Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان. گرگان، ایران

10.22059/jlcr.2023.364360.1954

چکیده

هانا داستانی در مجموعه داستان آب و هوای چند روز سال نوشته آیین نوروزی است که برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم شده است. هانا روایت مردی است که در پی بیان حادثه جدایی از معشوقش دریاست امّا پس از چند سطر تا پایان از هانا خواهرزاده خود که تقریباً هنگام جدایی از دریا به دنیا آمده سخن می‏‌گوید. با نظر به نشانه‏‌های متعدد در داستان به نظر می‏‌رسد احساسات، کنش‏‌ها و گفتارهای راوی در دلالت نخست واقع‏‌نما نیست و تعارضات و تناقضات فراوانی را بین احساسات، کنش‏‌ها و گفتارهایش می‏‌توان دید. گاه به ‏تفصیل از موضوعات متفرقه‌‏ای سخن می‏‌گوید تا از موضوع اصلی سخن نگفته باشد یا چیزی را پنهان کند. از این رو با رویکرد نقد روانکاوانه فروید با فرض رؤیاگونگی داستان و قیاس‏‌پذیری اثر هنری با رؤیا و اینکه سطح آشکار سطحی به‏‌مراتب با اهمیت‏‌تر را پنهان می‏‌دارد به کاوش در متن پرداخته می‌شود. هدف کشف و تبیین معنای مفروض پنهان و یافتن انسجام و معنایی در میان سخنان و عواطف راوی است. روش تحقیق استقرایی است. از طریق تحلیل اجزای متن و بررسی شواهد درون و برون‏‌متنی این نتیجه به دست آمد که راوی، اندوه از دست دادن دریا، آرزوی زندگی با او و صاحب فرزند شدن را از طریق «جابه‌‏جایی» و «ادغام» در قالب نمادها و نشانه‏‌هایی چون زیرزمین، تاریکی، اعداد، کنش‏‌ها و گفتارهای نامعمول سرکوب و پنهان می‏‌کند. تمامی این نمادها و نشانه‏‌ها به‌‏مثابه نمودهایی از امر سرکوب شده‏‌اند که راوی نخست از خود و سپس از مخاطب پنهان می‏‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychoanalytic Criticism of the Story "Hana" From Aiin Nowruzi

نویسنده [English]

  • Homayun Jamshidian

Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Golestan University, Gorgan, Iran.

چکیده [English]

The story Hana, in the anthology "Weather for Several Days of the Year" by Aiin Nowruzi, probes into the recounting of a man's separation from his beloved, Darya. Yet, intriguingly, the narrative often veers towards the man's niece, Hana, born around the time of his parting with Darya. Through subtle cues in the text, it becomes apparent that the narrator's feelings, actions, and words carry deeper, symbolic connotations. The author intricately weaves details, seemingly diverting attention from the central theme, perhaps to conceal its true essence. The aim here is to decode and interpret the concealed meanings while striving for coherence within the narrative. Employing a Freudian psychoanalytic lens, the text is explored akin to a dream, where an underlying, more significant level remains obscured beneath the surface. Adopting an inductive research approach, the analysis unravels the symbols and signs embedded within the text, which serve as manifestations of the narrator's subconscious. These symbols, while holding inherent meanings, are suppressed expressions of truths concealed by the narrator, from both himself and the audience. Central questions arise: What causes the ambiguity and contradictions in the narrator's discourse and actions? What roles do the symbols play in the narrative, and can they be organized into a meaningful structure? By dissecting the components of the text and its supporting evidence, it becomes evident that the narrator channels the sorrow of separation from Darya, his longing to reunite, and his desire for offspring through mechanisms like displacement and integration, manifested as symbols such as darkness, underground spaces, numbers, and unconventional behavior and speech. Hana operates on two levels: the surface events recounted by the narrator and the deeper layer of inferred ambiguities and contradictions. To address this dissonance, it is proposed that the narrator not only conceals truths from the audience but also from himself. Through the lens of Freudian psychoanalysis, the story is revisited and interpreted, ultimately revealing that Darya is veiled behind the narrative. The entirety of the tale, supported by textual evidence, emerges as a dream experienced by the narrator upon waking, showcasing elements of displacement and integration. Darya's presence permeates the narrative, subtly observed despite her name remaining unspoken.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Displacement
  • Hana
  • Integration
  • psychoanalytic criticism
  • short story
ابوت، اچ. پورتر (1397). سواد روایت. ترجمۀ رؤیا پورآذر و نیما م. اشرفی، چاپ اول، تهران: نشر اطراف.
اپلی، ارنست (1371). رؤیا و تعبیر رؤیا. ترجمۀ دل‏آرا قهرمان، چاپ اول، تهران: انتشارات فردوس و مجید.
الیاده، میرچا (1399). تاریخ اندیشه‏های دینی. ج1، ترجمۀ مانی صالحی علامه، چاپ دوم، تهران: انتشارات نیلوفر.
بوتبی، ریچارد (1386). فروید در مقام فیلسوف. ترجمۀ سهیل سُمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.
پاینده، حسین (1397). نظریه و نقد ادبی. ج1، چاپ اول، تهران: نشر سمت.
جانسون، رابرت ‏الکس (1399). تحلیل کاربردی خواب و رؤیا. ترجمۀ نیلوفر نواری، چاپ هفتم، تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
سرلو، خوان ادواردو (1392). فرهنگ نمادها. ترجمۀ مهرانگیز اوحدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دستان.
شمیسا، سیروس (1385). بیان. چاپ نخست از ویرایش سوم، تهران: نشر میترا.
شمیسا، سیروس (1401). جادوی زبان. چاپ دوم، تهران: نشر قطره.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها. ج 4، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: انتشارات جیحون.
فروید، زیگموند (1382الف). تفسیر خواب. ترجمۀ شیوا رویگریان، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
فروید، زیگموند (1382ب). کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک. ترجمۀ سعید شجاع شفتی، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس.
فروید، زیگموند (1382پ). «کارکرد رؤیا». ترجمۀ یحیی امامی، ارغنون، ش 21، 211- 224.
فروید، آنا (1382ت). من و سازگارهای دفاعی، ترجمۀ محمد علی‏خواه، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
فروید، زیگموند (1397). زندگی علمی من. ترجمه علیرضا طهماسب، چاپ دوم، تهران: بینش نو.
عهد جدید (1387). ترجمۀ پیروز سیار، چاپ دوم، تهران، نشر نی.
کوپر، جی، سی (1386). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان، چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو.
نوروزی، آیین (1392). آب و هوای چند روز سال. چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
هال، جیمز (1383). فرهنگ نگاره‏ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
هارلند، ریچارد (1382). درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی. ترجمۀ شاپور جورکش، چاپ اول، تهران: نشر چشمه.
هلر، شارون (1396). دانشنامۀ فروید. ترجمۀ مجتبی پردل، چاپ چهارم، مشهد: انتشارات ترانه.
 
 
References
Abbott, H. Porter (2018). the Cambridge introduction of Narrative. translated by of Roya Pourazer and Nima M. Ashrafi, 1st edition, Tehran: Atraf Publications. )In Persian(
Boothby, Richard. (2007). Freud as Philosopher. translated by Sohail Sommi, 2nd edition, Tehran: Qoqnoos Publishing. )In Persian(
Cirlot, Juan Eduardo (2013). A Dictionary of Symbols. translated by Mehrangiz Owhadi, 2nd edition, Tehran: Dostan Publishing House. )In Persian(
Cooper, J.C. (2007). An Illustrated Encyclopedia of traditional Symbols. translated by Malihe Karbasian, 2nd edition, Tehran: Farhang nashr now. )In Persian(
Eliadeh, Mircha (2020). A History of Religious Idias. V. 1, translated by Mani Salehi Allameh, 2nd edition, Tehran: Nilofar Publications. )In Persian(
Epley, Ernest (1992). dreams and their interpretation. translated by Delara qhahraman, 1st edition, Tehran: Ferdous and Majid Publications. )In Persian(
Freud, Anna (2003D). The Ego and Mechanisms of defense. translated by Mohammad Alikhah, 1st edition, Tehran: Markaz publishing house. )In Persian(
Freud, Sigmund (2003A). the interpretation of dreams. translated by Shiva Roygarian, 1st edition, Tehran: Markaz publishing house. )In Persian(
Freud, Sigmund (2003b). Notes upon a Case of Obsessional Neurosis. translated by Saeed Shoja Shafti, 1st edition, Tehran: Qoqnoos Publications. )In Persian(
Freud, Sigmund (2003C). "The Function of the Dream". translated by Yahya Emami, Organon, vol. 21, 211-224. )In Persian(
Freud, Sigmund (2018). An Autobioghraphical Study. translated by Alireza Tahmasab, 2nd edition, Tehran: Binesh now publications. )In Persian(
Hall, James (2004). Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art. translated by Ruqieh Behzadi, 2nd edition, Tehran: Farhang Moaser publications. )In Persian(
Harland, Richard (2003). Literary Theory from Plato to Barthes: An introductory history. translated by Shapur Jowrkesh, 1st edition, Tehran: Cheshme Publishing House.) In Persian(
Heller, Sharon (2010). Freud A to Z. translated by Mojtaba Pordel, 4th edition, Mashhad: Tarane Publishing House.)In Persian)
Johnson, Robert Alex (2020). Inner work: using dreams and active imagination for personal growth. translated by Nilufar Navari, 7th edition, Tehran: Farhang Zendih Foundation. )In Persian(
New Testament (2008). translated by Pirooz Sayyayr, 2nd edition, Tehran, Ney Publishing. )In Persian(
Nowrozi, Ayan (2013). Weather for several days of the year. 1st edition, Tehran: Negah Publications. )In Persian(
Payandeh, Hossein. (2018). critical Theory. V. 1, 1st Edition, Tehran: Samt Publishing House. )In Persian(
Shamisa, Siroos (2006). Rhetorics. third edition, Tehran: Mitra Publishing House. )In Persian(
Shamisa, Siroos, (2022). The Magic of Language. 2nd edition, Tehran: Qatre Publishing. )In Persian(
Shevalier, Jean and Alain Gheerbrant (1999). Dictionary of Symbols. V. 4, translated by Sudabah Fazaeli, Tehran: Jayhoon Publications. )In Persian(