دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 6
نقد تطبیقی «مقامۀ صنعانیۀ» قاسم حریری و داستان «مردی که نفسش را کشت» از صادق هدایت
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 1-17
چکیده
از وجوه تمایز انسان از دیگر موجودات، فهم فضائل و رذائل اخلاقی است که از دیرباز تاکنون بهعنوان سنگ محکی برای سنجش رفتارها و سلوک بشری به کار میرود. نظر به اهمیت این موضوع، شاعران و نویسندگان ملل مختلف ... بیشترتحلیل انتقادی بدعتها و بدایع نیما یوشیج
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 19-39
چکیده
نیما یوشیج که شعر هزارسالۀ فارسی را وارد عرصۀ تازهای کرد، خود نتوانست بوطیقای شعرش را بشناساند و برای شناساندن مبانی نظری و زیباییشناسانۀ شعر آزاد به جامعۀ ادبی نخستین گامها را شاگردان او برداشتند. ... بیشترفریدون رهنما و تأثیرجنبش فرا واقعگرا بر شعر نو فارسی
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 41-56
چکیده
سوررئالیسم یکی از نهضتهای ادبی است که از ابتدای قرن بیستم در فرانسه و اروپا پیدا شد، به ادبیات دیگر ملل از جمله ادبیات فارسی راه یافت و بر آنها تأثیر گذاشت. در ایران جریانهای شعری «موج نو» ... بیشترپژوهشی نو در روایت کهن نماد شغال آبی پنچ تنترا بر اساس نسخه سانسکریت در هند و مثنوی مولوی در ایران
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 57-74
چکیده
پنچ تنترا و یا کلیله و دمنه از جمله شاهکارهای داستانی، تعلیمی، اجتماعی و اندیشگی ادبیات کهن هندوستان با ترجمه فاخر نصرالله منشی از قرن ششم هجری در زبان و ادب فارسی با گفتمان تعلیم و اخلاق مورد توجه بسیاری ... بیشتربررسی تداخل معنایی ذووزنین، ذوبحرین و تخریج در بدیع و عروض
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 75-94
چکیده
اصطلاحات ادبی در گذر زمان به دلیل تقسیمبندی علوم ادبی، در حوزۀ خاصی چون معانی، بیان، بدیع و عروض قرار گرفته است. میتوان گفت هر صنعت اختصاص به علم خاص دارد اما مورد نادری چون تلوّن، متلوّن، تخریج، ... بیشترتبیین و مقایسۀ رویکرد دشتبیاضی به علم بیان در بدایعالصنایع با نگاهی به آثار متقدم بلاغی فارسی
دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 95-114