آزاد ارمکی، تقی (1389)، نظریههای جامعهشناسی، چ 5، تهران، سروش.
آموزگار، ژاله (1383)، تاریخ اساطیری ایران، چ 6، تهران، سمت.
احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن (شالودهشکنی و هرمنوتیک)، چ 1، تهران، مرکز.
ــــــــــــ (1387)، حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفۀ هنر، چ 15، تهران، مرکز.
اسکولز، رابرت (1393)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمۀ فرزانه طاهری، چ 3، تهران، آگه.
بارت، رولان (1371)، عناصر نشانهشناسی، ترجمۀ مجید محمدی، چ 1، تهران، الهدی.
بارتولد (1369)، «دربارۀ حماسۀ ملی ایران»، ترجمۀ کیکاوس جهانداری، هفتاد مقاله: ارمغان فرهنگی به دکتر غلامحسین صدیقی، به کوشش یحیی مهدوی و ایرج افشار، ج 1، چ 1، تهران، اساطیر.
پورنامداریان، تقی (1364)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، چ 1، تهران، علمی و فرهنگی.
ـــــــــــــ (1391)، دیدار با سیمرغ(شعر و عرفان و اندیشه های عطار)، چ 5، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ثاقبفر، مرتضی (1387)، شاهنامۀ فردوسی و فلسفۀ تاریخ ایران، چ 2، تهران، قطره- معین.
چندلر، دنیل (1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، چ 3، تهران، سورۀ مهر.
حمیدیان، سعید (1372)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، چ 1، تهران، مرکز.
خالقی مطلق، جلال (1355)، «طوس زادگاه دقیقی است؟»، یادنامۀ دقیقی طوسی، چ 1، تهران، شورای عالی فرهنگ و هنر.
داد، سیما (1385)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چ 3، تهران، مروارید.
دوستخواه، جلیل (1384)، شناختنامۀ فردوسی و شاهنامه، چ 1، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رضاقلی، علی (1391)، جامعهشناسی خودکامگی تحلیل جامعهشناختی ضحاک ماردوش، چ19،تهران، نی.
رفایی قدیمی مشهد، رضا و ابوالقاسم قوام (1394)، «نظام تقابلهای زبانی مهمترین عامل شکلگیری معنا در روایت ضحاک و فریدون شاهنامه»، پژوهشنامۀ ادب حماسی، س 11، ش 20، صص 57ـ71.
زرقانی، مهدی (1390)، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی، چ 2، تهران، سخن.
سرکاراتی، بهمن (1385)، سایههای شکارشده، چ 2، تهران، طهوری.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳83)، صُوَر خیال در شعر فارسی، چ 9، تهران، آگه.
ـــــــــــــــ (1391)، رستاخیز کلمات، چ 2، تهران، سخن.
شمیسا، سیروس (1386)، نگاهی تازه به بدیع، چ 3، تهران، میترا.
ــــــــــــــ (1387)، بیان، چ 3، تهران، میترا.
ضرابیها، محمدابراهیم (1384)، زبان عرفان (تحلیلی بر کارکرد زبان در بیان دریافتهای عرفانی)، چ1، تهران، بینادل.
ضیمران محمد (1393)، مبانی فلسفی نقد و نظر در هنر، چ 1، تهران، نقش جهان.
طالبیان، یحیی و همکاران (1386). «جدال خیر و شر؛ درونمایۀ شاهنامۀ فردوسی و کهنالگوی روایت»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد، س40، ش158، صص 101ـ116.
فاضلی، فیروز و هدی پژهان (1393)، «فراروی از تقابلهای دوگانه در دیوان حافظ»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، س 12، ش 23، صص 227ـ244.
فتحی، چیمن و رامین محرمی (1394)، همسویی حماسهها: ایمان ترجمه (بررسی تطبیقی شاهنامۀ فردوسی و بهشتگمشدۀ جان میلتون)، چ 1، سقز، گوتار.
فتوحی، محمود (1393)، بلاغت تصویر، چ 3، تهران، سخن.
فردوسی، ابوالقاسم (1386)، شاهنامه، تصحیح جلال خالقی مطلق، تهران، چ 1، مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
فشارکی، محمد (1379)، نقد بدیع، چ 1، تهران، سمت.
کارول، نوئل (1392)، درآمدی بر فلسفۀ هنر، ترجمۀ صالح طباطبایی، چ3، تهران، مؤسسۀ تألیف.
کروچه، بندتو (1391)، کلیات زیباییشناسی، ترجمۀ فؤاد روحانی، چ 9، تهران، علمی و فرهنگی.
کوهستانیان، آرمان و همکاران (1395)، «نقد محققان بر شاهنامۀ فردوسی و پاسخ بدان با تکیه بر آرای طه ندا»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، س 5، ش 2، صص 205ـ224.
مالمیر، تیمور (1383)، «پیوند قهرمان آرمانی با نمونههای نخستین انسان»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، س 37، ش 145، صص 23ـ35.
ـــــــــــ (1387)، «ساختار فنی شاهنامه»، کاوشنامه، س 9، ش 16، صص 199ـ224.
محرّمی، رامین و رقیه ممیزاده (1390)، «تقابل نمادهای خیر و شر در دورۀ اساطیری شاهنامه»، متنپژوهی ادبی، س 15، ش 49، صص 127ـ143.
مختاری، محمد (1379)، اسطورۀ زال، چ 1، تهران، آگه.
مرتضوی، منوچهر (1372)، فردوسی و شاهنامه، تهران، چ 2، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
مسکوب، شاهرخ (1389)، «بخت و کار پهلوان در آزمون هفتخان»، تن پهلوان و روان خردمند (پژوهشهایی تازه در شاهنامه)، ویراستۀ شاهرخ مسکوب، چ 3، تهران، طرح نو.
مقدادی، بهرام (1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر)، چ 1، تهران، فکر روز.
ورز، لیلا (1389)، «مبانی زیباشناختی سخن از دیدگاه عبدالقاهر جرجانی و بندتو کروچه و معاصران مشهور وی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، قزوین، دانشگاه بینالمللی امام خمینی.
هالیدی، مایکل و رقیه حسن (1393)، زبان، بافت و متن (جنبههایی از زبان در چشماندازی اجتماعیـ نشانهشناختی)، ترجمۀ مجتبی منشیزاده و طاهره ایشانی، تهران، چ 1، علمی.
هانزن، کورت هاینریش (1374)، شاهنامۀ فردوسی، ساختار و قالب، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران، چ 1، فرزانروز.
Hegel, G.W.F. (1975), Aesthetics: Lectures on Fine Art, Tr. by T.M. Knox, Vol. 2, New York, Oxford University Press.
Lévi-Strauss, Claude (1963), Structural Anthropology, Tr. by Claire Jacobson and Brooke Grundfest Schoepf, New York, Basic Books, INc., Publishers.