تحلیل گفتمان انتقادی مکتب داستان نویسی جنوب (تنگسیر، سووشون، اهل غرق)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دانشکده ادبیات دانشگاه سلمان فارسی کازرون

2 عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه سلمان فارسی کازرون

10.22059/jlcr.2024.366278.1962

چکیده

نویسندگانی که در یک اقلیم مشترک زندگی می‌کنند؛ در آفرینش هنری خود، علاوه بر جهان‌بینی و سبک شخصی، از شرایط اقلیمی، اجتماعی و سیاسی آن منطقه نیز تأثیر می‌پذیرند و مکتب منطقه‌ای و اقلیمی را پدید می‌آورند. یکی از این مکتب‌ها، مکتب داستان نویسی جنوب است که در ادبیات داستانی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. متون، از جمله متون ادبی، در تعامل با تاریخ، حامل فحوای سیاسی- اجتماعی‌ می‌شوند و جایگاه حضور گفتمان‌های مختلف می‌گردند.

تأثیر شرایط سیاسی، تاریخی و اقلیمی بر ادبیات جنوب، به ویژه از کودتای 1332 تا دو دهة پس از انقلاب، همانندی‌های بسیاری از نظر محتوا و ساختار در آثار داستان‌نویسان بزرگ این اقلیم به وجود آورده است. در این پژوهش با انتخاب سه اثر شاخص مکتب جنوب یعنی رمان‌های « تنگسیر» از صادق چوبک، « سووشون» از سیمین دانشور ، و « اهل غرق» از منیرو روانی‌پور نشان داده‌ایم که چگونه آثار برگزیدة این مکتب، متأثر از گفتمان‌های موجود و ساختار اجتماعی مولد این گفتمان‌ها، تولید شده‌اند. نویسندگان مذکور در آثار خود نسبت به دیگر آثار این مکتب به گونه‌ای ملموس‌تر به بازسازی فضای استعمار و استبداد زده و ایجاد گفتمان‌های غالب پسااستعماری و استبدادستیزی در یک برهة تاریخی یعنی از زمان حضور استعمار انگلیس در اواخر عهد قاجار تا کودتای 1332 پرداخته‌اند. گفتمان‌های غالب این مکتب در مسیر متضاد با گفتمان حاکم یعنی استعمار و استبداد است. این گفتمان‌ها خود را بر ساختار واژگانی، نحوی و بلاغی کلام تحمیل کرده‌اند. نهایتاً می‌توان این متون را متأثر از گفتمان غالبی دانست که تولید آنها را اقتضا می‌کرده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical disscourse analysis of South story writing school (Tangsir.Suvashon. Ahle ghargh)

نویسندگان [English]

  • shahrbanoo goudarzi 1
  • seyyed mohammad dashti 2
1 Ph.D student of department of literatur Salman farsi university kazerun
2 Member of the faculty of literature Salman farsi uneversity Kazerun
چکیده [English]

of that region in addition to their worldview and personal style. And they create the regional and climatic school. One of these school in the south school of fiction literature has a special place in Iranian fiction literature texts including literary texts in interaction whit history carry political – social meaning and become the perence of different discourses.

The influence of political, historical and climatic conditions on the literature of the South, especially from the coup of 1332 to two decades after the revolution, has created many similarities in terms of content and structure in the works of the great storytellers of this region.

In this research, by choosing three works of the southern school, namely the novels "Tangsir" by Sadegh Chubak, "Suvshon" by Simin Daneshvar, and "Ahl Ghareq" by Muniro Ravipour, we have shown How the selected works of this school have been produced under the influence of the existing discourses and the social structure that generates these discourses. In their works, compared to other works of this school, the mentioned authors have dealt more concretely with the reconstruction of the colonial and tyrannical atmosphere and the creation of dominant post-colonial and tyrannical discourses in a historical moment, that is, from the time of British colonial presence at the end of the Qajar era until the 1332 coup d'état. The dominant discourses of this school are in the opposite direction to the dominant discourse, i.e. colonialism and tyranny. These discourses have imposed themselves on the lexical, syntactic and rhetorical

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analysis of critical discourse
  • colonialism
  • School of South Storytelling
  • Tangsir
  • Ahl Ghareq
  • Suvshun

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 17 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1402