نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
شعر امروز میکوشد بیآنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته میبخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود میجوید که عمدهترینش استفاده از ظرفیتهای آوایی و معنایی کلام در مسیر تکرار است؛ این پدیدۀ زبانی با کارکرد خاص خود تأثیر بسزایی در غنای اثر هنری و کمک به خلق زیبایی دارد. این جستار با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی، جدا از جنبۀ لغوی تکرار، ابعاد فنی و معنایی و اهمیت آن را در چند قصیده از نازک الملائکه و نیما یوشیج مطمح نظر قرار داده و به بررسی و شناسایی محورهای تکرار و انواع این شاخصۀ سبکساز در زبان شعریشان پرداختهاست. هر دو شاعر، این پدیدۀ زبانی را بهمثابۀ یک ابزار زیباییشناسی، در راستای دو اصل تناسب و هماهنگی و انسجام به کار بستهاند که موجب تحرک متن به سوی موسیقی و نهایتاً انتقال معنی شدهاست؛ بنابراین، با موسیقی درونی شعرشان همگراست و اثرگذاری معنا را افزایش میدهد؛ همچنان کارکرد اسلوب تکرار در دو محور معنایی و موسیقیایی نمود یافته و در سطوح (واج ـ کلمه ـ عبارت)، در شعر هر دو یافت میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Aesthetice and and Semantics studing of repetition style in the of poems of NAZEKOLMALAEKE and NIMA USHIJ(Case Study Multi-Ode)
نویسندگان [English]
- s s 1
- azade g 2
1 f
2 f
چکیده [English]
Without accepting the limits of rhyme and rhythm, today's poetry tries to gain more scores than what these two elements gave poetry before. Accordingly, it benefits a variety of mechanisms, most notably the use of the phonetic and semantic capacities of the word on the path of repetition. This linguistic phenomenon has a great influence, with its special function, on the richness of an artwork and contributes to beauty creation. Based on analytic - descriptive method, the important technical and semantic aspects of repetition have been studied in present essay, regardless to its lexical aspect, in some odes by Nazik al-Malaika and Nimā Yushij and explores the identification of repetition axes and the stylistic properties of their poetic language. Both poets have used this linguistic phenomenon as a means of aesthetics in line with two principles of proportionality and coherence that makes text to move towards music, and ultimately the transference of meaning. Therefore, it converges with the inner music of their poetry and increases the effectiveness of meaning. The function of repetition style is expressed in two semantic and musical axes, and they are found in both poems at three levels of phoneme, word and phrase.
کلیدواژهها [English]
- Poetry
- Nazik al-Malaika
- Nimā Yushij
- Repetition
- Meaning
- Music
- Aesthetics