Journal of Literary Criticism and Rhetoric
مقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کلاسیک ایرانی
مقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کلاسیک ایرانی

مهران محبوبی مقدم؛ علی حیدری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 59-80

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.351244.1897

چکیده
  از دیرباز، در متون موسیقی و عروض، اشاراتی به وجوه اشتراک میان آن دو شده است. اگر برخی از موسیقی‌دانان، موسیقی کلاسیک ایرانی را برآمده از عروض دانسته‌اند و هنرجویان خود را به آموختن زحافات دو و سه ‌هجایی ...  بیشتر
هنرنمایی خاقانی در استعارۀ مصرحۀ مطلقه
هنرنمایی خاقانی در استعارۀ مصرحۀ مطلقه

علی حیدری؛ علی گراوند

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 93-109

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65527

چکیده
  در این مقاله پس از بررسی مختصری در مورد پیشینه­ی استعاره و تحلیل استعاره­ی مصرحه­ی مطلقه، به هنر نمایی خاقانی در این زمینه اشاره شده‌است. خاقانی در موارد متعددی در استعاره­ی مصرحه­ی مطلقه، به ...  بیشتر
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران

علی حیدری؛ محمدرضا حسنی جلیلیان؛ مهدی گراوند

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61395

چکیده
   اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به‌ استقبال آنان سروده‌است. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرع‌‌‌‌های شاعران ...  بیشتر