دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = مثنوی
تعداد مقالات: 6
ساختارشناسی روایتهای مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایتهای دفتر اوّل
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 127-148
چکیده
یکی از عناصر روایی که بیش از دیگر عناصر بر هویّت مثنوی معنوی تأثیر داشته، کارکرد زمان در روایتهاست. با تأمّلی اندک در پرآوازهترین حکایتهای این شاهکار ادبی، بهوضوح میتوان ظرفیّتهای دقیق روایی، ... بیشترایهام موسیقایی در مثنوی«نُه سپهر» امیرخسرو دهلوی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 7-7
چکیده
امیرخسرو دهلوی، شاعر، عارف و موسیقیدان بزرگ فارسیزبان هند، حلقۀ اتصال و پیوند سه فرهنگ غنی، ایرانیـ اسلامی و هندی است. شناخت خدمات ارزندۀ او در حوزۀ شعر و موسیقی و پیوند این دو در بیان مفاهیم، برای ... بیشترنمادشناسی خورشید در مثنوی
دوره 7، شماره 2 ، آبان 1397، ، صفحه 95-114
چکیده
آنچه در این نوشتار قصد پرداختن به آن را داریم، پژوهشی است درباره مهمترین نماد در گسترۀ اندیشه و زبان «جلالالدین محمد بلخی» که به طرزی ظریف و خلاقانه، چشمنواز و پرسشبرانگیز در بیشتر آثارش ... بیشترمقایسۀ بلاغی تمثیل فیل در حدیقةالحقیقه و مثنوی معنوی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-16
چکیده
جستوجوی دلایل تفوق و برتری یک متن بر متون دیگری که از لحاظ موضوع و مضمون، مشابه و یا مشترکاند، اغلب طرف توجه منتقدان ادبیات بودهاست. اینکه چرا روایت مؤلفی از روایت مؤلفی دیگر، منسجمتر و مستحکمتر ... بیشترتحلیل رفتار متقابل جنبۀ «بالغ» و «والد» در شخصیتهای داستانی مثنوی براساس نظریات اریک برن
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 133-152
چکیده
اریک برن، روانشناس برجستۀ تحلیل رفتار متقابل، شخصیت را به سه جنبۀ ساختاری اساسی «والد»، «بالغ»، «کودک» تقسیم میکند و اعتقاد دارد نقشآفرینی هر یک از آنها در جای خود، با رعایت ... بیشترالگوی بررسی ساختار ارتباطی زبان در متون تعلیمی ادبیات فارسی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 103-118