عفت نقابی؛ محسن وثاقتی جلال
چکیده
برای زیباییشناسی تطبیقی چند اثر از شیوههای گوناگونی استفاده میشود. بهرهمندی از نظریۀ قطب مجازی زبان یکی از آنهاست. نویسندگان نثر مرسل با گرایش به قطب مجازی زبان، چگونه واژهها را ترکیب، ...
بیشتر
برای زیباییشناسی تطبیقی چند اثر از شیوههای گوناگونی استفاده میشود. بهرهمندی از نظریۀ قطب مجازی زبان یکی از آنهاست. نویسندگان نثر مرسل با گرایش به قطب مجازی زبان، چگونه واژهها را ترکیب، همنشین و جایگردانی نحوی میکنند تا آثارشان به مرز زیبایی و ادبیت برسد؟ مقالة حاضر برای یافتن پاسخ مناسب، با روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر سبکشناسی ساختارگرا، آرای بلاغیون را مطالعه نموده و با تکیه بر نظریۀ قطب مجازی زبان، آثار دورة اوّلِ نثرمرسل را به صورت تطبیقی بررسی کردهاست. نتایج نشان میدهد، زیبایی این آثار، مبتنی بر درونۀ زبان است و عواملی چون: جایگردانی نحوی، ترکیب و همنشینیِ واژگان، توجّه به آغاز و پایان جملهها، استفادة هنری از حروف، قیدها، پسوندها و پیشوندها باعث شده، تا ساختشکنیهای هنرمندانه، ایجازهای دلنشین، دلالتهای ثانوّیه، توازن نحوی و موسیقی زبانیِ مناسبی ایجاد گردد و به شکل معناداری نثر مرسل را هنری نماید. در این راه، نویسندة تاریخ سیستان موفّقتر از نویسندگان دیگر بودهاست.