The Link of Rhetoric and Imagery with Malek osh-Sho'ara Bahar's Critical View Points

Document Type : scientific-research

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Tehran University, Tehran, Iran

2 Phd of Persian Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran

10.22059/jlcr.2022.339957.1821

Abstract

bahar with a wide understandig and a thoughtful attitude, has watched the cultural and social events of his time and has carefully understood their possible harms. Accordingly, in his poems, the cultural and social situations of the people of the time are abundantly depicted with precise details and artistically depicted, and the poet is often appropriate to the story by taking advantage of rhetorical and literary arrays and crafts with bitten language. It has directed its expedient criticism at the perpetrators of cultural, social and political events in society. The deliberate descriptions and use of words in objectifying the stories are such that the audience is often accompanied by the poet's inner sense.In the present study, an attempt has been made; Critical views of the Bahar on social, cultural and political issues should be examined based on his rhetorical context.In this way, it became clear that Bahar has always used rhetoric as an effective tool to affect the audience emotionally and accompany them with their critical purposes, and the clever and artistic use of literary and rhetorical arrays on the good effect. The use of humor, exaggeration, paradox, contradiction, repetition, irony, metaphor, with the visualization of events in the mind of the audience are his most important methods  to influence the audience.The use of colloquial language and slang terms, especially when the language is drawn to humor to reveal problems, has played a major role in accompanying the audience in  bahar poetry.
 

Keywords


اعتماد­السلطنه، محمّدحسن (1364)، مرآت­البلدان، به‌کوشش پرتو نوری‌علاء و محمّدعلی سپانلو، ج 1، تهران، اسفار.
اکبری، منوچهر و سیّدمهدی زرقانی (1380)، «جایگاه و نقش دین در اندیشۀ دینی ملک­الشعرای بهار»، ضمیمۀ مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش 1 ، بهار، 125-140.
امین، سیّدحسن (1385)، «تأثیر انقلاب مشروطیّت بر شعر فارسی»، حافظ، ش ­32، سال سوم، 41-47.
اولیویه، گیوم آنتون (1371)، سفرنامه اولیویه: تاریج اجتماعی و اقتصادی ایران در دورۀ آغازین عصر قاجار، ترجمۀ محمّدطاهر قاجا، تهران، اطلاعات.
براون، ادوارد گرانویل (1386)، یک سال در میان ایرانیان، ترجمۀ مانی صالحی علّامه، تهران، ماه­ریز.
برهانی، مهدی (1384)، «ملک­الشعرای بهار آخرین کلاسیک بزرگ شعر فارسی»، حافظ، ش 14، سال دوم، 25-36.
بهار، محمّدتقی (1390)، دیوان اشعار، چاپ سوم، تهران، نگاه.
پولاک، یاکوب ادوارد (1368)، سفرنامۀ پولاک (ایران و ایرانیان)، ترجمۀ کیکاووس جهان­داری، چاپ دوم. تهران، خوارزمی.
پیشوایی­ علوی، محسن و همکاران (1394)، «بررسی تطبیقی انتقاد اجتماعی در شعر محمود سامی بارودی و ملک­الشعرای بهار»،  کاوش­نامه ادبیات تطبیقی، ش 19، پاییز، 47-68.
سپانلو، محمّدعلی(1369)، چهار شاعر آزادی، تهران، نگاه.
سرنا، مادام کارلا (1362)، آدم­ها و آیین­ها در ایران، ترجمۀ علی­اصغر سعیدی، تهران، نشر نو.
سنایی، فریده (1385) «سیمای جامعه در نثر دورۀ قاجار»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
شبستری، معصومه و الهه ستّاری (1394)، «بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در شعر احمد صافی نجفی و ملک‌الشعرای بهار»، ادب تطبیقی، سال اوّل، ش 2، 54-64.
شفیعی­کدکنی، محمّدرضا (1386)، زمینۀ اجتماعی شعر فارسی، تهران، اختران.
شمعی، میلاد و مینو بی­طرفان (1391)، «تحلیل مفهوم وطن در اشعار ملک­الشعرای بهار»، مطالعات ملی، ش 52، 107-130.
شمیسا، سیروس (1374)، کلیّات سبک­شناسی، تهران، اندیشه.
فروغی ابری، اصغر (1388)، ایرانیان و عزاداری عاشورا، تهران، مؤسسۀ آموزش و پژوهشی امّام خمینیره.
موریه، جیمز (1354)، سرنوشت حاجی بابای اصفهانی، ترجمۀ میرزاحبیب اصفهانی (دستان)، به‌کوشش یوسف رحیم­لو، چاپ دوم، تهران، حقیقت.
موسی­آبادی، رضا و همکاران (1396)، «استعمارستیزی بن­مایۀ اصلی شعر محمّدتقی بهار، یگانه شاعر خراسان در عصر مشروطه»، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، دورۀ 12 ش 2، 109-132.