Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22059/jlcr.2025.385717.2035

چکیده

وزن یا موسیقی بیرونی به‌عنوان عنصر اساسی در شعر، نقشی تعیین‌کننده در برانگیختن احساسات و انتقال مفاهیم ایفا می‌کند. اهمیت آن ‌تنها در ایجاد جذابیت هنری نیست، بلکه در ایجاد هماهنگی و انسجام بین ابیات یک منظومۀ شعری است. ملمَّع، یکی از انواع شعر فارسی است که در آن از دو یا چند زبان، و غالباً فارسی و عربی، به‌صورت متداخل استفاده می‌شود و این ویژگی آن را از سایر انواع شعر متمایز می‌کند. این نوع شعر در دوره‌های مختلف ادبیات فارسی به کار رفته و در قرن‌های 6، 7 و 8 هجری، با آثار شاعرانی چون مولوی و سعدی رونق پیدا کرده است. این مقاله به بررسی عروض (موسیقی بیرونی) و اوزان به کاررفته در ملمَّعات می‌پردازد و هدف آن شناسایی و دسته‌بندی اوزان این نوع اشعار است و با توجه به این‌که هر زبانی ویژگی‌های عروضی خاص خود را دارد به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که یک شاعر در شعر ملمع چگونه از قواعد عروضی بهره برده است تا در شعر دو زبانۀ خود توفیق یابد. این پژوهش به عنوان یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و آماری طراحی شده است. در این روش، ابتدا داده‌های مربوط به اشعار ملمَّع و اوزان آن‌ها جمع‌آوری گردید. سپس این داده‌ها به تحلیل و بررسی‌های آماری پرداخته شد تا الگوهای موجود در عروض ملمَّعات شناسایی شود. نتایج مقاله نشان می‌دهد که ملمَّعات از لحاظ قواعد عروضی غالباً تابع عروض فارسی‌ هستند و همچنین می‌توان ملمَّعات را بر اساس اوزان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: ملمَّعاتِ سروده شده بر اوازن فارسی، ملمَّعاتی که بر اوازن مشترک بین فارسی و عربی سروده شده است و ملمَّعاتی که بخش عربی آن بر وزن عربی و بخش فارسی آن بر وزن فارسی آمده است. این دسته‌بندی به طور عمده بر اساس زبان مبنای وزن‌ها، یعنی فارسی یا عربی، صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Features and classification of Molamma't Meters from Prosody perspective (with Emphasis on Molamma't Sixth, Seventh, and eighth century)

نویسندگان [English]

  • Oula Alsaid 1
  • Aliasghar Ghahramani Moghbel 2
  • seyedmehdi tabataabei 1

1 Persian Language & Literature, Faculty of Literature & Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

2 Department of Arabic Language & Literature, Faculty of Literature & Human Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Meters or external music as a basic element in poetry plays a decisive role in evoking emotions and conveying concepts. Its importance is not only in the artistic appeal but also in creating harmony and coherence between the verses of a poem. Molamma't poetry is one of the types of Persian poetry in which different languages, usually Persian and Arabic, are used in an overlapping manner, and this feature distinguishes it from other types of poetry. This type of poetry has flourished mainly in different periods of Persian literature, especially In the sixth, seventh and eighth centuries of Hijri, and with the works of poets such as Molavi and Saadi. This type of poetry is a product of the cultural interaction of two languages and the literary creativity of poets due to the combination of languages and Meters. This article examines the prosody (external music) and the Meters of the Molamma't poems, and its purpose is to identify and categorize the Meters of this type of poems.Considering that each language has its own prosodic features, it seeks to answer the question of how a poet in a bilingual poem utilizes prosodic rules to succeed in their dual-language poetry. This research is designed as a descriptive-analytical and statistical study. In this method, first the data related to the poems and their Meters were collected. Then these data were analyzed and analyzed statistically to identify the patterns in the external music or the prosody of Molamma't.The results of the article show that in terms of prosody rules and Poetic license, the affixes are often subject to Persian prosody, and the Meters of the affixes can be divided into three main categories and four subcategories; The main categories are: Molamma't that has a Persian Meters, Molamma't that has a joint Meters between Persian and Arabic, Molamma't whose Arabic part has an Arabic Meters and its Persian part has a Persian Meters. This classification is mainly based on the language of the Meters, i.e. Persian or Arabic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Prosody
  • Arabic Prosody
  • Meter poetry
  • Molamma'؛ t؛
  • Persian poetry
منابع:
أنیس، ابراهیم (1950م)، الأصوات اللغویة، الطبعة الثانیة، مصر، مطبعة النهضة.
ــــــــــــ (1952م)، موسیقى الشعر، الطبعة الثانیة، مصر، مکتبة الأنجلو.
بهره‌ور، مجید (1393)، «وزن‌شناسی تطبیقی در ملمَّعات دیوان شمس»، نشریۀ ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 6، شمارۀ 11، پاییز و زمستان، ص 73-94.
بیلقانی، مجیر الدین (1358)، دیوان، تصحیح محمد آبادی، تبریز، مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
جبلی، عبد الواسع (1341)، دیوان، تصحیح و تعلیق ذبیح الله صفا، ج2،تهران، چاپخانۀ دانشگاه تهران.
الجوهری، أبو نصر اسماعیل بن حماد (1985م)، عروض الورقة، تحقیق و تقدیم صالح جمال بدوی، مکة المکرمة، مطبوعات نادی مکة الثقافی.   
حافظ (1377)، دیوان حافظ، حواشی محمد قزوینی، به اهتمام عبدالکریم جربزه‌دار، تهران، اساطیر.
حسین، طه؛ أمین، أحمد؛ عزام، عبدالوهاب؛ محمد، محمد عوض (2016م)، التوجیه الأدبی، بیروت، عالم الأدب.
حمیدالدین بلخی، عمربن محمود (1344)، مقامات حمیدی، به سعی سیدعلی اکبر قوئی، اصفهان، تأیید.
خاقانی (1375)، دیوان، ویراستۀ میرجلال الدین کزازی، ج2، تهران، نشر مرکز.
خبازها، رضا (1392)، «بررسی تطبیقی غزلهای ملمَّع جامی با غزلهای ملمَّع سعدی و حافظ»، فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، سال ششم، شماره اول، بهار، ص149- 169.
خواجه نصیر، نصیرالدین طوسی (1393)، معیار الاشعار، تصحیح علی اصغر قهرمانی مقبل، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
خواجوی کرمانی، ابو العطا محمود بن علی (1336)، دیوان، با اهتمام احمد سهیل خوانساری، تهران، بارانی و محمودی.
رستگار فسایی، منصور (1380)، انواع شعر فارسی، شیراز، انتشارات نوید.
رسولی، حجت (1394)، ملمَّع در شعر فارسی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
سعدی (1383)، کلیات سعدی، به اهتمام بهمن خلیفه بناورانی، تهران، انتشارات طلایه.
سلطان ولد، محمد بن ولد (1376)، ولدنامه، تصحیح جلال الدین همایی، تهران، نشر هما.
شفیعی کدکنی، محمد رضا (1391)، موسیقی شعر، چاپ 13، تهران، گزیده.
شمیسا، سیروس (1393)، آشنایی با عروض و قافیه، تهران، میترا.
طبیب شیرازی، جلال (1389)، دیوان، تصحیح نصرالله پورجوادی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
عظیمی، محمد جواد (1397)، «شناخت و تحلیل مختصات موسیقایی غزل مولوی در اوزان دوری»، وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز (مجموعه مقالات سومین هم‌اندیشی وزن شعر فارسی و اشعار ایرانی در انجمن زبان شناسی ایران 29 اردیبهشت 1395)، به کوشش امید طبیب زاده، تهران: نیلوفر، ص 59-65.
قادری، محمد (1398)، «بررسی ساختار صوری و محتوایی ملمَّعات در غزلیات شمس تبریزی»، استاد راهنما: سید اسعد شیخ احمدی، دانشگاه کردستان.
قهرمانی مقبل، علی اصغر (1390 الف)، عروض و قافیۀ عربی، تهران، سمت.
ــــــــــــ (1390 ب)، «واحد وزن در شعر عربی و فارسی»، ویژه نامه نامه فرهنگستان (ادبیات تطبیقی)، دوره دوم، شماره 1، بهار ، ص 42-65.
ــــــــــــ (1400)، «معرفی موسیقی الشعر اثر ابراهیم أنیس و نقد ترجمۀ آن با عنوان موسیقیِ شعر»، نقدنامۀ زبان و ادبیات عربی، سال دوم، شمارۀ سوم، بهار و تابستان، ص 95-120.
کمالی، مهدی و قهرمانی مقبل، علی اصغر (1399)، «جایگاه هجای کشیده در وزن شعر فارسی، بررسی تاریخی و تحلیلی»، نشریه ادبیات پارسی معاصر، سال دهم، شمارۀ 2، پاییز و زمستان، ص295- 328.
المتنبی، أبو الطیب (1983م)، دیوان المتنبی، بیروت، دار بیروت للطباعة و النشر.
معزی، ابوعبدالله محمد (1318)، دیوان، تصحیح عباس اقبال، تهران، کتابفروشی اسلامیه.
مولوی (1384)، کلیات شمس، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران، انتشارات طلایه .
نجفی، ابو الحسن (1393)، «وزن دوری، مشکلی که عروض قدیم آن را نادیده گرفته است»، نامه فرهنگستان، دوره سیزدهم، شماره 4، تابستان، ص 6-18.
ــــــــــــ (1394)، اختیارات شاعری و مقاله‌های دیگر در عروض فارسی، تهران، انتشارات نیلوفر.
همایی، جلال الدین (1391)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: هما.
وحیدیان کامیار، تقی (1373)، منشأ وزن شعر فارسی، چاپ دوم، مشهد، انتشارات آستان.
وطواط، رشید الدین محمد (1339)، دیوان، با مقدمه و تصحیح سعید نفیسی، تهران، کتابخانۀ بارانی.
ــــــــــــ (1362)، حدائق السحر فی دقایق الشعر، تصحیح: عباس اقبال اشتیانی، تهران، کتابخانه سنایی و کتابخانه طهوری.
یعقوب، إمیل بدیع (1991م)، المعجم المفصل فی علم العروض و القافیة و فنون الشعر، بیروت، دار الکتب العلمیة.
Elwell-Sutton, Laurence Paul (1976), The Persain Metres, First edition, Cambridge, Cambridge University Press.
References
Al-Jawhari, Abu Nasr Ismail ibn Hammad(1985), Awraq’s Metrics, edited and introduced by Saleh Jamal Badawi, Mecca: Makkah Cultural Club Publications. (In Arabic)
Al-Mutanabbi, Abu al-Tayyib (1983), *Divan of Al-Mutanabbi*, Beirut, Dar Beirut for Printing and Publishing. (In Arabic)
Anis, Ibrahim (1950), The Phonetics of Language, 2nd Edition, Egypt, Al-Nahda Printing House. (In Arabic)
Anis, Ibrahim (1952), The Music of Poetry, 2nd Edition, Egypt, Anglo Library. (In Arabic)
Azimi, Mohammad Javad (2018). "Understanding and Analyzing the Musical Characteristics of Rumi's Ghazals in Dori Meters." In The Meter of Persian Poetry from Yesterday to Today (Collected Articles from the Third Symposium on Persian Poetry Meter and Iranian Poetry, Iranian Linguistics Society, May 18, 2016), edited by Omid Tabibzadeh. Tehran: Niloufar, pp. 59–65. ) In Persian)
Bahrevar, Majid (2014), "Comparative Prosody in the Illuminated Poems of the Divan of Shams," Comparative Literature Journal, Shahid Bahonar University of Kerman, Year 6, Issue 11, Autumn and Winter, pp. 73-94. ) In Persian)
Bilaqani, Mujiralddin(1979), Divan, edited by Mohammad Abadi, Tabriz: Institute of Iranian History and Culture. ) In Persian)
Elwell-Sutton, Laurence Paul (1976).The Persain Metres, First edition, Cambridge: Cambridge University Press.
Ghaderi, Mohammad (2019), "Structural and Content Analysis of the Illuminated Ghazals in the Poems of Shams Tabrizi," Supervisor: Seyyed Asad Sheikh Ahmadi, University of Kurdistan. ) In Persian)
Ghahramani Mogbel, Aliasghar (2011 A), Arabic Aruz and Qafiyah, Tehran: Samt. ) In Persian)
Ghahramani Mogbel, Aliasghar (2011 B), "Unit of Poetry Meter in Arabic and Persian ", Special Issue of the Academy's Letter (Comparative Literature), Second Series, No. 1, Spring, pp. 42-65. ) In Persian)
Ghahramani Moghbel, Aliasghar (2021), "Introduction to the Music of Poetry by Ibrahim Anis and Critique of its Translation as Music of Poetry," Criticism of Arabic Language and Literature Journal, Year 2, Issue 3, Spring and Summer, pp. 95-120. ) In Persian)
Hafez (1998), Divan of Hafez, annotations by Mohammad Qazvini, overseen by Abdolkarim Jorbozeh Dar, Tehran, Asatir. ) In Persian)
Hamiddin Balkhi, Omar ibn Mahmoud (1965), Maqamat Hamidi, edited by Seyyed Ali Akbar Ghoyi, Isfahan, Ta'id. ) In Persian)
Homa’i, Jalal al-Din(2012), The Techniques of Eloquence and Rhetorical Devices, Tehran: Homa. ) In Persian)
Hussein, Taha; Amin, Ahmad; Azzam, Abdul Wahhab; Mohammed, Mohammed Awad (2016), Literary Guidance, Beirut, Alam al-Adab. (In Arabic)
Jabali, Abdul Wasi' (1962), Divan, edited and annotated by Zabihullah Safa, Volume 2, Tehran, University of Tehran Press. ) In Persian)
Kamali, Mehdi and Ghahramani Moghbel, Ali Asghar (2020), "The Role of Long Syllables in Persian Poetic Meter, A Historical and Analytical Study," Contemporary Persian Literature Journal, Year 10, Issue 2, Autumn and Winter, pp. 295-328. ) In Persian)
Khabbazha, Reza (2013), "Comparative Study of the Illuminated Ghazals of Jami with the Illuminated Ghazals of Saadi and Hafez," Specialized Quarterly of Persian Poetic and Prose Style (Bahar Adab), Year 6, Issue 1, Spring, pp. 149-169. ) In Persian)
Khaja Nasir, Nasir al-Din Tusi(2015), Miyar al-Ash’ar, edited by Ali Asghar Gahramani Mogbel, Tehran: Center for Academic Publishing. ) In Persian)
Khaqani(1996), Divan, edited by Mir Jalal al-Din Kazzazi, Vol. 2, Tehran: Nashr-e Markaz.  ) In Persian)
Khwajou Kermani, Abu al-‘Ata Mahmud ibn ‘Ali(1957), Divan, edited by Ahmad Soheil Khansari, Tehran: Barani & Mahmoudi. ) In Persian)
Molavi(2005), Kulliyat-e Shams, edited by Badi' al-Zaman Forouzanfar, Tehran: Talae Publishing. ) In Persian)
 Mu'izzi, Amir (1939), Diva, edited by Abbas Iqbal, Tehran, Islamia Bookstore. ) In Persian)
Najafi, Abolhassan (2014), "Circular Meter, A Problem Overlooked by Traditional Prosody," Academy Journal, Volume 13, Issue 4, Summer, pp. 6-18. ) In Persian)
Najafi, Abolhassan (2015), Poetic Choices and Other Essays on Persian Poetics, Tehran, Niloofar Publications. ) In Persian)
Rasooli, Hojjat (2015), Illuminated in Persian Poetry, Tehran, Shahid Beheshti University Press. ) In Persian)
Rastgaar Fassayee, Mansoor(2001), Types of Persian Poetry, Shiraz: Navid Publications. ) In Persian)
Saadi (2004), The Collected Works of Saadi, overseen by Bahman Khalifeh Banavarani, Tehran, Talaieh Publications. ) In Persian)
Shafi'i Kadkani, Mohammad Reza (2012), The Music of Poetry, 13th Edition, Tehran, Gozideh. ) In Persian)
Shamissa, Cyrus(2014), Familiarity with Aruz and Qafiyah, Tehran: Mitra. ) In Persian)
Sultan Walad, Mohammad bin Walad (1997), Waladnameh, edited by Jalaluddin Homaei, Tehran, Homa Publishing. ) In Persian)
Tabib Shirazi, Jalal (2010), Divan, edited by Nasrollah Pourjavadi, Academy of Persian Language and Literature ) . In Persian)
Vahidiyan Kamyar, Taghi(1994), The Origin of Persian Poetry’s Metre, 2nd edition, Mashhad: Astan Publications) . In Persian) 
Votvat, Rashid al-Din Mohammad (1960), Divan, with Introduction and Correction by Saeed Nafisi, Tehran, Barani Library) . In Persian)
Votvat, Rashid al-Din Mohammad(1983), Gardens of Enchantment in the Depths of Poetry, edited by Abbas Iqbal Ashtiani, Tehran: Sana’i Library and Tahoory Bookstore) . In Persian)
Ya'qub, Emil Badi'(1991), Detailed Dictionary of Metrics, Rhymes, and the Arts of Poetry, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya. (In Arabic)