دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 12
خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-15
چکیده
مینیمالیسم (کمینهگرایی) در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایۀ فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حد و سادگی محتوای اثر، بنا شدهاست. اگر براساس این تعریف، ایجاز و سادگی را مهمترین ویژگی مینیمالیسم ... بیشترواکاوی زیباییشناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 17-32
چکیده
شعر امروز میکوشد بیآنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته میبخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود میجوید که عمدهترینش ... بیشترنقد نشانه ـ معناشناختی داستان شیخ صنعان در منطقالطیر عطار (با تکیه بر نظامهای گفتمانی)
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 33-50
چکیده
در نقد نشانه ـ معناشناختی، وارونۀ نشانهشناسی ساختگرا، نشانهها فرصت نشانهپذیری مییابند و از نشانههای معمول، به نشانههای نو تبدیل میشوند. گرمس با ایجاد نظامهای گفتمانی منسجم، ... بیشترعدم قطعیت در فراداستان «شب ممکن»
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 51-70
چکیده
مطرح شدن اصل عدم قطعیتِ هایزنبرگ در فیزیک، جهانبینی انسان را به هستی و حتی خود انسان تغییر داد. بهتبع آن، «واقعیت» بازتعریف شد و «زبان» بهعنوان واسطه و برسازندۀ واقعیت، به جایگاه ویژهای ... بیشتربررسی و تحلیل مؤلفه «مکان» در تجربیات و پدیدارهای عرفانی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 71-88
چکیده
در فرایند درک تجربۀ عرفانی، ارتباط متقابل و پایداری بین ادراککنندۀ تجربه از یکسو و مکان و فضای رخدادها از سوی دیگر برقرار است. همانگونه که وجود فاعل تجربه، پویایی و حرکت به مکان میبخشد، قرار گرفتن ... بیشترمطالعه تطبیقی ساختار کنایه در زبان فارسی و عربی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 89-106
چکیده
زبان و ادبیات فارسی و عربی از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و از همدیگر تأثیر و تأثر فراوانی پذیرفتهاند. از جملۀ این تأثیر و تأثرات، میتوان مبحث «کنایه» را نام برد که یکی از بحثهای ... بیشترساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 107-124
چکیده
یکی از ویژگیهای مهم شعر شفیعیکدکنی، پیوند عمیق آن با ادبیات و گذشتۀ تاریخی و فرهنگی ایران است. نمود این ویژگی را بیش از همه، در دو حوزۀ اسطوره و عرفان میتوان دید. بنابر اظهارات منتقدان، این دو ... بیشترموسیقی شعر و انواع جملات در غزلیّات حافظ
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 125-140
چکیده
در این مقاله با بررسی انواع جملات در غزل حافظ و مقایسۀ نمونههایی از غزلها با شعر شاعرانی چون کمال خجندی، ناصر بخارایی، خواجوی کرمانی، پیوند میان موسیقی شعر و آرایش انواع جملهها در غزلیات حافظ ... بیشترمؤلفههای کارناوال باختین در رمان «نگران نباش»
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 141-157
چکیده
میخائیل باختین، رمان رانزدیکترین واقعۀ هنری به کارناوالهای مردمیِ جاری در سطح خیابانها و مکانهایعمومی میدانست، بدین دلیل که رمان، بیشترین قابلیت انعکاس مساویِ صداهای مختلفانسانی و اجتماعی ... بیشترراوی بوف کور در زنجیرۀ دالّهای بیپایان نظم نمادین
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 159-177
چکیده
پدر، مرجع و مؤلف و حافظ و ناظرقانون، و بهعبارتی، نمایندۀ نظم اجتماعی است. نام پدر، گرهگاهی است که به فرایندهویتیابی سوژه در زنجیرۀ بیپایان نظم نمادین، پایان میدهد. کارکرد استعارۀپدری، ... بیشترتحلیل لایههای سبکی در غزلی از حافظ
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 179-197
چکیده
کشفمیزان بهرهگیری شاعران بزرگی چون حافظ از تخیل و مهارتهای زبانی در انتقال مفاهیم شعری، یکی از راههای دستیابی به ماهیت ادبیات و مؤثر سخن گفتن است. در مقالۀ حاضر، لایههای سبکی (واژگانی، نحوی، ... بیشترروانشناسی عشق در غزل سعدی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 199-212