Journal of Literary Criticism and Rhetoric
علمی-پژوهشی
بررسی تیپ شخصیّتی «پابرهنه» در داستانهای ماکسیم گورکی
بررسی تیپ شخصیّتی «پابرهنه» در داستانهای ماکسیم گورکی

مرضیه یحیی‌پور؛ یلدا بیدختی نژاد

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52682

چکیده
  مقالۀ پیشِ رو، به بررسی تحلیلی یکی از تیپ‌هایی پرداخته ‌است که در داستان‌های ماکسیم گورکی بسیار به‌چشم می‌خورد و حتّی می‌توان گفت استفاده از این تیپّ قهرمان، از ویژگی‌های کار گورکی به شمار می‌رود. ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی از نگاه مولوی
بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی از نگاه مولوی

ابراهیم رحیمی‌زنگنه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52683

چکیده
  بدون تردید یکی از موضوعات مورد اتّفاقِ تمامیِ عرفای شرق و غرب، این است که زبان برای بیان تجربه‌های عرفانی نارساست؛ یعنی حقایق و مفاهیم بلند عرفانی که برای اهل معرفت از طریق شهود حاصل می‌شود، قابل بیان ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بینامتنی شخصیّت معرّی در شعر معاصر عربی
بینامتنی شخصیّت معرّی در شعر معاصر عربی

صادق ابراهیمی‌کاوری؛ سهاد جادری؛ عبدالکریم آلبوغیش؛ راحله نجفی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 31-49

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52684

چکیده
  بینامتنیِ شخصیّت‌های ادبی ـ تاریخی، یکی از فنون هنری شعر است که در دورۀ معاصر، فراوان توسط شاعران معاصر عرب به کار می‌رود؛ در میان این شخصیّت‌ها، شاعران کلاسیک گذشته به‌سبب نزدیکی فکری و ذوقی‌ای که ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل دو رمانِ پرندة من و ماهی‌ها در شب می‌خوابند بر اساس مؤلّفه‌های نوشتار زنانه
تحلیل دو رمانِ پرندة من و ماهی‌ها در شب می‌خوابند بر اساس مؤلّفه‌های نوشتار زنانه

افسانه حسن‌زادۀدستجردی؛ سیّدمصطفی موسوی‌راد

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 51-70

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52685

چکیده
  با وجود تنوّعی که میان متون ادبیِ نویسندگان زن ایرانی در سال‌های پس از انقلاب به‌ویژه از دهۀ هفتاد تاکنون وجود دارد، در همۀ ‌آنها حسّاسیّتی آشکار نسبت به مسائل زنان و روابط جنسیّتی دیده می‌شود. اغلب ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم
زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم

غلامعباس رضایی‌هفتادُر؛ شعیب علی‌‌خواجه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52686

چکیده
  زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم به معنای شناسایی بخشی از جمال و هنر بیان قرآن است. قرآن کریم کتاب داستان‌‌سرایی نیست، اما قصّه‌‌های واقعی خویش را که اهداف دینی ـ تربیتی دارند، با قالبی هنری، اسلوبی بلاغی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
سنجش صدق و کذب خبر در گزارههای ادبی
سنجش صدق و کذب خبر در گزارههای ادبی

اسماعیل شفق

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 87-102

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52689

چکیده
  یکی از مباحث اصلی علم معانی، تعیین صدق و کذب جمله‌های خبری است. چنانچه گزاره‌ای قابل صدق و کذب باشد، خبری است، و اگر چنین نبود، انشایی است. نخستین مطرح‌کنندگان صدق و کذب خبر، از میان متکلّمان و فلاسفه ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
مفهوم‌شناسی شعر و مصداق‌های آن
مفهوم‌شناسی شعر و مصداق‌های آن

مرتضی براتی؛ نصرالله امامی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 103-122

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52692

چکیده
  تلاش‌ها برای یافتن تعریفی در باب شعر، دیرگاهی است که ذهن بسیاری از ادیبان را به خود مشغول داشته است. اگرچه همۀ مردم، هستی شعر را باور دارند، امّا در بیان چیستی آن، هم‌باور نیستند. تنوّع تعریف‌ها دربارۀ ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد و بررسی ترجمۀ صادق هدایت از زندِ وَهومن‌یَسن
نقد و بررسی ترجمۀ صادق هدایت از زندِ وَهومن‌یَسن

رضا دهقانی؛ سیمین‌دخت گودرزی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 123-142

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52694

چکیده
  نام صادق هدایت عموماً یادآور نویسنده‌ای است پیشرو در ادبیات داستانی با آثاری که طرفداران و مخالفان بسیاری دارد؛ از‌این‌رو تاکنون تحقیقات فراوانی پیرامون آثار داستانی و ترجمه‌هایش به‌ویژه از زبان ...  بیشتر
نقد و تحلیل رئالیسم در ادبیّات داستانی ایران
نقد و تحلیل رئالیسم در ادبیّات داستانی ایران

محمدصادق بصیری؛ محمدرضا صرفی؛ علی تقوی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52696

چکیده
  ادبیّات داستانی را از منظرهای گوناگونی ازجمله از دیدگاه مکاتب ادبی، می‌توان نقد و تحلیل کرد. در این میان، رئالیسم که گویی هماره از دغدغه‌های فکریِ بسیاری از نویسندگان بوده، از اقبال بیشتری برخوردار ...  بیشتر
نمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)
نمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)

ذوالفقار علّامی؛ سپیده یگانه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، صفحه 163-181

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52697

چکیده
  غزل نئوکلاسیک ـ که با ظهور شعر نو، در شعر کلاسیک ایران ایجاد شد ـ یکی از جریان­های شعری معاصر محسوب می­شود که تا امروز همچنان پویا و مورد توجّه است. هدف سرایندگان پیشگام آن، همگام ساختن قالب سنّتی غزل ...  بیشتر