سپیده اسکندری؛ هنگامه آشوری؛ مهرانگیز اوحدی
چکیده
تشبیه نخستین صورت بیانی از ابتدای دورۀ رشد و تکوین زبان و ادبیات فارسی بوده است. هر شاعری قصد داشته نسبت به پیشینیان، کلام خود را مخیلتر، متعالیتر و تازهتر جلوه بدهد که برای تحقق چنین امری، ناگزیر ...
بیشتر
تشبیه نخستین صورت بیانی از ابتدای دورۀ رشد و تکوین زبان و ادبیات فارسی بوده است. هر شاعری قصد داشته نسبت به پیشینیان، کلام خود را مخیلتر، متعالیتر و تازهتر جلوه بدهد که برای تحقق چنین امری، ناگزیر بوده تشبیهات مبتذل را نوسازی کند. در این پژوهش کوشیدهایم به این پرسش پاسخ دهیم که سعدی در باب پنجم گلستان و جامی در روضۀ ششم بهارستان برای نوسازی تشبیهات خود، از چه ابزاری بهره گرفتهاند؟ به این منظور، با روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس شواهد و قراین بهدست آمده، نشان دادهایم که سعدی و جامی از ابزارِ تشبیه مشروط، تشبیه تفضیل و تشبیه مقید، تشبیه غریبِ بعید، تشبیه کنایی، تشبیه مرکب، تشبیه تسویه و تشبیه جمع، تشبیه و صور خیال مضاعف، تناسی تشبیه، به کار بردن مشبهٌبه غیر معمول و ادات نادر برای نوسازی تشبیه و رفع ابتذال از آن بهره گرفتهاند. تشبیه تسویه، بهویژه در نثر مسجع، میتواند به مثابۀ ابزاری باشد که شاعر میتواند همانند تشبیه جمع با آن تشبیه را نوسازی کند و مجالی برای سجعسازی فراهم آورد. با این که جامی قصد تتبع از طرز سعدی را داشته، اما همواره در این امر کامیاب نبوده است. زمانی که تشبیه حسی به تشبیه عقلی تبدیل، یا مشبهٌبه غیرمعمول میشود، کلام سعدی همواره استوار و بدون ابهام است؛ اما کلام جامی دچار ابهام میشود. سعدی نیز گاهی در پیدا کردن وجه شبهی روشن برای تشبیه مرکب یا تشبیه تفضیل از نوع مرجوعٌعنه درمانده است. روند شکلگیری صور خیال معمولاً با تشبیه شروع میشود و شاعر مجبور است برای ایجاد آشناییزدایی، یکی از ارکان تشبیه را کنار بگذارد. استعاره نتیجۀ آشناییزدایی از تشبیهی مبتذل شده است. تناسی تشبیه محملی برای آشناییزدایی و بستری برای خلق استعاره است. سعدی و جامی برای این که بتوانند کلام خود را از ابهام دور نگه دارند، کوشیدهاند چندان از تشبیهات دور از ذهن یا بکر بهره نگیرند و در عوض از تشبیهات متقدمان آشناییزدایی کردهاند.