Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

10.22059/jlcr.2025.379087.2006

چکیده

گوشه‌های آواز سنتی ایران از دیرباز بر بستر شعر فارسی اجرا شده‌اند، چنانکه گویی همزاد هم‌اند. آنچه این پیوند کهن را محکم‌تر می‌کند عنصر مشترک «وزن» است. بر این اساس دو نظر وجود دارد که برخی وزن‌های شعر فارسی را زاییدة گوشه‌های آوازی می‌دانند و برخی برعکس. این پژوهش با این فرضیه که تناسبی میان وزن شعر با گوشه‌های آوازیِ ردیف موسیقی سنتی وجود دارد، به سنجش و دسته‌بندی وزن شعرهایی که استادان عبدالله دوامی، محمدرضا شجریان، نورالدین رضوی سروستانی، محمود کریمی و اسماعیل مهرتاش در شیوة آموزش ردیف آوازی خود آورده‌اند، پرداخت و فراوانی وزن‌هایی را که این استادها برای آموزش گوشه‌های آوازی انتخاب کرده‌اند، با ترازوی شعرآهنگ سنجید. گفتنی است شعرآهنگ شیوة نوین وزن‌شناسی شعر فارسی است که وزن‌های شعر فارسی را بر اساس کشش وزنی یا ارزش زمانی هجاها در هر مصراع، نامگذاری و دسته‌بندی کرده‌ است. برای اطمینان از صحت نتایج آماریِ بخش اول پژوهش، وزن اشعار پانزده گوشة آوازی که محمدرضا شجریان در نزدیک به پنجاه اجرای خصوصی، صحنه‌ای و استودیویی خوانده بود، سنجیده شد که تاییدکنندة نتایج پیشین بود و در نهایت مشخص شد در تقسیم‌بندی گوشه‌های آواز سنتی به دو دستة گوشه‌های مُدال و گوشه‌های ریتمیک، وزن شعر مناسب گوشه‌های ریتمیک غالباً ثابت و در وزن‌های مشخصی است و وزن شعر مناسب گوشه‌های مُدال غالباً در وزن‌هایی 15 هجایی(شامل هفت هجای بلند و هشت هجای کوتاه)، در دامنة حداکثر سه هجای بلند بیشتر یا سه هجای بلند کمتر از وزن‌های 15 هجایی است. همچنین مشخص شد پرکاربردترین وزن‌های شعر در دیوان‌های غزل حافظ شیرازی، سعدی شیرازی و مولانا جلال‌الدین بلخی، پرکاربردترین وزن‌های شعر در آواز سنتی ایران نیز هستند و این امر علاوه بر قوت بخشیدنِ فرضیة آراستگی حافظ به هنر آوازخوانی، این گمان را تقویت می‌کند که موسیقی آوازی ایران حداقل از قرن هفتم با کمترین تغییر به نسل امروز رسیده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The examination of the correlation between the poetic meter and traditional Iranian vocal modes

نویسنده [English]

  • Mohammad Hasan Arjmandi far

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The traditional vocal modes of Iran have long been performed alongside Persian poetry, as if they are twin souls. The common element that strengthens this ancient bond is the "rhythm." Based on this, there are two viewpoints: some believe that the rhythms of Persian poetry are born from the vocal modes, while others believe the opposite. This research, hypothesizing that there is a correspondence between the rhythm of poetry and the vocal modes in the radif of traditional music, measures and categorizes the rhythms of poems used by the vocal masters Abdullah Davami, Mohammad-Reza Shajarian, Nouraddin Razavi Sarvestani, Mahmoud Karimi, and Esmaeil Mehrtash in their teaching methods of the radif. The frequency of rhythms these masters chose for teaching the vocal modes was evaluated using the "Sharaahang" method. It is worth noting that Sharaahang is a modern method of Persian poetry rhythmology that names and categorizes the rhythms of Persian poetry based on the weight or temporal value of syllables in each line.



To verify the statistical accuracy of the first part of the research, the rhythms of poems in fifteen vocal modes performed by Mohammad-Reza Shajarian in nearly fifty private, stage, and studio performances were measured, confirming previous results. Ultimately, it was found that in the classification of traditional vocal modes into two categories—modal and rhythmic—the suitable rhythm for rhythmic modes is often fixed and in specific rhythms. In contrast, the suitable rhythm for modal modes is often in 15-syllable patterns (including seven long and eight short syllables), within a maximum range of three more or three fewer long syllables. Additionally, it was revealed that the most frequently used rhythms in the ghazal collections of Hafez Shirazi, Saadi Shirazi, and Jalaluddin Rumi are also the most frequently used rhythms in traditional Iranian vocal music. This not only strengthens the hypothesis of Hafez's mastery in the art of singing but also suggests that Iranian vocal music has reached the present generation with minimal changes since at least the 7th century.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sherahang
  • prosody
  • poetic meter
  • vocal mode
  • traditional singing
ارژنگ پور، بهروز.(1393)، وزن شعر(هجایی، وقفه‌ای و تکیه‌ای)، تهران: راز.
تهماسبی، ارشد. (1398)، وزن خوانی واژگانی(روش ابداعی)، تهران: ماهور.
حافظ شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد. (1368)، دیوان حافظ، تهران: سروش.
دهلوی، حسین. (1398)، پیوند شعر و موسیقی آوازی، چاپ ششم، تهران: ماهور.
رضایی، احمد. (1395)، وزن موسیقی و شعر(بررسی مقایسه‌ای ایقاع و عروض)، تهران: سوره مهر.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1391)، موسیقی شعر، چاپ سیزدهم، تهران: آگه.  
شیرازی، فرصت‌الدوله. (1345)، بحورالالحان در علم موسیقی و نسبت آن با عروض، مصحح: علی زرین‌قلم، تهران: ارژنگ.
ﺻﺎدﻗﻲ، ﻋﻠﻲ اﺷﺮف. ( 1357). ﺗﻜﻮﻳﻦ زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ. ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ.
طلایی، داریوش. (1399)، کتاب آواز(رمزگشایی آواز ایرانی بر اساس ردیف عبدالله دوامی)، چاپ دوم، تهران: نشرنی.
کفاشی، امیررضا. (1395)،حصارسنگی؛ پژوهشی در وجه تسمیه گوشه‌های ردیف موسیقی ایران، تبریز: زبان آکادمیک.
کمال پورتراب، مصطفی. (1400)، تئوری موسیقی(مبانی موسیقی نظری)، چاپ هفتادم، تهران: نشرچشمه.
ملاح، حسینعلی. (1351)، حافظ و موسیقی، تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
ــــــــــــ. (1367)، پیوند موسیقی و شعر، تهران: نشر فضا.
ناتل خانلری، پرویز. (1327)،‌ پژوهش انتقادی در عروض فارسی و چگونگی تحول اوزان غزل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـــــــــــــــ. (1399)،‌ وزن شعر فارسی، چاپ نهم، تهران: توس.
نکونام، محمدرضا. (1386)، آموزش مقامات موسیقی ایران، قم: ظهور شفق.
وجدانی، بهروز. (1376)، فرهنگ موسیقی ایرانی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
وحیدیان کامیار، نقی. (1373)، بررسی منشاء وزن شعر فارسی، چاپ دوم، مشهد: آستان قدس رضوی.
مقاله‌ و پایان‌نامه‌
اسماعیل‌زاده، فاطمه. (1390)، «بررسی وزن و تکیه‌ی عروضی در پیوند با وزن و تکیه در موسیقی آوازی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک، استاد راهنما: جلیل مشیدی، استاد مشاور: محسن ذوالفقاری.
ایچی تسوگه، گن. (1378)، «ریتم آواز در موسیقی ایران»، ترجمه: احسان فریدیان، مقام موسیقایی، بهار، شماره ۴، صص102-115.
بوبان، نگار. (1388)، «بنیان مشترک ریتم در موسیقی دستگاهی ایران و زبان فارسی»، رساله دکتری، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر، استاد راهنما: امید طبیب زاده، استاد مشاور: زهرا رهبرنیا، استاد مشاور: حسین علیزاده.
خضرایی، بابک. (1383)، «نگاهی به وزن شعر در چند روایت از ردیف موسیقی ایران»، فصلنامه موسیقی ماهور، شماره23، صص
خضرایی، بابک. (1384)، «بررسی موضوع پیوند شعر و موسیقی در کتاب موسیقی کبیر»، گلستان هنر، شماره ۱، صص118-120.
خضرایی، بابک. (1385)، «دسته‌بندی وزنی اشعار بحورالحان و ارتباط آن با دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی»، فصلنامه موسیقی ماهور، شماره32، صص75-81
ذوالمجدحقیقی، مریم. (1396)، «بررسی تأثیر اوزان عروضی شعر بر ساختار درونی ردیف موسیقی ایرانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما: غلامرضا مستعلی پارسا.
سیف، عبدالرضا و شیدا، شهرزاد (1384)،«نگاهی به بسامد اوزان عروضی در دیوان حافظ»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تهران)، دوره56، شماره176،صص39-59
طبیب زاده، امید. (۱۳۸۹)، «ساخت وزنی در شعر عروضی فارسی»، زبان و زبان شناسی، دوره ششم، شماره ۱۱، صص1-20.
عزیزیان حسین آباد، یونس. (1388)، «رابطه آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی ایران بر مبنای آواز دشتی»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده زبانشناسی، استاد راهنما: علی‌محمد حق‌شناس استاد مشاور: داریوش پیرنیاکان
عزیزیان، یونس. (1400)، «بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسة آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان شناختی»، زبانشناخت، سال دوازدهم، پاییز و زمستان، شماره ۲ (پیاپی ۲۴) 103-126.
قراگزلو، آرش. (1385) «گوشه‌ای از آواز لیلی و مجنون»، فصلنامه موسیقی ماهور، شماره32، ص41-73
میرزایی، محمد. (1398)، «بررسی اوزان شعر فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی و ریتم موسیقایی»، رساله دکتری، دانشگاه سمنان.
وحیدیان کامیار، تقی.(1383) «ویژگی‌های شگفت انگیز اوزان شعر فارسی»، ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، شماره1و2، صص19-34
منابع صوتی
دوامی، عبدالله. (1386)، ردیف آوازی به روایت و اجرای استاد عبدالله دوامی، چاپ دوم، تهران: ماهور.
مهرتاش، اسماعیل. (1390)، ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش به روایت محمد منتشری، تهران: ماهور.
رضوی سروستانی، نورالدین. طلایی، داریوش. (1393)، ردیف آوازی موسیقی ملی ایران، تهران: ماهان کتاب.
منابع تصویری
شجریان، محمدرضا. (1372)، دانشگاه شهیدباهنر کرمان.
 
References
Arjangpour, Behrouz. (2013), weight of poetry (syllabic, punctuated and accented), Tehran: Raz.
Tahmasabi, Arshad. (2018), Vocabulary weight reading (innovative method), Tehran: Mahor.(In Persian)
Hafez Shirazi, Khawaja Shamsuddin Mohammad. (1989), Divan Hafez, Tehran: Soroush.(In Persian).
Dehlavi, Hossein. (2018), Linking poetry and vocal music, 6th edition, Tehran: Mahor.
Rezaei, Ahmed. (2016), The weight of music and poetry (comparative study of rhythm and prosody), Tehran: Surah Mehr.(In Persian)
Shafii Kodkani, Mohammad Reza. (2011), poetry music, 13th edition, Tehran: Agah.(In Persian)
Shirazi, Forsat al-Doulah. (1966), Bohur al-Alhan in the science of music and its relationship with prosody, editor: Ali Zarin Qalam, Tehran: Arjang.(In Persian)
Sadeghi, Ali Ashraf. (1978). Development of Persian language. Tehran: Islamic Azad University Publications.(In Persian)
Talaei, Dariush. (2019), Song book (Decoding of Iranian song based on the order of Abdullah Davami), 2nd edition, Tehran: Nashre ney.(In Persian)
Kafashi, Amirreza. (2015), stone wall; A research on the nomenclature of the corners of Iranian music, Tabriz: Academic Language.(In Persian)
Kamal Portrab, Mustafa. (2021), Theory of Music (Fundamentals of Theoretical Music), 77th edition, Tehran: Nashre cheshme.(In Persian)
Mallah, Hossein Ali. (1972), Hafez and Music, Tehran: Ministry of Culture and Arts.(In Persian)
___________. (1988), The Link of Music and Poetry, Tehran: Nashre Faza.(In Persian)
Natal Khanleri, Parvez. (1948), A critical research on Persian prose and how the weights of ghazal change, Tehran: Tehran University Press.(In Persian)
_______________. (2019), Weight of Persian poetry, 9th edition, Tehran: Tos.(In Persian)
Nekonam, Mohammadreza. (2006), Education of Iranian Music Officials, Qom: Zohoor Shafaq.(In Persian)
Vojdani, Behrouz. (1997), Iranian Music Culture, Tehran: Iran's Cultural Heritage Organization.(In Persian)
Vahidian Kamiyar, Naghi. (1994), investigation of the origin of the weight of Persian poetry, second edition, Mashhad: Astan Quds Razavi.(In Persian)
Articles and theses
Ismailzadeh, Fatemeh. (2017), "Examination of Prosodic Weight and Emphasis in Connection with Weight and Emphasis in Vocal Music", Master's Thesis, Arak University, Supervisor: Jalil Mashidi, Advisor: Mohsen Zulfaqari.
Ichi Tsuge, Gen. (1999), "Rhythm of singing in Iranian music", translation: Ehsan Faridian, Maqam Musigaei, Bahar, No. 4, pp. 102-115.
Boban, Negar. (2008), "The Common Basis of Rhythm in Iranian Instrumental Music and Persian Language", Doctoral Dissertation, Al-Zahra University (S), Faculty of Arts, Supervisor: Omid Tabibzadeh, Adviser: Zahra Rahbarnia, Adviser: Hossein Alizadeh.
Khazarai, Babak. (2004), "Looking at the weight of poetry in several narratives of Iranian music", Mahoor Music Quarterly, No. 23, pp.
Khazarai, Babak. (1384), "Investigation of the connection between poetry and music in Kabir's music book", Golestan Honar, No. 1, pp. 118-120.
Khazarai, Babak. (2016), "Weighted classification of Bahur al-Han's poems and its relationship with devices and corners of Iranian music", Mahoor Music Quarterly, No. 32, pp. 75-81
Zulmajd Haqiqi, Maryam. (2016), "Investigation of the effect of the prosody weights of poetry on the internal structure of Iranian music", master's thesis, Allameh Tabatabai University, supervisor: Gholamreza Mostali Parsa.
Seif, Abdolreza and Shida, Shahrazad (2014), "A Look at the Frequency of Prosodic Weights in Hafez's Court", Journal of the Faculty of Literature and Human Sciences (Tehran), Volume 56, Number 176, pp. 39-59
Tabibzadeh, Omid. (2008), "Weight Construction in Persian Prosodic Poetry", Language and Linguistics, Volume 6, Number 11, pp. 1-20.
Azizian Hossein Abad, Yunus. (2008), "Relation between phonetics and semantics in Iranian vocal music based on plains song", Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Linguistics Research Institute, Supervisor: Ali Mohammad Haqshenas, Advisor: Dariush Pirniakan
Azizian, Yunus. (2021). "Investigating the link between phonology and semantics in vocal music based on the comparison of the plains and Mahor songs of Abdullah Davami's vocal line: a linguistic approach", Linguistics, year 12, autumn and winter, number 2 (24 consecutive) 103-126.
Karagzlou, Arash. (2006) "A Corner of Lili and Majnoon's Song", Mahor Music Quarterly, No. 32, pp. 73-41
Mirzaei, Mohammad. (2018), "Examination of weights of Persian poetry from the perspective of linguistics and musical rhythm", PhD Thesis, Semnan University.
Vahidian Kamiyar, Taghi. (2013) "The amazing features of Ozan Persian poetry", Persian
literature of Mashhad Azad University, numbers 1 and 2, pp. 19-34
Audio sources
Davami, Abdullah. (2207), a vocal line narrated and performed by Master Abdullah Davami, second edition, Tehran: Mahor.
Mehrtash, Ismail. (2011), the vocal line of Esmail Mehrtash narrated and performed by Mohammad Nishari, Tehran: Mahor.
Razavi Sarostani, Nuruddin. Talaei, Dariush. (2013), the vocal line of the national music of Iran, Tehran: Mahan Kitab.
Image sources
Shajarian, Mohammad Reza. (1993), Shahid Bahaner University, Kerman.