نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختۀ دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده
از دیرباز، در متون موسیقی و عروض، اشاراتی به وجوه اشتراک میان آن دو شده است. اگر برخی از موسیقیدانان، موسیقی کلاسیک ایرانی را برآمده از عروض دانستهاند و هنرجویان خود را به آموختن زحافات دو و سه هجایی ترغیب میکردهاند. مقصودشان ساماندهی ادوار ایقاعی و یافتن ریتمهایی نو بوده است، نه اینکه ساختار موسیقی به تقلید از عروض پدید آمده باشد. آنان عروض را مبنای مقایسه با موسیقی قرار دادهاند تا از شیوۀ همانندسازی، برای درک بهتر ساختار موسیقی استمداد بجویند. تقدُّم زمانی موسیقی بر عروض و یکسانی ساختار موسیقی دنیای باستان تا روزگار معاصر ایجاب میکند عروض را برآمده از موسیقی بدانیم. گرچه در مواردی هم عروض بر موسیقی تأثیراتی نهاده است. از طرفی بُعد مهارتی موسیقی، سبب میشود دوستدارانش حتی با مطالعه و خوض در ساختار موسیقی نتوانند به شناخت درستی دست یابند. این مقاله با روش تحلیلی – تطبیقی بر آن است تا با مقایسۀ ساختار عروض و موسیقی و بیان مشابهتها (از کوچکترین جزء تا بزرگترین اجزاء) تصویری روشن در جهت درک درست ساختار موسیقی برای علاقهمندان ناآشنا به آن، بهویژه اهل عروض، ترسیم کرده، نقش انکارناپذیر موسیقی را در پدیدآمدن عروض توصیف کند. همچنین در برخی موارد اثرگذاری عروض بر ساختار موسیقی و نقش آن را در ساماندهی موسیقی کلاسیک ایرانی روشن سازد. دادههای این مقاله به شیوة کتابخانهای و با مراجعه به اسناد و منابع معتبر گردآوری شدهاست. نویسنده با ارزیابی و بررسی دادهها بدین نتایج دست یافته است: نتهای موسیقی و هجاهای عروضی از لحاظ حرکت و سکون برابری میکنند. اسباب و اوتاد کاربردی دوگانه دارند. از میان افاعیل دهگانة عروض، تنها سه رکن با دانگهای موسیقی مطابقت میکنند. مقام موسیقی و بحر عروضی هر دو نتیجة ترکیب دانگهای موسیقی و افاعیل عروضیاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Structure of Persian Prosody and Iranian Classical Music
نویسندگان [English]
- Mehran Mahbobi Moghadam 1
- ali heidary 2
1 PhD graduate, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
2 Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
چکیده [English]
From ancient times, there have been references in texts to commonalities between music and prosody. If some musicians consider the origin of Iranian classical music to be prosody and encourage their students to learn the two- and three-syllable metric changes, their purpose is to organize rhythmic circles and find new rhythms, and they did not mean that the structure of music was created in imitation of the prosody. They made prosody the basis of comparison with music in order to have a better understanding of the structure of music through simulation. The temporal primacy of music over prosody and the unification of the structure of music in the ancient world to the contemporary age require that prosody is arisen from music. However; in some cases, the impact of prosody on music.On the one hand, the dimension of skill to music makes its passionates unable to obtain a proper understanding of it even by studying the structure of the music.This article aims to compare the structure of prosody and music, (by mentioning the similarities), provide a special picture of the correct understanding of the structure of music for those who do not know about it, especially the prosodies, and to describe the undeniable role of music in prosody.In addition, the influence of prosody on the structure of the music and its role in the organization of Iranian classical music are determined. The data of this study was collected by library method (and in few cases, field) and the research was conducted with theoretical and library methods, describing and comparing the data.
Conclusions
The equality of musical notes and prosodic syllables in terms of consonants and vowels. Asbab, Otad and Faselh have dual usages. Expressing the characteristics of the tetrachord and reaching the conclusion that among the ten main prosodic pillars , only three pillars are corresponded to the music tetracords. The apperance of tetracords with 5 beats and pentacords with 6 beats in music, by mimicing some prosodic pillars such as Motafaelon and Mafaelaton. Both classical music and the prosodic meters are the result of the combination of tetrachords and prosodic pillars. Meters derived from main prosodic meters are like tonalities creating from one main Maqam. Modulation does not occur in the manner of music in poetry. But perhaps changing the content in poetry can be considered as a kind of modulation.The Proof of Maqami music has been able to be modulated at two levels (internal-mode circulation) and (external-mode circulation) since farabi's time. Musical circles are based on the imitation of prosodic circles. In the prosodic circles,there are two meters, standard and non-standard, with the exact formation of music modes.
کلیدواژهها [English]
- Prosody
- Music
- Tetrachord
- Divide Syllables
- Tone
- Syllable
- Prosodic Circles
- Musical Circles
الهامیان، محسن )1387(، تئوری موسیقی، چ ،4 تهران، ماهور.
انوری، حسن )1381(، فرهنگ سخن، چ ،2 تهران، سخن.
برکشلی، مهدی )1374(، شرح ردیف موسیقی ایران، تهران، انجمن موسیقی ایران.
خالقی، روحاهلل )1389(، نظری به موسیقی، چ ،2 تهران، صفیعلیشاه.
دهخدا، علیاکبر )1372(، لغتنامه، تهران، مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا.
دهلوی، حسین )1395(، پیوند شعر و موسیقی آوازی، چ ،5 تهران، ماهور.
شمس قیس رازی )1288(، المعجم فی معاییر اشعار العجم، به کوشش ادوارد براون، تصحیح عبدالوهاب قزوینی،
بیروت، مطعبة.
رضایی، احمد )1395(، وزن موسیقی و شعر، تهران، سورۀ مهر.
ستایشگر، مهدی )1394(، واژهنامۀ موسیقی ایرانزمین، چ ،3 تهران، اطالعات.
شاهحسینی، ناصرالدین )1389(، شناخت شعر، چ ،6 تهران، هما.
شفیعی کدکنی، محمدرضا )1368(، موسیقی شعر، چ ،2 تهران، آگاه.
طوسی، نصیرالدین )1393(، معیاراالشعار، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
فارابی، ابونصر )1391(، موسیقی کبیر، ترجمۀ آذرتاش آذرنوش، چ ،2 تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات
فرهنگی.
فخرالدینی، فرهاد )1396(، تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران، چ ،4 تهران، معین.
فرصت شیرازی )1392(، بحورااللحان، چاپ لیما صالح رامسری، چ ،1 تهران، معین.
فرهت، هرمز )1394(، دستگاه در موسیقی ایرانی، ترجمۀ مهدی پورمحمد، چ ،6 تهران، پارت.
فشارکی، محمد )1395(، »بحر«، دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، چ ،2 تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
معارف، عباس )1383(، شرح ادوار صفیالدین ارموی، تهران، سوره مهر.
مقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کالسیک ایرانی 79
معین، محمد )1371(، فرهنگ معین، چ ،8 تهران، امیرکبیر.
مالح، حسینعلی )1367(، پیوند موسیقی و شعر، تهران، فضا.
منصوری، پرویز )1399(، تئوری بنیادی موسیقی، چ ،71 تهران، کارنامه.
ناتل خانلری، پرویز )1396(، وزن شعر فارسی، چ ،8 تهران، توس.
نجفی، ابوالحسن )1394(، دربارۀ طبقهبندی شعرهای فارسی، چ ،1 تهران، نیلوفر.
Reference
Anvari, Hasan (2003), Sokhan Dictionary,2 th edition,Tehran:Sokhan. (In Persian)
Barkeshli, Mahdi (1995), Iranian Music Radif Description,4th edition,Tehran:
Iranian Music Association. (In Persian)
Dehkhoda, AliAkbar (1998), Dehkhoda Dictionary, Tehran: Publications of the
University of Tehran. (In Persian)
Dehlavi, Hosein (2016), Linking Poetry And Vocal Musi, 5th edition, Tehran:
Mahur. (In Persian)
Elhamiyan,Mohsen(2009),MusicTheory,4thedition.Terhran:Karnameh.(In Persian)
Fakhreddini, Farhad (2017), Iranian Music(Radif), 4th edition, Terhran:Moin. (In
Persian)
Farabi, Abu nasr (2012), Kabir Music,Azartash Azarnush, 2th edition. Terhran:
Cultural Studies and Human Sciences Research Center. (In Persian)
Farhat, Hormoz (2015), Dastgah Concept In Persian Music, 6 th edition, Terhran:
Part. (In Persian)
Fesharaki, mohammad (2016), Bahr, Encyclopedia Of Persian Language And
Literature, 2th edition. Terhran: The Academy Of Persian Language And
Literature. (In Persian)
Khaleghi, Roh Allah (2010), A Comment on Music, 2th edition, Terhran:Safi Ali
Shah. (In Persian)
Ma`aref, Abbas (2004), Shrh-e-Adwar, 1th edition, Tehran: Sureh Mehr. (In Persian)
Mallah, Hosen Ali (1988), Link between Music and Poetry,1th edition.
Terhran:Faza. (In Persian)
Mansouri,Parviz (2021), Music Fundamental Theory,71th edition. Terhran:
Karnameh. (In Persian)
Moein, Mohammad (1992), A persian Dictionary, 8th edition. Terhran: Amirkabir.
(In Persian)
Najafi, Abolhasan (2015), Classification of Persian Poetry Meters, 1th
edition,Tehran: Niloufar. (In Persian)
NathelKhanlari,Parviz (2017), Persian Poetry Meter, 8th edition. Terhran: Tus. (In
Persian)
Rezaei,Ahmad (2016), The Weight Of Music And Poetry, 1th edition. Terhran:
suSoreh Mehr. (In Persian)
Setayeshgar.Mahdi (2012), Lexique de la Musique Iranianne, 3th edition, Terhran:
Ettela`at. (In Persian)
Shafi`I Kadkani, Mohammad Reza (1989).Poerty Music, 2thedition,Tehran:Agah.
(In Persian)
Shahhosseini, Naser Aldin (2010), Poetic Cognitio, 2th edition. Terhran: Homa. (In
Persian)
Shams Qeys Razi (1909), Almajam Fi Maayir Ashar Alajam, Edward Brown,
Abdolvahab Ghazvini (Emend), Beirut. (In Persian)
Shirazi,Forsat (2013), Bohor Al Alhan, 1th edition, Terhran: Moin. (In Persian)
Tousi, Nasir Aldin (2014), Meiarolashar, 1th edition, Terhran: University
Publication Center. (In Persian)