Journal of Literary Criticism and Rhetoric
بررسی تداخل معنایی ذووزنین، ذوبحرین و تخریج در بدیع و عروض
بررسی تداخل معنایی ذووزنین، ذوبحرین و تخریج در بدیع و عروض

مالک شعاعی

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، ، صفحه 75-94

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.363262.1981

چکیده
  اصطلاحات ادبی در گذر زمان به دلیل تقسیم‏بندی علوم ادبی، در حوزۀ خاصی چون معانی، بیان، بدیع و عروض قرار گرفته است. می‏توان گفت هر صنعت اختصاص به علم خاص دارد اما مورد نادری چون تلوّن، متلوّن، تخریج، ...  بیشتر
تصویرهای زنجیره‌ای در شعر شفیعی‌ کدکنی
تصویرهای زنجیره‌ای در شعر شفیعی‌ کدکنی

سعید کریمی قره‌بابا

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.281583.1254

چکیده
  در میان تصویرهای متنوع شعر شفیعی ‌کدکنی، نوعی تصویر گسترده به چشم می‌خورد که هم یکی از مشخصه‌های سبکی او محسوب می‌شود و هم از عواملی است که باعث انسجام در محور عمودی شعرش می‌گردد. ما این نوع تصویر را ...  بیشتر
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال

محمّدحسین محمّدی؛ میثم حاجی پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50571

چکیده
  مبالغه تصویری است بلاغی که اغلب برای آرایش کلام و جلب توجّه شنونده به کار می­رود. در مبالغه، شاعر با استفاده از دو شیوۀ بزرگ­نمایی و کوچک­نمایی مفاهیم خُرد را بزرگ­ جلوه می­دهد و مفاهیم بزرگ­را ...  بیشتر
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی

امیر چناری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 115-134

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50572

چکیده
  ایهام یکی از مهم­ترین صنایع معنوی بدیع در ادبیات فارسی است، اما علی رغم اهمیتش در تعریف و انواع آن در کتب بدیع و بلاغت دقت کافی نشده است. یکی از اهداف مقالۀ   حاضر بازتعریف ایهام است. در این مقاله ...  بیشتر