Journal of Literary Criticism and Rhetoric

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22059/jlcr.2025.400078.2074

چکیده

کهن‌الگوها تجربه و حافظۀ مشترک پیشینیان است که از گذشته تا کنون به نسل جدید انتقال پیدا کرده و در نتیجه یکی از بنیادی‌ترین پدیده‌های عصر جدید، برخورد انسان‌های مدرن و پست مدرن با مسائل کهن‌الگویی است. "جوزف کمبل" در زمینۀ اسطوره‌شناسی نظریۀ سفرِ قهرمان را ارائه کرده است. او اعتقاد دارد که داستان‌های ملل مختلف از یک الگوی‌ خاص پیروی می‌کنند و تفاوت در آن‌ها به علت اختلافات‌ فرهنگی و تاریخی و ... است. کمبل برای نظریۀ خود سه مرحلۀ " عزیمت، تشرف و بازگشت" را بیان می‌کند که به هفده مرحلۀ جزئی تقسیم‌بندی می‌‌شوند. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‌ای نظریۀ کمبل در دو روایت‌ گیاهی در قرنطینه و شب سهراب کشان بیژن نجدی می‌پردازد؛ این مقایسه با عطف نظر و آگاهی بر تفاوت‌های چند وجهی روایات کلاسیک و مدرن صورت پذیرفته و این مقایسه با عطف نظر و آگاهی بر تفاوت‌های چند وجهی روایات کلاسیک و مدرن صورت پذیرفته و بر این پیش فرض مبتنی است که جریان اساطیر در روایت های تمامی ادوار بویژه دنیای معاصر بصورت خزنده و سیال جاری خواهد بود و نتایج حاصل مبتنی بر همین سیالیت هاست. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و ماحصل پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در سیر حرکت قهرمانان نجدی سیر کامل سفر قهرمان کمبل بروز نداشته و این نتیجه برداشت می‌شود که بر خلاف قهرمانان در داستان‌هایی که کمبل نقل می‌کند، قهرمانان داستان‌های نجدی، خرده‌انسان‌هایی هستند که طاقت رویارویی با مشکلات را نداشته و توانایی رقم زدن سرنوشتی جدید یا بازپس‌گیری آنچه را که روزی به آن‌ها تعلق داشته، ندارند؛ این مساله از روایات او و همچنین سفر نزولی و هبوطی قهرمانان نشات می‌گیرد که بر خلاف نظام کلاسیک، در بافت و فضای دنیا معاصر شکل می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The comparative study of the hero's journey pattern in Bijan Najdi's narratives based on Joseph Campbell's model

نویسندگان [English]

  • majid houshangi 1
  • mahboobeh mobasheri 2
  • fatemeh amozegar 3

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

3 MA in Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Archetypes are the shared experiences and collective memory of ancestors that have been passed down from the past to the new generation. As a result, one of the most fundamental phenomena of the modern era is the confrontation of modern and postmodern humans with archetypal issues. Joseph Campbell, in the field of mythology, proposed the theory of the Hero’s Journey.Archetypes are the shared experiences and collective memory of ancestors that have been passed down from the past to the new generation. As a result, one of the most fundamental phenomena of the modern era is the confrontation of modern and postmodern humans with archetypal issues. Joseph Campbell, in the field of mythology, proposed the theory of the Hero’s Journey. He believes that the stories of different nations follow a specific pattern, and their differences are due to cultural, historical, and other variations. Campbell describes three stages in his theory — "Departure, Initiation, and Return" — which are further divided into seventeen detailed steps.

The present study conducts a comparative analysis of Campbell's theory in two narratives: Giyahi Dar Quarantine and Shabe Sohraab Keshan’s by Bijan Najdi. This comparison is made with consideration and awareness of the multifaceted differences between classical and modern narratives. It is based on the assumption that the flow of myths continues fluidly and subtly in narratives of all eras, especially in the contemporary world, and the findings are grounded in this fluidity.

The research method is descriptive-analytical. The results show that the complete Hero’s Journey as described by Campbell does not occur in the movement of Najdi’s heroes. It can be inferred that, unlike the heroes in the stories Campbell recounts, the heroes in Najdi’s stories are fragmented individuals who lack the endurance to face difficulties and do not have the ability to create a new destiny or reclaim what once belonged to them. This issue arises from Najdi’s narratives and the downward, fallen journey of his heroes, which unlike the classical system, takes shape within the context and space of the contemporary world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Archetypes, Myth, Joseph Campbell, Bijan Najdi, Hero'
  • s Journey