Journal of Literary Criticism and Rhetoric
بررسی اقتباسات قرآنی در دیباچۀ تفسیر خزائن‌الأنوار و معادن‌الأخبار خاتون‌آبادی
بررسی اقتباسات قرآنی در دیباچۀ تفسیر خزائن‌الأنوار و معادن‌الأخبار خاتون‌آبادی

علی محمد موذنی؛ رسول جعفریان؛ طاهره سادات حسینی موحد

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 103-121

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.295804.1403

چکیده
  جمال ادبی و اعجاز هنری قرآن کریم همواره یکی از عوامل اصلی جذب مخاطب بوده‌است. اقتباس یکی از شیوه‌های بلاغی است که می‌تواند با اعتبار، ضمانت، وجاهت، غنا و مقبولیت بخشیدن به متن، موجب جلب بیشتر مخاطبان ...  بیشتر
مرز اقتباس و تضمین با رویکرد اثرپذیری از قرآن
مرز اقتباس و تضمین با رویکرد اثرپذیری از قرآن

مریم زیبائی نژاد

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 79-93

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.66403

چکیده
  از زمانی که قرآن کریم، این معجزۀ الهی بر پیامبر اکرم نازل شد، ادیبان و سخنوران ادب فارسی همچون دیگر ملل، از نظر لفظی و معنوی، از این روح هستی‌بخش بهره‌ها جسته‌اند و آثار خود را به وسیلۀ آن زینت بخشیده‌اند. ...  بیشتر
بررسی تحلیلی درون‌‌مایه‌‌های قرآنی در آثار یوهان ولفگانگ فُن گوته
بررسی تحلیلی درون‌‌مایه‌‌های قرآنی در آثار یوهان ولفگانگ فُن گوته

حمیده بهجت؛ نسرین بحرینی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 57-73

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65525

چکیده
  قرآن کریم در جایگاه کلام الهی و وحی آسمانی، پیوسته مورد توجه اندیشمندان و نویسندگان غربی قرار داشته و دربارۀ آن مطالعه و تحقیق بسیاری انجام شده‌است که از آن جمله می‌‌توان یوهان ولفگانگ فن گوته را نام ...  بیشتر
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ

احمد ذاکری

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 61-72

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61396

چکیده
  در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفته‌است، جایگاه برتری به خود اختصاص داده‌است. شمس‌الدین محمد حافظ، به مدد بهره‌جویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قله‌های ...  بیشتر
کاربردهای هم‌‌حضوری آیات قرآن کریم در روضۀ خلد مجد خوافی
کاربردهای هم‌‌حضوری آیات قرآن کریم در روضۀ خلد مجد خوافی

فائزه عرب یوسف‌آبادی؛ زینب امیدی‌نیا

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 53-67

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.57561

چکیده
  روضۀ خلد مجد خوافی نمونۀ خوبی از متونی است که از آیات قرآن بهره‌ برده و ژرفای این تأثیرپذیری لفظی و معنوی در متن آن کاملاً نمایان است. هدف اصلی در این پژوهش، نشان دادن انواع روابط بینامتنی این کتاب با ...  بیشتر
نقدی بر تفکر انکار مَجاز در قرآن
نقدی بر تفکر انکار مَجاز در قرآن

کیامرث شَهولی کوشوری

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.57562

چکیده
  برای درک مفاهیم قرآن و رسیدن به مفهوم باطنی آیاتش، دو واژۀ «حقیقت» و «مَجاز» دست‌کم از قرن دوم هجری به عرصۀ ادبیات قرآنی وارد شده و در مقابل هم قرار گرفته‌اند. واژۀ مجاز را نخستین بار ارسطو ...  بیشتر
زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم
زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم

غلامعباس رضایی‌هفتادُر؛ شعیب علی‌‌خواجه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52686

چکیده
  زیبایی‌‌شناسی قصص قرآن کریم به معنای شناسایی بخشی از جمال و هنر بیان قرآن است. قرآن کریم کتاب داستان‌‌سرایی نیست، اما قصّه‌‌های واقعی خویش را که اهداف دینی ـ تربیتی دارند، با قالبی هنری، اسلوبی بلاغی ...  بیشتر