Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

10.22059/jlcr.2024.363262.1981

چکیده

اصطلاحات ادبی در گذر زمان به دلیل تقسیم‏بندی علوم ادبی، در حوزۀ خاصی چون معانی، بیان، بدیع و عروض قرار گرفته است. می‏توان گفت هر صنعت اختصاص به علم خاص دارد اما مورد نادری چون تلوّن، متلوّن، تخریج، ذوبحرین و ذووزنین هم در حوزۀ علم بدیع هم در عروض دیده‏ می‏شود. تعارض در معنی قاموسی و اصطلاحی این واژگان با صورت کاربردی، باعث شده گاه برخی از نویسندگان عروض و بدیع بدین مقوله نپردازند. این مقاله به شیوۀ تحلیلی ــ توصیفی در تبیین این اندیشه است ‏که جایگاه واقعی این اصطلاحات فقط در عروض است و شایسته‏ نیست در بدیع مورد بررسی قرار گیرد. همچنین حوزۀ این اصطلاحات در عروض متفاوت است و هر کدام از این واژگان ساختار خاص دارد. تلوّن، متلوّن، ذوبحرین و ذووزنین دارای تعریف اصطلاحی واحد هستند و باید آنها را یکی دانست. در این صنعت، کمیت مصوت‏ها در تقطیع یک بیت تغییر می‏یابد و آهنگ شعر عوض می‏شود به گونه‏ای که دو وزن متفاوت و بالتبع دو بحر مختلف شکل می‏گیرد اما در تخریج، هیچ‏گونه تغییری در کمیت‏ مصوت‏ها دیده ‏نمی‏شود، فقط مرز تقطیع ارکان تغییر می‏یابد لذا بدون تغییر در آهنگ بیت، تنها نام افاعیل عروضی عوض می‏شود در نتیجه تغییر در بحر شعر حاصل می‏گردد. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام کتب عروض و بدیع فارسی است. نمونۀ‏ آماری، بخش‏هایی از کتب مذکور است که به ذوبحرین و ذووزنین پرداخته ‏است. مصادیق تخریج و ذوبحرین در گسترۀ عروض نیز تبیین شده ‏است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Review of Two Rhythms, of Two Meters and Takhrij Semantic Interference in Exquisite and Arwad

نویسنده [English]

  • Malek Shoaei

Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Ilam branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran. jalil tajlil2

چکیده [English]

The literary idioms in the passing of time, due to the split of literary science, in the field of packing express specific meanings, such as the exquisite, and arwad fitted, be said every industry dedicated to specific scientific, but rare cases because tlon, Mercurial, takhrij, of two meters and of two rhythms are also in the field of science, exquisite and fitted in the field seen arwad. The conflict between the dictionary and idiomatic meaning of these words with the applied form has sometimes caused some prosaic and original writers not to address this category. This article is analytical-descriptive in explaining this idea that the real place of these terms is in prose and it is not worthy to be investigated in Badi. Also, the domain of these terms in prosody is different and each of these words has a specific structure: Taloon, Matlon, Zubahreen and Zuoznin have a single term definition and should be considered as one. In this industry, the quantity of vowels changes in the intersection of a verse and the tone of the poem changes in such a way that two different weights and consequently two different seas are formed. In Takhrej, there is no change in the quantity of vowels, only the border of intersection of elements is changed, therefore, without changing the rhythm of the verse, only the name of the prosody verbs is changed, as a result, a change is achieved in the poetry. The statistical population of the research is all the books of Persian poetry and poetry, The examples of Takhrej and Zubahreen are also explained in the scope of prosody.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arwad
  • two meters
  • two rhythms
  • exquisite and takhrij weight
منابع
رازی، شمس‏الدین محمد بن قیس الرازی (1388). العمجم فی معاییر اشعار العجم. تصحیح محمد بن عبدالوهاب قزوینی، تهران: نشرعلی.
رخزادی، علی (1378). نوای شعر فارسی قافیه و عروض. ، سنندج: نشر ژیار.
سلطانی طارمی، سعید (1390). عروض به زبان امروز. چاپ اول، تهران: نشر نی.
شاه حسینی، ناصرالدین (1385). شناخت شعر. چاپ پنجم، تهران: نشر هما.
شمیسا، سیروس (1371). آشنایی با عروض و قافیه. چاپ هفتم، تهران: انتشارات فردوس.
صادقیان، محمدعلی (1379). زیور سخن در بدیع فارسی. چاپ اول، یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
عباسی، حبیب الله (1381). عروض و قافیه درسنامه دانشگاهی. چاپ اول، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‏های درسی ایران.
عقدائی، تورج (1379). نوای شعر فارسی عروض و قافیه. چاپ اول، تهران: نشر زهد.
کرمی، محمدحسین (1380). عروض و قافیه در شعر فارسی. چاپ اول، تهران: نشر مرکز و نشر دانشگاه شیراز.
کزازی، میرجلال‏الدین (1385). زیباشناسی سخن پارسی: بدیع 3. تهران: انتشارات کتاب.
مدرسی، حسین (1380). فرهنگ توصیفی اصطلاحات عروض. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
مولوی، جلال‌الدین (1363). کلیات شمس. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، ج 7، چاپ سوم، تهران: امیر‌کبیر.
ناتل خانلری، پرویز (1386). وزن شعر فارسی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هادی، روح‏الله (1392). آموزش عروض و قافیه از دریچه‏ پرسش. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
همایی، جلال‏الدین (1371). فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ هشتم، تهران: نشر هما.
وحیدیان‏کامیار، تقی (1386). وزن و قافیۀ شعر فارسی. چاپ هفتم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
وطواط، رشیدالدین محمد کاتب بلخی (1362). حدایق السحر فی دقایق الشعر. تصحیح عباس اقبال آشتیانی، تهران: کتاب‏خانه طهوری و کتاب‏خانه سنایی.
References
Abbasi, Habibollah, (2002). Prosody and Rhyme of Academic Textbook. Tehran, Iran Textbook Publishing Company, first edition. (In Persian)
Aghdaei, Toraj, (2000). The Voice of Persian Prosody and Rhyme Poetry. Tehran, Zohd Publishing House, first edition. (In Persian)
Hadi, Ruhollah, (2013). teaching prosody and rhyme through the lens of questions. Tehran, Samt Publications, first edition. (In Persian)
Homei, Jalaloddin, (1992). Rhetorical Techniques and Literary Industries. Tehran, Homa Publishing House, 8th edition. (In Persian)
Karami, Mohammad Hossain, (2001). Prosody and Rhyme in Persian Poetry. Tehran, Shiraz University Press and Publishing Markaz, first edition. (In Persian)
Kazzazi, Mirjalaloddin, (2006). Rhetoric 3, Aesthetics of Parsi Speech. Tehran, Book Publications. (In Persian)
Modaresi, Hossain, (2001). Descriptive Dictionary of Prosodic Terms. Tehran, Samt Publications, first edition. (In Persian)
Molavi, Jalaloddin, (1984). Generalities Shams. correction of Badi al-Zaman Forozanfar, vol. 7, third edition, Amir Kabir Publications. (In Persian)
Natel Xanlari, Parviz, (2007). The Weight of Persian Poetry. Tehran, Tehran University Press, 7th edition. (In Persian)
Razi, Shams al-Din Mohammad bin Qais al-Razi (2009). Al-Moa'jam Fi Ma'aeir Al-Ajam Poems. Edited by Muhammad Bin Abd al-Wahhab Qazvini, Tehran, Ali Publishing. (In Persian)
Rokhzadi, Ali, (1999). Persian Poems of Rhyme and Prosody. Zhiyar Publishing House, first edition, Sanandaj. (In Persian)
Sadeghian, Mohammad Ali, (2000). Speech Ornamentin Rhetoric Farsi. Yazd, Yazd University Press, first edition. (In Persian)
Shah Hossaini, Naser al-Din, (2006). Understanding Poetry. Tehran, Homa Publishing House, 5th edition. (In Persian)
Shamisa, Siros, (1992). Introduction to Prosody and Rhyme. Tehran, Ferdous Publications, 7th edition. (In Persian)
Soltani Taremi, Saeed, (2011). Prosody in Modern Language. Tehran, Nei Publishing House, first. (In Persian)
Vahidian-Kamyar, Taghi, (2007). Weight and Rhyme of Persian Poetry. Tehran, University Publishing Center, 7th edition. (In Persian)
Vatawat, Rashidoddin Mohammad Katab Balkhi, (1983). Hadaeq al-Shea'r fi Daqayeq al- Shea'r. corrected by Abbas Eqbal Ashtiani, Tehran, Tahuri Library and Sanei Library. (In Persian)