Journal of Literary Criticism and Rhetoric

Document Type : scientific-research

Authors

1 Ph.D. Candidate in Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Nishabur Branch

2 Assistant Professor in Persian Language & Literature, Islamic Azad University, Nishabur Branch

Abstract

The school of humanism is one of the three major branches of psychology have been introduced in twentieth century. Abraham Maslow, the most famous character of the school, tried to study the best human specimens, unlike the scholars of other schools. He emphasized on positive and human-based behaviors. Maslow identifies the root of human behavior in his needs and considers it a five-step hierarchy includes physiological needs, safety, love and belonging, respect and self-actualization. His special attention to self-actualization has led to the emergence of a theory with the same name. Self-actualization is the manifestation of Human-self at its possible highest level, as he believes. "A better understanding of reality and establishing an easier communication with it" are among numerous component Maslow mentions for such people. The component has been reviewed in Naser Khosrow's thinking and life, in present paper, through a descriptive-analytic method; because he is known as a realist figure in the field of Persian literature, and man stands in a special place and has a central role in his intellectual structure. The most important features of "reality perception" in Naser Khosrow's life and thought that are consistent with Maslow’s theory are: “a correct understanding and a proper judging of reality and an accurate identification of deceitful people”, “collapsing the ruling stereotypical traditions of the society through protest”, “special attention to logic and reasoning”, “welcoming to unknown phenomena”, “emotional and mental instability in some cases” and “enlightenment and scholarship”.

Keywords

ال پتری، هربرت (1382)، «آبراهام مزلو و خودشکوفایی»، ترجمۀ جمشید مطهری طشی، مجلۀ معرفت، شمارۀ 69، صص 94ـ100.
امیری خراسانی، احمد و صرفی، محمدرضا و ایران‌منش، محمدحسین (1393)، «بررسی توصیه‌های اخلاقی ناصرخسرو بر پایۀ هرم مزلو»، پژوهش‌نامۀ ادببات تعلیمی، سال 6، شمارۀ 22، صص 1ـ32.
حلبی، علی‌اصغر (1376)، تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام، چاپ دوم، تهران، اساطیر.
حیدری، فاطمه (1392)، واژه‌نامۀ فلسفی و کلامی آثار منثور ناصرخسرو، تهران، زوار.
دانیاری، کیانوش و نوری، علی (1393)، «اضطراب‌های هستی‌شناسانۀ ناصرخسرو (مقایسۀ دلهره و نگرانی ناصرخسرو و دلهرۀ اگزیستانسیالیست‌ها)»، فصل‌نامۀ کاوش‌نامه، سال 15، شمارۀ 29، صص 257ـ285.
دشتی، علی (1362)، تصویری از ناصرخسرو، تهران، جاویدان.
راتوس، اسپنسر (1388)، روان‌شناسی عمومی، ترجمۀ حسین ابراهیمی مقدم و همکاران، چاپ دوم، تهران، ساوالان.
سیف، علی‌اکبر (1390)، روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش، تهران، دوران.
شولتس، دوان (1385)، روان‌شناسی کمال، ترجمۀ گیتی خوشدل، چاپ سیزدهم، تهران، پیکان.
شهیدی، سید جعفر (1353)، «افکار و عقاید کلامی ناصرخسرو»، بخش1، مجلۀ یغما، شمارۀ 317، صص 638ـ645.
فرزاد، عبدالحسین (1384)، «نقد و بررسی اندیشۀ خردگرایی و آزاداندیشی در شعر متنبی شاعر عرب و ناصرخسرو قبادیانی»، پژوهش‌نامۀ علوم انسانی، ش 45ـ46، صص 175ـ188.
قبادیانی، ناصرخسرو (1384)، دیوان، به تصحیح و مقدمۀ مجتبی مینوی و مهدی محقق، چاپ ششم، تهران، دانشگاه تهران.
مزلو، آبراهام اچ. (1372)، انگیزش و شخصیت، ترجمۀ احمد رضوانی، چاپ سوم، تهران، آستان قدس رضوی.
ــــــــــــــ (1386)، زندگی در اینجا و اکنون؛ هنر زندگی متعالی، ترجمۀ مهین میلانی، چاپ دوم، تهران، فراروان.
نادری، مرتضی (1389)، دانای یمگان (مروری بر زندگی و آثار ناصرخسرو قبادیانی)، با نظارت علمی منصور پهلوان، تهران، همشهری.
یلمه‌ها، احمدرضا (1393)، «بررسی و تحلیل مشابهت‌های فکری و شعری خیام و ناصرخسرو»، نشریۀ ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 17، ش 35، صص 403ـ424.
Francis, Nedra H. & Kritsonis, William A. (2006), »A Brief Analysis of Abraham Maslow's Original Writing of Self-Actualizing People: A Study of Psychological Health«, Doctoral Forum; National Journal of Publishing and Mentoring Doctoral Student Research, Vol. 3, No. 1, Pp. 1-7.
Heylighen, F. (1992), »A Cognitive-Systemic Reconstruction of Maslow's Theory of Self - Actualization«, Behavioral Science, No. 37, Pp. 39-57.
Pardee, Ronald L. (1990), »Motivation Theories of Maslow, Herzberg, McGregor & McClelland. A Literature Review of Selected Theories Dealing with Job Satisfaction and Motivation«, To the Educational Resources Information Center (ERIC), Pp. 1-24.