ناصر علیزاده خیاط؛ احمد گلی؛ زینب رشیدی
چکیده
معماری همانند ادبیات، با نماد و رمز، استعاره، مفاهیم عرفانی، اندیشههای فرهنگی، اجتماعی و... در پیوند است و همچون ادبیات از بارزترین جلوههای فرهنگ و اندیشۀ اقوام در ادوار مختلف به شمار میآید. درحقیقت، ...
بیشتر
معماری همانند ادبیات، با نماد و رمز، استعاره، مفاهیم عرفانی، اندیشههای فرهنگی، اجتماعی و... در پیوند است و همچون ادبیات از بارزترین جلوههای فرهنگ و اندیشۀ اقوام در ادوار مختلف به شمار میآید. درحقیقت، واژهها، عناصر و اصطلاحات معماری ازجمله ابزارهای الهامبخش، هنرآفرین و آرایهساز برای شعرا و نویسندگان به شمار میآید. کسب آگاهی و شناخت لازم در زمینۀ اصطلاحات خاص، عمومی و بومی معماری بهیقین خواهد توانست به ادیبان و تحلیلگران متون ادبی کمکهای چشمگیری نماید. استخراج، مطالعه و بررسی بناها و ساختمانهایی که در ضمن داستانهای منظوم و منثور ادب فارسی در ادوار گوناگون به آنها اشاره شدهاست، به شناخت شیوههای معماری در دورههای مختلف کمک میکند و قسمتهای مبهم تاریخ معماری اسلامی و ایرانی را تا حدود زیادی آشکار میسازد. دورۀ مورد مطالعه در این مقاله، عصر تیموری است که مهمترین مشخصۀ معماری در آن، مربوط به تزئین بناهاست و از این نظر، این دوره از ادوار مهم معماری اسلامی محسوب میشود. نتایج حاصل از این پژوهش، از سویی، بیانگر کاربرد تزئیناتی همچون «مقرنسکاری، گچبری، نقشنگاری، خطاطی و کتیبهنگاری، طلاکاری، منبّتکاری و شمسه» در معماری دورۀ تیموری، و از سوی دیگر، گویای چگونگی و میزان کاربرد تزئینات مذکور در خلق آرایههای ادبی در شعر این دوره است. مقالۀ حاضر به روش کتابخانهای و شیوۀ تفسیری و تحلیلی انجام گرفتهاست. بهیقین آثار ادبی، یکی از مهمترین منابع کشف و استخراج انواع تزئینات بهکاررفته در معماری دورههای مختلف است و تزئینات معماری نیز ازجمله کاربردیترین ابزارهای زیباییآفرین در متون ادبی محسوب میشود. بنابراین، مطالعۀ آثار مهم نظم و نثر بهجامانده از عصر تیموریان، بهویژه شعر جامی از این جهات بسیار حائز اهمیت است.