Journal of Literary Criticism and Rhetoric
علمی-پژوهشی
خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی
خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی

علی محمد موذنی؛ نسرین زرگرزاده دزفولی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.232715.735

چکیده
  مینی‏مالیسم (کمینه‌گرایی) در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایۀ فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حد و سادگی محتوای اثر، بنا شده‌است. اگر براساس این تعریف، ایجاز و سادگی را مهم‌ترین ویژگی مینی‌مالیسم ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)

سید حسین سیدی؛ آزاده قادری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118146.151

چکیده
  شعر امروز می‌کوشد بی‌آنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته می‌بخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود می‌جوید که عمده‌ترینش ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد نشانه ـ معناشناختی داستان شیخ صنعان در منطق‌‌الطیر عطار (با تکیه بر نظام‌‌های گفتمانی)
نقد نشانه ـ معناشناختی داستان شیخ صنعان در منطق‌‌الطیر عطار (با تکیه بر نظام‌‌های گفتمانی)

شیرزاد طایفی؛ محمّد شیخ الاسلامی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 33-50

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.219440.588

چکیده
  در نقد نشانه ـ معناشناختی، وارونۀ نشانه‌‌شناسی ساخت‌گرا، نشانه‌‌ها فرصت نشانه‌‌پذیری می‌‌یابند و از نشانه‌های معمول، به نشانه‌‌های نو تبدیل می‌‌شوند. گرمس با ایجاد نظام‌‌های گفتمانی منسجم، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
عدم قطعیت در فراداستان «شب ممکن»
عدم قطعیت در فراداستان «شب ممکن»

نعمت الله ایران زاده؛ نفیسه لیاقی مطلق

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 51-70

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.216515.550

چکیده
  مطرح شدن اصل عدم قطعیتِ هایزنبرگ در فیزیک، جهان‌‌بینی انسان را به هستی و حتی خود انسان تغییر داد. به‌تبع آن، «واقعیت» بازتعریف شد و «زبان» به‌عنوان واسطه و برسازندۀ واقعیت، به جایگاه ویژه‌ای ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بررسی و تحلیل مؤلفه‌ «مکان» در تجربیات و پدیدارهای عرفانی
بررسی و تحلیل مؤلفه‌ «مکان» در تجربیات و پدیدارهای عرفانی

الهام سیدان

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 71-88

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.121440.185

چکیده
  در فرایند درک تجربۀ عرفانی، ارتباط متقابل و پایداری بین ادراک‌کنندۀ تجربه از یک‌سو و مکان و فضای رخدادها از سوی دیگر برقرار است. همان‌گونه که وجود فاعل تجربه، پویایی و حرکت به مکان می‌بخشد، قرار گرفتن ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
مطالعه تطبیقی ساختار کنایه در زبان فارسی و عربی
مطالعه تطبیقی ساختار کنایه در زبان فارسی و عربی

علی خضری؛ رسول بلاوی؛ معصومه فتحی مقدم

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 89-106

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.107190.87

چکیده
  زبان و ادبیات فارسی و عربی از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و از همدیگر تأثیر و تأثر فراوانی پذیرفته‌اند. از جملۀ این تأثیر و تأثرات، می‌‌توان مبحث «کنایه» را نام برد که یکی از بحث‌‌های ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
ساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی
ساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی

علیرضا محمدی کله سر؛ فاطمه حمزه شلمزاری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.122755.200

چکیده
  یکی از ویژگی‌‌های مهم شعر شفیعی‌کدکنی، پیوند عمیق آن با ادبیات و گذشتۀ تاریخی و فرهنگی ایران است. نمود این ویژگی را بیش از همه، در دو حوزۀ اسطوره و عرفان می‌‌توان دید. بنابر اظهارات منتقدان، این دو ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
موسیقی شعر و انواع جملات در غزلیّات حافظ
موسیقی شعر و انواع جملات در غزلیّات حافظ

معصومه امیرخانلو

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 125-140

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.129709.254

چکیده
  در این مقاله با بررسی انواع جملات در غزل حافظ و مقایسۀ نمونه‌‌هایی از غزل‌‌ها با شعر شاعرانی چون کمال خجندی، ناصر بخارایی، خواجوی کرمانی، پیوند میان موسیقی شعر و آرایش انواع جمله‌‌ها در غزلیات حافظ ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
مؤلفه‌های کارناوال باختین در رمان «نگران نباش»
مؤلفه‌های کارناوال باختین در رمان «نگران نباش»

نرگس اسکویی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 141-157

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.129749.256

چکیده
  میخائیل باختین، رمان رانزدیک‌ترین واقعۀ هنری به کارناوال‌های مردمیِ جاری در سطح خیابان‌ها و مکان‌هایعمومی می‌دانست، بدین دلیل که رمان، بیشترین قابلیت انعکاس مساویِ صداهای مختلفانسانی و اجتماعی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
راوی بوف کور در زنجیرۀ دالّ‌‌های بی‌‌پایان نظم نمادین
راوی بوف کور در زنجیرۀ دالّ‌‌های بی‌‌پایان نظم نمادین

مجید جلاله‌وندآلکامی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 159-177

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.116432.135

چکیده
  پدر، مرجع و مؤلف و حافظ و ناظرقانون، و به‌عبارتی، نمایندۀ نظم اجتماعی است. نام پدر، گره‌‌گاهی است که به فرایندهویت‌‌یابی سوژه در زنجیرۀ بی‌‌پایان نظم نمادین، پایان می‌‌دهد. کارکرد استعارۀپدری، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل لایه‌‌های سبکی در غزلی از حافظ
تحلیل لایه‌‌های سبکی در غزلی از حافظ

سارا پورشعبان؛ اسماعیل صادقی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 179-197

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118923.158

چکیده
  کشفمیزان بهره‌‌گیری شاعران بزرگی چون حافظ از تخیل و مهارت‌‌های زبانی در انتقال مفاهیم شعری، یکی از راه‌‌های دستیابی به ماهیت ادبیات و مؤثر سخن گفتن است. در مقالۀ حاضر، لایه‌‌های سبکی (واژگانی، نحوی، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
روان‌شناسی عشق در غزل سعدی
روان‌شناسی عشق در غزل سعدی

نجمه نظری؛ راهله کمالی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 199-212

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.121407.184

چکیده
  امروزه در حوزۀ مطالعات میان‌رشته‌ای، به ارتباط میان «روان‌شناسی» و «ادبیات» توجه بسیار می‌شود. آثار ادبی از سویی حاصل حالات روحی انسان است و از سوی دیگر، روح و روان انسان را می‌پرورد؛ ازاین‌رو ...  بیشتر