Journal of Literary Criticism and Rhetoric
مفهوم‌سازی استعاری خود‌ستایی‌های خاقانی بر اساس نظریۀ استعارۀ مفهومی
مفهوم‌سازی استعاری خود‌ستایی‌های خاقانی بر اساس نظریۀ استعارۀ مفهومی

مریم منوچهری؛ اسماعیل شفق

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 85-107

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.347517.1873

چکیده
  خاقانی شاعری است خود­ستا؛ به‌طوری‌که کمتر شعری را می‌توان یافت که او سخن از برتری خود نگفته باشد. یکی از دلایل خودستایی‌های خاقانی را عقدۀ حقارت بیان کرده‌اند. در روزگاران گذشته، سطح اجتماعی و اقتصادی ...  بیشتر
استعارۀ جهتی در قصاید خاقانی با رویکرد شناختی
استعارۀ جهتی در قصاید خاقانی با رویکرد شناختی

مریم منوچهری؛ اسماعیل شفق

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 113-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.298471.1425

چکیده
  صنعت استعاره در گذشته به عنوان ابزاری زیبایی‌شناختی، ویژگی واژه‌ها و پدیده‌ای زبانی شناخته می‌شد. در رویکرد نوین زبان‌شناسی شناختی، استعاره به عنوان ابزاری فرازبانی شناخته می‌شود که نظام مفهومی ...  بیشتر
سنجش صدق و کذب خبر در گزارههای ادبی
سنجش صدق و کذب خبر در گزارههای ادبی

اسماعیل شفق

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 87-102

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52689

چکیده
  یکی از مباحث اصلی علم معانی، تعیین صدق و کذب جمله‌های خبری است. چنانچه گزاره‌ای قابل صدق و کذب باشد، خبری است، و اگر چنین نبود، انشایی است. نخستین مطرح‌کنندگان صدق و کذب خبر، از میان متکلّمان و فلاسفه ...  بیشتر
بررسی کانون روایت در اسرارالتوحید
بررسی کانون روایت در اسرارالتوحید

فاطمه مدرسی؛ اسماعیل شفق؛ امید یاسینی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35926

چکیده
  کانون روایت، منظری است که نویسنده یا راوی برای نگریستن به داستان خود انتخاب  می­کند. تحلیل و بررسی کانون روایت و شگردهای روایی در کشف ساختار منسجم و دقیقی از روایت در آثار داستانی حائز اهمیت شایانی ...  بیشتر