تحلیل تشبیه در مثنوی هشت بهشت امیرخسرو دهلوی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه مازندران بابلسر ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه مازندران بابلسر ایران

10.22059/jlcr.2023.360624.1937

چکیده

هشت‌بهشت یکی از مثنوی‌های پنجگانه امیرخسرو دهلوی است که در جواب هفت‌پیکر نظامی سروده شده‌است. تشبیه نقش مهمی در تصویر‌سازی و آفرینش ادبی دارد. بحث در مورد تشبیه به شناخت بیشتر امیرخسرو کمک می‌کند. در این پژوهش، تشبیه در هشت‌بهشت از همه جهات مورد بررسی قرار گرفته‌است و در پایان هر مبحث، آمار کمی آن نیز ارائه شده‌است. هدف پژوهش این است که نشان دهیم امیرخسرو دهلوی چگونه از تشبیه در هشت‌بهشت استفاده کرده‌است و انواع تشبیه را در این کتاب به کار برده‌است و به چه میزان موفق بوده‌است. این جستار نشان می‌دهد که امیرخسرو دهلوی در بحث مشبه از موضوعاتی مانند انسان و متعلقات آن از قبیل اجزای بدن و مصنوعات انسانی، مکان‌ها بیشتر بهره برده‌است. از عناصری مانند طبیعت، اجرام آسمانی، اشیا و مفاهیم انتزاعی به عنوان مشبه‌به استفاده کرده‌است. نتایج حاصل از بررسی ساختار تشبیه نشان می‌دهد که دهلوی از تشبیهات مرسل، مجمل، حسی به حسی و مفرد به مفرد نسبت به سایر حالت‌ها بیشتر استفاده‌برده‌است. وجه‌شبه هم مورد بررسی قرار‌گرفت که مشخص شد، مهم‌ترین موضوعات و صفاتی که به عنوان وجه‌شبه مد‌نظر شاعر بوده‌است، شامل: سرعت، رنگ، زیبایی و شکل ظاهری هستند. در ادامه بحث تحقیقی و غیرتمثیلی بودن وجه‌شبه‌ها را نیز بررسی کرده‌ایم که نشان می‌دهد، تشبیهات بیشتر از نوع تحقیقی هستند. تشبیهات تمثیلی هم کاربرد کمی دارند و اغلب غیر‌تمثیلی هستند. در پایان به بحث آمیختگی تشبیه با برخی دیگر از صورخیال پرداختیم. در این مثنوی تشبیه با صوری همانند استعاره، کنایه، تلمیح و اسطوره و سپس به زاویه تشبیه و تشبیهات تازه این مثنوی هم اشاره‌شده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing similes in Masnavi Hasht Behesht of Amir Khosro Dehlavi

نویسندگان [English]

  • habib roohi keykanloo 1
  • hosein hasanpour 2
  • ahmad ghanipour malekshah 2
1 PhD student of Persian language and literature, Faculty of Persian literature and foreign languages, Mazandaran University, Babolsar, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Mazandaran University, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Hasht-behesht is one of the five masnavis of Amir Khusro Dehlavi, which was written in response to Heft-Pikar Nizami. Simile plays an important role in imagery and literary creation. The discussion about simile helps to know more about Amir Khosro. In this research, the simile in Hasht-Behesht has been examined from all aspects, and at the end of each topic, its quantitative statistics are also presented. The aim of the research is to show how Amir Khosro Dehlavi used similes. This essay shows that Amir Khosro Dehlavi has used topics such as man and his belongings such as body parts and human artefacts, places more in his discussion. He has used elements such as nature, heavenly bodies, objects and abstract concepts as similes. The results of simile structure analysis show that Dehlavi used similes of sentient, general, sensory to sensory and individual to individual more than other modes. The simile was also examined, and it was found that the most important subjects and attributes considered by the poet as simile include: speed, color, beauty and appearance. In the continuation of the discussion of research and non-allegory nature of similes, we have also examined, which shows that similes are more of research type. Allegorical similes have little use and are often non-allegorical we discussed the combination of similes with some other Surakhials. In hashtbehesht similes are mentioned in forms such as metaphor, irony, allusion and myth, and then the angle of simile and new similes in this masnavi are also mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amir Khosro Dehlavi
  • hasht fehesht
  • simile
  • Rhetorical structure
  • Simile&rsquo؛ s combination