Journal of Literary Criticism and Rhetoric
اثرپذیری مقدمۀ کوش‎نامه از دیباچۀ شاهنامه با تأکید بر تحمیدیه
اثرپذیری مقدمۀ کوش‎نامه از دیباچۀ شاهنامه با تأکید بر تحمیدیه

فاطمه حاجی رحیمی؛ اقدس فاتحی؛ محمود مهرآوران

دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 35-58

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.318680.1628

چکیده
  آغاز سخن با نام خدای، پیشینه‌ای دیرینه در نوشته‌ها و آثار به‌جامانده از زبان‌های کهن ایرانی داشته‌است. شاعران حماسه‌سرای دورۀ اسلامی، مطابق با یک آیین مرسوم، پیش از ورود به موضوع اصلی، منظومۀ خویش ...  بیشتر
تجلی خدای بی‌کرانه (زروان) در شاهنامه و شخصیت زال
تجلی خدای بی‌کرانه (زروان) در شاهنامه و شخصیت زال

ماه نظری

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 237-254

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.71479

چکیده
  از دیرباز تاکنون یکی از دغدغه‌های انسان، چگونگی برخورد با طبیعت، توجیه و فرجام‌کار جهان بوده‌است. به همین منظور، در زندگی خویش از طریق باورهای هستی‌شناسانه، به تبیین‌کائنات و چگونگی‌آفرینش پرداخته‌است. ...  بیشتر
تقدیم فعل و اغراض بلاغی آن در داستان «رستم و اسفندیار»
تقدیم فعل و اغراض بلاغی آن در داستان «رستم و اسفندیار»

حسن حیدری؛ محمدرضا عمران‌پور؛ مهدی قاسم‌زاده

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65528

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر این است که نقش «تقدیم فعل» را در پروراندن زبان حماسی در داستان «رستم و اسفندیار» نشان دهد. «تقدیم فعل» از مؤلفه‌های علم معانی است که به نقش بلاغی آن در متون ادب فارسی، توجه ...  بیشتر
نقد محققان بر شاهنامه‌ی فردوسی و پاسخ بدان (با تکیه بر آرای طه ندا)
نقد محققان بر شاهنامه‌ی فردوسی و پاسخ بدان (با تکیه بر آرای طه ندا)

آرمان کوهستانیان؛ مریم خلیلی جهانتیغ؛ محمد بارانی

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 205-224

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61406

چکیده
  یکی از شگردهای بررسی آثار جاودانی، نقد آن‌هاست. در نقد این شاهکارها، هم روساخت و شکل آثار ادبی واکاوی می‌شود و هم زیرساخت معنایی ـ عاطفی آن‌ها. در این مقاله، بیشتر از نقد اسطوره‌ای و اجتماعی و تاریخی ...  بیشتر
نقد و تحلیل مقایسه ای منطق داستانی بهرام گور در شاهنامه و متون تاریخی قدیم
نقد و تحلیل مقایسه ای منطق داستانی بهرام گور در شاهنامه و متون تاریخی قدیم

افسانه حسن‌زاده دستجردی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 127-146

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35266

چکیده
  دو نوع متفاوت روایت تاریخی و روایت شاعرانه از داستان بهرام گور وجود دارد. در یک سو، دیدگاه تاریخ‌نویسان و در سوی دیگر، نگاه فردوسی به عنوان شاعری داستان‌پرداز درباره­ این موضوع می­باشد در این ...  بیشتر