A Critique of the Novels The Cursed and The Bitter Party Based on Bakhtin’s Dialogic

Document Type : scientific-research

Authors

1 Associate professor Persian Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

2 MA in the field of Persian Language and Literature, at University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran.

Abstract

Today, literary works are criticized and analyzed from the perspective of various theories. One of these theories is Bakhtin’s dialogic which is a criterion for measuring the level of democracy in the text. Dialogic seeks the relations between different voices that come from a single work. A story can be mono-voice or include different voices. Even in some stories there may be different voices all of which eventually lead to the same ideology. But from Bakhtin’s point of view, in a polyphonic work each voice represents its own ideology, and these voices are heard distinctively throughout the story, and no other voice, especially the author’s (narrator’s), overtakes them. The present study analyzes two novels by the contemporary author Siamak Golshiri. The analysis of The Cursed and The Bitter Party shows that these novels are polyphonic works and include dialogic elements such as carnival, chronotope, characterization, and dialogism.

Keywords


احمدی، بابک (1375)، ساختار و تأویل متن؛ نشانه‌شناسی و ساختارگرایی، تهران، مرکز.
ادراکی، فاطمه (1393)، «کاربست مؤلفۀ نقیضه در دو داستان صادق هدایت»، مجموعه مقالات نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، به کوشش فرامرز آدینه، خراسان شمالی، دانشگاه پیام نور، صص 318ـ329.
خواجه نوکنده، مریم (1394)، «خوانش رمان سنگصبور صادق چوبک با رویکرد منطق مکالمه‌ای باختین»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد به راهنمایی فرزاد بالو، ساری، دانشگاه مازندران.
دانشگر، آذر (1395)، «بررسی مؤلفه‌های کارناوال باختین در شعر حافظ»، فصل‌نامۀ تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، د 8، ش 30، صص 173ـ197.
رضی، احمد و محسن بتلاب اکبرآبادی (1389)، «منطق‌الطیر عطار و منطق گفتگویی»، متن‌پژوهی ادبی، د 14، ش 46، صص 19ـ46.
غلامحسین‌زاده، غریب‌رضا و نگار غلامپور (۱۳۸۷)، میخائیل باختین، تهران، روزگار.
غلامحسین‌زاده، غریب‌رضا (1386)، «حافظ و منطق مکالمه (رویکردی باختینی به اشعار حافظ شیرازی)»، پژوهش‌های زبان‌های خارجی، ش ۲۹، صص 95ـ110.
گراهام، آلن (1385)، بینامتنیت، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
گلشیری، سیامک (1393)، نفرین‌شدگان، چ 3، تهران، مروارید.
ــــــــــــــــ (1397)، مهمانی تلخ، چ 3، تهران، چشمه.
مقدادی، بهرام (1378)، فرهنگ و اصطلاحات نقد ادبی، تهران، فکر روز.
مقدادی، بهرام و فرزاد بوبانی (1382)، «جویس و منطق مکالمه، رویکردی باختینی به اولیس جیمز جویس»، پژوهشنامۀ زبان‌های خارجی، ش 15، صص 19ـ30.
نامور مطلق، بهمن (1390)، درآمدی بر بینامتنیت، نظریه‌ها و کاربردها، تهران، سخن.
یزدی، نرگس و منصور براهیمی (1390)، «بررسی انگاره‌های کارناوالی در نمایشنامۀ رومئو و ژولیت از دیدگاه باختین»، هنرهای نمایشی و موسیقی، د 3، ش 43 (پیاپی 878246)، صص 51ـ57.
Hawthorn, Jeremy (1992), A Concise Glossary of Literary Theory, London, Edward Arnold.
Lodge, David (1990), After Bakhtin: Essays on Fiction and Criticism, London, Routledge