نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
3 پژوهشگر پسادکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
تفریح و بازی یکی از مشخصات جداییناپذیر دوران کودکی است، تا آنجا که میتوان گفت دوران کودکی به بازیهای مربوط به آن پیوند خوردهاست. نهتنها کودک، بلکه بزرگسالان نیز به تفریح و شادی نیاز دارند؛ چنانکه میتوان گفت تفریح، یکی از نیازهای انکارناپذیر در درون هر انسان است؛ همان طور که ویلیام گلاسر نیز یکی از پنج نیاز اساسی انسان را نیاز به تفریح دانستهاست. ادبیات کودکان، خصوصاً داستانهای برگزیده از منظر منتقدان صاحبنظر، علاوه بر نقشی که در تأمین نیازهای اساسی کودک ایفا میکند، تأثیر شایانتوجهی نیز در تقویت توانمندی او در تأمین نیازهای اساسی دارد. با این پیشفرض، پژوهش حاضر به بررسی کتابهای برگزیدۀ داستانی، بر اساس برانگیختگی نیاز به تفریح در نظریۀ انتخاب گلاسر، در شخصیتهای اصلی و فرعی داستانها و چگونگی عملکرد ایشان در زمان برانگیختگی این نیاز و نوع تأثیر عملکرد مزبور در سرنوشت شخصیت داستان میپردازد. در حقیقت، میتوان گفت داستانهای کودک علاوه بر اینکه وسیلهای برای تفریح کودک و پاداشی برای یادگیری اوست، میتواند با توجه به روانشناسی دوران کودکی و شخصیتپردازی متناسب با این دوران، به تقویت توانمندی کودکان در انتخابهای زندگی آنان بپردازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Psychological Analysis of “Need for Fun” in Selected Children’s Stories Based on William Glaser’s Choice Theory
نویسندگان [English]
- Naser Nikoubakht 1
- javad Dehghanian 2
- Somayeh Rezaee 3
1 Professor of Persian Language and Literature Tarbiat Modares University
2 Associate Professor of Persian Language and Literature Shiraz University
3 Postdoctoral Researcher of Persian Language and Literature Tarbiat Modares University
چکیده [English]
Romances and stories, and in particular children’s literature, have the significant potential to be utilized toward both education and treating some of the behavioral and personality disorders of children as well as to enhance some of their abilities. Children’s literature, especially the selected stories of this article, has a significant role in providing the basic needs of the child. This article examines fictional books, based on the idea of aroused need for recreation in William Glaser’s choice theory, to study how the characters of the stories act at the time of the arousal of this need. It also studies the type of effect their actions have on their fates. In fact, children’s stories, in addition to being a vehicle for their recreation and a reward for learning, can employ child psychology and an appropriate characterization to enhance their ability to make life choices.
کلیدواژهها [English]
- Children’s literature
- Child psychology
- Adolescent literature
- Psychotherapy
- William Glaser