نیمۀ غایب» و بازنمایی جدال سنت و تجدد در ایران دهۀ شصت تحلیل گفتمان رمانی از حسین سناپور

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

نوشتۀ حاضر به تحلیل گفتمان رمان «نیمۀ غایب» نوشتۀ حسین سناپور می‌پردازد و با تکیه بر رویکرد پساساختگرای تحلیل گفتمان لاکلو و موف، نشان‌ می‌دهد که سناپور در این رمان جدال سنت و تجدد را در جامعۀ شهری دهۀ شصت ایران بازنمایی کرده و از میان چشم‌انداز‌های مختلفی که می‌توان در این­ باره اتخاذ کرد، مسئلۀ هویت و بازیابی آن را انتخاب کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که متن سناپور، تمام تعارض‌های گفتمان‌های متفاوت سنتی را نادیده می‌گیرد و همۀ آنها را تحت عنوان سنت، به شکلی مفصل‌بندی می‌کند که در تضاد با گفتمان تجدد قرار می‌گیرد و گفتمان‌های سنت و تجدد را در آنچه در معنابخشیدن به هویت سوژه محل نزاع است، به شکلی متضاد و به نحوی بازنمایی می‌کند که گفتمان سنت بر مبنای تفاوت‌های جنسیتی و برتری و سلطۀ مرد و گفتمان تجدد بر مبنای برابری جنسیتی و در ابعادی کاملاً یکسان، حول گره‌گاه اصلی مرد/ زن بازنمایی می‌شود. همچنین در متن سناپور، گرایش نسل جوان به گفتمان تجدد و در نهایت توفیق این نسل در سامان‌دهی هویت خود بر اساس ابعاد این گفتمان، به معنای عقب‌نشینی گفتمان هژمونیک سنت در برابر تجدد است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

“The Absent Hall”, Representation of the conflicts between Traditionalism and Modernism in Iran during 1980s

نویسنده [English]

  • Najmeh Hosseini Sarvari
Assistant professor of Persian Language and Literature, University of Shahid Bahonar, Kerman
چکیده [English]

This is an article about the discourse analysis of "The Absent Hall", a novel by Hossein Sanāpour. Depending on post-structural approach of "laclau and mouffe", it indicates that Sanāpour has depicted the challenge of tradition and modernity in the Iranian urban society of 1980s and has picked out the issue of Identity and its retrieval among different viewpoints.
This study indicates that the Sanāpour novel disregards all of the distinctive traditional discourses and simultaneously articulates them in a way that they would be against modern discourses. His text organizes and represents the traditional and modern discourses about what is the disputing point of subject identity so antithetically that traditional discourse forms on the basis of gender differences and, in a broader scale, superiority of men over women.  The younger generation tendency toward modernism, and finally, its success in forming its identity based on several dimensions of this discourse means the victory of modern discourse against the hegemony of traditional one

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Absence Hall
  • Representation
  • Laclau and Mouffe
  • Identity
  • Tradition and Modernity