Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22059/jlcr.2021.329845.1735

چکیده

زن یکی از محوری‌ترین مباحث اجتماعی و نیز از سوژه‌های اصلی ادبیات داستانی بعد‌‌ از مشروطه است. در گفتمان سنتی هویت تثبیت شده‌ای برای زن تعریف شده‌ بود، که بعد از ورود مدرنیته به ایران به ‌چالش ‌کشیده‌ شد؛ خصوصاً در دورۀ پهلوی دوم، طرح مباحث جدیدی چون برابری زن‌ و مرد، آزادی ‌زن، لزوم مدرن و امروزی‌بودن و ایفای نقش اجتماعی زنان، چالشی جدی در جامعۀ سنتی و مردسالار ایران درخصوص بازتعریف هویت زن ایجاد‌ کرد. در این پژوهش که با بهره‌گیری از رویکرد تحلیل گفتمان لاکلا و موفه خصوصاً در بحث هویت انجام شده، با‌ درنظرداشتن مؤلفه‌های سنتی هویت زن، چالش دو گفتمان سنتی و مدرن در تعریف جدید از هویت زن مطلوب بر اساس داستان شازده ‌احتجاب هوشنگ گلشیری بررسی‌ شده ‌است. بررسی نشان می‌دهد که گفتمان حاکم در دورۀ پهلوی دوم آزادی زن و مدرن بودن را به گونه‌ای تعریف کرده که به جای منجرشدن به ایفای نقش فعال اجتماعی زنان به برهنگی اجتماعی منجر شده است و برای تثبیت مولفه برهنگی آن را با آراستگی و زیبایی زن معادل شمرده است. همچنین آموختن سواد و دانش که از نتایج اپیستمه‌های علم‌گرایی و آزادی در گفتمان مدرن است به نحوی بازتعریف شده که به جای رشد تفکر و آگاهی زنان صرفا موجب خدمت مطلوب‌تر به همسر و خانواده شود. در مجموع گفتمان تلفیقی جدید با تأکید بر نقش­های جنسیتی سنتی و حفظ مؤلفه‌های مبتنی بر دیدگاه فرودستی و نگاه ابزاری به زن، دال‌های سیالی از گفتمان مدرن را به گونه‌ای باز‌تعریف کرده و به خدمت‌ گرفته ‌است که با وجود ظاهر فریبنده و امروزی آن، عملاً رویکرد استثمارگرانه‌تری از گفتمان سنتی را درپی داشته‌ است. در نهایت می‌توان گفت زن مطلوب در این گفتمان زنی است: ظریف، بزک کرده، آداب دان، و باسواد و این‌ همه زمانی ارزشمند است که در خدمت مرد برای ایفای هرچه بهتر وظایف سنتی جنسیتی به کار گرفته ‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Discoursal Challenge in Redefining of Female Identity in Shazdeh Ehtejab

نویسنده [English]

  • Shahnaz Valipourhafshejani

Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Farhangian University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

“Woman” is one of the most pivotal social issues and also one of the main subjects of story literature in the post-constitutional Era. In the traditional discourse, a fixed identity was defined for woman, which was challenged, especially in the second Pahlavi era, after the arrival of modernity to Iran. Introduction of new issues such as equity of man and woman, woman freedom, the necessity of being modern and playing social roles, created a serious challenge in the traditional and ruled-by-man Iran society in regard to the redefinition of woman identity. In the present study, using  Laclau - Mouffe discourse analysis method, by considering the traditional aspects of woman identity, the challenge of traditional and modern discourses in the new definition of desirable woman, based on Golshiri Shazde Ehtejab, was investigated .The results show that ruled-by-the-man discourse defines the freedom and modernity of woman in such a way that instead of leading to women active social role, it leads to social nudity and in order to fix the nudity aspect, equated it with adornment and beauty of women. And being educated and having literacy was redefined in such a way that instead of increasing thinking and knowledge of women, it can simply result to more desirable service to husband and family. In the whole, the new mixed discourse, by emphasizing the traditional sex roles and keeping aspects based on the inferiority perspective and instrumental view to women, redefined and used fluid signifiers in such a way that practically followed a more exploitative approach compared to the traditional discourse. In the end, it can be said that a desirable woman in this discourse is a woman who is maidenly, made-up, mannered and literate. And all these characteristics are worthwhile only when they are used in the service of man for playing better the traditional sex roles. Confrontation between these two discourses eventually leads to symbolic death of Shazde Ehtejab and Fakhronesa. Also, in Shazde Ehtejab story, there is regret for the past hierarchical regime, a regime in which there is a fixed place for everybody and everything. This regime was destroyed in Shazdeh's time; his wife, Fakhronesa ridicules his identity and power and challenges and questions the facts arising from previous discourse. Reflection of the confrontation between traditional and modern discourses in redefining the woman identity can be investigated in the form of the story. For instance, although masculine discourse for controlling everything is reflected in Shazdeh's viewpoint and perspective throughout the story; the story took a polyphonic texture due to constant hearing of women's voices through Shazdeh's mind. The story's anachronism and flashback between past and present events represents the narrator's ramble and wandering between the traditional and modern discourses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Laclau and Mouffe's Discourse Theory
  • Shazde Ehtejab
  • Female Identity
  • Traditional Discourse
  • Modern Discourse
آقاگل­زاده، فردوس (1390)، تحلیل گفتمان انتقادی، چ 2، تهران، علمی و فرهنگی.
پرستش، شهرام و فائزه ساسانی­خواه (1389)، «بازنمایی جنسیت در گفتمان رمان (1375تا1384)»، زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، ش 1، پیاپی 4، 55-74.
تایسن، لوئیس (1392)، نظریه‌های نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسین‌زاده و فاطمه حسینی، ویرایش حسین پاینده، تهران، نگاه امروز و حکایت قلم نوین.
ترابی ‌فارسانی، سهیلا (1395)، « زن و تحول گفتمان از خلال نشریه‌های زنان (از مشروطه تا پهلوی)»، تاریخ اسلام و ایران، ش 26، پیاپی 30، 69-92.
دریفوس، هیوبرت و پل رابینو (1394)، میشل فوکو فراسوی ساخت‌گرایی و هرمنوتیک، ترجمۀ حسین بشیریه، چ 10، تهران، نی.
دوبووار، سیمون (1382)، جنس دوم، ترجمۀ قاسم صنعوی، ج 1، چ 5، تهران، توس.
سلطانی، سیدعلی اصغر (1384)، گفتمان قدرت و زبان (سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران). تهران، نی.
صابرپور، زینب (1392)، «بازنمایی جنسیت در رمان رازهای سرزمین من»، نقد ادبی، ش 6، پیاپی23، 83-104.
ـــــــــــــ (1394)، «پیوندهای گفتمانی و تصویر زنان در باغ بلور»، ادبیات پارسی معاصر، ش 5، 62-43.
ــــــــــــ و محمدعلی غلامی‌نژاد (1388)، «روابط قدرت در رمان شازده احتجاب»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 12، 99-124.
ضیمران، محمد (1393)، دانش و قدرت، چ 7، تهران، هرمس.
فوکو، میشل (1395)، مراقبت و تنبیه، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چ 13، تهران، نی.
قوام، سیدعبدالعلی و مشکات اسدی (1393)، «بررسی تطبیقی جایگاه زن در گفتمان‌های مختلف تاریخ معاصر ایران»، مطالعات میان فرهنگی، ش 9، پیاپی 23، 9-39.
کوثری، مسعود و امیرعلی تفرشی (۱۳۹۶)، « هویت زنانه در گفتمان پهلوی دوم»، تحقیقات فرهنگی ایران، ش 10، پیاپی37، 145-175.
گلشیری، هوشنگ (1384)، شازده احتجاب، چ 14، تهران، نیلوفر.
لیکاف، رابین تالمک (1399)، زبان و جایگاه زن، ترجمۀ مریم خدادادی و اسماعیل یاسرپور، تهران، نگاه.
نجفیان، آزاده و همکاران (1398)، «تحلیل انتقادی گفتمان های قدرت و جنسیت در آثار نویسندگان زن دهۀ هشتاد (ارسطویی، پیرزاد، وفی)»، زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان)، 10، ش2 ( مسلسل 38) ، 167-149.
لایت، آلیسون. (1385)، «بازگشت به ماندرلی»، ترجمه مرسده صالحپور، زن و ادبیات سلسله پژوهش‌های نظری درباره مسائل زنان. (گزینش و ترجمه منیژه نجم‌عراقی و همکاران)، چ 2، تهران، چشمه. 165-199.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1395)،  نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، چ 6، تهران، نی.
یوسفی­فر، شهرام و شهناز جنگجو (1398)، «مسئلۀ زن و زنانگی در روزنامۀ اطلاعات در دورۀ پهلوی اول (1320-1304ش)»،  پژوهش‌نامه زنان،10، ش۲۸، 231-254.