archetypes in two stories of “Haft Peykar”: “the Green Dome” and “the Red Dome”, it has been tried in present paper, to study the personality development of the main character as well as the quality he reaches individuality and mental health.یکی از مباحث مهمی که با نظریهپردازی یونگ، ابتدا به عرصۀ روانشناسی و با سیر تدریجی، وارد دنیای نقد ادبی شد، تحلیل شخصیتهای داستانی آثار ادبی براساس «فرایند فردیت» است. در چهارچوب این فرایند، شخصیت داستانی در مسیر دستیابی به تفرد، با دستهای از کهنالگوها برخورد میکند و با پشت سر گذاشتن هر یک از این کهنالگوها، رفتهرفته به حقایق درونی خود پی میبرد و به بازسازی ضمیر ناخودآگاه بیمارش میپردازد. یکی از آثاری که در عرصۀ ادبیات فارسی میتوان با تحلیلهای روانشناساختی، به بررسی این مبانی پرداخت، <em>هفتپیکر</em> نظامی گنجوی است که با نگرشی عمیق در شخصیتهای داستانی این اثر بزرگ، میتوان ابعاد نهانی داستان را براساس نظریۀ فردیت یونگ، تحلیل و واکاوی کرد. در این مقاله، سعی شدهاست ضمن اشاره به این کهنالگوهای روانی در دو داستان «گنبد سبز» و «گنبد سرخ»، سیر تحول شخصیتی و چگونگی دستیابی شخصیت اصلی داستان به تفرّد و سلامت روانی، بررسی شود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Analysis of Jurjani's Theory of Discourse (well-known as theory of Nazm) in a Sonnet by Hafez
Relying on Halliday’s and Grice’s Theoriesتحلیل و واکاوی نظریۀ نظم عبدالقاهر جرجانی در غزلی از حافظ (با تکیه بر نظریات هلیدی و گرایس)1531706140310.22059/jlcr.2016.61403FAسمیهآقاباباییدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایییحییطالبیاناستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150923Abd al-Qahir al-Jurjani was one of the famous Iranian rhetoricians who believed that, according to his own theory, the superiority or the real value of a literary work lies in its "order". "Ordering", in his view, flows in the whole structure of a text and creates a lexical and semantic coherence in it and in whole work. He believed that the superiority of speech relates to the beauty of order, words good-neighboring in an integrated network of syntactic relations, and the composer's awareness of word's correct place in combination. The literary value, the existing rhetorical functions of these texts, and finding why their authors and the poets are so capable and outstanding can be found through the analysis of the principles of this theory in different works. Analyzing his theory and comparing it with the other linguistic theories, it can be found that Hafez, as a great capable poet who knows rhetoric techniques and their functions has created a chain of lexical and semantic coherence in his sonnet, by proper and in-time use of rhetoric and eloquence tools and has made the reader or the audience, using secondary denotations, aware of a secondary meaning that can be found on the basis of context. عبدالقاهر جرجانی از بلاغیون معروف ایرانی است که براساس نظریهاش، برتری یا ارزش حقیقی یک اثر ادبی را برخاسته از «نظم» موجود در آن میداند. نظم از دید او، کل ساختار یک متن را در بر میگیرد و سبب ایجاد انسجام لفظی و معنایی در متن و اثر میشود. برتری سخن از دید وی، به زیبایی نظم و حسن همجواری کلمات در شبکهای منسجم از روابط نحوی و آگاهی گوینده از جایگاه صحیح کلمات در ترکیب مربوط است. با بررسی و تحلیل اصول و قواعد این نظریه در متون گوناگون، میتوان ارزشهای ادبی و کارکردهای بلاغی موجود در متون را کشف کرد و به دلایل توانایی و برتری نویسندگان و شاعران این متون دست یافت؛ چنانکه با تحلیل این نظریه در کنار دیگر نظریههای زبانشناسی در غزلی از حافظ، درمییابیم که حافظ در مقام شاعری توانمند و آگاه، با علوم بلاغی و کارکردهای هریک، با استفادۀ بجا و مناسب از ابزارهای بلاغت و فصاحت، زنجیرهای از انسجام و پیوستگی لفظی و معنایی را در غزل ایجاد کرده و با دلالتهای ثانویۀ موجود در آن، مخاطبان را از وجود معانی ثانویهای آگاه میکند که درک آنها براساس بافت شکل میگیرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Deviations in the Poetry of Nizar Qabbaniهنجارگریزی در اشعار نزار قبّانی1711866140410.22059/jlcr.2016.61404FAلیلابهرامیدانشجوی کارشناسیارشد زبان و ادبیات عربی پیامنور آبادهمحمدرضامیرزانیااستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیامنور آبادهJournal Article20150516Deviation is one of the techniques Russian formalists discuss in their criticism theories. This is an effective method to foreground matters in a literary work that can be easily defined as departure from normal and standard language. Its usage, as an expressional technique (or somehow trick) can lead speech in to dynamicity and makes the audience to pay more attention to the text. Geoffrey Neil Leech (1936-2114), the English linguist, believes that de-familiarization in literary language is put in to effect in two ways of "foregrounding" and "deviation". He has distinguished eight different types of deviation in a literary work. Through an analytic-descriptive method, different types of deviation have been analyzed in present essay on the basis of Leech's theory in the poems of the Syrian well-known contemporary poet, Nizar Qabbani, published in his work "Kitab al-hubb" (Book of Love). The results show that Nizar Qabbani has used different types of deviations in his poetry and there is no "stylistic" deviation in this work, while "semantic" and "phonetic" deviations have been used with a high frequency.هنجارگریزی یکی از شگردهای مطرح در نظریههای نقد صورتگرایان (فرمالیستهای) روس است. این شیوه، یکی از روشهای برجستهسازی در یک اثر ادبی است، که در تعریفی ساده میتوان آن را خروج از زبان معمول و معیار دانست. بهرهگیری از این ترفند بیانی، به آفرینش زیبایی و پویایی سخن میانجامد و سبب توجه دوچندان مخاطب به متن میشود. لیچ، زبانشناس انگلیسی، معتقد است که برجستهسازی در زبان، به دو شکل «هنجارگریزی» و «قاعدهافزایی» تحقق میپذیرد. او هشت گونه هنجارگریزی را در یک اثر ادبی از یکدیگر باز شناختهاست. در این جستار، به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، انواع هنجارگریزیها مطابق با نظریۀ لیچ، در اشعار نزار قبانی، شاعر نامدار معاصر سوری، در مجموعۀ <em>کتابالحب</em> بررسی شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که نزار قبانی از انواع هنجارگریزی در اشعار خود استفاده کرده و در این مجموعه هنجارگریزی «معنایی» و «آوایی» بسامد فراوانی دارد و هنجارگریزی «سبکی»، کاربردی ندارد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121Phenomenology of Affection in Resistance Fiction
By Looking at the Novel "Pol-e Mo'allaq"(Suspension Bridge)پدیدارشناسی عاطفه در ادبیات داستانی مقاومت با نگاهی بر رمان پل معلق1872046140510.22059/jlcr.2016.61405FAسیده زیبابهروزدانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهاناسحاقطغیانیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150528The phenomenology of the novel "Pol-e Mo'allaq" (the Suspension Bridge) by Mohammad Reza Bāyrāmi has been analyzed through an emotional approach in present paper. Resistance stories are suitable substrates on which the functions of lyrical elements, as the most artistic form of human emotions manifestation, are represented. So, the nature and the characteristics of human emotions and their position and relationship to emotional events and experiences can be known by phenomenological studies to provide an infrastructural and ontological analysis of novel and its lyrical elements. The research methodology is based on semantic descriptions of behaviors and emotions on the basis of their approaches and content. The elements of each process have been recognized and to determine and study their positions in semantic calendar. The emotions have been analyzed in the novel through two classic and modern phenomenological approaches beyond the characters' cognitive and attitudinal foundations. The content and the motives of biological actions and experiences and their similarities and differences have been initially explored in subjective (or personal) and inter-subjective (or empathic) frames; and then, the modes of expression, in terms of reflection of affections, their role in creating emotional spaces in the novel, and their impacts on the reader have been studied using the principles of modern phenomenology that is more scientific in comparison to affections. در این مقاله، رمان <em>پل معلق</em> نوشتۀ محمدرضا بایرامی با رویکرد عاطفی، تحلیل پدیدارشناختی شدهاست. داستانهای مقاومت از بسترهای مناسب برای بازنمایی کارکردهای عناصر غنایی بهعنوان هنریترین شکل بروز عواطف انسانی است؛ بنابراین، میتوان با بررسی عواطف از نظر پدیدارشناسی، ماهیت و ویژگیهای احساسات انسانی و جایگاه و ارتباط آن را با رویدادها و تجارب عاطفی شناخت و از رمان و عناصر غنایی آن، واکاوی زیربنایی و هستیشناختی به دست داد. روش تحقیق، مبتنی بر توصیف معناشناختی رفتارها و عواطف براساس رویآورد و محتوای آنهاست که عناصر هریک از فرایندها، استخراج شده و جایگاه آنها در تقویم معنا، تحلیل و دستهبندی شدهاست. عواطف در رمان، در پس بنیانهای شناختی و نگرشی شخصیتها، از دو دیدگاه پدیدارشناسی کلاسیک و نو تحلیل شدهاست؛ نخست با واکاوی محتوا و انگیزههای کنشها و تجارب زیسته، تشابهات و افتراقات فکری و احساسی آنها در قالب سوبژکتیویته و شخصی، و انترسوبژکتیویته و همدلانه به دست آمده، و دوم با استفاده از مبانی پدیدارشناسی نو ـ که بنیاد علمیتری نسبت به عواطف دارد ـ به شیوههای بیان احساسات از نظر انعکاس حالتهای تأثری و نقش آن در ایجاد فضاهای عاطفی در رمان و تأثیر بر مخاطب، پرداخته شدهاست.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت2382-98505220161121The Researchers' Criticism on Ferdowsi`s Shahnameh and the Responsesنقد محققان بر شاهنامهی فردوسی و پاسخ بدان (با تکیه بر آرای طه ندا)2052246140610.22059/jlcr.2016.61406FAآرمانکوهستانیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستانمریمخلیلی جهانتیغاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمدبارانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20160524Criticism is one of techniques by which masterpieces are analyzed. Both surface structure and emotional-semantic infrastructure of masterpieces are being analyzed through criticism. Mythological, sociological and historical approaches of criticism, all related to the deep structure of literary works, have been used in this essay to answer eastern and western critics of Sahnameh (the epic of kings) of Ferdowsi. There have been many thinkers in the entire world who have researched on Persian literature from almost 15 centuries ago, and Iran's national epic has had a special place in these studies. The researchers have not merely praised this work, but have sometimes considered it through a critical look. It has been initially tried, in present research, to evaluate the comments of some older thinkers such as Movses Khorenatsi, Abū Rayḥān al-Bīrūnī, Ibn al-Athir and then, among the late eastern and western scholars, the beliefs of Theodor Nöldeke, Edward Granville Browne, and Taha Neda have been analyzed and answered. The result is the clear and explicit responses are provided in the research to answer all the old and new critics. یکی از شگردهای بررسی آثار جاودانی، نقد آنهاست. در نقد این شاهکارها، هم روساخت و شکل آثار ادبی واکاوی میشود و هم زیرساخت معنایی ـ عاطفی آنها. در این مقاله، بیشتر از نقد اسطورهای و اجتماعی و تاریخی که مربوط به ژرفساخت آثار ادبی است، در پاسخ به ناقدان شرقی و غربی <em>شاهنامه</em> استفاده خواهد شد. از حدود هزاروپانصد سال پیش، در سراسر جهان، متفکرانی دربارۀ ادبیات ایران پژوهش کردهاند و در این میان، حماسۀ ملی ایران، جایگاه ویژهای دارد. محققان در پژوهشهای خود، فقط به ستایش این اثر نپرداختهاند، بلکه گاهی با نگاه انتقادی به آن نگریستهاند. جستار پیش روی، نخست به ارزیابی دیدگاه موسی خورنی و ابوریحان بیرونی و ابناثیر پرداخته و آنگاه از میان پژوهشگران غربی و شرقی دو سدۀ گذشته، باور تئودر نولدکه و ادوارد براون و طه ندا را بررسی کرده و بدان پاسخ گفتهاست.