منابع
استیونز، جان )1387). ایدئولوژی و گفتمان روایی در ادبیات داستانی کودک؛ دیگرخوانیهای ناگزیر. ترجمۀ مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
امجدی، زهرا؛ پریرخ، مهری (1386). «داستان همچون ابزاری برای کمک به کودکان و نوجوانان در مقابله با مشکلات (بررسی داستانهای کودکان با رویکرد کتاب درمانی». نشریه پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 48، 49- 68.
امیدینیا، مریم؛ مکتبیفرد، لیلا؛ مؤمنی، عصمت (1392). «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیدۀ نوجوان فارسی دهۀ 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه». تفکر و کودک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شمارۀ 10، 1-26.
پولادی، کمال (1384). بنیادهای ادبیات کودک. چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
--------- (1387). مروری بر پیشینۀ ادبیات کودک. تهران: کانون فکری کودکان و نوجوانان.
جلالی، مریم (1395). شاخصهای اقتباس در ادبیات کودک و نوجوان. تهران، انجمن فرهنگی زنان ناشر.
جوکاری، مهناز؛ حدائق، بهی (1397). «کاوشی بر میزان نفوذ ایدئولوژی در رمان نوجوان، مورد مطالعه: رمان لالایی برای دختر مرده». نقد و نظریۀ ادبی، شمارۀ 6، 29-51.
حافظی، علیرضا (1382). «ادبیات کودک ادبیات تدریج است». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 26، 3-13.
حجوانی، مهدی (1382). «ادبیات کودک در میانۀ راه حرفهای شدن». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 35، 70 -66.
خدائی مجد، وحید (1395). «ارزیابی شیوههای روانشناختی آموزش اعتماد به نفس در قصههای کودکان ایرانی». نشریۀ علمی آموزش و ارزشیابی، شماره 33، 137-158.
دهقانی، لیلا (1398). «بررسی سلیقه و میزان اقبال نوجوانان مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز به آثار داستانی». مجلۀ مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، شمارۀ 20، 21-40.
رجب نژاد، مریم؛ شیروانی، آرمین؛ خزانهداری، شهاب (1385). مرور نظام مند شواهد. تهران: انتشارات مرکز تعالی دانشگاه.
رشنو، سمیه (1390). «تحلیل محتوای کتابهای داستانی تألیفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان براساس مهارتهای تفکر انتقادی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
رضانژاد، الهام (1400). درج شده در تاریخ اول آذر، «مرور نظاممند چیست و چرا یادگیری آن ضرورت دارد؟» پایگاه اینترنتی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به آدرس:
رضایی، پوران (1390). «بررسی ویژگیهای محتوایی و اسلوبی ادبیات کودکان در آثار نبیل سلیمان». پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب، دانشگاه تربیت مدرس.
رضایی، حمید؛ نجفی بهزادی، سجاد (1399). «بررسی تطبیقی مهارتهای زندگی در رمانهای (نوجوانان) اریش کستنر و فرهاد حسنزاده». مجلۀ مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، شمارۀ 21، 80-106.
رضویان، حسین؛ حکمآبادی، عاطفهسادات (1400). «بررسی استعارۀ دستوری در کتابهای داستان گروه سنی «الف» و «د»». مجلۀ مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، شمارۀ 24، 155-180.
رنلدز، کیمبرلی (1394). ادبیات کودک، ترجمۀ مهدی حجوانی، تهران، نشر افق.
سارلند، چالز؛ هانت، پیتر (1388). «نقد ادبی و ایدئولوژی». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره دیماه 1388، 51-60.
سرشار، محمدرضا (1389). گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب. تهران: مؤسسۀ انجمن قلم ایران.
شریفی، شهلا؛ حامدی شیروان، زهرا (1389). «بررسی استعاره در ادبیات کودک و کودک و نوجوان در چهارچوب زبانشناسی شناختی». نشریۀ تفکر و کودک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شمارۀ 2، 39-63.
شعارینژاد، علی اکبر (1378). ادبیات کودکان. چاپ اول، تهران، انتشارات اطلاعات.
شیخ حسینی، زینب (1396). «مفاهیم غنایی در رمان نوجوان». پژوهشنامۀ ادب غنایی، شمارۀ 29، 89-108.
شیرشاهی، افسانه؛ گراوند، علی؛ سلطانی کوهبنانی، حسن (1400). «تحلیل ساختار و محتوای رمان "نفسها و هوسها" از رضا شابهاری». متنپژوهی ادبی، شمارۀ 90، 235- 260.
علیشاهرودی، فروغ (1392). «سلیقۀ مخاطبان و دیدگاههای تازه به متن». روشنان، شمارۀ 15: 195.
فروزانفر، جواد (1389). بررسی فلسفۀ دوران کودکی و نقش قصه و داستان در رشد و پرورش روحیۀ فلسفی در کودکان. رسالۀ دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران.
فولادوند، مرجان (1399). «بازتولید کهنالگوی قربانی در چهار رمان نوجوان انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (منتخب دهۀ 60 تا 90)». مجلۀ مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، شمارۀ 22، 101-128.
قزل ایاغ، ثریا (1385). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سمت.
کاوه، ذبیحاله (1391). «تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت و سازگاری زنان متأهل». پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
کنعانی، فاطمه؛ حسنزاده، علیرضا؛ الهی، شعبان؛ طباطبائیان، سیدحبیباله (1397). «بررسی کاربرد روشهای آیندهنگری؛ مرور سیستماتیک». فصلنامۀ راهبرد، دورۀ 65 شمارۀ 25 ، 7-33 .
کهنسال، مریم (1397). «زنان به روایت مردان: بررسی بازنمایی زنان و دختران در آثار نویسندگان مرد رمانهای نوجوان در ایران». نشریۀ مطالعات ادبیات کودک، شمارۀ 17، 1350164.
مرتضوی یوسفآبادی، طیبه؛ محرمی، رامین (1401). «بررسی استانداردهای ویژۀ ادبیات کودک و نوجوان در داستانهای دفاع مقدس». دوفصلنامۀ مطالعات داستانی پیام نور، شمارۀ 20، 111-122.
مکتبیفرد، لیلا (1389). بررسی تناسب محتوای داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی (ج) با مهارتهای تفکر انتقادی. رسالۀ دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرهادی، توران (1396). ادبیات کودکان. تهران: شرکت فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان.
میشل، آندره (1376). پیکار با تبعیض جنسی. ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: نگاه.
ناولز، مورای؛ مامجر، کریستن (1380). «گونههای ادبی در ادبیات کودک». ترجمۀ شهرام اقبالزاده، کتاب ماه کودک و نوجوان، شمارۀ اردیبهشت 1380، 68-70.
نجفی بهزادی، سجاد (1401). «تحلیل عنوان رمانهای نوجوان (رمان هستی، زیبا صدایم کن و عاشقانههای یونس در شکم ماهی) از دیدگاه توصیفی ژرار ژنت». مجلۀ مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، شمارۀ 25، 289-312.
نورتون، دونا (1382). شناخت ادبیات کودکان، گونهها و کاربردها. ترجمۀ منصوره راعی و دیگران، تهران: قلمرو.
نیکویی، علیرضا؛ باباشکوری، شراره (1392). «بازخوانی قصههای کودکان بر مبنای مؤلفۀ طرحواره در رویکرد شناختی». مطالعات ادبیات کودک، پاییز و زمستان 1392، شمارۀ 8، 149- 174
وادزورث، باری جی (1387). تحول شناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه. ترجمۀ سید امیر امینیزدی و جواد صالحی فدردی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
واینرایش، توربن (1400). ادبیات کودک هنر یا پداگوژی؟. ترجمۀ فریده یوسفی، تهران: انتشارات مدرسه.
هانت، پیتر (1397). دیدگاههای نظری و انتقادی در ادبیات کودکان. ترجمۀ کرمانی، علیرضا؛ ابراهیم آبادی، علیرضا، تهران: آرون.
References
Ali-Shahrodi, Forough (2012). "Audience's taste and new perspectives to the text". Roshan. No. 15. pp.195. (In Persian)
Amjadi, Zahra; Parirokh, Mehri (2016). "Story as a tool to help children and teenagers to deal with problems (examination of children's stories with the book therapy approach)". Children and Adolescent Literature Research Journal, No. 48. pp. 49-68. (In Persian)
Dehghani, Leila (2018). "Investigation of the taste and tendency of teenagers of the first secondary schools from Shiraz city towards fiction books". Shiraz University Children's Literature Studies Magazine, No. 20. pp. 21-40. (In Persian)
Foladvand, Marjan (2019). "Reproduction of the victim archetype in four teenage novels published by the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents (selected from the 1960s to the 1990s)". Journal of Children's Literature Studies of Shiraz University. No. 22. pp. 101-128. (In Persian)
Forozanfar, Javad (2009). investigation of childhood philosophy and the role of stories in the development of philosophical spirit in children. PhD thesis. Tehran, Tarbiat Moalem University. (In Persian)
Hafezi, Alireza (2012). "Children's literature is a gradual literature". Journal of Children and Adolescent Literature, No. 26. pp. 13-3. (In Persian)
Hajvani. Mehdi (2012). "Children's literature in the middle of becoming professional". Children and Adolescent Literature Research Journal, No. 35. pp. 66-70. (In Persian)
Hunt, Peter (2017). Theoretical and critical perspectives in children's literature. translated by Kermani. Alireza; Ebrahimabadi. Alireza, Tehran: Aron. (In Persian)
Jalali, Maryam (2015). Indicators of Adaptation in Children's and Adolescent Literature. Tehran: Women's Cultural Association Publisher. (In Persian)
Jokari, Mahnaz; Hadaeq, Behi. (2017). "Exploration of the influence of ideology in teenage novels. case study: A lullaby for a dead girl". Literary Criticism and Theory Magazine, No. 6. pp. 29-51. (In Persian)
Kanaani, Fatemeh; Hassanzadeh, Alireza; Elahi, Sha'ban; Tabatabaian. Seyyed Habibollah. (2017). "Investigating the use of foresight methods; Systematic Review". Rahbord magazine, Vol. 65. No. 25. pp. 7-33. (In Persian)
Kaveh, Zabihollah (2012). "The effect of life skills training on satisfaction and compatibility among married women". Master's thesis, Isfahan, University of Isfahan. (In Persian)
Khodaei Majd, Vahid (2015). "Evaluation of psychological methods of teaching self-confidence in Iranian children's stories". Scientific Journal of Education and Evaluation, No. 33. pp. 137-158. (In Persian)
Knowles, Murray; Mamjer, Kristen (2010). "Literary genres in children's literature". translated by Shahram Iqbalzadeh, Children and Teens Book Magazine, April 2010 issue. pp. 68-70. (In Persian)
Kohansal, Maryam (2017). "Women through the eyes of men: investigation of the representation of women and girls in teenage novels male authors in Iran". Journal of Children's Literature Studies, No. 17. pp. 135-164. (In Persian)
Maktabi-Fard, Leila (2009). examining the suitability of the content of Iranian authored stories for children and adolescents for age group (C) with critical thinking skills. PhD thesis of Shahid Chamran, University of Ahvaz. (In Persian)
Michel, Andre (1997). struggle with sexual discrimination. translated by Mohammad Jaafar Poindeh, Tehran: Negah. (In Persian)
Mirhadi, Toran (2016). children's literature. Tehran: children and teenagers dictionary company (Farhangnaleh). (In Persian)
Mortazavi Yusefabadi, Tayyebeh; Moharrami, Ramin (2022). "Investigation of the special standards of children's and adolescent literature in the stories of the holy defense (Defae Moqadas)". Payam Noor Bi-Quarterly Journal of Fiction Studies, No. 20. pp. 111-122. (In Persian)
Najafi Behzadi, Sajjad (2022). "Analysis of the Titles of Teenage Novels (Hesti. Ziba call me. and Yunus' Romances in the Belly of the Fish) from the Descriptive Point of View of Gerard Genet". Children's Literature Studies of Shiraz University Magazine, No. 25. pp. 289-312. (In Persian)
Nikoei, AliReza; Babashakuri, Sharareh (2013). "Rereading children's stories based on the schema component in the cognitive approach". Journal of Children's Literature Studies, No. 8. pp. 174-149. (In Persian)
Norton, Donna (2003). Knowing children's literature, types and uses. translated by Mansoureh Ra'i and others, Tehran: Qalamroo publication. (In Persian)
Omidiania, Maryam; Maktabifared, Leila; Momeni, Esmat (2012). "Investigation of critical thinking skills in selected novels of Persian teenagers of the 80s based on Peter Fasioneh's list". the journal of Thinking and Children of Humanities and Cultural Studies Research Institute, No. 10. pp. 1-26. (In Persian)
Puladi, Kamal (2004). Foundations of Children's Literature. second edition, Tehran: Children and Adolescents Center for Intellectual Development. (In Persian)
------------------ (2008). a review of the history of children's literature. Tehran: Children and Adolescents Center for Intellectual Development. (In Persian)
Qezel Ayagh, Soraya (2006). children's and teenagers' literature and reading promoting. Tehran: Samt. (In Persian)
Rajab Nejad, Maryam; Shirvani, Armin; Khazandari, Shahab (2006). Systematic Review of Evidence. Tehran: University’s Growth Center Publications. (In Persian)
Rashno, Samieh (2017). "Content analysis of fiction books authored by The Center for intellectual development of children and adolescents in the adolescent age group based on critical thinking skills". Master's thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, Tarbiat Moalem University. (In Persian)
Razovian, Hossein; Hokmabadi, Atefeh Sadat (2021). "Review of Grammatical Metaphor in Story Books for Age Group "A" and "D" ". Journal of Children's Literature Studies of Shiraz University, No. 24. pp. 155-180. (In Persian)
Reynolds, Kimberly (2014). children's literature. translated by Mehdi Hajvani, Tehran: Ofoq publications. (In Persian)
Rezaei, Hamid; Najafi Behzadi, Sajjad (2019). "A Comparative Study of Life Skills in the Novels of Erich Kestner and Farhad Hassanzadeh". Shiraz University Children's Literature Studies Magazine, No. 21. pp. 80-106. (In Persian)
Rezaei, Pouran (2017). "Investigation of content and stylistic characteristics of children's literature in Nabil Suleiman's books". master's thesis in Arabic language and literature, Tarbiat Modares University. (In Persian)
Rezanejad, Elham (2021). "What is a systematic review and why is it necessary to learn it?" The website of the Institute of Humanities and Cultural Studies. listed at 1400/09/01 (In Persian). the address:
https://www.ihcs.ac.ir/event/fa/news/21578.
Saarland, Charles; Hunt, Peter (2009). "Literary Criticism and Ideology". Children's and Teenager's Book Magazine, December 2009. pp. 51-60. (In Persian)
Sarshar, Mohammad Reza (2009). Review of Children and Adolescent Literature before the Revolution. Tehran: Iran’s Qalam Association Institute. (In Persian)
Sharifi, Shahla; Hamedi Shirvan, Zahra (2009). "Research on metaphors in children's and children's and adolescent literature in the framework of cognitive linguistics". Humanities and Cultural Studies Research Institute magazine, Thinking and Child. No. 2. pp. 39-63. (In Persian)
Sheikh Hosseini, Zainab (2016). "Lyric Concepts in Teenage Novel". Adab Ghanai Research Journal, No. 29. pp. 89-108. (In Persian)
Shirshahi, Afsaneh; Gravand, Ali; Soltani Kohbonani, Hassan (2021). "Analysis of the structure and content of the novel "Breathes and Cravings" by Reza Shabahari". Literary Text Research, No. 90. pp. 235-260. (In Persian)
Shoaari Nejad, Ali Akbar (1999). children's literature. first edition, Tehran: Ettelaat publications. (In Persian)
Stevens, John (2008). Language and Ideology in Children's Fiction. translated by Morteza Khosroonjad, Tehran: Center for Intellectual Development of Children and Adolescents. (In Persian)
Wadsworth, Bari J. (2007). Cognitive and emotional evolution from Piaget's point of view. translated by Seyed Amir Amin Yazdi and Javad Salehi Fedaradi, Mashhad: Ferdowsi University Press. (In Persian)
Weinreich, Torben (2021). Children's literature is art or pedagogy?. translated by Faridah Yousefi, Tehran: Madreseh Publications. (In Persian)