The Influence of Color on Conscious and Unconscious Perception in Rumi’s Poetry

Document Type : scientific-research

Authors

1 Professor of Persian Language and Literature, University of Kharazmi

2 Professor of Psychology University of Kharazmi

3 Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, University of Tehran

Abstract

This research studies the use of color in Rumi’s Diwan-e Shams-e Tabrizi. Since many colors with different symbolic representations are used in this work, we have used “sama,” which is a Sufi ceremony involving dancing, to refer to the ubiquity of color in it. The article considers three aspects to this ubiquity: composition of color (purity of color, motion in color, harmony of color, and contrast of color), the influence of color on conscious and unconscious perception, and expression of color (psychology of color). Adopting the notions of physics and art, the article analyzes the symbolic representations of the colors white, black, and red, which Rumi sometimes uses to express concrete concepts and sometimes, as they make abstraction more tangible to the reader, to express abstract ones.

Keywords


لوشر، ماکس (۱۳۹۵)، روان‌شناسی رنگ‌ها، ترجمۀ ویدا ابی‌زاده، چ30، تهران، نشر درسا.
ایتن، جوهانز (۱۳۹۶)، کتاب رنگ، ترجمۀ محمدحسین حکیمی، چ6، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پنتون، آیزمن (۱۳۹۵)،لئاتریس، ترجمۀ روح‌االله زمزمه، چ6، تهران، انتشارات بیهق کتاب.
شرین، آریس (۱۳۹۴)، عناصر ساختار و اصول رنگ، ترجمۀ آرمینه آواک قهرمانی، چ1، تهران، فرهنگسرای میردشتی.
اِ. داندیس، دونیس (۱۳۹۶)، مبادی سواد بصری، ترجمۀ مسعود سپهر، چ50، تهران، انتشارات سروش.
مشکینی، علی (1424ق)، تحریرالمواعظ العددیه، قم،الهادی.
مولوی، جلال‌الدّین محمد (۱۳۶۳)، غزلیات شمس، تصحیح بدیع‌الزّمان فروزانفر، چ3، تهران، انتشارات امیرکبیر.
Jennifer, Olsen (2010), The Effect of Color on Conscious and Unconscious Cognition. Carnegie Mellon University.