منابع
قرآن کریم.
ابن اثیر، محمد بن مبارک (بیتا). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر. مؤسسه مطبوعاتی اسماعییلیان: قم.
ابن عاشور، محمد بن طاهر (2000). التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسه التاریخ.
ابو الحسین، احمد بن فارس بن زکریا (1404 هـ. ش). معجم مقاییس اللغة. محقق و مصحح: عبدالسلام محمد هارون، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ابوزید، نصر حامد (1389). معنای متن. ترجمۀ مرتضی کریمی نیا، طرح نو، چاپ پنجم.
احمد زنید، خالد (1423). الإبل و أهمیتها الحضاریة فی شبه الجزیرة العربیة: خلال القرن الأول الهجری/ سابع المیلادی، مجله آفاق الثقافة و التراث، العدد 40.
ایزوتسو، توشیهیکو (1361). خدا و انسان در قرآن. ترجمه: احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار، (به نقل از: حسینی، سید محمود طیب و خدیجه بنائی).
جاحظ، ابو عثمان (1424 هـ. ش). الحیوان. بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ دوم.
جورج، یولف (1385). کاربردشناسی زبان. ترجمه محمد عموزاده مهدی رجی، منوچهر توانگر، چاپ دوم، تهران: سمت.
حسینی، سید محمود طیب و خدیجه بنائی (1395). پژوهشی دربارۀ تحول کلمات در قرآن در مقایسه با فرهنگ جاهلی (مطالعۀ موردی: واژۀ «کریم»). سراج منیر، سال 7، شمارۀ 25.
حمودة، عبدالوهاب (1360). اثر الإبل فی الحیاة العقلیّة للعرب. مجله الثقافة، العدد 144.
دینوری، ابن قتیبه (بیتا). الشعر و الشعراء. تحقیق و شرح احمد محمد شاکر، قاهره، دارالمعارف.
زمخشری، جارالله (1412 هـ. ش). ربیع الأبرار و نصوص الأخیار. بیروت، اعلمی.
زوزنی، عبدالله حسن بن احمد (1385). شرح المعلّقات السبع. المطبعة، شریعت، تهران.
سلیمی، علی و نبی الله پاک منش (1393). الگوهای تعلیمی قابل تقلید در داستانهای قرآنی (بررسی موردی: داستان سلیمین و ایوب) مجلۀ پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 6، شماره 9.
شفیق، حمدی (بیتا). الإسلام محرر العبید، عالم المعرفة.
ضیمران، محمد (1383). درآمدی بر نشانهشناسی هنر. نشر قصه، چاپ دوم، تهران.
طباطبایی، سید محمدحسین (1417 هـ. ش). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات جامعۀ مدرسین علمیّه قم، چاپ پنجم.
طرفه بن العبد (2000 م.) دیوان طرفه، شرح الأعلم الشنتمری. محقق، دریّه الخطیب و لطفی صقال، بیروت، المؤسسة العربیة للدراسات و النّشر، الطبعة الثانیة.
طمّاس، حمدو (2004). دیوان لبیعد. بیروت، دارالمعرفة، الطبعة الأولی.
عروة بن الورد و السموأل (بیتا). دیوانا عروة بن الورد و السّموأل. دار صادر، بیروت.
علوان، عبد الناصح (بیتا). نظام الّرقّ فی الإسلام. الإصدار الأول.
علی، جواد (1993 م.). المفصّل فی تاریخ العرب قبل الإسلام. الطبعۀ الثانیۀ، جلد 4، بیروت.
العنانی، أشرف (2000 م.). الإبل فی الذاکرة الثقافیة العربیة: رحلة الحضور الساطع بین الشفاهیة و الکتابیة، مجله الواحة، العدد 18.
فولادوند، محمدمهدی (1415 هـ. ش). ترجمه قرآن کریم. تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
قائمی نیا، علیرضا (1389). بیولوژی نص. تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
قائمی نیا، علیرضا (1390). معناشناسی شناختی قرآن. تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
قرنی، عزت (بیتا). الاسلام و حقوق الإنسان، عالم المعرفة.
قیروانی، ابراهیم بن علی (بیتا). زهر الآداب و ثمر الألباب. بیروت، دار الجلیل.
مجتهد شبستری، محمد (بیتا). تئوری قرائت نبوی از جهان. کاری از انجمن احیاگران فلسفه نو.
محمد بن حسین بن حمدون (1417 هـ. ش). التذکرة الحمونیة. بیروت، دار صادر.
مدرّسی، کمالالدین (1378). شرح معلّقات دهگانه. دانشگاه ارومیه، ارومیه.
مرتاض، عبدالملک (1998 م.). السبع المعلّقات [مقاربة سیمائیّة/ أنتروبولوجیّة لنصوصها] من منشورات اتحاد الکتاب العرب.
معروف، یحیی (1384). الإبل فی القرآن و الأدب العربی «العصر الجاهلی نموذجاً». مجله العلوم الإنسانیّة، العدد 12.
نویری، شهاب الدین (1423 هـ. ش). نهایه العرب فی فنون الأدب. قاهره، دار الکتب و الوثائق القومیه.
References
The Holy Quran.
Abu al-Hussein, Ahmed bin Faris bin Zakaria (1404 A.H.). the dictionary of linguistics, researcher and proofreader: Abdussalam Muhammad Haroun, publications of the Islamic Propaganda Office of Qom Seminary. (In Persian)
Abu Zaid, Nasr Hamed (1389). translation by Morteza Kariminia, the meaning of the text, new design, fifth edition. (In Persian)
Ahmad Zanid, Khaled (1423). The camel and its cultural significance in the Arabian Peninsula: during the first century of the Hijri / the seventh of the year, Afaq Al-Taqwa va Al-Tarath magazine, issue 40. (In Persian)
Abu Zaid, Nasr Hamed (1389). translated by Morteza Kariminia, meaning of the text, new design, fifth edition. (In Persian)
Ahmad Zanid, Khalid (1423). The camel and its cultural significance in the Arabian Peninsula: during the first century of the Hijri / the seventh of the year, Afaq Al-Taqwa va Al-Tarath magazine, issue 40. (In Persian)
Dinouri, Ibn Qutaiba (Bita). Poetry and Poets, Ahmad Muhammad Shaker's Research and Commentary, Cairo, Darul Ma'arif.
Foladvand, Mohammad Mahdi (1415 AH). Translation of the Holy Quran, Tehran, Department of Islamic History and Education Studies. (In Persian)
Ghaeminia, Alireza (1389) Text Biology, Tehran, Islamic Culture and Thought Research Institute Publishing Organization. (In Persian)
Ghaeminia, Alireza (1390) Cognitive Semantics of Quran, Tehran, Islamic Culture and Thought Research Institute Publishing Organization. (In Persian)
George, Yolf (1385) Language Usage, translated by Mohammad Amozadeh Mehdirji, Manouchehr Tawangar, second edition, Semit, Tehran. (In Persian)
Hosseini, Seyyed Mahmoud Tayyeb and Khadijah Bani (2016) esearch on the transformation of Kalman in the Qur'an compared to Jahili culture (case study: "Karim" vase) Siraj Munir, year 7, number 25. (In Persian)
Hamouda, Abdul Wahab (1360). The effect of the camel in the intellectual life of the Arabs, Culture magazine, issue 144.
Ibn Athir, Muhammad Ibn Mubarak (Bita). Al-Nahiya fi Gharib Hadith and Athar, Ismailian Press Institute, Qom.
Izutsu, Toshihiko (1361) God and Man in the Qur'an, translated by: Ahmad Aram, publishing company, Tehran, (cited by: Hosseini, Seyyed Mahmoud Tayeb and Khadija Bani). (In Persian)
Ibn Ashour, Muhammad Bin Tahir (2000). Tahrir and al-Tanweer, Beirut, Institute of History. (In Persian)
Jahiz, Abu Othman (1424 A.H.). in al-Haiwan, Beirut, Dar al-Kutb al-Alamiya, second edition. (In Persian)
Jazria, this essay, Muhammad bin Mubarak (Bita). Al-Nahiya fi Gharib al-Hadith and Athar, Ismailian Press Institute, Qom. (In Persian)
Mojtahad Shabestri, Mohammad (Bita). The Theory of Prophetic Reading from the World, a work of the Association of New Philosophy Revivalists. (In Persian)
Muhammad bin Hussain bin Hamdoun (1417 A.H.). al-Tazikrah al-Hamouniyyah, Beirut, published by Dar Sadir. (In Persian)
Madrasi, Kamal al-Din (1378). Commentary on the tenth edition, Urmia University, Urmia. (In Persian)
Murtaz, Abdul Malik (1998). Al-Saba Al-Mu'alqat [Symological/Anthropological Approach to Texts] from the pamphlets of Ittihad Al-Katab Al-Arab. (In Persian)
Marouf, Yahya (1384). Al-Ibl in the Qur'an and Arabic literature "Al-Asr Al-Jahili Model" Journal of Humanities, Issue 12. (In Persian)
Noveiri, Shahab al-Din (1423 A.H.). Nahayeh al-Arab fi Fanon al-Adab, Cairo, Dar al-Katb and al-Daqteem al-Qumiya. (In Persian)
Qarani, Ezzat (Bita). of Islam and human rights, Alam al-Marafe. (In Persian)
Qairwani, Ebrahim bin Ali (Bita). Zohr al-Adab and Samar al-Albab, Biret, Dar al-Jalil. (In Persian)
Salimi, Ali and Nabiullah Pak Manesh (2013). educational models that can be imitated in Quranic stories (case study: the story of Sulaimin and Ayyub) Journal of Islamic Education Research, Shahid Bahonar University of Kerman, year 6, number 9. (In Persian)
Shafiq, Hamdi (Bita) Al-Islam, edited by Al-Obeid, Alam al-Marafeh. (In Persian)
Tabatabaei, Seyyed Muhammad Hossein (1417 A.H.). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an, Qom, Publications Office of the Qom Scholars Association, fifth edition. (In Persian)
Tarfa Bin Al-Abd (2000). Divan Tarfa, Sharh al-Alam al-Shantmari, Mohaghegh, Dariya Al-Khatib and Lotfi Saqqal, Beirut, Al-Arabiyyah Foundation for Studies and Publishing, second edition. (In Persian)
Tammas, Hamdo (2004). Diwan Labi'ad, Beirut, Daral al-Marefa, first edition. (In Persian)
Urwa Bin Al-Ward and Al-Samual (Beita). Diwana Urwa Bin Al-Ward and Al-Samual, Dar Sadir, Beirut. (In Persian)
Zamakhshari, Jarallah (1412 A.H.). Rabi Abrar and Nasus al-Akhyar, Beirut, Alami. (In Persian0
Zozni, Abdullah Hassan bin Ahmad (1385). Sharh al-Mu'alqat al-Saba, al-Muttabah, Shariat, Tehran. (In Persian)
zimaran, Mohammad (2004). An introduction to the semiotics of art, Qasa publication, 2nd edition, Tehran. (In Persian)