نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، ایران
2 دانشیار گروه زبانشناسی همگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
پژوهش پیش رو به بررسی بازنمایی هویت در متن نمایشنامۀ فارسی پروین دختر ساسان نوشتۀ صادق هدایت میپردازد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی نقش زبان در بازنمایی هویت در نمایشنامههای تاریخی فارسی و در پی آن به دست دادن نگاهی زبانشناختی به مسئلۀ هویت در نوشتار نمایشنامهها و فیلمنامههای فارسی است. اثر مورد مطالعه با توجه به نمایش یک دورۀ خاص تاریخی، که هویت ایرانی در هشدار از میان رفتن بوده، گزیده شده است. این اثر بر اساس چارچوب نظریۀ بازنمایی استوارت هال (1386، 2006) مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجههای بهدستآمده از بررسی اثر نشان میدهد که بازنمایی هویت با توجه به رویکرد ارادی و برساختی بیشترین میزان و رویکرد بازتابی کمترین میزان استفاده را داشتهاند. همچنین مشاهده گردید که از میان سویههای هویتی، در این نمایشنامه بیشترین فراوانی مربوط به هویت فردی بود و پس از آن به ترتیب هویت ملی و هویت تاریخی، سویههای بهره برده شده، بودهاند. در این میان نگارنده با موردی برخورد داشت که با هویت آن دورۀ تاریخی همگون نبود و آن را در یک دسته با نام هویت جعلی دستهبندی کرده است. نگارنده احتمال میدهد که وارد شدن موردهای هویت جعلی در متن به دلیل ناآشنایی نویسندۀ اثر با زبان، فرهنگ و باورهای مردم آن دورۀ تاریخی است. همچنین یافتههای پژوهش اینگونه مینماید که از میان پارامترهای هویتساز، به ترتیب بیشترین پارامتر جمله و پس از آن واژه، بند و گروه پارامترهای هویتساز بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The representation of identity in the language of the play of Parvin, Sasan´s daughter
نویسندگان [English]
- Saeed Aboutalebi 1
- Hossein Razavian 2
1 Department of General Linguistics, Faculty of Humanities, Semnan University, Iran.
2 Semnan Univesity
چکیده [English]
The following research examines the representation of identity in the Persian play Parvin, Sasan’s Daughter, written by Sadegh Hedayat. The purpose of this research is to identify and investigate the role of language in representing identity in Persian historical plays and to provide a linguistic perspective on the issue of identity in the writing of Persian plays and scripts. The work under study was selected based on its depiction of a specific historical period, when the Iranian identit`y was threatened with extinction. This work was analyzed according to the framework of Stuart Hall’s representation theory (1996, 2003). The results obtained from the analysis of the work showed that identity representation was mostly used in the intentional and constructive approaches, and the least in the reflective approach. It was also observed that among the levels of identity, individual identity had the highest frequency in both plays, followed by national identity and historical identity, respectively. The author also encountered a case that was not compatible with the identity of that historical period and categorized it as a fake identity. The author suggests that the inclusion of fake identity cases in the text is due to the author’s lack of familiarity with the language, culture, and beliefs of the people of that historical period. Moreover, the findings of the research indicate that among the identity-forming parameters, sentence and word were the most influential ones, followed by clause and group, respectively.
کلیدواژهها [English]
- historical identity
- representation of identity
- Sadegh Hedayat
- Stuart Hall