احمدی، بابک(1373)، مدرنیته و اندیشۀ انتقادی، تهران، مرکز.
ــــــــــــــــ (1377)، معمای مدرنیته، تهران، مرکز.
حسامقاضی، روژان (1393)، «مدرنیسم توسعه نیافتگی و ازخودبیگانگی طبقۀ متوسط جدید در ایران بعد از انقلاب»، جامعهپژوهی فرهنگی، سال 5،ش 4،21-44 .
حیدری،آرش(1391)،«فروید وآلتوسر: جنبههای جامعهشناختی روانکاوی»،جامعهشناسی ایران، سال13، ش 3، 24-3.
زرشناس، شهریار (1388)، جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، چ 2، تهران، کانون اندیشۀ جوان.
شریفی ولدانی، غلامحسین و محمد چهارمحالی (1393)، «بازتاب اسطوره در سگ ولگرد»، ادب و زبان، سال 17، ش 36، 233-255.
شولتز، دوان(1383)، نظریههای شخصیت، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، چ 5، تهران، ویرایش.
فتحی، حسین (1390)، «نشانهشناسی مرکززدایی و انزوای سوژه در داستان سگ ولگرد»، ادبپژوهی ، ش 14، 83-96.
فروم،اریک (1357)، جامعۀ سالم، ترجمۀ اکبر تبریزی، تهران، کتابخانۀ بهجت.
ـــــــــــــــ (1387)، گریز از آزادی، ترجمۀعزتالله فولادوند، چ 12، تهران، مروارید.
فوئر، لوئیز (1374)، «سابقۀ مفهوم ازخودبیگانگی»، ترجمۀ محمدرضا پیروزکار، نامۀ علوم اجتماعی، ش2، 5-27.
فوئرباخ، لودویک (1388)، اصول فلسفۀ آینده، ترجمۀ امین قضائی، تهران، چشمه.
فوکو، میشل (1388)، دیرینهشناسی دانش، ترجمۀ عبدالقادر سواری، تهران، گام نو.
کرایب، یان (1382)، نظریۀ اجتماعی کلاسیک: مقدمهای بر اندیشۀ ماکس وبر، دورکیم و زیمل، ترجمۀ شهناز مسماپرست، تهران، آگه.
کوپر، دیویدئی (1377)، «فرانوگرایی وچالشهای فلسفی معاصر»، ترجمۀ حسینعلی نوذری، گفتمان، ش 1، 54- 170.
لوویت،کارل (1386)، از هگل تا نیچه، ترجمۀ حسن مرتضوی، مشهد، نیکا.
مارکس،کارل (1387)، دستنوشتههای اقتصادی و فلسفی1844، ترجمۀحسن مرتضوی، تهران، آگه.
محسنی تبریزی، علیرضا (1370)، «بیگانگی و مفهومسازی و گروهبندی تئوریها درحوزههای جامعهشناسی و روانشناسی»، نامۀ علوم اجتماعی، ش 2، 25-73.
مکاریک، ایرناریما (1384)، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران، آگه.
موسوی، کاظم و فاطمه همایون (1388)، «اگزیستانسیالیسم هدایت و بنبست نوستالژی در سگ ولگرد»، ادبپژوهی، ش 10، 137-156.
نصری، عبدالله (1363)، فلسفۀ آفرینش، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
نوذری، حسینعلی (1379)، صورتبندی مدرنیته و پستمدرنیته؛ بسترهای تکوین تاریخی و زمینههای تکامل اجتماعی، تهران، نقش جهان.
وود، آلن (1387)، کارل مارکس، ترجمۀ شهناز مسماپرست، تهران، ققنوس.
هدایت، صادق (1342)، سگ ولگرد، چ 7، تهران، امیر کبیر.
هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1381)، عقل در تاریخ، ترجمۀ حمید عنایت، چ 2، تهران، شفیعی.
همایون کاتوزیان، محمدعلی (1382)، «سگ ولگرد هدایت»، ایرانشناسی، سال 15، ش 57، 74-84.
Althusser, L. (1979), Lenin and philosophy and other essays,New York, monthiy review.
ــــــــــــــــــــ Arthur, C. (1986), Dialectics of Lobur,marx and his Relation toHegel, oxford, Basil Blackwell.
Blauner, R. (1964), Alienation and Freedom, Chicago, university of Chicago.
Fax, N. F. (2003), the new Sartre: ExplorationsIn postmodernism, continuum in ternational publishing group.
Feuerwerker, Y. T. M. (2020), Ideology, power, text ,Kalifornia, Stanford university.
FouCoult, M. (1978), The history of Sextuality, Vol.I.ax Introduction Tr,Robert Hurley,Hormon.
Fuerbach,L. (1989), The essence of christianity,Translated by George Elliot, New York, Prometheus Books.
Homayoon Katooziyan,Mohammad ali (2003),“Sage velgarde Hedayat”, Iranshenasi, Vol 15, No 57, 74- 84.
Jaeggi, R. (2014), Alienation, New York, Columbia University
Mohseniye Tabrizi, Alireza (1991), “Biganegi va Mafhoomsazi va Goroohbandiye Teoriha Dar Hozehaye Jameeshenasi va Ravanshenasi”, Nameye Oloome Ejtemai, No 2, Pp25-37.
Moosavi,kazem & Homayoon,Fatemeh(2009),“Existansialisme Hedayat va Bonbaste Nostalesiy Dar Sage velgard”, Adab Pasioohi , No 10, 137- 156.
Rasche,A & Chia, R.(2009), “Researching strategy practices: a genealogical social theory perspective”, Organization studies, 30(7), 713-734.